Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Hur kopplar jag in blinkersrelä med två vippströmbrytare? | 1, 2 >> 37 besök senaste veckan (1879 totalt) |
Vår raceserie kräver blinkers bak och den funktionen har Abarth, av viktskäl, rationaliserat bort på 695 Assetto Corse Evoluzione.
Dvs det finns ingen blinkersspak eller kablage osv. Det sitter dock helt vanliga baklampor på bilen så det finns plats för blinkerslampa inkl jordad lamphållare, dvs det behöver bara kompletteras med en ledare till varje baklykta. Jag håller därför på att dra kablar till baklyktorna för att koppla in detta och har köpt lite diverse pryttlar från Biltema för ändamålet. 2st tvåläges-vippströmbrytare med LEDlampa: https://www.biltema.se/bil---mc/elsy 1st blinkrelä, jag tror det kallas för 3-poligt: https://www.biltema.se/bil---mc/elsy 1st säkringshållare inkl säkring Kabel och reläsockel När jag nu ska koppla detta så inser jag att det kanske inte är se enkelt som jag först trodde. Detta eftersom risken är dels att båda vippströmbrytarnas indikeringslampor nog kommer blinka oavsett vilken jag slagit på!? (men det kanske inte gör så mycket iofs...) Samt att det kanske blinkar för fort i och med att jag bara tänker ansluta 1st glödlampa på varje sida!? Min plan var följande anslutningar: Blinkersrelä: 31: jord 49: + matning över säkring från tändningslåset 49a: Till lamporna via strömbrytarna Så här skall strömbrytarna kopplas enl Biltemas instruktion: Stift 1 och 3 ansluts till strömkällan (+) resp. strömförbrukaren. Lilla stiftet på sidan, märkt "LED", skall anslutas till jord (-). För att lysdioden endast skall lysa då brytaren är tillslagen, skall stift 1 anslutas till plus (+) och stift 3 anslutas till strömförbrukaren (det som skall manövreras). (För att lysdioden skall lysa konstant, oavsett brytarens läge, skall stift 3 anslutas till plus (+) och stift 1 anslutas till strömförbrukaren). Min plan är att välja alternativet att ansluta stift 3 till strömförbrukaren. Vad tror den samlade expertisen, kommer jag få de problem jag misstänker? Isåfall hur löser jag det? Kan jag komplettera med dioder för att förhindra att båda indikeringslamporna blinkar samtidigt? Kan jag komplettera med parallellkopplade motstånd för att justera blinkhastigheten? Kommer jag få andra problem eller finns det någon annan lösning på detta, typ köpa ett till eller ett annat relä? Eller ska jag tänka om och köpa en trelägesvippströmbrytare samt EN separat indikeringslampa? Här skymtar panelen som jag tänkte sätta brytarna på, dvs nere framför växelspaken. _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||||||||
Bara den brytaren som är påslagen kommer blinka om du lägger förbrukaren på stift 3
Annars en enda treläges brytare: https://www.biltema.se/bil---mc/elsy (fast då kan du inte blinka med båda samtidigt ) Sätt in jättestarka blinkerslampor så blinkar det långsammare Ja du kan lägga effektmotstånd parallellt med lamporna för att få det långsammare. Men de ska vara på en bunt watt då förstås och de blir varma. Det borde finnas helelektroniska blinkerrelän som är gjorda för LED-lampor, dvs som blinkar i rätt hastighet även vid lägre last. Hittade inte på Biltema dock. _________________ Magnus Thomé |
||||||||||
Ledlampa är det för att veta åt vilket håll du blinkar? I så fall behöver du 2 indikerings lampor om du går på 3 lägesvippströmbrytare. //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||||
Ännu enklare, köp lampa som blinkar av sig själv, inget blinkerrelä alls att meka med
https://www.matthys.net/nl/knipperli https://www.google.com/search?q=1156 _________________ Magnus Thomé |
||||||||||
Är två separata lampor i den jag länkade till _________________ Magnus Thomé |
||||||||||
De var ju en fin brytare _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||||
Jag vill helst hålla mig till samma stil som befintliga reglage så den där går därför bort tyvärr.
Det här ser ju väldigt intressant ut! Då skulle det ju räcka med en avsäkrad strömförsörjning till vippströmbrytaren och sen bara en kabel till lampan, eller hur!? _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||||||||
Jupp! _________________ Magnus Thomé |
||||||||||
_________________ Mats Forssén Mondial T |
||||||||||
Biltema har en lampa på 35W med sockel BA15s (35-541) om man vill skippa parallella motstånd. Förutsätter att armaturen inte är för känslig för värme såklart. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||||||
Har kollat på bilen och det är sockel BAU15s som gäller. Försöker hitta "självblinkande" lampor med den sockeln, men verkar som jag bara hittar de som motverkar "hyperflash", dvs att det blinkar för fort. Nån som lyckas bättre i "googlandet"!? I annat fall får jag gå tillbaka till ursprungsplanen med blinkersrelä osv. Vipporna kom på plats igår kväll iaf. _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||||||||
Skippa motstånd och köp blinkersrelä för LED istället. Fanns på Biltema tidigare för en hundring eller så.
Varför vill du köra med två brytare? En 1-0-1 hade väl varit smidigare? Momentan eller att den fastnar beror väl på hur mycket den behövs... Sen som sagt två LED-reläer (fanns tidigare på Biltema för en hundring typ) så behöver du inte bry dig om motstånd, belastningar osv. EDIT: Två brytare - ja, varningsblinkers när jag tänker efter! Fine, men satsa på LED-reläer iaf. |
||||||||||
Har du verkligen jord på blinkersreläet? Normalt sätter man bara reläet på matningen till spaken och så jordar man hela klabbet genom lampan. Benen brukar vara: plus, matning till blinkersspak (dina brytare) och matning till blinkerslampa i instrumentbrädan eller liknande. Ibland har det bara två pinnar och saknar då den till instrumentbrädan. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||
Jag valde två brytare för att enkelt få möjlighet till höger, vänster och varningsblinkers samt att jag hittade dessa vippströmbrytare med inbyggd indikeringslampa. Hade det funnits en likadan trelägesbrytare hade jag kanske valt den. Biltema verkar inte ha LED-reläer men jag hittade på andra ställen, dessutom justerbara så det kanske funkar med vanlig lampa också!? Men måste man då ha ett relä för varje sida? Tex denna: https://www.j-spec.se/interior/elekt
De flesta sökträffar jag fick när jag Googlade efter hur man kopplar blinkreläet visade att det skulle jordas. Det står tyvärr ingenting på reläet eller Biltemas hemsida. _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||||||||
jag har gjort såhär:
biltema 2 poligt relä (volvo amazon, bimetal) vippbrytare on-off-on lilla lampan är indikering på instrumentpanel. sketenkelt _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||||||
Har du tittat på relät på Biltema (i butik alltså)? Vad står det för siffror vid pinnarna?
Exakt så, oklart om lamporna blinkar snabbt om man drar båda brytarna men det kanske kvittar. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||
Är det ett LED relä så är hastigheten konstant.
Fin skiss! Så hade jag också kopplat |
||||||||||
Jag tycker inte det där ser rimligt ut. Är du säker på att det är kopplat så? Indikeringslampan borde vara kopplad till ett "tredje ben" på reläet och jordad separat. Utgången från reläet direkt till brytaren. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||||||
Nej, du har nog rätt. När jag tänker efter nu så borde inte indikeringen kunna vara seriekopplad med blinkerslampan. Jag får återkomma i ämnet. Jag minns bara hur nöjd jag blev att lösningen för att få en fungerande indikeringslampa till blinkersen var så enkel ( kopplat) _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||||||
Ledblinkerssyndromet har kommit till Rejsa Trodde att det var enbart på MC-forum det diskuterades flitigt.
Men det finns lösningar, jag har tvåpoliga blinkersrelän med justerbar hastighet som är lastoberoende. Skicka pm om du vill köpa ett. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||||||
Skruva banåkabil Hur kopplar jag in blinkersrelä med två vippströmbrytare? | 1, 2 >> 37 besök senaste veckan (1879 totalt) |