Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Rc-bils tråden
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (1354 totalt)
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1051


Trådstartare
Har inte sett någon tråd om rc-bilar så testar att starta en.

Körde lite i min ungdom och hittade på vinden hos mina päron min Tamiya Hotshot 2 som jag fick i julklapp 1987.
Visar sig att den va i helt ok skick och bara behövde kompletteras med lite nya delar. Detta utlöste en massa googlande och slutade med att jag köpte hem grejer för en massa pengar
Bilen gick faktiskt mycket bättre än vad jag kommer ihåg :



Köpte sen en Hsp Warhead nitro bil men det va ingen hit för mig. Snygg men inte mer än så, tyvärr.



Råkade hitta några filmer på en Ryan Lutz och sedan vidare till vår svenske världsmästare i rc-bil David Ronnefalk på Youtube och vart helt fast :



Visar sig att dessa herrar kör bilar i 1/8 storlek och att de går utav bara helvete med hur grym väghållning som helst. Riktigt seriösa bilar fullt justerbara med kolfiber och alu delar.
En sådan bil måste jag bara ha. thumbs up thumbs up

Fick tag i en rullande Agama a319ep som jag sedan köpet har kompletterat med motor, esc, batteri, sändare, laddare och allt annat som man tydligen behöver





Någon mer som kör rc-bil här på rejsa? Lägg upp bilder.

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Jag kör inte längre (eller, jag har kanske ett uppehåll...), men tävlade aktivt i 1:8 OR (dvs nitro off-road) 1989-1993/94. Det är en underbar hobby och mer än en gång de senaste åren har jag undrat varför jag inte valde återfall istället för att krångla till det med stora bilar som tar en massa plats och kräver en massa mer jobb runtomkring.

Det finns en del foton och filmer från den tiden på https://www.facebook.com/groups/212652955861456/media/albums

I stort sett alla grejer finns kvar hemma hos min far och det skulle väl gå att få ihop ett 2-3-bilsteam i nostalgiracing med Yankee igen...kanske. Men som utvecklingen gått framåt så är ju det logiska nya grejer med eldrift. Egentligen...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7687



Kul med en Rc-tråd!

Jag kör inte längre men har kört RC hela livet, börade med 1:10 tamiya som grabb sen lite klubbracing i 1/10 inomhus tillsammans med Qaz, mes kyosho då!

Senare körde jag lite 1/8 Brushless på Västerorts RC här i sthlm men tröttnade när det kostade lite mycket som att driva en riktig racebil





Nu har jag bara en traxxasbåt som jag kör med på landet i sjön till grannarnas stora förtret.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7687



therealpinto skrev:
Jag kör inte längre (eller, jag har kanske ett uppehåll...), men tävlade aktivt i 1:8 OR (dvs nitro off-road) 1989-1993/94. Det är en underbar hobby och mer än en gång de senaste åren har jag undrat varför jag inte valde återfall istället för att krångla till det med stora bilar som tar en massa plats och kräver en massa mer jobb runtomkring.

Det finns en del foton och filmer från den tiden på https://www.facebook.com/groups/212652955861456/media/albums

I stort sett alla grejer finns kvar hemma hos min far och det skulle väl gå att få ihop ett 2-3-bilsteam i nostalgiracing med Yankee igen...kanske. Men som utvecklingen gått framåt så är ju det logiska nya grejer med eldrift. Egentligen...

Gustaf


Det är lite kul med 1/8 nitro och el, exakt samma problem i skala 1/1.

Elbilarna går som fan och väger mer än ICE. Batteribytena är enklare dock

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2125



Min son har kört en del och jag har varit mekaniker. Han har en Kyosho MP9 och en Associated B6.2. Vi brukar köra i Botkyrka och Skarpnäck.

Senaste året har det dock blivit mest trialkörning. RC-bil är också kul, men svårt att hinna allt




_________________
Rikard Lundberg
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15462



Jag har haft Rc bil hela livet nästan men då mamma inte hade bil så kunde jag aldrig köra på bana mer än någon enstaka gång på Väst-8 Ring.

Hade en Kyosho Tracker som första bil.
Sen blev det.
Kyosho Pure-Ten Unisia Jecs Skyline.
Team Losi Buggi.
Serpent Impact 1, Var väl det absolut snabbaste som fanns i skala 1/10 på den tiden.
Skumgummihjul, skivbroms och 2 växlad.
Ser ut såhär idag i 1/8 klassen







Och nu har jag en RC4wd Scala bil som inte används.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Följer bara för att, kul tråd, flög segelflyg till sändaren inte räckte, hittade aldrig det planet. Gav upp radiostyrt...

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15462



Benjamin E skrev:
Följer bara för att, kul tråd, flög segelflyg till sändaren inte räckte, hittade aldrig det planet. Gav upp radiostyrt...


Detta har min kompis gjort men med ett motorflyg.
Han såg iofs att det krascha på en åker men hittade det aldrig.

Den bonden blev nog glad när han slog åkern

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Nikel skrev:
Benjamin E skrev:
Följer bara för att, kul tråd, flög segelflyg till sändaren inte räckte, hittade aldrig det planet. Gav upp radiostyrt...


Detta har min kompis gjort men med ett motorflyg.
Han såg iofs att det krascha på en åker men hittade det aldrig.

Den bonden blev nog glad när han slog åkern


Inte samma problem med segelflyg, balsam och duk med spännlack (oldschool bygge) flisade bara fint under traktorn.

Tebaks OT

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Får ju superkart att se ut som det är singelsläm istället för däcksrester! Prestanda någon?

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Jag fick aldrig (tog aldrig) möjligheten att prova nitro på asfalt, men några vintrar körde vi 1:12 track inomhus för att hålla igång. Jag hade alltid lite svårt med precisionen som krävs (och hastigheten), off-road, dvs rallycross, passade mig bättre.

På 1990-talet var nitro oslagbart för prestanda, och så luktar det så gott, och ljudet...ljudet :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1051


Trådstartare
Hade det på känn att det finns folk här på Rejsa som kör/kört rc-bil thumbs up

Visade sig att killen som jag köpte min Agama av även har byggt min Super7:a, världen är bra liten

Mer film från 1/8 buggy världen.



2016 års nitro buggy final. Grymt roligt att titta på


_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2214



Kul! 😃

Här är min gamla krigare... 1/10 4wd el. Körde nån träning och lite hemma för 15 år sen, pryder hyllan sen dess. Tävlade lite i 1/12 inomhus på nålfiltsmatta för 40 år sen. Jävlar va jag blev gammal helt plötsligt... 😔


_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Jag kör väl inte överdrivet mycket, men har en Traxxas Xmaxx, en Traxxas Summit och någon Kina-crawler RGTxxx.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Redcat
Stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 314



Körde även jag 1:8 buggy i samma klubb som Gustaf (men han var ju en liten parvel på den tiden :-) ) några år runt 1990.
Sen blev det 1:5 med bensin motorer, betydligt redigare bilar som vägde runt 10 kg.
Den roligaste klassen att köra var 1:5 Truckar, en ren standard klass där man inte fick använda några som helst optiondelar utan bara köra otrimmat och med standard reservdelar. Alla hade exakt samma material, det var bara dig själv det hängde på.
Tyvärr gick det med den klassen som de flesta andra, mer och mer krav på att få sätta på extra delar. Skivbromsar aluminium detaljer och -hux flux så var det för dyrt och klassen dog.

_________________
Lasse Sandström
Citera
bmwrickard
Ekerö
Här sen Jul 2004
Inlägg: 593



Kul med en RC tråd thumbs up

I början av 80-talet fick jag en Kyosho Rowdy Baja 1:8.
Tog en stund att montera ihop (lite för avancerat för en 10-åring så jag fick en hel del hjälp av pappa för att få ihop den). Gick som bara den när den väl fungerade.



Efter några år när RC-elbilar blev mer poppis så fick jag en Kyosho Optima 1:10 som var mycket enklare att både bygga ihop och köra med.



Har kvar båda men de ligger nerpackade långt in i förrådet så fick leta fram några bilder från nätet.

_________________
Rickard Edgren
BMW M3 Clubsport -97
BMW 325i Coupé -94
BMW 530d xDrive -17
BMW 320i xDrive -15
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Redcat skrev:
Körde även jag 1:8 buggy i samma klubb som Gustaf (men han var ju en liten parvel på den tiden :-) ) några år runt 1990.
Sen blev det 1:5 med bensin motorer, betydligt redigare bilar som vägde runt 10 kg.
Den roligaste klassen att köra var 1:5 Truckar, en ren standard klass där man inte fick använda några som helst optiondelar utan bara köra otrimmat och med standard reservdelar. Alla hade exakt samma material, det var bara dig själv det hängde på.
Tyvärr gick det med den klassen som de flesta andra, mer och mer krav på att få sätta på extra delar. Skivbromsar aluminium detaljer och -hux flux så var det för dyrt och klassen dog.


Lasse Sandström! Det var inte igår! :-) Visst var det du som pysslade med trumling och customtillverkning av insugsslangar till våra små raketer, eller minns jag fel?

Jag lånade hem en 1:5 av Modellhobby efter nån mässa ett par dagar. Det var lockande men då var vi djupt investerade i 1:8 så det vara bara att släppa den tanken.

Jag kanske måste gräva fram albumet med foton från SM på Gotland, när var det, 1991? 1990?

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Redcat
Stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 314



therealpinto skrev:
Redcat skrev:
Körde även jag 1:8 buggy i samma klubb som Gustaf (men han var ju en liten parvel på den tiden :-) ) några år runt 1990.
Sen blev det 1:5 med bensin motorer, betydligt redigare bilar som vägde runt 10 kg.
Den roligaste klassen att köra var 1:5 Truckar, en ren standard klass där man inte fick använda några som helst optiondelar utan bara köra otrimmat och med standard reservdelar. Alla hade exakt samma material, det var bara dig själv det hängde på.
Tyvärr gick det med den klassen som de flesta andra, mer och mer krav på att få sätta på extra delar. Skivbromsar aluminium detaljer och -hux flux så var det för dyrt och klassen dog.


Lasse Sandström! Det var inte igår! :-) Visst var det du som pysslade med trumling och customtillverkning av insugsslangar till våra små raketer, eller minns jag fel?

Jag lånade hem en 1:5 av Modellhobby efter nån mässa ett par dagar. Det var lockande men då var vi djupt investerade i 1:8 så det vara bara att släppa den tanken.

Jag kanske måste gräva fram albumet med foton från SM på Gotland, när var det, 1991? 1990?

Gustaf


Insugsslangarna stämmer, samt luftfilter. Attans vad bra dom sålde när jag bytte från grått material till vitt så det syntes hur smutsiga dom blev
Trumling var det Bengt Bergström som höll på med ( fortfarande).
SM på Gotland var väl 1990 vill jag minnas.
Lasse

_________________
Lasse Sandström
Citera
Linkan-fixar
Stockholm
Här sen Mar 2022
Inlägg: 13



Kul med lite RC människor.
Har tyvärr aldrig kört seriöst, bara för skojs skull på grusplaner och driftingbil i parkeringsgarage på vintern osv
Har en 1:5 el 4x4 kina offroad, 1:10 el kyosho Truggy, 1:10 el 4x4 drifting.
Men det roligaste är väll båt tycker jag. Nu saknas bara närheten till vatten och egentid. Samt räddningsbåt, jag fick lära mig att det kan vara bra att ha, vatten kan vara ruskigt kallt..

_________________
Mattias Lindkvist
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4052



.
Nostalgi!
Jo, en del radiostyrt har man kört när man var ung(yngre) . Men jag har bara kartongerna kvar. Robusta och perfekta att förvara div. prylar i! thumbs up






_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4052



.
Visst ja, jag hade även en sån här med "Datsun Fairlady"-kaross!


_________________
Calle Olsson
Citera
Allmänt banåkaforum
Rc-bils tråden
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (1354 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande