Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ascona A -71 Bromsuppdatering och småfix inför sommaren
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (8985 totalt)
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Nej ingen diffbroms. Men tycker inte det släpper särdeles heller.... Är väl mer karaktären på motorn som jag är besviken på... Pratade med kompisen som hjälpte när vi bytte lager. Tror inte vi ställde om kammarna utan lät dom vara eftersom motorn gått långlopp. Men man ska aldrig lita på andra när det gäller sånt här....

Kan det va idé att koppla in motorlampan för att se om det finns några felkoder kanske. Nått som håller tillbaka lite. Sänker tändning eller vad som....

Ska försöka leta min bbl oxå. Den är försvunnen sen flytten. Utan koll är det ju lönlöst att fundera.... När jag körde rally hade jag en bil som jag tyckte gick bra. När vi justerade den på rullar hittades över 30 hästar och en jävla massa på mellanregister. Blev en helt annan bil....

Cassius skrev:
170 häst borde kännas rätt rappt. Ingen raket men ä då som en riktigt pigg gti bil! Jag har inte mycke mer i Kadetten och den är marginellt lättare, den känns pigg!

Däremot lär den motorn behöva lite varv, det öser nog på bäst efter 3500-4000 och du har inget överflöd av vrid som du får med turbo eller diesel.

Personligen brukar jag uppleva diesel/turbo bilar som slöare än dom faktiskt är och varv villiga sugisar som piggare även om 0-100 t ex kan visa på tvärtom. Men alla är olika

Edit: jag har mer vrid men liknande utväxling med 3.73 och 205/50 16. Har inte mätt ordentligt men tror jag ligger runt 7 sek till hundra idag med snälla växlingar.

Har du diffbroms? Det gjorde enorm skillnad på min, vid första provkörning utan kändes det som att det saknades 30-40 häst, dom kom fram med diffbromsen.

_________________
Anders Larsson
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Låter som en klok idé!

Sen när du tröttnat på dem rätt roliga och pigga 170-180hk (som jag kommer ihåg det) då bygger du turbo pån, sen byter du bakaxel till en delad e30 istället för Volvo axel.

Det kommer göra bilen sjukt fin, tro mig, jag har testat 😊

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Ja det som saknas är kanske några hg överladdning och lite sprit😅. Nån delad bakaxel blir det nog inte iaf.... Jag är lite keep it simple stupid....

erikjakan skrev:
Låter som en klok idé!

Sen när du tröttnat på dem rätt roliga och pigga 170-180hk (som jag kommer ihåg det) då bygger du turbo pån, sen byter du bakaxel till en delad e30 istället för Volvo axel.

Det kommer göra bilen sjukt fin, tro mig, jag har testat 😊

_________________
Anders Larsson
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Björnsitsen skrev:
Ja det som saknas är kanske några hg överladdning och lite sprit😅. Nån delad bakaxel blir det nog inte iaf.... Jag är lite keep it simple stupid....

erikjakan skrev:
Låter som en klok idé!

Sen när du tröttnat på dem rätt roliga och pigga 170-180hk (som jag kommer ihåg det) då bygger du turbo pån, sen byter du bakaxel till en delad e30 istället för Volvo axel.

Det kommer göra bilen sjukt fin, tro mig, jag har testat 😊


Det var jag med, sen testade jag volvoaxel, det funkar men är högst suboptimalt 😁

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Det kan smygsläpppa lite. Som sagt, när jag provkörde Kadetten vid köp kändes det som en något piggare version av en Manta A jag haft som hade 130hk. Efter att ha monterat diffbroms var det som att det kom 30-40hk från ingenstans! Jag upplevde inte heller att det släppte vid första provkörning, bara att den kändes tröttare än jag trott den skulle göra.

Nu känns den urstark och pigg hela registret Greppigare däck kan ju vara ett sätt att testa på också?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Hittat min bredbandslambda iaf. Hade lagt den i en kartong för ett bränslefilter..... är en gammal Depo racing bbl som jag köpte beg för hundra år sen. Nån som vet om och hur den ska kalibreras? Finns en knapp på baksidan mätare. Tror man ska hålla in den 3 sekunder. Men ska man göra det i friska luften eller vad?

_________________
Anders Larsson
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Ja så kan det vara. Men jag tycker inte temperamentet på motorn är som det ska.... Hoppas kammarna står lite fel....


Cassius skrev:
Det kan smygsläpppa lite. Som sagt, när jag provkörde Kadetten vid köp kändes det som en något piggare version av en Manta A jag haft som hade 130hk. Efter att ha monterat diffbroms var det som att det kom 30-40hk från ingenstans! Jag upplevde inte heller att det släppte vid första provkörning, bara att den kändes tröttare än jag trott den skulle göra.

Nu känns den urstark och pigg hela registret Greppigare däck kan ju vara ett sätt att testa på också?

_________________
Anders Larsson
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Nån som kan identifiera kopplingscylindern? Lådan är fastskruvad nu så svårt undersöka.... Har en 0,75 hc men tycker den tar långt ner och svårt växla fort. Tänker om jag skulle gå upp i stl på hc til 0,875 eller 1,0 för att få mer och snabbare rörelse på kopplingen.....

Andra bilden är kopplingspedalen Max nedtryckt.



_________________
Anders Larsson
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Svårt att bedöma på bild kanske. Ska mäta lite vid tillfälle. Ingen som har några tankar?

_________________
Anders Larsson
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Svårt att bedöma på bild kanske. Ska mäta lite vid tillfälle. Ingen som har några tankar?

_________________
Anders Larsson
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
I dag gick pärlan genom svensk bilprovning😅. Regbesiktad med dom ändringar jag gjort och kontrollbesiktad till 2099. Senast besiktad 2011 och i min ägo senaste 7 åren tror jag.... Nu är det bara att utveckla och förbättra framöver. Har en lista med saker som jag vill göra😅😅😅



_________________
Anders Larsson
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Man får ju gratulera!

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Grattis! När ska du testa på Mittsverige?

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Men va! Tror dom inte bilen finns kvar om 77 år?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Jk95 skrev:
Grattis! När ska du testa på Mittsverige?


Skulle velat göra det så fort som möjligt egentligen. Men vill nog sortera ut lite mer innan dess.... Bromsarna är under all kritik iaf för race... Och motorn skulle kollas upp lite närmare med kaminställning osv också.

Det är närmsta bana men ändå för långt för att åka ett varv för att lasta och åka hemåt pga nått som inte funkar.....

_________________
Anders Larsson
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Satte tänderna i bakre krängare. Jag har inte kört särskilt mkt än men en tendens till understyrning har jag ändå upplevt. Så började med bakre krängare som varit på planeringsstadiet länge. Blir en ställbar historia mellan 18-25n/mm med tre olika hål i armarna.






Tänkte prova använda original infästning i karossen så blir en gaffel för övre infästning. Tyvärr va båda mina 12mm borrar stendöda.... Försökte slipa upp dom men det va hopplöst. Aldrig upplevt fenomenet att det öht inte går borra... Får skaffa nya för att slutföra fästena....

_________________
Anders Larsson
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Efter att ha jobbat rätt intensivt med bilen dog motivationen ut lite och har inte rört den sen i höstas. Har massor med utvecklingsområden och planer på förbättringar. Bromsar, volvoaxel med annan utväxling osv. Men tror jag får avvakta och istället sortera ut bilen och rätta till småsaker istället den här säsongen....

Jag ska i vart fall försöka mäta upp kamaxlarna och undersöka varför jag upplever att motorn inte levererar det temperament som jag förväntade mig.

Samt undersöka väghållningen lite noggrannare. Bilen upplevs som instabil och nervös. Det som egentligen är ändrat i hjulupphängningen är hårdare bussningar och ställbart caster. Vinklarna är "normala".


Det jag funderar över är om et och hjulstorleken tillsammans med sänkningen ställt till det i geometrin.... Har 16" fälgar med et 20 nu. 8,5" breda. Med Spacer som satt på från början mätte jag grovt scrub till typ 75 om jag minns rätt.... Nu utan spacers är det runt 45-50. Bilen upplevs vingla till i gupp så kanske lite bumpsteer oxå.... Har försökt läsa på lite men betvivlar jag har kunskap att mäta eller rita upp framvagnen korrekt. Jag tänker att jag inte är den första som satt större hjul och sänkt en Ascona😁😁. Vad säger den samlade erfarenheten?

_________________
Anders Larsson
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Styrstagets vinkel....



Posterboy....







_________________
Anders Larsson
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Kan inte tillföra något om Opel-väghållning tyvärr, men vi har ju gott om kunskap bland andra medlemmar här.
Du kanske kan kolla med Erikjakan, Cassius, Anders Karlsson eller Emelie?
Finns fler vet jag men dessa herrar hade jag i färskt minne.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Ja jag trodde nån av dom självmant skulle trilla in här😅


Christian Jansson skrev:
Kan inte tillföra något om Opel-väghållning tyvärr, men vi har ju gott om kunskap bland andra medlemmar här.
Du kanske kan kolla med Erikjakan, Cassius, Anders Karlsson eller Emelie?
Finns fler vet jag men dessa herrar hade jag i färskt minne.

_________________
Anders Larsson
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Tja!

Vi börjar med det uppenbara, vilka däck och däckstryck åker du?

Tolkar jag det rätt att du har lite toe out fram och lite toe in bak?

Du skulle kunna testa lite toe in fram istället för out.

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ascona A -71 Bromsuppdatering och småfix inför sommaren
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (8985 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande