Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur kopplar jag in blinkersrelä med två vippströmbrytare?
1, 2   >>
33 besök senaste veckan (1764 totalt)
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536


Trådstartare
Vår raceserie kräver blinkers bak och den funktionen har Abarth, av viktskäl, rationaliserat bort på 695 Assetto Corse Evoluzione.
Dvs det finns ingen blinkersspak eller kablage osv.
Det sitter dock helt vanliga baklampor på bilen så det finns plats för blinkerslampa inkl jordad lamphållare, dvs det behöver bara kompletteras med en ledare till varje baklykta.

Jag håller därför på att dra kablar till baklyktorna för att koppla in detta och har köpt lite diverse pryttlar från Biltema för ändamålet.

2st tvåläges-vippströmbrytare med LEDlampa:
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/strombrytare/vippstrombrytare . . . .
1st blinkrelä, jag tror det kallas för 3-poligt:
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/relan/blinkrela-12-v-20000178 . . . .
1st säkringshållare inkl säkring
Kabel och reläsockel

När jag nu ska koppla detta så inser jag att det kanske inte är se enkelt som jag först trodde.
Detta eftersom risken är dels att båda vippströmbrytarnas indikeringslampor nog kommer blinka oavsett vilken jag slagit på!? (men det kanske inte gör så mycket iofs...)
Samt att det kanske blinkar för fort i och med att jag bara tänker ansluta 1st glödlampa på varje sida!?

Min plan var följande anslutningar:
Blinkersrelä:
31: jord
49: + matning över säkring från tändningslåset
49a: Till lamporna via strömbrytarna


Så här skall strömbrytarna kopplas enl Biltemas instruktion:
Stift 1 och 3 ansluts till strömkällan (+) resp. strömförbrukaren.
Lilla stiftet på sidan, märkt "LED", skall anslutas till jord (-).
För att lysdioden endast skall lysa då brytaren är tillslagen, skall stift 1 anslutas till plus (+) och stift 3 anslutas till strömförbrukaren (det som skall manövreras).

(För att lysdioden skall lysa konstant, oavsett brytarens läge, skall stift 3 anslutas till plus (+) och stift 1 anslutas till strömförbrukaren).

Min plan är att välja alternativet att ansluta stift 3 till strömförbrukaren.

Vad tror den samlade expertisen, kommer jag få de problem jag misstänker? Isåfall hur löser jag det?

Kan jag komplettera med dioder för att förhindra att båda indikeringslamporna blinkar samtidigt?
Kan jag komplettera med parallellkopplade motstånd för att justera blinkhastigheten?
Kommer jag få andra problem eller finns det någon annan lösning på detta, typ köpa ett till eller ett annat relä?

Eller ska jag tänka om och köpa en trelägesvippströmbrytare samt EN separat indikeringslampa?

Här skymtar panelen som jag tänkte sätta brytarna på, dvs nere framför växelspaken.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

Bara den brytaren som är påslagen kommer blinka om du lägger förbrukaren på stift 3


Annars en enda treläges brytare:

https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/strombrytare/bryggstrombrytar . . . .

(fast då kan du inte blinka med båda samtidigt )


Sätt in jättestarka blinkerslampor så blinkar det långsammare

Ja du kan lägga effektmotstånd parallellt med lamporna för att få det långsammare. Men de ska vara på en bunt watt då förstås och de blir varma.

Det borde finnas helelektroniska blinkerrelän som är gjorda för LED-lampor, dvs som blinkar i rätt hastighet även vid lägre last. Hittade inte på Biltema dock.

_________________
Magnus Thomé
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



matfo skrev:

2st tvåläges-vippströmbrytare med LEDlampa:

Eller ska jag tänka om och köpa en trelägesvippströmbrytare samt EN separat indikeringslampa?

Ledlampa är det för att veta åt vilket håll du blinkar?

I så fall behöver du 2 indikerings lampor om du går på 3 lägesvippströmbrytare.


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

super7 skrev:
matfo skrev:

2st tvåläges-vippströmbrytare med LEDlampa:

Eller ska jag tänka om och köpa en trelägesvippströmbrytare samt EN separat indikeringslampa?

Ledlampa är det för att veta åt vilket håll du blinkar?

I så fall behöver du 2 indikerings lampor om du går på 3 lägesvippströmbrytare.


//Nisse


Är två separata lampor i den jag länkade till thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Magnus Thomé skrev:
super7 skrev:
matfo skrev:

2st tvåläges-vippströmbrytare med LEDlampa:

Eller ska jag tänka om och köpa en trelägesvippströmbrytare samt EN separat indikeringslampa?

Ledlampa är det för att veta åt vilket håll du blinkar?

I så fall behöver du 2 indikerings lampor om du går på 3 lägesvippströmbrytare.


//Nisse


Är två separata lampor i den jag länkade till thumbs up

De var ju en fin brytare

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536


Trådstartare
super7 skrev:
matfo skrev:

2st tvåläges-vippströmbrytare med LEDlampa:

Eller ska jag tänka om och köpa en trelägesvippströmbrytare samt EN separat indikeringslampa?

Ledlampa är det för att veta åt vilket håll du blinkar?

I så fall behöver du 2 indikerings lampor om du går på 3 lägesvippströmbrytare.


//Nisse
Indikeringslampan är för att veta ATT jag blinkar inte nödvändigtvis åt vilket håll så det kan räcka med en.

Magnus Thomé skrev:
Bara den brytaren som är påslagen kommer blinka om du lägger förbrukaren på stift 3


Annars en enda treläges brytare:

https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/strombrytare/bryggstrombrytar . . . .

(fast då kan du inte blinka med båda samtidigt )


Sätt in jättestarka blinkerslampor så blinkar det långsammare

Ja du kan lägga effektmotstånd parallellt med lamporna för att få det långsammare. Men de ska vara på en bunt watt då förstås och de blir varma.

Det borde finnas helelektroniska blinkerrelän som är gjorda för LED-lampor, dvs som blinkar i rätt hastighet även vid lägre last. Hittade inte på Biltema dock.

Jag vill helst hålla mig till samma stil som befintliga reglage så den där går därför bort tyvärr.

Magnus Thomé skrev:
Ännu enklare, köp lampa som blinkar av sig själv, inget blinkerrelä alls att meka med

https://www.matthys.net/nl/knipperlicht-led-lamp-12v-oranje-p21w-ba15s . . . .


https://www.google.com/search?q=1156+SF+Self+Flasher+BA15s+or+P21w& . . . .


Det här ser ju väldigt intressant ut! thumbs up
Då skulle det ju räcka med en avsäkrad strömförsörjning till vippströmbrytaren och sen bara en kabel till lampan, eller hur!?

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

matfo skrev:

Magnus Thomé skrev:
Ännu enklare, köp lampa som blinkar av sig själv, inget blinkerrelä alls att meka med

https://www.matthys.net/nl/knipperlicht-led-lamp-12v-oranje-p21w-ba15s . . . .


https://www.google.com/search?q=1156+SF+Self+Flasher+BA15s+or+P21w& . . . .


Det här ser ju väldigt intressant ut! thumbs up
Då skulle det ju räcka med en avsäkrad strömförsörjning till vippströmbrytaren och sen bara en kabel till lampan, eller hur!?


Jupp!

_________________
Magnus Thomé
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
matfo skrev:

Magnus Thomé skrev:
Ännu enklare, köp lampa som blinkar av sig själv, inget blinkerrelä alls att meka med

https://www.matthys.net/nl/knipperlicht-led-lamp-12v-oranje-p21w-ba15s . . . .


https://www.google.com/search?q=1156+SF+Self+Flasher+BA15s+or+P21w& . . . .


Det här ser ju väldigt intressant ut! thumbs up
Då skulle det ju räcka med en avsäkrad strömförsörjning till vippströmbrytaren och sen bara en kabel till lampan, eller hur!?


Jupp!
Då kör jag på det, i värsta fall får jag vara blinkersrelä själv och vippa fram och tillbaka

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Magnus Thomé skrev:
Bara den brytaren som är påslagen kommer blinka om du lägger förbrukaren på stift 3


Annars en enda treläges brytare:

https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/strombrytare/bryggstrombrytar . . . .

(fast då kan du inte blinka med båda samtidigt )


Sätt in jättestarka blinkerslampor så blinkar det långsammare

Ja du kan lägga effektmotstånd parallellt med lamporna för att få det långsammare. Men de ska vara på en bunt watt då förstås och de blir varma.

Det borde finnas helelektroniska blinkerrelän som är gjorda för LED-lampor, dvs som blinkar i rätt hastighet även vid lägre last. Hittade inte på Biltema dock.


Biltema har en lampa på 35W med sockel BA15s (35-541) om man vill skippa parallella motstånd. Förutsätter att armaturen inte är för känslig för värme såklart.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536


Trådstartare
Guson skrev:
Magnus Thomé skrev:
Bara den brytaren som är påslagen kommer blinka om du lägger förbrukaren på stift 3


Annars en enda treläges brytare:

https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/strombrytare/bryggstrombrytar . . . .

(fast då kan du inte blinka med båda samtidigt )


Sätt in jättestarka blinkerslampor så blinkar det långsammare

Ja du kan lägga effektmotstånd parallellt med lamporna för att få det långsammare. Men de ska vara på en bunt watt då förstås och de blir varma.

Det borde finnas helelektroniska blinkerrelän som är gjorda för LED-lampor, dvs som blinkar i rätt hastighet även vid lägre last. Hittade inte på Biltema dock.


Biltema har en lampa på 35W med sockel BA15s (35-541) om man vill skippa parallella motstånd. Förutsätter att armaturen inte är för känslig för värme såklart.

Guson

Har kollat på bilen och det är sockel BAU15s som gäller.
Försöker hitta "självblinkande" lampor med den sockeln, men verkar som jag bara hittar de som motverkar "hyperflash", dvs att det blinkar för fort.
Nån som lyckas bättre i "googlandet"!?
I annat fall får jag gå tillbaka till ursprungsplanen med blinkersrelä osv.

Vipporna kom på plats igår kväll iaf.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Skippa motstånd och köp blinkersrelä för LED istället. Fanns på Biltema tidigare för en hundring eller så.

Varför vill du köra med två brytare? En 1-0-1 hade väl varit smidigare? Momentan eller att den fastnar beror väl på hur mycket den behövs...

Sen som sagt två LED-reläer (fanns tidigare på Biltema för en hundring typ) så behöver du inte bry dig om motstånd, belastningar osv.

EDIT: Två brytare - ja, varningsblinkers när jag tänker efter!
Fine, men satsa på LED-reläer iaf.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



matfo skrev:

Min plan var följande anslutningar:
Blinkersrelä:
31: jord
49: + matning över säkring från tändningslåset
49a: Till lamporna via strömbrytarna


Har du verkligen jord på blinkersreläet? Normalt sätter man bara reläet på matningen till spaken och så jordar man hela klabbet genom lampan.
Benen brukar vara: plus, matning till blinkersspak (dina brytare) och matning till blinkerslampa i instrumentbrädan eller liknande. Ibland har det bara två pinnar och saknar då den till instrumentbrädan.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Skippa motstånd och köp blinkersrelä för LED istället. Fanns på Biltema tidigare för en hundring eller så.

Varför vill du köra med två brytare? En 1-0-1 hade väl varit smidigare? Momentan eller att den fastnar beror väl på hur mycket den behövs...

Sen som sagt två LED-reläer (fanns tidigare på Biltema för en hundring typ) så behöver du inte bry dig om motstånd, belastningar osv.

EDIT: Två brytare - ja, varningsblinkers när jag tänker efter!
Fine, men satsa på LED-reläer iaf.

Jag valde två brytare för att enkelt få möjlighet till höger, vänster och varningsblinkers samt att jag hittade dessa vippströmbrytare med inbyggd indikeringslampa. Hade det funnits en likadan trelägesbrytare hade jag kanske valt den.

Biltema verkar inte ha LED-reläer men jag hittade på andra ställen, dessutom justerbara så det kanske funkar med vanlig lampa också!?
Men måste man då ha ett relä för varje sida?
Tex denna: https://www.j-spec.se/interior/elektronik/ovrig-elektronik/rela/blinke . . . .

MaZ skrev:
matfo skrev:

Min plan var följande anslutningar:
Blinkersrelä:
31: jord
49: + matning över säkring från tändningslåset
49a: Till lamporna via strömbrytarna


Har du verkligen jord på blinkersreläet? Normalt sätter man bara reläet på matningen till spaken och så jordar man hela klabbet genom lampan.
Benen brukar vara: plus, matning till blinkersspak (dina brytare) och matning till blinkerslampa i instrumentbrädan eller liknande. Ibland har det bara två pinnar och saknar då den till instrumentbrädan.


De flesta sökträffar jag fick när jag Googlade efter hur man kopplar blinkreläet visade att det skulle jordas. Det står tyvärr ingenting på reläet eller Biltemas hemsida.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631



jag har gjort såhär:

biltema 2 poligt relä (volvo amazon, bimetal)
vippbrytare on-off-on
lilla lampan är indikering på instrumentpanel.




sketenkelt

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



matfo skrev:
And ersJepp sson skrev:
Skippa motstånd och köp blinkersrelä för LED istället. Fanns på Biltema tidigare för en hundring eller så.

Varför vill du köra med två brytare? En 1-0-1 hade väl varit smidigare? Momentan eller att den fastnar beror väl på hur mycket den behövs...

Sen som sagt två LED-reläer (fanns tidigare på Biltema för en hundring typ) så behöver du inte bry dig om motstånd, belastningar osv.

EDIT: Två brytare - ja, varningsblinkers när jag tänker efter!
Fine, men satsa på LED-reläer iaf.

Jag valde två brytare för att enkelt få möjlighet till höger, vänster och varningsblinkers samt att jag hittade dessa vippströmbrytare med inbyggd indikeringslampa. Hade det funnits en likadan trelägesbrytare hade jag kanske valt den.

Biltema verkar inte ha LED-reläer men jag hittade på andra ställen, dessutom justerbara så det kanske funkar med vanlig lampa också!?
Men måste man då ha ett relä för varje sida?
Tex denna: https://www.j-spec.se/interior/elektronik/ovrig-elektronik/rela/blinke . . . .

MaZ skrev:
matfo skrev:

Min plan var följande anslutningar:
Blinkersrelä:
31: jord
49: + matning över säkring från tändningslåset
49a: Till lamporna via strömbrytarna


Har du verkligen jord på blinkersreläet? Normalt sätter man bara reläet på matningen till spaken och så jordar man hela klabbet genom lampan.
Benen brukar vara: plus, matning till blinkersspak (dina brytare) och matning till blinkerslampa i instrumentbrädan eller liknande. Ibland har det bara två pinnar och saknar då den till instrumentbrädan.


De flesta sökträffar jag fick när jag Googlade efter hur man kopplar blinkreläet visade att det skulle jordas. Det står tyvärr ingenting på reläet eller Biltemas hemsida.


Har du tittat på relät på Biltema (i butik alltså)? Vad står det för siffror vid pinnarna?



Björn Davidsson skrev:
jag har gjort såhär:

biltema 2 poligt relä (volvo amazon, bimetal)
vippbrytare on-off-on
lilla lampan är indikering på instrumentpanel.




sketenkelt


Exakt så, oklart om lamporna blinkar snabbt om man drar båda brytarna men det kanske kvittar.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Är det ett LED relä så är hastigheten konstant. thumbs up

Fin skiss! Så hade jag också kopplat
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Swedol har led-relä thumbs up
Då kopplar du enligt skissen så blir det som du vill ha det. (Oavsett om du väljer en 3 läges eller två 2 läges)

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Björn Davidsson skrev:
jag har gjort såhär:

biltema 2 poligt relä (volvo amazon, bimetal)
vippbrytare on-off-on
lilla lampan är indikering på instrumentpanel.




sketenkelt


Jag tycker inte det där ser rimligt ut. Är du säker på att det är kopplat så? Indikeringslampan borde vara kopplad till ett "tredje ben" på reläet och jordad separat. Utgången från reläet direkt till brytaren.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631



Guson skrev:
Björn Davidsson skrev:
jag har gjort såhär:

biltema 2 poligt relä (volvo amazon, bimetal)
vippbrytare on-off-on
lilla lampan är indikering på instrumentpanel.




sketenkelt


Jag tycker inte det där ser rimligt ut. Är du säker på att det är kopplat så? Indikeringslampan borde vara kopplad till ett "tredje ben" på reläet och jordad separat. Utgången från reläet direkt till brytaren.

Guson





Nej, du har nog rätt. När jag tänker efter nu så borde inte indikeringen kunna vara seriekopplad med blinkerslampan. Jag får återkomma i ämnet.
Jag minns bara hur nöjd jag blev att lösningen för att få en fungerande indikeringslampa till blinkersen var så enkel ( kopplat)

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ledblinkerssyndromet har kommit till Rejsa Trodde att det var enbart på MC-forum det diskuterades flitigt.

Men det finns lösningar, jag har tvåpoliga blinkersrelän med justerbar hastighet som är lastoberoende.
Skicka pm om du vill köpa ett.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Skruva banåkabil
Hur kopplar jag in blinkersrelä med två vippströmbrytare?
1, 2   >>
33 besök senaste veckan (1764 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande