Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ascona A -71 Bromsuppdatering och småfix inför sommaren
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
12 besök senaste veckan (9044 totalt)
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Har fortsatt med småprylar och el... Kopplat in motorhärva och faktiskt provstartat efter många om och men. Fick till slut hjälp av Jonas Jonsson, stort tack för det🙏. Vet faktiskt inte vad som gjorde att det krånglade men till slut small den igång och gick så fint på tomgång så🥰🥰

Bilen fick lite frisk luft oxå


Målat backspeglar och kofångare



Har äntligen fått tillbaka kardanaxeln och även fått tag på överfallen för att skruva dit den. Dom gamla överfallen va spårlöst försvunna....



Just nu brottas jag med troligt jordfel. Mystiskt beteende där instrumentbelysningen inte går stänga av och bränslepumpen snurrar till när jag slår på helljuset🙄. Förslag på åtgärd mottages tacksamt....😅

_________________
Anders Larsson
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549



Ljusomkopplaren kan smälta ihop och ge diverse lustiga elfel. Det sitter inget relä till hel och halvljus på de här gamla bilarna, så all ström går genom både ljusomkopplaren och hel/halvljuskontaken på rattstången.

Det är ju inte helt ovanligt att Ascona A försågs med ett knippe extraljus av mindre noggranna "rallygrabbar" på 80-talet och det är sällan nyttigt för elsystemet...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Tack för tipset Anders! Lutar väl åt att det är instrument eller ljusomkopplare som krånglar lite.....

_________________
Anders Larsson
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Fortsatt beta av saker på listan. Har provkört några kortare svängar. Får bakläxa på kardanaxeln och bygger om den. Byter ut Hardyn i framkant mot en Knut. Blev för mkt vibrationer och inte bra med första varianten. Svarvar en adapterplatta mot växellådan som en volvokardan ska fästa i.





Fäste även magneterna till hastighetsmätaren i adapterskivan. Givaren fästes i spakstället. Mätaren är en billig variant från EBay. Hoppas den funkar bra.


Fixade till pedalerna med lite plåt. Stående gaspedal funkar inte för mig...



I övrigt är inredning klar med bälten osv. Så ska bara göra klart kardan egentligen inför regbesiktning. När den är klar tillkommer säkert en massa småsaker när jag kan provköra ordentligt. Besiktning bokad i slutet på augusti iaf. Så har tid på mig för finlir😀.

_________________
Anders Larsson
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1157



hej grym bil, läste just hela din tråd
den hastighetsmätare du har va heter den o vart hittar jag sån, behöver en till mitt bygge

_________________
henrik nielsen
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Jag kan ju prova min först😅. Annars är den köpt på EBay och kallas mini motorcycle LCD speedometer. Finns många säljare av samma pryl som vanligt....

_________________
Anders Larsson
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1157




jag hittade den på amazon, men det står i recesionen att man inte får någon instalations instruktion med, stämmer det.
har du kopplat in din. Sätta magneten på kardanen kan det funka
Ser dra emot at höra om det fungerar

_________________
henrik nielsen
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Jag har iaf ställt in antal cylindrar, antal magnetpunkter per varv samt omkrets på däcken. Har bara provat en kort sväng och då funka inte hastigheten. Ska justera avståndet mellan givare och magneter. Har ingen aning om hur petigt det är. Ganska starka magneter så tycker det borde funka med lite avstånd... har Max nån mm nu.

_________________
Anders Larsson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Om du har mätpunkt på kardanen så måste du kompensera på hjulomkretsen med utväxling i bakaxeln för att hastigheten ska visa rätt.
Men nu visade den inte något alls?? Jag har köpt billiga hastighetsmätare på nätet många gör och dem har nog aldrig inte fungerat.
2-5mm brukar inte vara något bekymmer. Om du nu har fått sladdar på rätt plats? Eller va det färdiga kontakter till givaren?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Ja det va färdiga kontakter. Har räknat ut med utväxling i bakaxeln. Är det noga att det är exakt rakt mellan givare och magnet. Min kanske är lite förskjutet åt ett håll. Alltså inte exakt centrerad. Kanske ska ha lite längre avstånd då🤔

_________________
Anders Larsson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Och som av en händelse ska du få den bästa länken du kan tänka dig för att svara på den frågan direkt här. (Jag googlade samma fråga för bara ett par dagar sedan )


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Haha bra info! Prova vrida om det inte funkar😅. Märkte oxå att det stod ii manualen att spannet var 1000-3000mm på omkretsen av hjulet. Mina hjul va runt 500 efter uträkning med bakaxelutväxlingen. Dubblade det nu i inställningen och korrigerade antalet mätpunkter samtidigt så får se det gör ngn skillnad. Ska byta olja i bakaxeln innan nästa test bara....

_________________
Anders Larsson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ja det är nog troligare att värdet där är problemet än avståndet gissar jag. Jag har fått för mig att som du är inne på. Sensorer med inbyggd magnet som ska läsa på järn , är känsligare än dessa (billigare) som vanligen är till hastighetsmätare som har en magnet den läser av. Jag tror att den sistnämnda blir mindre känslig för avståndet men mer begränsad i frekvensen.
Vi använder sådana liknande variant i jobbet, och dem klarar att läsa en större magnet på 2-3cm avstånd.( Men jobbar bara med någon enstaka Hz som max.)
Och dem har som filmen beskriver en rak linje som läser inuti det runda huset. Så på ena ledden klarar den mer offset än om man vrider den en kvarts varv, avståndet däremot verkar vara samma.


Jag har för mig att en mätare jag köpte vid ett tillfälle var inställd på tex 100 som grundinställning och då gav den inte utslag alls. Och när jag sedan matat in något annat fiktivt värde bara för att testa funktionen på pallbockar fick jag den att börja visa något.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Ok! Tack för nyttig info! Hoppas den hoppar igång... orkar inte med mer krångel inför besiktningen nu😅

_________________
Anders Larsson
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Får inte hastigheten att funka. Om jag typ gnuggar magnet mot givaren ger mätaren utslag.... Hur vet man om det är fel på givaren och är det typ universal eller olika värden på givare?

_________________
Anders Larsson
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Nån som vet om givaren är olika och om det är olika hertz eller liknande? Tänkte om det går få tag i en givare universal närmare är China.... Kan inte vänta på en som levereras därifrån pga besiktningstid....

_________________
Anders Larsson
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Ute på tur aldrig sur.... Dock utan hastighetsmätare....😅

_________________
Anders Larsson
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1157



jag gillar den skarpt,
vet inte om det olika givare eller det samma, men jag hittade denna när jag letade runt
det ju inte så många pengar. menar funkar inte givaren kan du ju använda hela mätaren till reg bes
om du nu klarar dej med 399 kmh

https://www.atredo.se/cykeldatorer/sigma-mc-1812---motorcykeldator-med . . . .

_________________
henrik nielsen
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Ja jag har en cykeldator hemma som backup. Men vill helst ha en bättre lösning. Man måste väl ja belysning på mätaren oxå så nån lampa som lyser mot den måste kopplas osv.

_________________
Anders Larsson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Vad jag vet är det samma typ på de flesta liknande billiga universal mätare för mc/moped.
Har du noterat att magneten är märkt med en nord-markering. (oftast röd nästan osynlig) sätter du magneten åt fel håll, så får du ingen signal

Du har 5v+ ut från mätaren. Jord ut från mätaren. Och en signal tillbaka.
I vilande läge lämnar givaren ut +)4.5-5 volt till signalingången på mätaren. Och när du lägger emot magnetens nord mot givaren så pendlar den ned till typ 0.0 -0.5 volt.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1157



den jag länkade till går på batteri o ljus inbyggt så ingen ström ska dras

_________________
henrik nielsen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ascona A -71 Bromsuppdatering och småfix inför sommaren
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
12 besök senaste veckan (9044 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande