Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Garagemått... vilket är bäst... | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (2154 totalt) |
Hej!
Sitter och ska skicka in nya bygglovshandlingarna eftersom kommunen inte ville gå med på 5,68x7,29 = 41,4kvm Max tillåten är 40kvm och dessa 3% godkändes inte... Nu har jag att välja på: - 6,29x6,09 = 38kvm - 5,08x7,29 =37kvm Lutar mer mot 6,29x6,09 med 3m i nock även om det blir kort invändigt med 5,7m så känns det bättre än ett för smalt garage... Hur hade ni planerat? Bild på 6,29x6,09 med 4,4m bil Bild på 5,08x7,29 med 4,4m bil _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Var också i samma sits pga max 40m2 gränsen. Min platta blev 6 bred och 6.6 lång. Dels pga att det skulle matcha huset som ligger i linje, men hade det varit ännu kortare hade det varit klurigt att plocka ut motorer med motorkran tex, och min 924 är inte direkt gigantisk. Det är ju lite trångt så man får fundera på var man ställer grejer och var förvaringen står. Men mellan dina två varianter ser den breda bättre ut, tror det kan bli jobbigt med lyft och så smalt brevid bilen, krångligt att ta sig runt, fram å tillbaka för att hämta grejer mm
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Travers i taket underlättar motorbyten, och då slipper man snubbla över en ihopfälld motorlyft. Det måste ju inte hålla för ton, det räcker med 500kg.
Och det måste inte byggas från början, bara lite förberedande tanke. För du har väl maxat takhöjden enligt detailplan (antar att det är inom krångelområde)? |
||
Om du ska bygga nytt. Varför ha en stor tvåpelar lyft mitt i garaget? När jag byggde nytt för några år sedan, då fällde jag ner ett 2 tons saxbord i golvet. Tar ingen plats när det inte används. Lyfter 1200mm. Fungerar för mindre bilar ( jag har bara små bilar ), mc, gräsklippare, jag nästan allt. För motorlyft kompletterar jag just nu mitt garage med en svängkran. Passar mig bättre än en travers.
Bygg i lösvirke på 40 kvadrat. Hälsningar Patrik. _________________ patrik nilsson |
||
Med bara 40 kvadrat skulle jag aldrig sätta lyft.
Även jag har nedfält sax-bord i plattan . Används bokstavligen dagligen. Om jag inte har någon bil parkerad över, eller upplyft. Så agerar det arbetsbänk. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Mkt bra tankar och det lutar ännu mer mot 6,29x6,09 varianten.
Kommer inte bytas så många motorer med motorlyft (tror jag iaf). De flesta tas nog nedåt alt får de ske sommartid med öppen dörr 🙂 Travers/balk är inte heller en dum idé. Kommer byggas ett entresolplan längs in och då kan kanske balken vara inbyggt... Jag kommer ha en nedsänkt lyft i plattan men vill ändå inte begränsa möjligheterna fram över. Takhöjden maxas så klart men taket måste vara Sadeltak med högst 4,5m och maxas med 4,49m. Väggliv blir 2,53m och med saxtakstol blir det ca 3,3m i mitten. Tack för goda tips och erfarenheter När det något ni skulle gjort annorlunda som ni ser att jag håller på att "göra samma" så hojta till _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Jag skulle bli galen på stolpar i mitt 40m2 garage, för jag behöver kunna ställa bilen på olika platser beroende på vad man håller på med för tillfället, saker måste flyttas runt lite beroende på aktivitet. Men vet ju såklart inte hur du tänkt använda garaget. Har en 4m port och gångdörr (kan bara sätta dörrar längs framsidan pga nergrävt garage), efter att ha provat både stora och små portar skulle jag inte vilja ha mindre än dom 4 jag har nu, helst ännu mer om det hade fått plats, så man kan köra in saker enkelt när bilen står ivägen, samt att enkelt kunna köra in på olika positioner. Men jag har bara 2.6 i höjd, så ingen lyft vilket gör fler portval möjliga.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Porten ja... Hade en takskjutport på 5m från början när det var 5,68x7,29.
Men nu blir det en slagport på 2,5m. För mkt av lyftmöjligheterna försvinner annars. Och nej det kommer nog inte komma någon lyft, speciellt då jag har en saxlyft idag. _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Jag tycker det är väldigt bra med tvåpelarlyft, för då kan man mecka med annat under bilen på lyften Min Lotus som står på lyften blev lite av ett långtidsprojekt, men ska jag mecka med annan bil eller motorcykel skickar jag bara upp Lotusen i taket och kör in under. Som att ha 15-20 kvadrat extra, jämfört med att ha en bil på saxlyft/pallbockar som tar upp halva garaget.
_________________ Rikard Lundberg |
||
Gällande långt eller brett är en svår nöt.
Jag har haft båda och det har olika fördelar. Med tanke på att man ändå inte kan knäla in två bilar på bredden så hade jag nog valt det långa. Under 4.5 meter så börjar det bli väldigt smalt. Men 5 meter är rätt hyffsat. Beroende på bilens storlek så har man fortfarande plats för smala garderober/hyllor mot sidorna, och desto mer plats för en bra bänk framför bilen. En sak jag missade när jag byggde var att lägga ned vattenslang för värme i plattan. Nu blev min platta ordentligt isolerad under och urgrävt för dränering osv nästan 2 meter innan gjutning, så den blir inte fuktig och inte heller direkt kall i första taget. Trots att jag bara värmer "uppifrån" med Lvp Men skulle jag göra om garagebygge skulle jag lagt ned några varv med Pex slang så man kan värma plattan med vatten. Jag tror man sparar energi på det och håller jämnare och behagligare klimat i verkstaden. Tex med luft-vatten-pump eller om man har nått annat system i huset man kan jacka in sig på. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Kul med fler garagebyggen!
Inte helt olikt mina mått (bortsett från tarmen runt husknuten/trappan. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Mitt är ännu grundare, 5,9m och jo jag har oxå tänkte på detta med att lyfta ur en motor kan bli problem. Nu ska jag bygga superseven när garaget är klar, och de är ju skitsmå. Men skulle man meka med mer normalstor bil i framtiden så får man lösa det då tänker jag. Fick hem min slagport (25x21) härrom veckan. Köpte på dorrtema.se deras "21 graders" och en gångdörr på baksidan av garaget i samma stil som porten. Känns gedigna, tjocka dörrblad 69 mm, dubbla aluminiumplåtar och 60 mm isolering _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
Kul med många tankar och funderingar 🙂
Nu är vi åter på banan med 5,68x700! = 39,8kvm och vad som känns som en bra kompromiss Dock står jag nu och väger mellan 2,5m slagport eller 5m takskjutsport. Lite bökigt med saxtakstol och bred takport. Men sååå praktiskt med bred port... 2,5m i tak räcker gott med den lyft som finns just nu ca 1000mm.. Speciellt då den kommer vara nedsänkt i golvet. Men saxstol lyfter takhöjden 1m i mitten vilket möjliggör både entresolplan och lyfta högre... _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Kul med fler garagefunderingar. Hur skall du ha takstolar? Funderat på nockbalk?
Då kan du göra som i mitt garage, ha en takskjutport som följer taklutningen. Mkt trevlig lösning. Se mitt garage: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Joh@n M@hlst3dt |
||
Jag byggde 50kvm men byggde djupt, men i efterhand funderar jag på om inte brett hade vart bättre för mina bänkar och verktyg är längst in. Dvs måste jag förbi bilarna och längst in i garaget. Lyxproblem.
Det jag inte kunde få till som jag saknar är en stor port och plattmark utanför garaget. Så när det är fint väder kan du utnjutja detta för motorbyte eller bara "större" garage. Eller möjlighet att skruva utomhus och sprida ut sig. Jag har även slip, borr m.m på en vagn med hjul så jag kan rulla ut den ur garaget och smutsa ner på utsidan istället. Och anledningen till att jag inte har det plant utanför garaget är för att jag grävde ner den i marken 1,5 meter för att få högra takhöjd pga krångel regler. _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||
Jag skulle också ha satsat på nedfälld alternativt flyttbar saxlyft kombinerat med en ännu bredare port. Så får du större flexibilitet i hur garaget nyttjas.
Jag håller på och bygger ett garage på 6,2x6,2m och det kommer under delar av året att kunna nyttjas som dubbelgarage. Bruksbil på ena sidan och liten super seven på andra sidan. Super seven är ju knappt 3,5m lång så där har jag gott om plats för en 60cm djup arbetsbänk framför den. Att den inte har några dörrar underlättar ju också i ett litet garage I planen ligger också en 15m2 friggebod bakom garaget. Så cyklar, gräsklippare och andra trädgårdsredskap är bannlysta från garaget. Så hoppas att även ett litet garage kan kännas luftigt om man inte fyller det till bredden med prylar _________________ Christoffer Persson |
||
Riktig trevlig lösning på volym i garaget! Tänkte inte alls på att den skjutport kan följa med taket uppåt... Nu börjar tankar snurra igen... _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Att det blir en friggebod för diverse icke bil-relaterat är givet. Har idag en icke nedfälld saxlyft och den är alltid i vägen och knepig när låga bilar kommer. Lägga plankor mm. Där av tanken med nedsänkt, men låst till en plats blir den. Är det en small port blir det inget problem. Som det ser ut nu med 5,68m i bredd är 2 bilar iaf uteslutet mer eller mindre. _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Vårt garage är väl tilltaget. 8x8 meter, med verkstad i vinkel på 6,5x4,2 meter. Båda byggnaderna har en limträbalk i taket. Allt för takhöjd. Två 2,5 meters portar på långsidan, med takföljande skenor. Inget ivägen inne i garaget. Behövde två portar för bärigheten. Hade nog valt två portar även om det hade gått med en stor. I mitt tycke ser det bättre ut och man kan utnyttja garaget bättre då man kan komma längre ut mot gavlarna med bilarna.
_________________ patrik nilsson |
||
Håller med dig. Jag är ju tvåpelarlyftsförespråkare. Den stora fördelen är att man kan gå under bilen om man har ungeför 3.5m takhöjd och kan köra in en bil under vid behov. Ska man ta ut motor, låda eller liknande kan man sen bara köra upp karossen i taket och mecka med delarna under bilen om det är mycket annat i garaget. Annars är ju bilen ofta körbar eller iaf rullbar och då kan man ju bara köra ut den ur garaget om man behöver plats, förutsatt att man inte har en uppför eller nedförsbacke och om det är mycket snö. Går att sätta en winsch i golvet så man kan dra in bilen vid behov även om man inte kan använda motorn. Håller man på under vintern och har en icke körbar banbil så kan man fortfarande ta in bruksbilen under och felsöka något, man kan tom byta däck eller mecka med bromsar på bruksbilen medans banbilen är upphissad. Med en saxlyft eller pallbockar så låser man upp en plats och måste alltid gå runt bilen och det blir trångt runt bilen. Även med höga pallbockar får man dåligt med kraft för att lossa saker under bilen och man får ligga med kroppen halvt i luften så man får träningsverk i ryggen och nacken. Problemet med att gå runt stolpen är mycket mindre än vad man kan tro. Jag hade typ 1m mellan stolpen och väggen i mitt gamla garage och har man bara inget väggskåp vid stolpen så var det bara att gå runt. Har man ett längre garage kan man ställa bilen lite längre fram eller bak om man ska öppna dörrarna och mecka med något inne i bilen samt att det inte blir trångt mot arbetsbänk framför bilen. Dvs ställ bilen tight mot porten så har du en fin yta framför bilen. Eller rulla fram bilen så har du en yta precis innanför porten som är användbar. Jag hade kört på det långa garaget med takskjutport med den ytan om du kan bygga så pass högt att en tvåpelarlyft är realistisk. Förstår absolut poängen med en nedsänkt saxlyft om man bara har 2m takhöjd. Varför man nu ska bygga så om man har möjlighet att bygga garaget från 0. Jag hade nog haft saxlyft om jag hade byggt dubbelgarage men då hade det varit tvåpelare på ena sidan och saxlyft på den andra. Kommer nog bara kunna bygga 30m2 garage men det lutar ändå åt att stoppa in min tvåpelarlyft för att minska problemet av att garaget är litet, sen har jag 38m2 verkstad och förvaring samt 17m2 oisolerat garage som uppställningsplats som komplement. Är viktigt att ha flera utrymmen annars blir alla garage trånga om det ska vara uppställningsplats för däck, cyklar, gräsklippare, trädgårdsutrusning, barnvagnar, utemöbler och annat jox. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||
Andra projekttrådar Garagemått... vilket är bäst... | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (2154 totalt) |