Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Varvtalsreglera 1-fasmotor | 1, 2 >> 19 besök senaste veckan (2919 totalt) |
Den här motorn (till en bandsåg) hade jag behövt varvtalsreglera (för att kunna såga metall och inte bara trä), men frågan är vad jag gör det med? En VFD kräver väl trefasmotor?
Behöver inte kunna byta rotationsrikning. En av/på knapp och ratt för hastighet räcker... Nästa fråga blir hur man kopplar in den, men det tar vi sen. |
||||||
Sånt har jag jobbat med som produktchef en gång i tiden, men har glömt det mesta.. har dock för mig att man matade vfd med enfas och hade en trefas motor, det var mest i usa man höll på med sånt och jag orkade inte riktigt sätta mig in i det... ska gräva mer i minnet för att se om jag kan hjälpa...
_________________ Tord Ringenha11 |
||||||
Följer din problemställning med intresse och hoppas att någon styr & regler-kunnig Rejsian även tar upp alternativet pwm.
(I mitt fall skall en 1-fas metallsvarvsmotor varvtalsregleras inklusive rotationsskifte). _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
Mmmm, att byta motor är tyvärr uteslutet eftersom höljet är en del av chassit på sågen. Andra verkar ha gjort det på nätet och nämner motordimmer eller varvtalsregulator. Hittar dock inget annat än reglering av paxfläktar, så frågan är vad man ska googla på.
Hade varit smidigt och kunna få plats med konverteringen i befintligt chassi också, dvs inte en stor låda att hänga på väggen. |
||||||
Ja, jag har också en sådan att reglera på sikt. Men i mitt fall så tänkte jag rycka ut befintlig och få dit en trefasmotor med VFD istället. Då justerar du varvtalsreglering och rotationsriktning på samma panel. Nuvarande skorrar en del, vilket någon förståsigpåare förklarat att det beror på att nuvarande motorlösning har två kondningar (för att kunna ta rotationsriktningen) EDIT: Släng upp en bild på din typbricka också, så får du säkert lite tips. |
||||||
Finns färdiga kretsar för reglering, DOCK tror jag att den modellen jag använde inte kan reglera upp strömmen vid belastning, utan bara drar ner effekten, sågen kommer alltså sacka lite när du belastar den, men det kanske är ok.
Använde dem för att reglera fläktens hastighet i gamla pendeltågens styrhytter 😀 Har ett gäng ligger nånstans, undrar var bara. Skall kolla vid tillfälle _________________ // P e r r a P e r _ F o h l s t r ö m |
||||||
Det hade ju varit smutt att inte tappa vrid när man sänker hastigheten (eftersom låg hastighet innebär stål, och därmed jobbigare att såga i än trä. Blir moment22 alltså), men jag har för mig att just detta är nackdelen med hastighetsbegränsningar på asynkronmotorer? (och varför man istället vill använda ett servo)
|
||||||
Både och...
Det är en kombimaskin, så vissa funkioner har direktdrift och andra är växlade. Bandsågen har direktdrift, cirkelsågen och nåt av slipbanden har utväxling. |
||||||
Enfasmotor med startkondensator kan regleras med 3fas vfd. Ta bort startkondensatorn. Motornolla till noll, motorfas till en av VFDns faser och 'kondensatorfasen' till en av dom andra faserna beroende på rotationsriktning. Kör så för att få hastighetsreglering på min sickmaskin.
Dimmervarianter som används till fläktstyrning är ju i princip en effektstyrning och funkar bara vettigt om motorlasten är jämnt stigande med varvtalet. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
En liten enfas frekvensomformare löser ditt problem. Så sätter du en extern potentiometer till den
_________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||||
Precis - det är värre om motorn har en separat startlindning som sedan kopplas ifrån med centrifugalkraft eller liknande. Motorer med kondensator är egentligen vanliga trefasmotorer: http://www.claredot.net/en/sec-Elect I ditt fall tycker jag att det verkar vara en tvåhastighetsmotor: 0.37 kW @ 1430 rpm (4-polig lindning) 0.51 kW @ 2860 rpm (2-polig lindning) Kan ju vara värt att kolla om den kanske går på det högre varvtalen nu och att det skulle räcka att koppla om till det lägre för att funka i metall? _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
Jaha, då borde jag kunna köpa tre likadana VFDer till fräs, svarv och såg eftersom alla motorerna har ungefär samma effekt (fräsen är väl iof på 0,75kW om jag minns rätt)?
Var sitter kondningarna i motorn? Gissar i kopplingsboxen, snarare än på lindningarna? Fundering innan jag slår till; https://www.aliexpress.com/item/1005 Kan de styras med Mach3? (För fräsens skull då - är ju smidigt att ha samma modell på alla tre maskiner...) |
||||||
Bordssåg går på högsta hastigheten, bandsågen på lägsta. Så nej, så enkelt var det inte. |
||||||
Spontant så känns effekten på motorn för liten för metallarbete. Speciellt om du ska reglera ned hastigheten, du tappar effekt på det hur du än gör det, dessutom vridmoment.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
De flesta (alla?) enfas omriktare avses spänningsmatningen (1-fas 240V) men dessa ger ändå ut 3-fas till motorn. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
Modellen heter Emco Star, googlar man så finns det några konverteringar gjorda där de hävdar att det funkar. Jag räknar väl kanske inte med att såga 20mm eller så, men spannet 1-6mm hade ju varit smidigt. Få gånger man är över de godstjocklekarna, trots att man kör amerikanare. Ska ta mig i kragen och bygga klart min CNC-plasma också någon gång, men bandsåg är bra för spontanjobben (och att slippa vinkelslipsgnistor och damm)
Japp, hittade den. Minns att jag såg en kondning på den när jag lyfte den Här skulle man ju haft en av/på och vridpot istället, men det är väl lite för enkelt att hitta lämplig panel för sådan styrning. |
||||||
Jag har en precis likadan maskin hemma som ingick när vi köpte huset för 7 år sen. Jag har inte fattat storheten i den förrän för några veckor sedan så nu är jag jättesugen på att dra igång den (jag har inte ens testat att starta den). Perfekt att du löser varvtalsstyrning och testar ut det så kan jag bara kopiera konceptet sen _________________ @ndre@s W1nr0th Yaris GR -21 |
||||||
Skruva banåkabil Varvtalsreglera 1-fasmotor | 1, 2 >> 19 besök senaste veckan (2919 totalt) |