Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Varvtalsreglera 1-fasmotor
1, 2   >>
15 besök senaste veckan (2831 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12837


Trådstartare
Den här motorn (till en bandsåg) hade jag behövt varvtalsreglera (för att kunna såga metall och inte bara trä), men frågan är vad jag gör det med? En VFD kräver väl trefasmotor?

Behöver inte kunna byta rotationsrikning. En av/på knapp och ratt för hastighet räcker...


Nästa fråga blir hur man kopplar in den, men det tar vi sen.
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Sånt har jag jobbat med som produktchef en gång i tiden, men har glömt det mesta.. har dock för mig att man matade vfd med enfas och hade en trefas motor, det var mest i usa man höll på med sånt och jag orkade inte riktigt sätta mig in i det... ska gräva mer i minnet för att se om jag kan hjälpa...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6100



Följer din problemställning med intresse och hoppas att någon styr & regler-kunnig Rejsian även tar upp alternativet pwm.

(I mitt fall skall en 1-fas metallsvarvsmotor varvtalsregleras inklusive rotationsskifte).

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12837


Trådstartare
Mmmm, att byta motor är tyvärr uteslutet eftersom höljet är en del av chassit på sågen. Andra verkar ha gjort det på nätet och nämner motordimmer eller varvtalsregulator. Hittar dock inget annat än reglering av paxfläktar, så frågan är vad man ska googla på.

Hade varit smidigt och kunna få plats med konverteringen i befintligt chassi också, dvs inte en stor låda att hänga på väggen.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12837


Trådstartare
Kolja skrev:
(I mitt fall skall en metallsvarvsmotor varvtalsregleras).

Ja, jag har också en sådan att reglera på sikt. Men i mitt fall så tänkte jag rycka ut befintlig och få dit en trefasmotor med VFD istället. Då justerar du varvtalsreglering och rotationsriktning på samma panel. thumbs up
Nuvarande skorrar en del, vilket någon förståsigpåare förklarat att det beror på att nuvarande motorlösning har två kondningar (för att kunna ta rotationsriktningen)


EDIT: Släng upp en bild på din typbricka också, så får du säkert lite tips.
Citera
Per Honda
Stockholm
Här sen Jun 2014
Inlägg: 201



Finns färdiga kretsar för reglering, DOCK tror jag att den modellen jag använde inte kan reglera upp strömmen vid belastning, utan bara drar ner effekten, sågen kommer alltså sacka lite när du belastar den, men det kanske är ok.
Använde dem för att reglera fläktens hastighet i gamla pendeltågens styrhytter 😀
Har ett gäng ligger nånstans, undrar var bara. Skall kolla vid tillfälle

_________________
// P e r r a
P e r _ F o h l s t r ö m
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12837


Trådstartare
Det hade ju varit smutt att inte tappa vrid när man sänker hastigheten (eftersom låg hastighet innebär stål, och därmed jobbigare att såga i än trä. Blir moment22 alltså), men jag har för mig att just detta är nackdelen med hastighetsbegränsningar på asynkronmotorer? (och varför man istället vill använda ett servo)
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Är det direktdrift, eller är det någon rem inblandad?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12837


Trådstartare
Både och...
Det är en kombimaskin, så vissa funkioner har direktdrift och andra är växlade.
Bandsågen har direktdrift, cirkelsågen och nåt av slipbanden har utväxling.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Enfasmotor med startkondensator kan regleras med 3fas vfd. Ta bort startkondensatorn. Motornolla till noll, motorfas till en av VFDns faser och 'kondensatorfasen' till en av dom andra faserna beroende på rotationsriktning. Kör så för att få hastighetsreglering på min sickmaskin.

Dimmervarianter som används till fläktstyrning är ju i princip en effektstyrning och funkar bara vettigt om motorlasten är jämnt stigande med varvtalet.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



En liten enfas frekvensomformare löser ditt problem. Så sätter du en extern potentiometer till den
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3352



2fast4u skrev:
Enfasmotor med startkondensator kan regleras med 3fas vfd. Ta bort startkondensatorn. Motornolla till noll, motorfas till en av VFDns faser och 'kondensatorfasen' till en av dom andra faserna beroende på rotationsriktning. Kör så för att få hastighetsreglering på min sickmaskin.

Dimmervarianter som används till fläktstyrning är ju i princip en effektstyrning och funkar bara vettigt om motorlasten är jämnt stigande med varvtalet.


Precis - det är värre om motorn har en separat startlindning som sedan kopplas ifrån med centrifugalkraft eller liknande.

Motorer med kondensator är egentligen vanliga trefasmotorer:



http://www.claredot.net/en/sec-Electrotech/supplying-three-phase-motor . . . .

I ditt fall tycker jag att det verkar vara en tvåhastighetsmotor:
0.37 kW @ 1430 rpm (4-polig lindning)
0.51 kW @ 2860 rpm (2-polig lindning)

Kan ju vara värt att kolla om den kanske går på det högre varvtalen nu och att det skulle räcka att koppla om till det lägre för att funka i metall?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12837


Trådstartare
Jaha, då borde jag kunna köpa tre likadana VFDer till fräs, svarv och såg eftersom alla motorerna har ungefär samma effekt (fräsen är väl iof på 0,75kW om jag minns rätt)?

Var sitter kondningarna i motorn? Gissar i kopplingsboxen, snarare än på lindningarna?

Fundering innan jag slår till;
https://www.aliexpress.com/item/1005003302451779.html?spm=a2g0o.produc . . . .

Kan de styras med Mach3? (För fräsens skull då - är ju smidigt att ha samma modell på alla tre maskiner...)
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12837


Trådstartare
MatsK skrev:
Kan ju vara värt att kolla om den kanske går på det högre varvtalen nu och att det skulle räcka att koppla om till det lägre för att funka i metall?


Bordssåg går på högsta hastigheten, bandsågen på lägsta. Så nej, så enkelt var det inte.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



1-fas asynkronmotorer är svåra att hastighetsreglera. Man bör ha en kombinerad VFD och spänningsregulator typ.

Enbart tyristor brukar leda till dåligt vrid på låga varv.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3352



And ersJepp sson skrev:
Var sitter kondningarna i motorn? Gissar i kopplingsboxen, snarare än på lindningarna?


Kondensatorn sitter oftast på utsidan under ett separat skydd.


_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Spontant så känns effekten på motorn för liten för metallarbete. Speciellt om du ska reglera ned hastigheten, du tappar effekt på det hur du än gör det, dessutom vridmoment.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1859



Finns ju frekvensomriktare för enfas. Kan ordna via elgross om du vill. Skicka Pm i så fall

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3352



Jonas Jonsson skrev:
Finns ju frekvensomriktare för enfas. Kan ordna via elgross om du vill. Skicka Pm i så fall


De flesta (alla?) enfas omriktare avses spänningsmatningen (1-fas 240V) men dessa ger ändå ut 3-fas till motorn.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12837


Trådstartare
safe skrev:
Spontant så känns effekten på motorn för liten för metallarbete. Speciellt om du ska reglera ned hastigheten, du tappar effekt på det hur du än gör det, dessutom vridmoment.


Modellen heter Emco Star, googlar man så finns det några konverteringar gjorda där de hävdar att det funkar. Jag räknar väl kanske inte med att såga 20mm eller så, men spannet 1-6mm hade ju varit smidigt. Få gånger man är över de godstjocklekarna, trots att man kör amerikanare.
Ska ta mig i kragen och bygga klart min CNC-plasma också någon gång, men bandsåg är bra för spontanjobben (och att slippa vinkelslipsgnistor och damm) thumbs up


MatsK skrev:
And ersJepp sson skrev:
Var sitter kondningarna i motorn? Gissar i kopplingsboxen, snarare än på lindningarna?


Kondensatorn sitter oftast på utsidan under ett separat skydd.



Japp, hittade den. Minns att jag såg en kondning på den när jag lyfte den



Här skulle man ju haft en av/på och vridpot istället, men det är väl lite för enkelt att hitta lämplig panel för sådan styrning.
Citera
andreaswinroth
Varberg
Här sen Aug 2016
Inlägg: 63



And ersJepp sson skrev:


Modellen heter Emco Star, googlar man så finns det några konverteringar gjorda där de hävdar att det funkar. Jag räknar väl kanske inte med att såga 20mm eller så, men spannet 1-6mm hade ju varit smidigt. Få gånger man är över de godstjocklekarna, trots att man kör amerikanare.


Jag har en precis likadan maskin hemma som ingick när vi köpte huset för 7 år sen. Jag har inte fattat storheten i den förrän för några veckor sedan så nu är jag jättesugen på att dra igång den (jag har inte ens testat att starta den).
Perfekt att du löser varvtalsstyrning och testar ut det så kan jag bara kopiera konceptet sen

_________________
@ndre@s W1nr0th

Yaris GR -21
Citera
Skruva banåkabil
Varvtalsreglera 1-fasmotor
1, 2   >>
15 besök senaste veckan (2831 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande