Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Ett kompakt villa-garage till why don't you?
18 besök senaste veckan (3523 totalt)
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare
Jag har för tillfället detta:



Och innan den trevliga grannen som bor i huset bredvid blir allt för ålderstigen, skulle jag vilja bygga om denna carport till garage!

Jag har ingen aning om hur man gör, mer än att bygglov behöver sökas och grannars välsignelse kan vara bra. Förrådet i bakkant står på en väl så hög platta, den vill jag ersätta med en lägre isolerad variant. Taket som står är på förhållandevis låga plintar med gamla träbjälkar, de är i reko skick men papptaket på det hela har varit med ett tag. Jag tänker det är lika bra att göra det ordentligt och bygga nytt.

Sedan har vi fjärrvärme i huset, det tror jag mig kanske vilja dra in med. Mest för det inte finns någon bra plats att stoppa en luftvärmepump i anslutning till detta garage.

Så langa in tankar och länkar fritt är ni snälla

Ordentliga ritningar finns att tanka från Lunds kommun, fastigheterna heter Jaktväskan *.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



Pontus Fyhr skrev:
Sedan har vi fjärrvärme i huset, det tror jag mig kanske vilja dra in med.

Är det modern fjärrvärmelösning med fjärrvärme ut i husets system eller går det via en växlare?
Kvalitetskraven är olika om det är fjärrvärme eller huset egna värmesystem...
EDIT: Om det är en förening kan växlaren ligga centralt och då är det föreningens egna värmesystem, är det en förening?

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Pontus Fyhr skrev:
Jag har för tillfället detta:
Jag har ingen aning om hur man gör, mer än att bygglov behöver sökas och grannars välsignelse kan vara bra. Förrådet i bakkant står på en väl så hög platta, den vill jag ersätta med en lägre isolerad variant. Taket som står är på förhållandevis låga plintar med gamla träbjälkar, de är i reko skick men papptaket på det hela har varit med ett tag. Jag tänker det är lika bra att göra det ordentligt och bygga nytt.


Här ska man fundera ett varv till.
Bygga nytt, kräver mer pappersarbete i bygglovet, konstruktionsritningar mm
samt du behöver en KA.

Renovera din nuvarande byggnad och samtidigt bygga om carport till garage, räknas i de flesta kommuner som fasadändring och kräver mycket mindre pappersarbete, ingen efterkontroll etc.

Men då måste du ha kvar exakt samma yttermått, ingen area eller volymändring på byggnaden.
Du får i princip byta ut hela väggarna, men inte alla på samma gång.

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Fixxe skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Jag har för tillfället detta:
Jag har ingen aning om hur man gör, mer än att bygglov behöver sökas och grannars välsignelse kan vara bra. Förrådet i bakkant står på en väl så hög platta, den vill jag ersätta med en lägre isolerad variant. Taket som står är på förhållandevis låga plintar med gamla träbjälkar, de är i reko skick men papptaket på det hela har varit med ett tag. Jag tänker det är lika bra att göra det ordentligt och bygga nytt.


Här ska man fundera ett varv till.
Bygga nytt, kräver mer pappersarbete i bygglovet, konstruktionsritningar mm
samt du behöver en KA.

Renovera din nuvarande byggnad och samtidigt bygga om carport till garage, räknas i de flesta kommuner som fasadändring och kräver mycket mindre pappersarbete, ingen efterkontroll etc.

Men då måste du ha kvar exakt samma yttermått, ingen area eller volymändring på byggnaden.
Du får i princip byta ut hela väggarna, men inte alla på samma gång.


Jo men hans carport har ju bara asfalt i botten i dagsläget så han måste ju ändå gjuta en platta. Den går väl inte under fasadändring?
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



En platta kräver väl ändå inte bygglov? Om jag har en carport och vill ha ny beläggning i den så är det ju fortfarande en carport.

Gissar vilt iof.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Måttet (170) är det till ert hus eller grannen? Kedjehus?

Känns sponant som om det måste till en brandvägg där i vilket fall som helst?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Mats Karlsson skrev:


Jo men hans carport har ju bara asfalt i botten i dagsläget så han måste ju ändå gjuta en platta. Den går väl inte under fasadändring?


Du får gjuta en platta i princip var du vill i hela din trädgård....
Fasadändring betyder att man bygger för de öppna väggarna och sätter en port.
Sedan isolerar lite.
Men innan man bygger för, så gjuter man såklart en platta.

Har faktiskt två grannar på gatan som har gjutna plattor i sina carportar.


MaZ skrev:
Måttet (170) är det till ert hus eller grannen? Kedjehus?

Känns sponant som om det måste till en brandvägg där i vilket fall som helst?


Troligen, det fick jag speca på mitt bygglov.

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare
Nillet skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Sedan har vi fjärrvärme i huset, det tror jag mig kanske vilja dra in med.

Är det modern fjärrvärmelösning med fjärrvärme ut i husets system eller går det via en växlare?
Kvalitetskraven är olika om det är fjärrvärme eller huset egna värmesystem...
EDIT: Om det är en förening kan växlaren ligga centralt och då är det föreningens egna värmesystem, är det en förening?

Det är vårt eget, sitter en värmeväxlare i tvättstugan nere till vänster i bild.

Fixxe skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Jag har för tillfället detta:
Jag har ingen aning om hur man gör, mer än att bygglov behöver sökas och grannars välsignelse kan vara bra. Förrådet i bakkant står på en väl så hög platta, den vill jag ersätta med en lägre isolerad variant. Taket som står är på förhållandevis låga plintar med gamla träbjälkar, de är i reko skick men papptaket på det hela har varit med ett tag. Jag tänker det är lika bra att göra det ordentligt och bygga nytt.


Här ska man fundera ett varv till.
Bygga nytt, kräver mer pappersarbete i bygglovet, konstruktionsritningar mm
samt du behöver en KA.

Renovera din nuvarande byggnad och samtidigt bygga om carport till garage, räknas i de flesta kommuner som fasadändring och kräver mycket mindre pappersarbete, ingen efterkontroll etc.

Men då måste du ha kvar exakt samma yttermått, ingen area eller volymändring på byggnaden.
Du får i princip byta ut hela väggarna, men inte alla på samma gång.


Suuuper bra tips, vad glad jag blir, precis för dylikt jag skrev tråden, tack tack!

MaZ skrev:
Måttet (170) är det till ert hus eller grannen? Kedjehus?

Känns sponant som om det måste till en brandvägg där i vilket fall som helst?


Till vårt, det till höger är grannens.

And ersJepp sson skrev:
En platta kräver väl ändå inte bygglov? Om jag har en carport och vill ha ny beläggning i den så är det ju fortfarande en carport.

Gissar vilt iof.

Korrekt, enligt min platt-leverantör i alla fall.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare

En fundering såhär sakteliga på vägen, plattan där förrådet är nu, är 25 cm hög. Detta stjäl takhöjd och blir lite bök att matcha uppfarten till.

Bör den vara kvar och resten gjuts i kloss mot den, eller bör den tas bort och en hel platta gjuts något lägre, med isolation under hela etc.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Pontus Fyhr skrev:
[img]https://rejsa.nu/im/user/204/2022-07-23-19-25-12_pxl_20220723_101348774.jpg[/img ]
En fundering såhär sakteliga på vägen, plattan där förrådet är nu, är 25 cm hög. Detta stjäl takhöjd och blir lite bök att matcha uppfarten till.

Bör den vara kvar och resten gjuts i kloss mot den, eller bör den tas bort och en hel platta gjuts något lägre, med isolation under hela etc.
Om du bara ska sätta väggar på carporten med befintlig storlek så kan väl förrådets platta vara kvar, med trappsteg mellan plattorna.
Men om du tänker bredda allt med 1,70 så blir förrådets platta knas, men det är ju ett krångligare bygglov med flyttade väggar och kanke en brandvägg.

Men slutresultatet med en stor platta (5,7x10m?) under tak utan innerväggar är ju så mycket trevligare. thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
EXCEL,PATRIK.

Här sen Jan 2006
Inlägg: 51



Kolla med kommunen vilket minimått som tillåts mellan gata ( kommunens mark ) och garaget. Det är flera kommuner som har en minsta stäcka på 6 meter. Räknas som uppfart och ska ha möjlighet till att ställa en bil på ytan framför garaget.

_________________
patrik nilsson
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare
Det går bannemej inte fort. Men nu har jag skissat lite i alla fall.



Samt funderat, och fått en halv-officiell offert på en platta. Inkl rivning och bortforsling av den gamla. 100'.

Så scope-creepade jag framåt, med vatten och värme indraget (fjärrvärme), och nu tillbaks till bara el indraget och inga hål alls i plattan. Längst in är tänkt till kontor.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Fikman
Rättvik
Här sen Mar 2016
Inlägg: 61



För det första, vad säger detaljplan för området?

För det andra, vad säger kommun om att ändra carport till garaget blir ju andra krav på brandsäkerhet om du gör ett garage.
För att bygga ett garage som bli så litet att man knappt inte kan nyttja de känns ju lite sådär

Utifrån dessa punkter så kanske "billigare" sälja och köpa annan fastighet

_________________
Anders Baudino
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare
Fikman skrev:
För det första, vad säger detaljplan för området?

Den finns här: https://geoapi.lund.se/Plan/download?id=1281K-360-R205
Inget i den talar emot garage, många av fastigheterna i kvarteret byggdes med garage från början.

Citat:

För det andra, vad säger kommun om att ändra carport till garaget blir ju andra krav på brandsäkerhet om du gör ett garage.
För att bygga ett garage som bli så litet att man knappt inte kan nyttja de känns ju lite sådär

Förstår inte riktigt vad du menar här, lite beroende på placering av inre vägg får man in två sportbilar på rad här om de inte är långa som en Corvette eller så. I bredd är det fullt reko plats att komma åt på båda sidor, förutsatt att man inte har arbetsbänkar längs hela väggen.

Brandsäkerhet är viktigt dock, hoppas fixxe fyller i mer bra om dylikt

Citat:

Utifrån dessa punkter så kanske "billigare" sälja och köpa annan fastighet

Det är givetvis en högst relativ fråga, men att äta ett par 100' i mäklar-arvode, lägga på kostnader för flytt, ovissheten att sälja och hitta nytt objekt att köpa, lösa/flytta bundna lån som har förmånlig ränta.

Så eh, utifrån dessa punkter.. är det uppenbart att det är lite annorlunda i Värmland

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Benny s
Karlskrona
Här sen Sep 2007
Inlägg: 57



Jag håller med tidigare, "ändring av fasad" underlättar ordentligt

Sökte bygglov för 85m2 garage= Avslag

Byggde in bef carport , ändring fasad,lutning på tak.

Rev befintligt garage o carport , ny platta helt nytt = Helt godkänt.

1 inspektion av kommunen innan jag gjöt, (dom ville kolla så allt var armerat korrekt)

_________________
Benny Svensson
Roadsport C #86
Mazda Mx-5
Saab 96-63
Gti 16V -86
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Hmm attefalls tillbyggnad...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare
Michael Th skrev:
Hmm attefalls tillbyggnad...


Ja en variant vid mycket motstånd från Kommun kunde vara först fasadändring, sedan en attefallstillbyggnad på baksidan/insidan. Men dessa är bara 15 kvm.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
EXCEL,PATRIK.

Här sen Jan 2006
Inlägg: 51



Hej.
Håller på med ett attefallshus som vi ska ha som förråd. Kunde likaväl ha sökt bygglov.
Första försöket fick avslag. Nybyggnads karta C+ saknas, uppgifter om EI30 är ej redovisade. 4 veckor på mig att komma in med kompletterande handlingar. Bara lantmäteriet som får göra en C+ karta, och dom hade 4-6 veckor i behandlings tid.
Avbröt och skickade in nya handlingar. Krävdes mer kompletteringar. Nu har jag ett start besked och är igång. Slutbesked måste vara utfärdat inom 24 månader annars får jag söka nytt startbesked. Attefallshus är inte så lätt som man skulle kunna tro.
Bygger i Lunds kommun. Håll dig till din plan, det blir nog lättast.

_________________
patrik nilsson
Citera
Andra projekttrådar
Ett kompakt villa-garage till why don't you?
18 besök senaste veckan (3523 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande