Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bränslepumpsfrågor
742 besök totalt
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Har inte en aning om hur bränslepumpen fungerar och behöver hjälp att förstå vad som går fel.
Vad jag vet har jag inte kopplat in en bränsletrycksgivare så den styrs inte externt.
Jag har en bränsletrycksregulator.

Förr startade bränslepumpen när man slog på tändningen.
Nu startar bränslepumpen på vad som verkar vara lågvarv så fort FIA-brytaren slås på och när tändningen slås på så går den på högvarv några sekunder åt gången.

Sitter det en inbyggd tryckregulator i bränslepumpen eftersom den går på två olika varv?

EDIT: Har testat att ändra trycket på bränsletrycksregulatorn men bränslepumpen stannar aldrig helt som den gjorde förr... Jag har kopplat om en massa el så något kan ha gått fel där också...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Nillet skrev:
EDIT: Har testat att ändra trycket på bränsletrycksregulatorn men bränslepumpen stannar aldrig helt som den gjorde förr... Jag har kopplat om en massa el så något kan ha gått fel där också...


Vad för motor/ECU/bränslepump har du?
I min Westfield med Saab-motor eller min 944 med Opel-motor fungerar det så här:
Från ECU sluts bränslepumprsrelät några sekunder när tändning slås på så det finns ett grundtryck. Efter de sekundrarna så går inte bränslepumpren längre och bränslepumprsrelät är öppet.
När ECU känner att motorn går så (signal från vevaxelgivare) så sluter den även bränslepumprsrelät så att bränslepumpen går.

För mina bilar så är det bara dumma pumpar, ingen styrning av pumpen som sådan utan den har ström eller inte ström och alltid fullt blås (dvs 12V eller vad nu generatoren ger ) när den har ström.

Varför inte testa att byta bränslepumpsrelä? Eller bara mäta när det sluts eller inte sluta, låter mysko att det går hela tiden på lågvarv. Kan pumpen få ström på annat sätt än via bränslepumprsrelät?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Nillet skrev:
EDIT: Har testat att ändra trycket på bränsletrycksregulatorn men bränslepumpen stannar aldrig helt som den gjorde förr... Jag har kopplat om en massa el så något kan ha gått fel där också...


Vad för motor/ECU/bränslepump har du?
I min Westfield med Saab-motor eller min 944 med Opel-motor fungerar det så här:
Från ECU sluts bränslepumprsrelät några sekunder när tändning slås på så det finns ett grundtryck. Efter de sekundrarna så går inte bränslepumpren längre och bränslepumprsrelät är öppet.
När ECU känner att motorn går så (signal från vevaxelgivare) så sluter den även bränslepumprsrelät så att bränslepumpen går.

För mina bilar så är det bara dumma pumpar, ingen styrning av pumpen som sådan utan den har ström eller inte ström och alltid fullt blås (dvs 12V eller vad nu generatoren ger ) när den har ström.

Varför inte testa att byta bränslepumpsrelä? Eller bara mäta när det sluts eller inte sluta, låter mysko att det går hela tiden på lågvarv. Kan pumpen få ström på annat sätt än via bränslepumprsrelät?

Har denna: https://parts.westfield-sportscars.co.uk/index.php?route=product/produ . . . .
Hmmm, då låter det som att det går fram ström även när tändningen är av.
Har kopplat tändningen via egna brytare då tändningslåset verkade strula.
Mätte noga så jag borde inte ha kopplat de tre sladdarna fel...
Såhär ser elkopplingen till bränslepumpen ut:


EDIT: Varför går bränslepumpen med två hastigheter? För mycket motstånd i kablarna via permanent 12V kan man tänka?

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Nillet skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Nillet skrev:
EDIT: Har testat att ändra trycket på bränsletrycksregulatorn men bränslepumpen stannar aldrig helt som den gjorde förr... Jag har kopplat om en massa el så något kan ha gått fel där också...


Vad för motor/ECU/bränslepump har du?
I min Westfield med Saab-motor eller min 944 med Opel-motor fungerar det så här:
Från ECU sluts bränslepumprsrelät några sekunder när tändning slås på så det finns ett grundtryck. Efter de sekundrarna så går inte bränslepumpren längre och bränslepumprsrelät är öppet.
När ECU känner att motorn går så (signal från vevaxelgivare) så sluter den även bränslepumprsrelät så att bränslepumpen går.

För mina bilar så är det bara dumma pumpar, ingen styrning av pumpen som sådan utan den har ström eller inte ström och alltid fullt blås (dvs 12V eller vad nu generatoren ger ) när den har ström.

Varför inte testa att byta bränslepumpsrelä? Eller bara mäta när det sluts eller inte sluta, låter mysko att det går hela tiden på lågvarv. Kan pumpen få ström på annat sätt än via bränslepumprsrelät?

Har denna: https://parts.westfield-sportscars.co.uk/index.php?route=product/produ . . . .
Hmmm, då låter det som att det går fram ström även när tändningen är av.
Har kopplat tändningen via egna brytare då tändningslåset verkade strula.
Mätte noga så jag borde inte ha kopplat de tre sladdarna fel...
Såhär ser elkopplingen till bränslepumpen ut:


EDIT: Varför går bränslepumpen med två hastigheter? För mycket motstånd i kablarna via permanent 12V kan man tänka?


Det finns el-gurus här, så jag kan bara killgissa och berätta hur jag tänker.
Det låter väldigt mysko, enligt schemat du la ut så går alltid bränslepumpen när tändningen är på, dvs "Main relay" är slutet och det finns inga andra sätt att få ström.
Jag hade börjat så här:
Om du mäter på säkringen till pumpen (med säkringen eller sladden till pumpen urdragen så inget går vidare ) vad får du för värden och framför allt NÄR finns det ström där? 12V med tändning på = thumbs up, någon spänning alls när tändninge är av = thumbs down. Då vet du om det är "styrningen" till pumpen eller något annat som strular.
Är det precis som det ska så kanske det kan vara ett elfel någonstans, typ som på min Westfield där generatorn matar ut +4V bakvägen i elsystemet när huvudströmbrytaren är av? Men det är bara att börja mäta och ta en sak i taget för att kunna utesluta saker. I ditt fall är ju inte ECU eller annat inblandat så det borde gå hyfsat snabbt att förstå vad som händer.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Solid state reläet var boven!
Någon som vill köpa det?

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Nillet skrev:

Någon som vill köpa det?


Nej, elektromekaniska reläer funkar ofta i årtionden utan problem och har så gjort länge.... Vissa saker behöver inte "förbättras".

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



safe skrev:
Nillet skrev:

Någon som vill köpa det?


Nej, elektromekaniska reläer funkar ofta i årtionden utan problem och har så gjort länge.... Vissa saker behöver inte "förbättras".

Vi har en massa sådana på jobbet och jag vill påstå att det är hucket som stucket vilka det är mer bekymmer med...SSR reläna funkar eller funkar inte, vanliga relän så brukar tungorna klibba ihop.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Nillet skrev:
Solid state reläet var boven!
Någon som vill köpa det?


Är alla startproblem borta nu, eller var detta ett "nytt" som löstes?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Nillet skrev:
Solid state reläet var boven!
Någon som vill köpa det?


Är alla startproblem borta nu, eller var detta ett "nytt" som löstes?

Jag vet inte om startproblemen är bortbyggda, måste testa hur den beter sig när den är varm.
Bytte till SSR för att den skulle kunna dra reläet med låga volt, men kan inte använda det då det går ström igenom så bränslepumpen går, hoppas övriga åtgärder har gett höga volt nu.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Hej Niklas.
Man kan ju säga att Engelsk männen har sina egna lösningar...


SSR reläet hade du monterat i den röda ringen.
Tändningslåset gick in på den blåa ringen.
Vad var det för relä du använde?


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
super7 skrev:
Hej Niklas.
Man kan ju säga att Engelsk männen har sina egna lösningar...

https://rejsa.nu/im/user/108/2022-05-02-14-57-12_2022-04-26-10-49-33_e . . . .
SSR reläet hade du monterat i den röda ringen.
Tändningslåset gick in på den blåa ringen.
Vad var det för relä du använde?


//Nisse

Japp, röd ring=SSR
Japp, blå ring=tändning
Detta reläet: https://www.speeding.nu/p/motorstyrning-el/elcentral-rela/sakringscent . . . .

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Gränsfall att det reläet pallar den belastningen.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
super7 skrev:
Gränsfall att det reläet pallar den belastningen.

Sam glad amatörelektriker vet man inte vad ma ska titta på. Jag läste bränslepump och tänkte BINGO...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Som det är kopplat så matar reläet allt.... bränslepump, spridare, tändspole.
Därav gränsfall då jag inte vet vad allt drar.


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



super7 skrev:
Som det är kopplat så matar reläet allt.... bränslepump, spridare, tändspole.
Därav gränsfall då jag inte vet vad allt drar.

//Nisse



I min Westfield har jag hittat 6 reläer:
* Till fläkten
* till IC-pumpen
* jag satte ett för att ge mer "Switched live" till olika saker
* Blinkersrelä
* Saab-motorns bränslepumpsrelä
* Saab-motorns ECU matning när tändning är på.

Då är det bara blinkersrelät som är från Westfield... Just nu blundar jag och tänker att det fungerar och gräver inte mer i det tills det är dags att fylla på rök i kablarna.

Edit: Jag förutsätter att det finns fler, jag har bara inte hittat dem.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Det reläet är tänkt att mata en pump. Inget mer. Å då får det inte vara någon kraftig pump ens.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Edit: Jag förutsätter att det finns fler, jag har bara inte hittat dem.

Behöver inte vara fler, det är en engelsk konstruktion, tror jag har 3 st...
knotan skrev:
Det reläet är tänkt att mata en pump. Inget mer. Å då får det inte vara någon kraftig pump ens.

Bra information, jag önskar jag förstod mig på el så jag inte gått i den fällan...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
super7 skrev:
Som det är kopplat så matar reläet allt.... bränslepump, spridare, tändspole.
Därav gränsfall då jag inte vet vad allt drar.


//Nisse

Hmmm, det får mig att tänka på mitt ursprungsproblem.
Kanske borde ha fler reläer då jag har "voltdykning" vid detta relä om bilen är varm och när startmotor går.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Jag skulle söka vars spänningsfallet är i stället för att montera dit
ett relä som döljer ursprungs felet.

Börja med att mäta över batteriet när du startar och se hur mycket spänningen sjunker
vid startögonblicket, plus och minus polen på batteriet, prova även mäta på motorn ifall jordningen
till motorn är dålig.
Sen är det bara att flytta sig närmare och närmare reläet där du har säger att du har mycket spänningsfall.

Kabeln mellan startmotor och generatorn kan man gärna ha lite grövre än vad som satt där från början.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Skruva banåkabil
Bränslepumpsfrågor
742 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande