Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur kopplar jag in blinkersrelä med två vippströmbrytare?
<<   1, 2
34 besök senaste veckan (1766 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Man kan koppla lampor/leds i serie , så länge man använder rätt variatinter och de sitter åt rätt håll.

Lampor kan vara svårare men det beror på hur många watt de ligger på

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Björn Davidsson skrev:
Guson skrev:
Björn Davidsson skrev:
jag har gjort såhär:

biltema 2 poligt relä (volvo amazon, bimetal)
vippbrytare on-off-on
lilla lampan är indikering på instrumentpanel.




sketenkelt


Jag tycker inte det där ser rimligt ut. Är du säker på att det är kopplat så? Indikeringslampan borde vara kopplad till ett "tredje ben" på reläet och jordad separat. Utgången från reläet direkt till brytaren.

Guson





Nej, du har nog rätt. När jag tänker efter nu så borde inte indikeringen kunna vara seriekopplad med blinkerslampan. Jag får återkomma i ämnet.
Jag minns bara hur nöjd jag blev att lösningen för att få en fungerande indikeringslampa till blinkersen var så enkel ( kopplat)


Lampan innan relät kanske? Ser standard ut för tvåbenade reläer som suttit i måååånga bilar.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



MaZ skrev:
Björn Davidsson skrev:
Guson skrev:
Björn Davidsson skrev:
jag har gjort såhär:

biltema 2 poligt relä (volvo amazon, bimetal)
vippbrytare on-off-on
lilla lampan är indikering på instrumentpanel.




sketenkelt


Jag tycker inte det där ser rimligt ut. Är du säker på att det är kopplat så? Indikeringslampan borde vara kopplad till ett "tredje ben" på reläet och jordad separat. Utgången från reläet direkt till brytaren.

Guson





Nej, du har nog rätt. När jag tänker efter nu så borde inte indikeringen kunna vara seriekopplad med blinkerslampan. Jag får återkomma i ämnet.
Jag minns bara hur nöjd jag blev att lösningen för att få en fungerande indikeringslampa till blinkersen var så enkel ( kopplat)


Lampan innan relät kanske? Ser standard ut för tvåbenade reläer som suttit i måååånga bilar.


Med glödlampor kan det aldrig funka som uppritat. Indikatorn är på typiskt 3-5 W och blinkers på 2 x 21 W så indikatorn kan aldrig ligga i serie med reläet oavsett om det är före eller efter. Med tvåpinnars relä skulle jag koppla indikatorn mellan de två stora lampornas plussidor. Då blinkar indikatorn när man använder en i taget men inte när båda blinkar samtidigt.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536


Trådstartare
steffe skrev:
Ledblinkerssyndromet har kommit till Rejsa Trodde att det var enbart på MC-forum det diskuterades flitigt.

Men det finns lösningar, jag har tvåpoliga blinkersrelän med justerbar hastighet som är lastoberoende.
Skicka pm om du vill köpa ett.


Nja, vi har väl glidit in på Ledblinkerssyndromet och lita andra sidospår. Jag får återkomma om jag behöver köpa reläer thumbs up

Min ursprungsfråga handlar dock om hur jag enklast ska koppla in blinkersen för endast en lampa för höger sida och en för vänster sida via två stycken vippströmbrytare.

Det jag redan har är:
De två vippströmbrytarna med inbyggda LED-indikatorlampor (redan monterade).
Ett 3-polsrelä från Biltema (utan kopplingsschema)
Vanliga glödlampor med sockel BAU15s

Så frågan är hur jag kopplar in detta för att få det att fungera, dvs så det blinkar med "lagom" frekvens.
Om indikeringslamporna blinkar på en eller båda strömbrytarna spelar nog mindre roll även om det vore trevligt om det bara blinkade på den som är på.

Om jag behöver byta relä eller komplettera med något motstånd så kan jag givetvis göra det.

Men i nuläget tror jag att detta är rätt sätt att koppla dessa komponenter, eller ser det helt fel ut?
Jag ska kolla vad det står för siffror vid pinnarna på reläet när jag är i garaget nästa gång så får vi se om förutsättningarna ändras då...

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Vanligast för blinkrelän med glödisar är att lasten måste vara minst två 21w för normal blinkhastighet, mindre effekt snabbare blink för att upplysa om trasig lampa.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



steffe skrev:
Vanligast för blinkrelän med glödisar är att lasten måste vara minst två 21w för normal blinkhastighet, mindre effekt snabbare blink för att upplysa om trasig lampa.


Mats lär inte missa att han har blinkersen på med den indikatorlampan alltså?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536


Trådstartare
MaZ skrev:
steffe skrev:
Vanligast för blinkrelän med glödisar är att lasten måste vara minst två 21w för normal blinkhastighet, mindre effekt snabbare blink för att upplysa om trasig lampa.


Mats lär inte missa att han har blinkersen på med den indikatorlampan alltså?

Det lär jag förmodligtvis inte missa isåfall...

@Steffe: Om jag byter till ett lastoberoende tvåpoligt blinkersrelä med justerbar hastighet, ska det då kopplas som mitt kopplingsschema förutom att anslutning 31 på reläet inte finns!?

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag kan rita upp det ikväll, men det bör likna det du har fått.
Säger reglementet nåt om "varningsblink ibak"?

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536


Trådstartare
steffe skrev:
Jag kan rita upp det ikväll, men det bör likna det du har fått.
Säger reglementet nåt om "varningsblink ibak"?

Det vore ju toppen! thumbs up
Nej, varningsblinkers krävs inte. Så här står det:
"Bilen skall ha blinkers bak (höger och vänster sida)."

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



matfo skrev:
steffe skrev:
Ledblinkerssyndromet har kommit till Rejsa Trodde att det var enbart på MC-forum det diskuterades flitigt.

Men det finns lösningar, jag har tvåpoliga blinkersrelän med justerbar hastighet som är lastoberoende.
Skicka pm om du vill köpa ett.


Nja, vi har väl glidit in på Ledblinkerssyndromet och lita andra sidospår. Jag får återkomma om jag behöver köpa reläer thumbs up

Min ursprungsfråga handlar dock om hur jag enklast ska koppla in blinkersen för endast en lampa för höger sida och en för vänster sida via två stycken vippströmbrytare.

Det jag redan har är:
De två vippströmbrytarna med inbyggda LED-indikatorlampor (redan monterade).
Ett 3-polsrelä från Biltema (utan kopplingsschema)
Vanliga glödlampor med sockel BAU15s

Så frågan är hur jag kopplar in detta för att få det att fungera, dvs så det blinkar med "lagom" frekvens.
Om indikeringslamporna blinkar på en eller båda strömbrytarna spelar nog mindre roll även om det vore trevligt om det bara blinkade på den som är på.

Om jag behöver byta relä eller komplettera med något motstånd så kan jag givetvis göra det.

Men i nuläget tror jag att detta är rätt sätt att koppla dessa komponenter, eller ser det helt fel ut?
Jag ska kolla vad det står för siffror vid pinnarna på reläet när jag är i garaget nästa gång så får vi se om förutsättningarna ändras då...


Det ser korrekt ut. Du får inte heller några problem med att båda indikatorerna blinkar om du använder den ena, båda blinkar bara när båda vippor är tillslagna.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536


Trådstartare
Guson skrev:
matfo skrev:
steffe skrev:
Ledblinkerssyndromet har kommit till Rejsa Trodde att det var enbart på MC-forum det diskuterades flitigt.

Men det finns lösningar, jag har tvåpoliga blinkersrelän med justerbar hastighet som är lastoberoende.
Skicka pm om du vill köpa ett.


Nja, vi har väl glidit in på Ledblinkerssyndromet och lita andra sidospår. Jag får återkomma om jag behöver köpa reläer thumbs up

Min ursprungsfråga handlar dock om hur jag enklast ska koppla in blinkersen för endast en lampa för höger sida och en för vänster sida via två stycken vippströmbrytare.

Det jag redan har är:
De två vippströmbrytarna med inbyggda LED-indikatorlampor (redan monterade).
Ett 3-polsrelä från Biltema (utan kopplingsschema)
Vanliga glödlampor med sockel BAU15s

Så frågan är hur jag kopplar in detta för att få det att fungera, dvs så det blinkar med "lagom" frekvens.
Om indikeringslamporna blinkar på en eller båda strömbrytarna spelar nog mindre roll även om det vore trevligt om det bara blinkade på den som är på.

Om jag behöver byta relä eller komplettera med något motstånd så kan jag givetvis göra det.

Men i nuläget tror jag att detta är rätt sätt att koppla dessa komponenter, eller ser det helt fel ut?
Jag ska kolla vad det står för siffror vid pinnarna på reläet när jag är i garaget nästa gång så får vi se om förutsättningarna ändras då...


Det ser korrekt ut. Du får inte heller några problem med att båda indikatorerna blinkar om du använder den ena, båda blinkar bara när båda vippor är tillslagna.

Guson
Ok, det låter bra!
Jag kollade på relät och märkningarna ser ut som jag trodde.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631



Guson skrev:
MaZ skrev:
Björn Davidsson skrev:
Guson skrev:
Björn Davidsson skrev:
jag har gjort såhär:

biltema 2 poligt relä (volvo amazon, bimetal)
vippbrytare on-off-on
lilla lampan är indikering på instrumentpanel.




sketenkelt


Jag tycker inte det där ser rimligt ut. Är du säker på att det är kopplat så? Indikeringslampan borde vara kopplad till ett "tredje ben" på reläet och jordad separat. Utgången från reläet direkt till brytaren.

Guson





Nej, du har nog rätt. När jag tänker efter nu så borde inte indikeringen kunna vara seriekopplad med blinkerslampan. Jag får återkomma i ämnet.
Jag minns bara hur nöjd jag blev att lösningen för att få en fungerande indikeringslampa till blinkersen var så enkel ( kopplat)


Lampan innan relät kanske? Ser standard ut för tvåbenade reläer som suttit i måååånga bilar.


Med glödlampor kan det aldrig funka som uppritat. Indikatorn är på typiskt 3-5 W och blinkers på 2 x 21 W så indikatorn kan aldrig ligga i serie med reläet oavsett om det är före eller efter. Med tvåpinnars relä skulle jag koppla indikatorn mellan de två stora lampornas plussidor. Då blinkar indikatorn när man använder en i taget men inte när båda blinkar samtidigt.

Guson


Nu kladdar jag i Matfo:s tråd men var tvungen kolla hur jag hade kopplat. Guson hade såklart rätt.
så här har jag kopplat i min bil.


_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator



2 poligt lastoberoende, brinner inte upp upp om man kopplar fel (jag har testat)
Finns en vridpot mellan stiften för att justera blinkfrekvensen.
En singel indikeringslampa funkar sämre när/om man använder led, då måste man använda två dioder för indikeringen för att undvika att allt blinkar (typ varningsblink).

I övrigt så funkar de senaste kopplingsschemorna utmärkt. Jag skulle satsa på en treställig brytare on-off-on för blinkers och två gröna indikeringslampor (vä - hö).

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536


Trådstartare
Guson skrev:

Det ser korrekt ut. Du får inte heller några problem med att båda indikatorerna blinkar om du använder den ena, båda blinkar bara när båda vippor är tillslagna.
Guson

Har äntligen haft tid att koppla in blinkersen och kan bekräfta att det fungerar som jag hoppats och trott, inklusive att det blinkar (för) snabbt.
Tror inte det spelar så stor roll iom att det är en racebil, får se vad besiktningen säger på första tävlingen.
Är båda vipporna tillslagna så blir det dock rätt blinkfrekvens

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Skruva banåkabil
Hur kopplar jag in blinkersrelä med två vippströmbrytare?
<<   1, 2
34 besök senaste veckan (1766 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande