Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Krängningshämmare - vad är best?
1 besök senaste veckan (577 totalt)
R Andersen
Norge
Här sen Mar 2005
Inlägg: 784


Trådstartare
Har två sett med krängningshämmare till mitt prosjekt BMW E36 M3; originalt och ett från Turner Motorsport typ tjock..

Är alltid tjockast bäst, eller kan det bli för tjockt också..

Vad är "bäst" och varför? Vad åker ni andra som kör E36 och bana?

_________________
Raymond Andersen
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Jag kan inte säga vad som bäst av dessa två men troligtvis är eftermarknadsvarianten mera rätt för din tillämpning. Framförallt om den är justerbar.

Rent generellt skulla jag vilja påstå BMW (E30/E36/E46) trivs med en kraftigare krängare fram. Hur mycket kraftigare är en annan fråga som inte har ett enkelt svar men ja, det kan bli för mycket.
Du får testa vilken du trivs bäst med.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2865

Namndispens
Namndispens

Exakt så är det som GunnarÖ skriver. Men för tydlighetens skull: Det man letar efter är hur styv en viss krängare är, och det har inte alls med tjockleken i sig att göra utan beror mera på HUR den är tillverkad och konstruerad (materialval osv). Annars skulle man bara välja valfritt rör som ser grovt ut.....

Och precis som GunnarÖ nämner så är det extra viktigt att den är justerbar, och för - återigen - tydlighetens skull så bara för att det finns ex tre hål per sida att justera mellan, så finns det inget som säger att man måste justera med exakt samma antal hål på båda sidorna - en krängare jobbar mellan punkterna den är infäst, således kanske det kan bli bäst med hål 3 på ena sidan och hål 2 på andra sidan - finjusterat typ.

Testa och testa igen - börja med en justerbar eftermarknads så blir det bra när du labbat.

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Material, om det är stål lär ju kvitta eftersom det är samma e-modul i princip.

Det är ju bara 23mm krängare original va? Så sannolikt går det att gå upp rätt mycket utan att det blir fel.

Förstås kan det ju bli för styvt och det är också en avvägning mot hur styva fjädrar du har - men om man vill ha styv krängare och veka fjädrar eller veka fjädrar och stum krängare man vill ha är väl tycke och smak. Jag tror knappast att den "tjocka" krängaren du har liggande i praktiken är för mycket. Jag menar, det är ändå en produkt som går att köpa över disk...

Så, hur tjock är tjock?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



SevenEight skrev:
Det är ju bara 23mm krängare original va? Så sannolikt går det att gå upp rätt mycket utan att det blir fel.

M3E30 har 19 Oem och H&R är 23 mm fram

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



super7 skrev:
SevenEight skrev:
Det är ju bara 23mm krängare original va? Så sannolikt går det att gå upp rätt mycket utan att det blir fel.

M3E30 har 19 Oem och H&R är 23 mm fram


Frågan gällde E36 M3 som verkar ha 23mm fram.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
R Andersen
Norge
Här sen Mar 2005
Inlägg: 784


Trådstartare
Tack för svar!




Orginalt är det 23 fram och 19 bak. Turner är 30 fram och 24 bak.

Ska köra med Intrax 1K2 med fjädrar fram 220-40 och 180-80 bak.

_________________
Raymond Andersen
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



SevenEight skrev:
super7 skrev:
SevenEight skrev:
Det är ju bara 23mm krängare original va? Så sannolikt går det att gå upp rätt mycket utan att det blir fel.

M3E30 har 19 Oem och H&R är 23 mm fram


Frågan gällde E36 M3 som verkar ha 23mm fram.

Ja men svaret visade skillnaden mellan Oem och lite hårdare krängare så han får
lite mera att jämföra med.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5664



R Andersen skrev:


Orginalt är det 23 fram och 19 bak. Turner är 30 fram och 24 bak.

Ska köra med Intrax 1K2 med fjädrar fram 220-40 och 180-80 bak.


Fjäder på originalplats bak eller coilover?
Vad är det för springrate fram/bak? N/mm?

_________________
Patrik Skoog
Citera
R Andersen
Norge
Här sen Mar 2005
Inlägg: 784


Trådstartare
Det är coilovers bak också.

_________________
Raymond Andersen
Citera
Skruva banåkabil
Krängningshämmare - vad är best?
1 besök senaste veckan (577 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande