Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Integrera centrummutterlösning i yttre stubb/drivaxel
549 besök totalt
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12838


Trådstartare
Behöver lite resonemang kring en sak som gnagt i bakhuvudet en längre tid.

Kort bakgrund:
Helt vanliga produktionsdrivaxlar som är kortade för att passa min applikation. Kortningen höll inte och jag överväger customtillverkade axlar istället för att försöka reparera nuvarande. Funderar dock på att integrera centrummutterlösingen i yttre stubbhalvan och i så fall hade det inneburit en ny CVknut med andra splines än nuvarande drivaxel (dvs då gör man alla nya delar samtidigt, istället för ny drivaxel detta året och sen ny drivaxel och stubbhalva om två år )



Så.
Här är det som gnager i huvudet (bild från internet);

Den där axeln har alltså gått av vid splinesen, dvs i mitt fall så hade jag bakhjulet direkt eftersom centrummuttern sitter på den axeln.
Det händer såklart inte stup i kvarten, men en gång är ju tillräckligt för att det ska bli ganska tråkigt utfall.

Finns såklart värre delar att köpa men i speciallängd, dvs min längd, så går de lös på 2900 dollar ex frakt och moms plus en ny diff med rätt antal splines. Inte aktuellt med andra ord.
Yttre stubben säljs inte separat tyvärr, utan man får köpa hela kitet.


I teorin så hade det ju varit smidigt att också tillverka en ny med integrerad centrummutteradapter (för att slippa ytterligare en felkälla i form av invändiga gängor på adaptern - för det är jag också nojig över...)


(fram har jag skippat centrummutteradaptern och tillverkat egna stubbar bara med centrummuttergänga)



Två funderingar;
1: Här går den av alltså. Har läst alla trådar här och insett att det inte finns ett svartvitt svar, men hur utformar man den där övergången bättre för att den inte ska gå av? Dvs löser det sig med att bara tillverka dem i bättre kvalitet?
Vad är originaldelar gjorda av? Sämre kvalitet än 2541 och induktionshärdning?


2: Hur känsliga är invändiga gängor i centrummutteradaptern? Det är svårt att komma åt med invändigt skärstål och göra någon fin övergång, så den gängan har ju en ganska otrevligt avslut. Dessutom är detaljen borrad, dvs skarpt innerhörn.


Jag är kanske ute och klyver hårstrån just nu, men det är ett hjärnspöke som jag haft en längre tid.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Rullade splines. en bättre lösning är att fräsa spline för spline med skiva och låta skivans radie ge avslutet på splinen. Det ger en betydligt mjukare övergång men kräver mer plats längs med splinen och det är rätt trångt mot knuten.

Lösningen görs såklart i Orvar Supreme och värmebehandlas enligt Uddeholms recept. thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12838


Trådstartare
MaZ skrev:
att fräsa spline för spline med skiva och låta skivans radie ge avslutet på splinen


Har du någon bild på det där?
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Hmm, kanske, men då får jag vada genom 55' bilder för att hitta den...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



And ersJepp sson skrev:
MaZ skrev:
att fräsa spline för spline med skiva och låta skivans radie ge avslutet på splinen


Har du någon bild på det där?

Jag tror att det är så här Maz menar:


Vid ca 14:36 ser man den färdiga splinesen.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Borde inte det där ungefär gå att fixa med en kapskiva i pelarborren?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



matfo skrev:
And ersJepp sson skrev:
MaZ skrev:
att fräsa spline för spline med skiva och låta skivans radie ge avslutet på splinen


Har du någon bild på det där?

Jag tror att det är så här Maz menar:


Vid ca 14:36 ser man den färdiga splinesen.


Exakt så.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Okej. Jag hade vänt på steken. Nu sticker du ju en stub eller axel ända in ifrån och ut och drar mutter på utsida. Om du nu ska ha centrumbult, gör tvärtom. Gör utsidan som den ska vara, stick den utifrån och sätt en splinesad meebringare och mutter på insidan.


Koll på BMW e34 M5 rear hubs - den principen är bättre för det du vill uppnå. Nästa fördel blir att drivaxlarna blir enjla och billiga att tillverka

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



SevenEight skrev:
Okej. Jag hade vänt på steken. Nu sticker du ju en stub eller axel ända in ifrån och ut och drar mutter på utsida. Om du nu ska ha centrumbult, gör tvärtom. Gör utsidan som den ska vara, stick den utifrån och sätt en splinesad meebringare och mutter på insidan.


Koll på BMW e34 M5 rear hubs - den principen är bättre för det du vill uppnå. Nästa fördel blir att drivaxlarna blir enjla och billiga att tillverka


Sen sätta en drivaxel med fläns och ett antal skruvar på insidan? Låter som en bra lösning. Köra centrummutter som samtidigt ska förspänna hjullagret med en vanlig drivaxel karnske funkar man känns lite mer skakigt. Framförallt då man väl kan tappa hjulet om drivaxeln går av i splinesen.

Jag har kört av ett antal yttre drivknutar där splinesen börjar. Har oftast hänt när man har fått lite hjulstuds vid start. Drivaxeln är ju flexibel men navet där den splinsade delen sitter kan väl inte flexa nämnvärt från den stora däcksradien.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Liknande lösning som på Opel Omega A/B, om man vill hålla sig inom GM-familjen...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12838


Trådstartare
Bra att man postar en fråga och sen glömmer bort att man postat en fråga.

Egentligen vill jag ha en snabb lösning på detta problemet = ny drivaxel, smacka ihop med befintliga prylar. Men det är inte tokbilligt, och det är som sagt lite drygt att behöva tillverka ytterligare en ny drivaxel (med CVknut och ny stubbe) inom ett par år när man börjar få fart på prylarna.


SevenEight skrev:
Okej. Jag hade vänt på steken. Nu sticker du ju en stub eller axel ända in ifrån och ut och drar mutter på utsida. Om du nu ska ha centrumbult, gör tvärtom. Gör utsidan som den ska vara, stick den utifrån och sätt en splinesad meebringare och mutter på insidan.


Koll på BMW e34 M5 rear hubs - den principen är bättre för det du vill uppnå. Nästa fördel blir att drivaxlarna blir enjla och billiga att tillverka


Genialisk idé! thumbs up
Det är bara frågan vilken bredd man sätter på splinesförbandet i medbringaren. Ska den vara lika bred som förbandet mellan nav och hjul så blir det snabbt en klumpig historia. Men jag får veva igång CADen och kolla om det där är görbart. (smidigt när alla delarna redan finns CADade)

En annan sak som slog mig är om man hade kunnat göra det som en tvåstegsraket; kapa befintlig stubbe och sätta på en ny CVknut på den? Som en tillsvidarelösning. Sen uppdaterar man stubben när tid finns (vintersäsong).

Hittat en mekverkstad inte långt hemifrån som tillverkar drivaxlar till traktorpulling. Hade de rätt vinkel på fräsen hemma till splinesen så verkade det vara lösbart hyfsat snart. 2541 med härdning enligt bodycotes rekommendationer. thumbs up
Citera
Skruva banåkabil
Integrera centrummutterlösning i yttre stubb/drivaxel
549 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande