Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Abarth 695 AC Evo -13 CAR Challenge klass II (Såld)
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (3152 totalt)
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536


Trådstartare
Sålde min Abarth 500 Assetto Corse på hösten 2018 och tänkte köpa en gatreggad trackdaybil för att underlätta banåkningslogistiken som småbarnsförälder. När denna dök upp på annons i början på 2020 blev villhöversuget efter en racebil med sekventiell växellåda för stort och denna inhandlades. Sen blev det pandemi och annat som gjorde att jag inte kört så mycket med den. Hoppas dock kunna premiärtävla denna säsong.

Spec och några bilder:



Motor:
4 cylindrar, 4 ventiler per cylinder, 1368 cc, Garrett turbo
Max effekt: 215hk vid 5500 rpm

Transmission:
6-växlad Sadev sekventiell växellåda
Dubbelskivig koppling
Diffbroms (LSD)

Fjädring:
Fram: Mc Pherson, justerbar racestötdämpare med justerbar höjd
Bak: justerbar racestötdämpare, fjädersäte med justerbar höjd

Styrning:
Elservo

Bromsar:
Fram: Brembo fyrkolvsok med flytande, hålborrade, ventilerade skivor (305 x 28 mm)
Bak: Flytande enkolvsok, hålborrade skivor (240 x 11 mm)
Bromsvåg och justerbar bromsreduceringsventil

Vikt:
920 kg

Däck:
Kumho Ecsta V70 215/40x17





_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Yeehaa

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Classic
Oslo
Här sen Apr 2007
Inlägg: 29



Grymt!

_________________
Christian F. Nilsen
Alfa Romeo 147 Q4
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



thumbs up thumbs up

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Heja småbarnsföräldern thumbs up
Jag blir glad av att läsa om dessa bilar

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Vad är det för serviceintervall på växellådan? Eller är det något slittåligt som bara tuffar på som vilken låda som helst?

_________________
Magnus Thomé
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536


Trådstartare
Tack för glada tillrop allihopa!

Magnus Thomé skrev:
Vad är det för serviceintervall på växellådan? Eller är det något slittåligt som bara tuffar på som vilken låda som helst?

Så här ser serviceintervallerna för växellådan ut.


_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
crippa75
Älvsjö
Här sen Apr 2014
Inlägg: 27



Underbar! Vad får man (ungefär) ge för en sån? Verkar ju hur ball som helst!

_________________
Christian Grandt
982 GT4
997 Turbo ex
997 Targa ex
Mini 1380 ex
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536


Trådstartare
crippa75 skrev:
Underbar! Vad får man (ungefär) ge för en sån? Verkar ju hur ball som helst!

Ja, de är väldigt roliga att köra men det kan ta ett tag att komma underfund med hur man ska köra för att man ska jobba med bilen och inte mot...

Det finns inte så många 695:or så det kan vara långt mellan gångerna det dyker någon till salu och därför lite svårt att veta prisbilden.
Jag hade dock tur att hitta denna i Uppsala för ett par år sen.
Utöver min finns det bara ytterligare en 695:a i Sverige, medan 500 Assetto Corse är lite vanligare, de finns det nog en dryg handfull av i landet.

Jag skulle säga att man får man betala från ca 200k SEK och uppåt beroende på skick, servicestatus och medföljande delar för en 695 AC Evo.

Just nu finns det en till salu i Italien men de har inte satt ut något pris i annonsen:
https://www.carandclassic.com/car/C1427159

Det såldes en i Australien ifjol för A$40.250 (ca 280k SEK)
https://collectingcars.com/for-sale/2013-abarth-695-assetto-corse-evo

Här ett par träningsvarv på Kinnekulle, senast jag körde med bilen.


_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Najs!

Vad är det som händer i kvarnkurvan? Spinner innerhjulet? Dags att göra 50-mila inspektionen eller?
Är den byggd för slicks från början? Kanske nåt sånt som spökar...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536


Trådstartare
MaZ skrev:
Najs!

Vad är det som händer i kvarnkurvan? Spinner innerhjulet? Dags att göra 50-mila inspektionen eller?
Är den byggd för slicks från början? Kanske nåt sånt som spökar...


Ja, den är byggd för slicks och det var gamla slicks jag körde på.

Det som händer i Kvarnkurvan är nog en förvarning om vad som hände en stund senare...
Då trodde jag diffen gick sönder men det visade sig vara drivaxeln som gått av, se bilden.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536


Trådstartare
Apropå däck så har jag nu lagt på nya R-däck, hämtade på lunchen.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



matfo skrev:
MaZ skrev:
Najs!

Vad är det som händer i kvarnkurvan? Spinner innerhjulet? Dags att göra 50-mila inspektionen eller?
Är den byggd för slicks från början? Kanske nåt sånt som spökar...


Ja, den är byggd för slicks och det var gamla slicks jag körde på.

Det som händer i Kvarnkurvan är nog en förvarning om vad som hände en stund senare...
Då trodde jag diffen gick sönder men det visade sig vara drivaxeln som gått av, se bilden.


Hur menar du? Skulle drivaxeln slira innan den går av?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536


Trådstartare
MaZ skrev:
matfo skrev:
MaZ skrev:
Najs!

Vad är det som händer i kvarnkurvan? Spinner innerhjulet? Dags att göra 50-mila inspektionen eller?
Är den byggd för slicks från början? Kanske nåt sånt som spökar...


Ja, den är byggd för slicks och det var gamla slicks jag körde på.

Det som händer i Kvarnkurvan är nog en förvarning om vad som hände en stund senare...
Då trodde jag diffen gick sönder men det visade sig vara drivaxeln som gått av, se bilden.


Hur menar du? Skulle drivaxeln slira innan den går av?

Ja hur menar jag!? Det kan den ju inte göra förstås.
Får se hur det funkar vid nästa körning som förhoppningsvis blir på Gelleråsen den 7 maj.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 564



Sitter det lamell diff i dom där? Trodde det var torsen typ. Men innerhjulsspinn händer ju iochförsig med båda.
Cool bil. Provkörde 1 sådan för många årsen när serien började i Sverige. Minns att den gärna ville upp på 2 hjul för många.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536


Trådstartare
Fredin skrev:
Sitter det lamell diff i dom där? Trodde det var torsen typ. Men innerhjulsspinn händer ju iochförsig med båda.
Cool bil. Provkörde 1 sådan för många årsen när serien började i Sverige. Minns att den gärna ville upp på 2 hjul för många.
Ja det sitter lamelldiff i Sadevlådan. Även 500 AC har lamelldiff men då i en synkad 6-växlad låda med H-läge (vilket är en M32-låda som tex sitter i Fiat Punto om jag inte kommer ihåg fel).

2-hjulningen lindrades genom att man satte på spacers och därigenom ökade spårvidden något. 695an har rörbärarmar fram och en annan framvagnsbrygga så de är lite bredare redan från början. På R-däck, som vi kör på, är problemet obefintligt.

Om du provade i samband med att Trofeo Abarth startade i Sverige, bör det varit ca 2011.
Då var det en 500 du körde eftersom 695orna lanserades 2014. I samband med att de kom så ersattes Trofeo Abarth av Clio Cup som supporterklass till STCC så 695 tävlades aldrig med i Sverige tyvärr.

Lite kuriosa är att min bil kördes av Niklas Lilja i Trofeo Abarth Europé och Italia samt vann Europaserien med den 2015.
Niklas sålde senare bilen till Robin Appelqvist som också tävlat i dessa två serier med den innan jag köpte den.

Så här ser diffen ut i Sadevlådan:

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Cool bil! Grymt med sekventiell men hade ingen aning om att det var så tight serviceintervall.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536


Trådstartare
Igår var det myskväll i garaget med påbörjad service inför säsongen.



Som vanligt tar allt längre tid än man tänker sig men jag hann väl halvvägs iaf och fastnade på att insatsfiltret till motoroljan inte passade.



En tur till märkesverkstaden nu på morgonen löste problemet så jag kan fortsätta i påskhelgen med att fylla motorolja och sen byta bromsvätska och klossar. Har även vagnboksbesiktning inbokad på söndag.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313



Riktigt frän bil! En sån man blir glad av att se thumbs up

Vi skaffade en avlägsen kusin nyligen, nämnligen en 500C, alltså cab. 1200 cc med 64 små italienska ponnies.... Men faktiskt rolig att köra ändå

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536


Trådstartare
Racerapport Gelleråsen 2022-05-07
Målet med min säsong är att delta på Svenskt Sportvagnsmeeting för första gången.
Innan dess ville jag köra minst en avrostnings- / träningsdag och när jag tidigare i år undersökte alternativen så insåg jag att premiärracet på Gelleråsen var ett lämpligt tillfälle. Då kunde jag även passa på att ta med den snart 4-åriga sonen på banracingpremiär.

På väg mot Karlskoga så insåg jag att det var hela fem år sen jag var på Gelleråsen senast, dvs maj 2017. Den senaste tävlingen jag körde var augusti 2018 på Kinnekulle, dvs nästan fyra år sen. Sedan dess har jag bytt racebil och kört ett par träningssessioner varav den senaste var i aug 2020. Träningssessionerna har jag dessutom kört på slicks så nu var det även dax för R-däckspremiär med denna bil också.
Rejält rattrostigt på alla sätt med andra ord!

Vi var på plats på fredag kväll och lastade av och gjorde klart de sista förberedelserna med hjälp av den blivande chefsmekanikern.





Träningspass
Natten mot lördagen regnade det så det var blött på morgonen men upptorkande under förmiddagen och helt torrt på eftermiddagen.

Det var som väntat väldigt halt och dåligt grepp till att börja med så jag försökte hålla mig ur vägen och samtidigt bygga upp temp i däcken för att kunna öka takten. Från att jag till en början tänkte "vad gör jag här" började det ändå kännas ok mot slutet av andra träningspasset, även om det gick relativt långsamt fortfarande.





Kval
Efter lunch så var det torrt och betydligt varmare i luften. Kunde därför ladda på betydligt mer och det kändes som det gick snabbare och snabbare. Mot slutet av passet hamnade jag i trafik och det kändes inte som jag skulle kunna förbättra mig mer så jag avbröt med några minuter kvar på passet.
Det visade sig att jag hade fått till ett riktigt bra varv där klockan stannade på 1:15:857 vilket innebar fjärde tid i klassen och femte tid totalt. Dessutom var det en putsning av mitt personbästa på Gelleråsen med ca 2,7s så jag var helnöjd!

Ombordfilm från mitt kvalvarv



Race 1
695an är lite knepig att komma igång med från stillastående och inför en stående start från femte rutan var jag lite orolig för att inte komma ifrån linjen och riskera att orsaka en incident. Snackade därför med bakomvarande förare i förväg så han skulle vara extra uppmärksam ifall jag blev stående.

När lamporna slocknade kom jag dock iväg fint men fick släppa Markus Tåbäck, som kör en annan klass, på innern in i första böj. Därefter hade jag mina "klasskamrater" Ronny Andersson och Joakim Rosell i varsin Alfa 75 tätt bakom under resten av racet. Ronny "ställde frågan" ett par gånger men jag lyckades nätt och jämnt hålla undan. Jag var även hjälpt av att 75:orna hade inbördes uppgörelse så attacken på mig mildrades en del stundvis.

Nån avåkning mot slutet av racet innebar att jag var uppe på pallplats i klassen och en fjärde plats totalt vilket var klart över målsättningen denna helg. Var därför otroligt nöjd när jag passerade mållinjen efter ett roligt och svettigt race.

Det syns inte så mycket "action" i filmen men man kan se att jag tar en del defensiva linjer för att försvara mig mot Ronnys omkörningsförsök.



Race 2
Resultatlistan i race 1 ger startpositionerna i race 2 fast med förbehållet att vi vänder på de första sex platserna. Det innebar P3 för min del och de båda jagande 75:orna framför mig i starten. I detta race var det rullande start och vi kom iväg utan problem. Som väntat kom dock de snabbare bilarna direkt bakom mig och ville komma om direkt efter start. Bjöd inget direkt motstånd utan riktade in mig på att inte tappa kontakten till Joakim och Ronny för att kunna försöka ta mig förbi dem. Det var väldigt kul att det nu var omvända positioner och jag fick verkligen kämpa för att försöka ta mig förbi. Tillslut lyckades jag bromsa mig förbi Ronny in i hårnålen. Låste dock upp frambromsarna lite och trodde Ronny skulle kontra på innern men jag lyckades hålla undan. Fick en liten lucka bakåt och tog sen sikte på Joakim och provade både här och där men lyckades tyvärr inte ta mig förbi trots att det var väldigt nära vid ett par tillfällen.

Slutade därför på fjärde plats i klassen i detta race.

Tyvärr la kameran av innan vi ens rullat ur depån så jag har ingen film från detta race.
Hade varit betydligt mer underhållande att se (än race 1) eftersom jag jagade hela racet igenom.

Summering
Det blev en väldigt lyckad helg med två väldigt underhållande race.
Stort tack till Ronny och Joakim för hårda och schyssta fighter under båda racen. thumbs up

Podie race 1: P2 Markus Moberg, P1 Hugo Bjurman, P3 Mats Forssén


Det var väldigt kul att ha familjen med samt att träffa hela rejsgänget igen.
Nu är siktet inställt på Svenskt Sportvagnsmeeting på Knutstorp i början på juli!


_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631



Trevlig Rapport! Bra rejsat! thumbs up

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Abarth 695 AC Evo -13 CAR Challenge klass II (Såld)
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (3152 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande