Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga bra Volvo vitmotor
596 besök totalt
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313


Trådstartare
Jag har mitt projekt, Volvo C70 banbygge, som ska bli en renodlad trackday-bil och så sakteliga tar form.

Under tiden man gör det och annat snurrar en massa funderingar i huvudet och en av dessa är; vilken motor skulle vara bäst att bygga en rolig motor på. Inget överdåd i effekt utan mer en rolig varvvillig motor, som låter gott. Turbo såklart. Effekt, kanske 3-400 räcker för mig

I bilen sitter det en T5, B5234T4, från runt -98 nånstans. motorn är utbytt efter ras, så det är inte original. Den kommer jag att använda till att börja med. Men sen, när det ska bli bakhjulsdrivet m.m. Då kan man ju utgå från något som passar ännu bättre.

2,3 l motorn ska var bra, jämfört med de som har större volym, med tanke på cylinderväggar. Sen är en nyare motor bättre eftersom de har vevhusventilationen fixad och lättare vev. Även toppar finns bättre på nyare modeller.

Jag har också spånat på om man kanske skulle köra på en fyrcylindrig istället. De nya VEA-motorerna med 2,0 l finns ju med en massa hästar och är säkert bra, men de kostar och finns nog inte så mycket prylar till.

De äldre B4... motorerna är ju samma som femman fast en cylinder kortare. Mindre vikt är en fördel, men blir den lika trevlig?

Dessa motorer har borr 81 och 83 mm.
Sen finns det olika slaglängd på veven, 77 mm, 90 och 93,2 mm tror jag.

En modell heter B5204, alltså 5 cyl, 2,0 liter, 4 ventiler. Den har 81 mm borr och 77 mm slaglängd på veven. Den korta slaglängden borde ju vara bra om man vill varva mycket, med tanke på kolvhastighet, så den kanske vore bra att utgå ifrån. De modeller utan turbo är ganska högvarviga med original effektangivelse vid 6250-6500 varv

Motsvarande 4-cylindriga motor med samma borr och slag blir 1,6 liter så den blir kanske i minsta laget, även om det ganska enkelt skulle gå att få ut 300 hk men turbo.

Detta är funderingar inför framtiden. Så vad säger ni som vet och kan dessa motorer???

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134



du kanske ska ställa frågan på säverturbo.se dom trimmer mycket volvo

_________________
henrik nielsen
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313


Trådstartare
fordcapri skrev:
du kanske ska ställa frågan på säverturbo.se dom trimmer mycket volvo


Ja, det har du rätt i thumbs up

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Skruva banåkabil
Bygga bra Volvo vitmotor
596 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande