Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Abarth 695 AC Evo -13 CAR Challenge klass II (Såld)
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (3152 totalt)
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Vaddå ringrostig? Bra kört!

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Björn Davidsson skrev:
Trevlig Rapport! Bra rejsat! thumbs up

Precis min tanke! thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Kul läsning och kul att det gick så bra

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Kul Mats, stolt son.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536


Trådstartare
Tack ska ni ha!

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536


Trådstartare
Racerapport CAR Challenge på SSM 1-3 juli

Var en otroligt skön känsla att äntligen rulla iväg mot Svenskt Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp. Hade packat och lastat allt i hyggligt god tid (för en gångs skull) så jag kom iväg på torsdag morgon som planerat. Hade sett på GPSen att trafiken skulle omledas i Värnamotrakten men tänkte att det inte borde ta så lång tid att köra en omväg på några km. Det visade sig dock ta drygt en timme extra pga att det naturligtvis blev rejäla köer. Nåja, ingen fara på taket eftersom jag fortfarande skulle vara framme ca 18.00.

Det blev dock ett oväntat depåstopp precis när omledningen tagit slut eftersom jag passerade en rejskollega som stannat i vägkanten med rejsbilen halvt hängande utanför släpet i bakkant! Nåt spännband hade släppt vilket gjort att bilen var på väg att avlasta sig själv. Ytterligare en rejskompis anslöt och tillsammans fick vi upp bilen igen och kunde fortsätta.



Väl framme på Knutstorp anslöt jag till CAR Challengekompisarna och lastade av och riggade i övre depån där vi skulle stå.




Vi hade lyckats boka en stuga vid banan så vi hade nog mindre än 100m mellan depåplatsen och kudden. 
Avslutade kvällen med att gå banan ett varv i solnedgången.



Fredag
Soligt och varmt med prognos om regn på kvällen. 


Vi var, tillsammans med BMW Cup, grupp 12 (av 13) i det rullande schemat vilket innebar att våra pass hamnade sent på för- och eftermiddagarna.

Jag passade därför på att rulla ner till besiktningen på fredag förmiddag och passerade utan anmärkning. Kul att se alla olika typer av bilar i besiktningskön!




Fri träning
Träning 1

Vårt pass låg sist innan lunchen och jag tog det lugnt ut på banan för att börja bygga temp i däck och bromsar och tänkte öka farten succesivt. Precis när jag passerade linjen till depåinfarten inför det som skulle bli mitt andra varv rödflaggades passet. Det visade sig att Ola tryckt loss en slang till oljekylaren och spillt en hel del olja på banan. Så det var bara att rulla tillbaka till depåplatsen och ladda inför träningen på eftermiddagen. 

Träning 2
Precis när vi skulle rulla ut på banan tändes oljetryckslampan och jag slog direkt av motorn såklart. Provade att starta men den lös fortfarande så jag fick be om bogsering till depån. Väl där kollade jag givetvis oljenivån och det såg bra ut. Kopplade ECUn till datorn och kunde se att jag hade en felkod: "P0520-67 Oil Pressure Switch". I tillägg stod det att det var ett intermittent fel på oljetryckssensorn och att man ska prova att nolla den för att se om den kommer tillbaka. Jag tog även av fronten för stt försöka komma åt kablaget till sensorn men allt såg och kändes ok. Efter jag tagit bort felkoden provstartade jag och allt såg normalt ut. Det var ju skönt att det inte var något allvarligt men ett visst antiklimax infann sig eftersom jag kunde konstatera att jag endast kört ett komplett varv på hela dagen. 



Avrundade dagen med trevligt stug- och depåhäng trots en del regn. 



Lördag
Våra depåtält stod kvar men det var rejält blött på sina ställen. Det torkade dock upp rätt snabbt varefter solen började värma. Jag provstartade bilen och allt såg normalt ut så nu var det bara ladda inför kvalet innan lunch.

Kval
Rullade ut och tog det som vanligt lugnt i början för att försöka få temp i däck och bromsar. Började öka takten men hamnade i lite trafik. Sen tändes SC på Traxxan och säkerhetsbilen kom ut medan en trasig bil lyftes bort. Många rullade in i depå men jag stannade ute för att nöta spårval och ha möjlighet att försöka sätta nåt snabbt varv så snart säkerhetsbilen körde in i depå. Det blev dock bara ett snabbt varv eftersom ytterligare en bil stannade och sen var kvalet slut.

Jag hamnade mitt i fältet och visste att Ronny skulle försöka jaga ikapp bakifrån. Han skulle starta längst bak eftersom han skulle anlända till banan efter lunch och därför hade missat kvalet helt. 

Vårt första race skulle köras som näst sista session för dagen men under eftermiddagen var det lite osäkert när vi faktiskt skulle köra. När klockan närmade sig 17 såg det ut som vi skulle hinna köra innan banan stängdes för dagen kl 18. Så vi tog på brandkalsonger, overall osv och var på gång att åka ner för att ställa upp för utsläpp på banan när vi plötsligt fick besked om att vårt pass blev flyttat till söndag morgon istället. Bara att acceptera naturligtvis men antiklimax deluxe infann sig givetvis!

Lite depåmingel och en bit mat på Lucys lättade upp stämningen. 

Söndag
Nu skulle vi köra kl 9.00 på morgonen så det var lite svårt att veta vilket däcktryck som skulle funka men jag ökade lite här och sänkte lite där...

Race 1
Jag startade trea i klassen och mina mål för racet var:

1: ta mig genom starten och första varvet utan incidenter
2: hålla mig på det svarta och ta målflagg
3: hålla tredjeplatsen



Vi fick ett extra formationsvarv för att få ihop fältet ordentligt vid den rullande starten men vid andra försöket släpptes vi iväg. Jag tvekade lite och blev passerad av Ola redan i första kurvan. Efter ett par varv hade jag dock fått upp farten och kunde köra om Ola och senare även Sune och en BMW. Jag såg att avståndet bakåt till Ronny minskade men han hade fortfarande en bit kvar. Påminde mig själv om att hålla fokus på min körning istället för att kolla för mycket i backspegeln. Lyckades med detta och höll undan in i mål trots att framdäcken blev rejält överhettade mot slutet.

Alla tre mål uppfyllda således!

Race 2
Startordningen var baserad på bästa varvtid under race 1 vilket innebar att Ronny startade snett framför mig. Gjorde en betydligt bättre start i detta race och var på väg att ta några placeringar men backade ur för att undvika risk för sammanstötning. Ronny fick ett litet ställ i första böj så jag var uppe nästan jämsides i Svackan men vågade inte utmana upp mot NGK-krönet. Sune smet förbi in i vänstern före krönet innan Idioten men jag kunde sedan köra om honom på startrakan. Sen försökte jag jaga ikapp Ronny men kom aldrig tillräckligt nära för att utmana på riktigt. Satte dock mitt snabbaste varv för helgen under racet och tog in en del mot slutet så det kändes helt ok att ta målflagg som fjärde bil i klass 2.



Summering
Otroligt kul evenemang med massor av roliga bilar och trevliga människor.
Jag hade väl trott att jag skulle hinna / orka se mer annan racing än vad det faktiskt blev men det var så trevligt att depåhänga så jag lämnade inte skuggan under depåtältet alltför långa stunder.

Jag kommer definitivt sikta på nytt deltagande nästa år!



_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Härlig rapport thumbs up
Tycker det kul att CAR är med och livar upp SSM

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 415



Trevlig rapport och snyggt spakat thumbs up

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



thumbs up Jävligt kul att få följa med i bilen & bra kört!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Huuaah ja den där antiklimax känslan att få sitt race inställt/uppskjutet!! Men vad härlig läsning i övrigt, extra kul att få med alla tankar om strategi och mål och inte bara se video eller resultat!

Håller med Edvin om att heatet livar upp SSM för min del, välpackat och många jämna bilar från olika håll!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Trevlig rapport! Kul att läsa om äventyr från ett annat ekipage. thumbs up thumbs up

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Härlig rapport thumbs up
Tycker det kul att CAR är med och livar upp SSM


Kalle_alfaturbo skrev:
Trevlig rapport och snyggt spakat thumbs up


Eldh skrev:
thumbs up Jävligt kul att få följa med i bilen & bra kört!


Pontus Fyhr skrev:
Huuaah ja den där antiklimax känslan att få sitt race inställt/uppskjutet!! Men vad härlig läsning i övrigt, extra kul att få med alla tankar om strategi och mål och inte bara se video eller resultat!

Håller med Edvin om att heatet livar upp SSM för min del, välpackat och många jämna bilar från olika håll!


Torkel K skrev:
Trevlig rapport! Kul att läsa om äventyr från ett annat ekipage. thumbs up thumbs up


Tack, kul att ni gillar rapporten och CARs deltagande på SSM!

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



Snyggt kört.

Min pärla ligger så fint i kurvorna.

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Abarth 695 AC Evo -13 CAR Challenge klass II (Såld)
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (3152 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande