Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Söker tips om chassi för Bmw e46
4 besök senaste veckan (489 totalt)
asconabanders
Gävle
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Hej!

Har skickat denna fråga till några firmor men tänkte att jag även kan fråga här.
Blir ett bra första inlägg efter alla år av läsande, inspirationen till bygget kommer härifrån.

Jag har en E46 330ci som jag har byggt trackday-bil av och nu är jag less på att studsa runt med mina BC-racing coilovers.

Bilen är helt rensad och har fullbur, vikt ca 1440 med mig i och fulltank
Jag kör 18" 256 runt om, Cup 2:or
Jag har dragit buren till stötdämpartornen i bak så kör just nu med coilover även bak.
Ska byta till 30mm krängare i fram nu när det blir nytt chassi.

Bilen används enbart för bankörning men är reggad och godkänd av besiktningen med bur och ändrad fjädring.
Jag är nybörjare så har dålig koll på dämparinställningar men har förstått att mina nuvarande coilovers aldrig kommer ge mig någon bra känsla.
Bilen studsar ut ur kurvor och är allmänt dryg vid dåligt underlag.

Jag har bilen ganska låg och skulle vilja sänka mer i fram men då behöver jag distanser för att kompensera vinkeln på bärarmarna.
Så chassit ska tillåtas att ställas lågt.

Vad har ni för tips? Min tänkta prisgräns är 30000

Mvh Anders




[/img]

_________________
Anders Wretblad
BMW E46 330ci
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 564



Upplever inte min e46 som studsig. Kör med H&R clubsport chassi. Samt H&R krängare. Väldigt följsam och lugn i beteende. Och lämpligt nog till salu 😉
Annars är väl tipset skräddarsytt öhlins road & track chassi.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Vad kör Schirmer på när de bygger E46?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Magnus Thomé skrev:
Vad kör Schirmer på när de bygger E46?


Deras egna framvagnsgeometri (bärarmar osv) och Nitron-dämpare. Wiborg Engineering har minst lika bra grejer men till ett mycket vettigare pris.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Jag kör KW Clubsport 2-vägs i snarlik bil, en E36:a. Chassit är några år gammalt men fungerar kanon och 2-vägs är super att kunna ställa.

Enda abret med KW är deras fjäderbenskonstruktion. Den nedre fjädertallriken hamnar i vägen för däcket på min bil. Men det är kanske ett mindre problem på E46 än E36 eftersom 46:an lätt sväljer mycket större hjul? Om KW övervägs är det iaf något man måste beakta.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
asconabanders
Gävle
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Tack för tipsen!

Jag har kontakt med Wiborg och Pean Sweden så första steget blir att få till rätt geometri och fjädrar så jag kan börja testa mer inställningar. Spännande värld att ge sig in i!

_________________
Anders Wretblad
BMW E46 330ci
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418



Vanligt fel är att man kör för hårt ställt chassi. Prova ställ om det går, stötdämparna i den mjukaste inställningen. Sen sätt på mjukare fjädrar runtom. Har själv gjort samma misstag med min e46....Blir extra tydligt när man börjar skala av vikt.

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Alexus skrev:
Vanligt fel är att man kör för hårt ställt chassi. Prova ställ om det går, stötdämparna i den mjukaste inställningen. Sen sätt på mjukare fjädrar runtom. Har själv gjort samma misstag med min e46....Blir extra tydligt när man börjar skala av vikt.


Allt är väl relativt. Med hårdare fjädrar/dämpare minskar behovet av krängningshämmare, hur många byter dom till en svagare variant? Ett vanligt fel är väl snarare att man byter till hårdare fjädrar/dämpare och krängningshämmare, då har man effektivt förstört väghållningen i bilen. Man kan prova att ta bort krängningshämmaren bak om bilen upplevs som hoppig i utgången av kurvorna, speciellt på ojämna underlag.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Jag slår slag ett för Öhlins Road&Track i deras omshimsade banoptimerade variant.
Den är utsorterad en av deras anställda för hans egen M3E46.

Jag har det kitet på min M3:a och trivs bra med det.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Skruva banåkabil
Söker tips om chassi för Bmw e46
4 besök senaste veckan (489 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande