Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bedöma om huvudcylindern är lagom eller ej?
219 besök totalt
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Jag har ett stycke Kadett med en bromspedal som tar lite långt ner, kan finnas flera orsaker annat än HC'n men jag hade uppskattat lite input på mina tankegångar..

HC'n kommer från en Nissan, den är 23,81mm i diameter. Det finns identiska cylindrar med 25,4mm diameter.

Oken kommer från Alfa 166, jag har 2518,28 mm2 kolvarea fram och 1133,54 mm2 bak.

Nissan modellen som grundtanken var att ta en HC från (Primera P10 GT) finns vad det verkar med både 23,81 samt 25,4mm HC's. Kolvareorna för P10 GT är 2550.46 mm2 fram och 907.46 mm2 bak.

Jämfört med Kadetten så pratar vi om 3st olika hellre framtunga bilar där Alfan nog är den med mest vikt bak och Kadetten den med minst. Jag borde i så fall ha en HC som i grundläget favoriserar fram mer än bak. Jämför jag kolvarerna så har jag mer bak och mindre fram kontra Primeran vilket säger mig att Primeran skickar mer tryck fram och mindre bak jämfört med Alfan. Tänker jag rätt då? I så fall borde en Primera HC vara en bättre grund än en Alfa HC t ex?

Sen är väl frågan tillviss de också om det går härleda den sent bitande pedalen till HC'ns storlek eller om det snarare kanske handlar om olika utväxlingar på primerans bromspedal kontra Kadettens? Borde ett steg ner från 25,4 till 23,81 vara markant märkbart, eller bara marginellt i samma bil?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Det blir lätt en lååång text om detta.

Vill du ha den sammanfattad, så är min erfarenhet efter att ha besiktat ett stort antal bilar med dessa Brembo-ok, att de ska ha 25,4 mm huvudcylinder för att fungera bra (förutsatt att man har pedalställ med normal utväxling och bromsservo).

Jag hinner inte kontrollräkna dina okareor nu, men Primera (som jag ju har mer erfarenhet av än jag önskar) har ganska klena glidok både fram och bak, ska du räkna areor på dem, kom ihåg att dubblera kolvarean då det är glidok (räkna på båda sidorna av kolven). För övrigt har Primera GT samma bromsar som vanliga 2.0, det som kan skilja är ABS eller inte ABS samt 2.0 kombi.

Tar pedalen långt ned så är det troligen för att du har för liten huvudcylinder, det är "standardfelet" när folk använder denna typ av Brembo-ok utan matchande huvudcylinder. Ofta gör det att pedalen bottnar mekaniskt innan man får fullt bromstryck.

Jag tror din lösning är 25,4 mm huvudcylinder (vill du ha Nissan-fattning, så kan det vara enklare att hitta från King Cab), tillsammans med justerbar reducering till bakhjulen. Cylinderns diameter/borrning påverkar ju inte direkt förhållandet fram/bak utan i grunden förhållandet pedaltryck/slaglängd.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1338



therealpinto skrev:
Jag hinner inte kontrollräkna dina okareor nu, men Primera (som jag ju har mer erfarenhet av än jag önskar) har ganska klena glidok både fram och bak, ska du räkna areor på dem, kom ihåg att dubblera kolvarean då det är glidok (räkna på båda sidorna av kolven). För övrigt har Primera GT samma bromsar som vanliga 2.0, det som kan skilja är ABS eller inte ABS samt 2.0 kombi.
Gustaf


Det här var intressant och du får gärna utveckla. Förhållandet mellan 1-kolvs glidok och säg 4-kolvs monoblock ok och hur man ska räkna på areorna alltså.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Jag har bara räknat ena sidans area på alla oken. Kanske var fel de med?

Känns som att det är lika bra att beställa en 25.4 i så fall! Kingcab kanske kan vara ett alternativ att titta på, men det finns ett anal till Primeran som i alla fall enligt säljsidan ska ha rätt dimension. Den som sitter i bilen kommer nog från en skrot och verkar vara från en vanlig Primera eller kanske t.o.m en Almera

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



I ett glidok så har jag fått lära mig att räkna båda sidorna av kolven, eftersom baksidan av kolven så att säga puttar på andra sidans belägg genom okets bygel. Jag tror det finns text om det i en tråd kopplat till Exceldokumenten här för att räkna på bromsar.

Sedan är det ju lite komplext att jämföra rakt av eftersom beläggsarea också kan skilja vilket i praktiken har viss påverkan på bromskraften.

Köper man cylindern ny (vilket väl är smart) är det bara att beställa den som har rätt borrning. När jag letat på skrotar tidigare har det varit enklare att hitta de större borrningarna i King Cab men det varierar säkert lite geografiskt också.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Jag beställde en till en Primera nu, fanns inte jättemånga val av tillverkare men men.. det blir säkert bra! Hittae att X-trail t ex också borde passa men jag vet inte om behållaren passar då, det borde den ju göra till en Primera cylinder..

Håller tummarna för att det ska vara bra sen nu thumbs up

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Skruva banåkabil
Bedöma om huvudcylindern är lagom eller ej?
219 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande