Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ascona A -71 Bromsuppdatering och småfix inför sommaren
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
4 besök senaste veckan (9011 totalt)
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Ja det är org Ascona servo i nuläget. Iofs har jag provmonterat en hc från en 240 och den verkar passa med mindre modifiering. Jag har en sån liggande. Därav kan ju en king kab cylinder gå modifiera oxå. Tänkte om det fanns nått beprövat som passade bult on....

Oken är dom äldre 54mm kolvarna. Dom passar rakt på mot Asconans fästen. Nästa projekt blir att få dit en bakaxel från en Volvo 240. Där är jag bara i planeringsstadiet men axel finns här hemma. Då blir bakbromsarna mer i linje med frambromsarna oxå....

_________________
Anders Larsson
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Skivor och bromsok på plats och målade





Bytte oxå huvudbromscylindern till en cylinder från Nissan King Cab som är 23,8mm. Tog bort fördelningsventil/reduceringsventil samtidigt. En mkt konstig historia. Nån som har någon info om funktion och om jag behöver reduceringen nu med större bromsar fram? Trummor låser ju lättare än skivor som jag läst....



_________________
Anders Larsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Du får nog helt enkelt prova.

Opel har ju gillat en märklig ventil där reduceringen till bakhjulen delvis styrs av framhjulens tryck.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



Samma modell av reducering sitter på Rekord D/Commodore B. Mina erfarenheter av de där reduceringarna är att de gärna rostar ihop eller börjar läcka.
Jag har bytt ut min till en justerbar från Tilton, det funkar bra och bilprovningen har inte haft några synpunkter eftersom den sitter i motorrummet och går inte att justera under färd.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Ja jag har tänkt sätta in en justerbar om det behövs. Har lagt ut en krok bland kompisar om det ligger en och skräpar.... Hade justerbar på rallybilen för många år sedan och det funkade bra! Besiktning är jag klar med så det bekymrar mig inte så mkt😅

_________________
Anders Larsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ascona A -71 Bromsuppdatering och småfix inför sommaren
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
4 besök senaste veckan (9011 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande