Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ascona A -71 Bromsuppdatering och småfix inför sommaren
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
8984 besök totalt
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Bakgrund om mig då... Har ett förflutet inom rally och motorsport. Alltid gillat bonnsmide och enkla lösningar. Bygga själv av det som finns snarare än att köpa färdigt. För ganska många år sedan hade jag ett tråkigt arbete som gav mkt tid vid datorn.... Dumma idéer började dyka upp i skallen. Ja en busbil skulle inhandlas. Escort mk1 eller 2, Ascona B dök upp i skallen. Hade haft 2 stycken Ascona B i ungdomen men Escorten låg högst på önskelistan. Började kolla utbudet, skralt som det verkade. En Ascona A i Skåne dök upp. Fiiin i karossen enligt säljaren. Så typ 50 mil enkel resa va väl ingen match när man vill ha nått.....


Planen var snabbt projekt, besikta och sen sladda lite rondeller osv. Att det inte fanns något garage sågs inte som nått hinder🙄.

_________________
Anders Larsson
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare






Tyvärr var inte skicket det bästa. Kanske inte det sämsta heller men....

Rostlagning påbörjades utomhus på en kompis garageuppfart. Regnade det användes presenning som tak....

Bilen har antagligen använts till att sladda runt ett antal korvmojar genom åren. Någon gång har okänd förare även kört på mojen så höger framskärm fått en törn.... Kanske var det samma person som huggit upp hål i hatthyllan för dom klassiska 6x9 tum stora högtalarna.....

Ska sägas oxå att varken jag eller polaren visste hur man svetsade när projektet drogs igång. Fick lära oss med byggets gång helt enkelt....

_________________
Anders Larsson
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Så tanken var ett snabbt projekt sen åka. Eventuellt utveckla med tiden. Bilen var utrustad med 2 liters cih med en stående Weber som visade sig komma från en Fiat.... Samt ett X-rör.

Men som alla vet brukar det sällan bli som man tänkt sig. Det här var nu 5-6 år sedan. 2 barn ett antal flyttar sedan och en separation. Numera huseras bilen i garage iaf men har fått flytta flera gånger sedan begynnelsen. Målsättningen har ändrats genom åren. Flertalet motoralternativ har gått genom skallen. Den gamla cih motorn har det samlats prylar till men till slut fick den ny ägare till förmån för en modernare spis med 16 ventiler. Fortsättning följer.

_________________
Anders Larsson
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Roligt med mera Opel-byggen, det här blir spännande

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Mycket plåtarbete fick göras. Mest på grund av rost. Golv, dörrar osv fick lagas upp. Fronten hade någon sågat sönder för att få dit en spoiler av nått slag.


En donatorbil fick skänka plåtbulan till fronten.


Efrer några år var det skönt att lägga rost och plåtjobb bakom sig😅

_________________
Anders Larsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064



.
En gammal Opel, va trevligt! thumbs up

_________________
Calle Olsson
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Det bestämdes redan från början att bilen skulle breddas. Tycker A Asconan ser lite tanig ut med normala skärmar. Så när en annons dök upp på en uppsättning Glasfiberskärmar slog jag till. Dessa blev sedan liggande några år innan dom monterades.





_________________
Anders Larsson
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare



Inte mycket till framskärmar kvar. Synd då skärmkanterna va typ fräschast på hela bilen😅

_________________
Anders Larsson
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Efter många timmars rostlagning och slipning var bilen äntligen klar för grundfärg. Skönt att se den i enhetlig färg för ovanlighetens skull.... Grundade med Biltemas epoxylack. Innan topplacken slipades den ner. Första gången med spruta oxå så inte direkt spegelblankt....






_________________
Anders Larsson
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Parallellt funderades det och fixades med motorn. Betydligt roligare än rostlagning.... Från början var tanken en lätt trimmad 2 liters cih. Räknade på portareor för ca 150hk. Portade toppen och fixade lättat svänghjul. Köpte ett par Dellorto 40 även om dom va lite för små. Passade budget iaf....







Men som vanligt kändes det inte tillräckligt kul. Kollade efter andra vevaxlar, volvokolvar. Eller kanske en V6a.... Ecotec eller Busso. Vore ju häftigare. Eller Saab eller Volvo 16v. Kanske en Vr6 som faktiskt fanns inhouse.....

Till slut kom en C20xe ut på annons. Hade gått långlopp och skulle enligt uppgift ha andra kammar. Såg en film där motorn gick iaf... Köpte på telefon och mötte upp säljaren på Arlanda Stad.

_________________
Anders Larsson
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Väghållningen skulle oxå fixas till. Koni justerbara dämpare bak inhandlades begagnade. Ett par Sachs rallydämpare hittades till framänden. Hårdare fjädrar fanns sedan tidigare. Bärarmarna blästrades, rostlagades och förstärktes.






Hålen till övre spindelled slipades upp det som går för bättre justering av cambervinkeln.

_________________
Anders Larsson
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Bussningar av lite hårdare slag införskaffades och ett casterstag tillverkades. Krängningshämmaren blir en egenbyggd och flyttas till framsida på motorn. Fästena till framvagnsbalken byggdes om till en helt stum konstruktion.





_________________
Anders Larsson
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Bilen lackades sedan av en kompis i ett garage. Jag tycker lacken blev väldigt bra för att va garagelack. Velade länge mellan olika färger. Orange, grön eller blå. Slutligen valde jag en Porsche färg. Gulf blå från 70-talet.



_________________
Anders Larsson
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Nu börjar vi i vart fall nästan närma oss nutid.... Motor och vxl låda skulle passas in. C20xe är ju en ganska vanlig motor i Asconor och andra entusiastbilar. Så bilder och tips fanns det gott om. Vxl lådan är en Getrag r25 med hydraulisk koppling. Följde med motorn vid köp. Nått jag ville var att jag inte skulle sitta fast i att inte få plats med en större låda om jag vill gå vidare med annan effekt senare. Därför kapade jag upp tunneln lite mer än vad som va absolut nödvändigt för R25an. Satte även dit en huvudcylinder för kopplingen.





_________________
Anders Larsson
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Oljetråget fick byggas om. Korta sumpen lite och satte i ett skvalpskydd. Ingen aning om det funkar. Det återstår att se. Fick hjälp av en bekant att svetsa aluminium.




Grenröret va en krånglig historia att få plats med. Följde med ett grenrör som suttit i rwd sedan innan. Men inte en chans det skulle passa.






Motorfästen tillverkades och plötsligt satt motorn dugligt på plats iaf. Använde nån form av länkarmsbussning från Biltema tror jag det var.



_________________
Anders Larsson
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Här var ju hur många uppdateringar som helst!

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Ja jag försöker mata av dom äldre uppdateringarna för att komma till nutid

_________________
Anders Larsson
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Motorn gicks igenom för säkerhets skull. Jag var ju liiite nyfiken att se vad som fanns i den oxå....😅. Bytte vevlager som va något slitna. Annars såg det bra ut.

Till min glädje satt det ställbara kamdrev och piper cams bp 270 kamaxlar. Uppges vara för fast road use. Fungerar säkert bra till singelspjäll som sitter på plats i nuläget.....



Bottendelen är helt original förutom ARP bultar i vevstakarna. Detta ska vara rekommenderat vid lite högre varv tydligen.


I det stora känns det som en vettig motor att börja med.

_________________
Anders Larsson
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Velade gällande fälgar bra länge innan jag bestämde mig för att krysseker aldrig är fel. Och det är tidsenligt. Har alltid velat ha guldfärgade så det blev så.


8,5x16 et 20. Lite spacer på det så satt dom helt ok!






Får väl eventuellt justera lite höjd osv senare när det närmar sig att bli klart....

_________________
Anders Larsson
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Nu är vi i nutid. Jag, barnen och bilen har fått en ny bostad. Mindre garage😔. Men det är iaf mitt garage.





Jag har hela tiden samlat speedparts jag ramlat över till bra pris. Bygget är rejält budgetmässigt om man jämför mot andra byggen här. Planen är att regbesikta med utbytt motor och låda. Det blir sista besiktningen. Sedan på sikt vill jag ha dit en bakaxel från Volvo 240 som jag har liggande. Har även samlat på mig en 4:30 utväxling som säkert passar bra med 5vxl låda.




Kylare blir oxå från 240. Har komplett bromssystem som kanske åker dit i framtiden. Möjligen med ventilerade skivor från Volvo 740 som verkar funka bra. Annars är olika Honda modeller populära för donation av bromsskivor. Får se hur det blir.

Och eftersom jag är barnsligt förtjust i insugsljudet från Webrar eller andra 4-spjäll så ligger det med i planen oxå. Köpte ett Vems sprut som suttit på en 2 liters golf tidigare.


Och bara för någon dag sedan sprang jag över spjällhus från en rallybil som brunnit. 48mm spjäll från Jenvey.



Det här ligger långt fram i tiden. Känns som ett stort projekt att bara få bilen körbar och besiktad i nuläget. Jag pillrar med en krängningshämmare och lite annat smått och gott i nuläget. Måste ner med lådan för att byta ut nått rör till slavcylindern oxå. Små steg framåt liksom...😁

_________________
Anders Larsson
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Så krängare fram ska få ett fäste som jag oxå kommer nyttja som kylarbalk. Smider på den i nuläget och ska nog ändra lite på den igen....



Krängaren blir av eget fabrikat. Ett hydraulrör med dimension 32x2. Enligt uträkning från Fulings eminenta excelldokument ska den landa runt 40nm/mm


Armarna är 330mm och är inte färdiga än. Blir flera hål så det går justera lite iaf. Inväntar stag att fästa ihop med nedre bärarmen i nuläget.

Främre fjädrarna borde enligt samma dokument vara cirka 76 nm/mm

Bakfjädrarna cirka 36,5 nm/mm

Får helt enkelt prova mig fram hur det funkar. Optimala för race är nog hårdare både fram och bak.

Avvaktar med arbete i bakvagnen. Vill inte lägga en massa tid och pengar när jag ändå vill byta bakaxel i framtiden. Så krängare där får vänta. Sitter en original blompinne där i nuläget🙄.

_________________
Anders Larsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ascona A -71 Bromsuppdatering och småfix inför sommaren
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
8984 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande