Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
The Coronapost resa
690 besök totalt
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Så är det äntligen dags: The Coronapost resa!

De tidigare resorna:

The Course resa
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=116567

The Compete resa
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74152

The Comfort resa
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=80695

The Continuous resa
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=94491

The Concise resa
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=105076.

The Corchamps resa
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1505725

Rickard, Thomas och jag lämnade Sverige via Göteborg-Kiel. Micke sluter upp på fredag.


"Gubbstopp" vid Svartån


Rickard och jag får skaplig PolePosition på färjan tack vare att bilarna är låga - bra inför ankomst Kiel!


Den obligatoriska ölen på Stena Germanicas akterdäck!


Trevligt att vara i Tyskland igen! Klorofyllstint så det förslår!


Bara i Tyskland! - Snabbpaus i Beckum längs med A2. En tysk snubbe pausar med sin solstol på parkeringen... med Hockeyfrilla!!


Trevligt med lite värme efter en kall vår i Stockholm! 28 grader i höjd med Köln!


Chansar på vägen via Euskirchen för att få utrymme för lite toppfartstest. Massiv trafik denna gång dock så det blir inte bättre än så här...


Stannar till och tankar på Aral i Barweiler. Kommande G80 M3 Csl testas för fullt på Ringen!


Sjuan som presenterades här om veckan körs fortfarande kamouflerad.


Väl framme hos Hildegard blir vi välkomnade med en kall öl! Bästa värden!


Som välkomstgåva får vi var sin grilltång av vårat värdpar, med Nürburgringlogga! Hon och Walter jobbar som "Tischlermeisterin" och snickar on-offs till bla Capricorn och Black Falcon.


Ölen och maten smakar som vanligt kanon på Pisten. Fabrizio ler välkomnande vid ankomst!


Torsdag morgon. Banan öppnar inte föränns 17:30 och innan dess finns det tid att uträtta en del ärenden! Inför avresan gjordes hjulinställning av Dr. Setup på Bandhagens däck. Daniel informerade att excenterbultarna till toestaget bak inte låste 100% mot subframe'n. Förmodligen för att jag putsat och lackat för mycket. En lärdom rikare! Nya bultar handlades på BMW Segeltorp och togs med till Tyskland. Bokade tid hos Tyre Trade Center i Meuspath vid ankomst på Onsdagkvällen. Nya bultar på plats, justering av toe'en bak samt uppruggning med stålborste på subfram'en så att bult, excenterbrickor och excenterskruv fick bättre "fäste".


Trevlig personal och proffsigt utfört!


Innan avfärd tankades BBS E88'orna med Nankang AR-1'orna med 2,5 bar och lastades sedan i bilen. Vid urpackning kontrollerades trycket igen. Ett av däcken hade trillat ner på strax under två. Packningsringarna byttes för en vecka sedan. Fick tips av TTC att åka till Tom Schirmer i Boos. På bilden ser man däcket i ett vattenbad hos TTC och att det läcker luft vid bultarna.


Sagt och gjort, en tur till Boos fick det bli. Tom hade nya tätningsringar på lager, men de behövdes till kundbilarna. Passade på att fråga om Schmickler-tunen som ligger i min styrbox, som Schirmer har mappat, samt Schirmers programvara för DKG'n, så turen blev inte förgäves. Intressant att titta på bilarna som stod på gården.


Intressanta toestagsinfästningar samt dragning av rasselslang till diffkylare. (Frågade om det var OK att fota och fick klartecken!)


Nästa anhalt var ISA-Racing i Kottenheim. Pagid RSL29 belägg till mina AP Racing ok och Rickards M3 E36 inhandlades.


Bytte till AR1'orna inför kvällens körning och satte varningsnivån för tryck till 2.0bar i TPMS monitorn (optimalt varmtryck är 2,34-2,9 bar enligt Nankang) om BBS'arna skulle fortsätta läcka.


Med på resan är en suverän hjälpreda - portabel Ryobikompressor. Skönt att slippa stå i kön för luftpumparna vid ED-tankstelle efter dagens slut!


Bilen redo för kvällssessionen! Gulflagg under alla varv under kvällen. Nankang'erna funkar kanon! Tack för fixandet och tips Dr Setup/Daniel! thumbs up thumbs up thumbs up
Inget läckage kunde konstateras. Kanske är det lite som Blackbird SR-71 som läcker soppa på marken, men tätar vid Mach 3 då den får upp lite värme?! Få monsterbilar på plats. Folk hade skaplig koll i backspegeln. Noterade en ny generation av förare: Förut pratade vi om "Playstation generationen", den nya generationen vet inte ens vad Playstation är för något! En lång rad med unga killar stod i kö vid Ticket Office för att köpa ett varv och sedan åka ut i sin Fiesta ST, typ! Alla iförda Nike Jordans eller Nike Airforce One! Ute på banan noterar jag ett av minusen med att åka TF jämfört med en track day - en känd hyrbils-/taxilapfirmas Porsche GT2 CS MR hade pingpongat in i vänster räcke tjugo meter för Stielstrecken kurve och sedan roterat 180 grader in i höger sidas armco. Gul flagg således, men på TF finns ju inga flaggvakter så gul lampa lös redan från Bergwerk, ingen omkörning på tre kilometer således...


Fredag morgon! Utsikt från övervåningen!


Morgonkaffet efter frukosten intas vid Hildegards baksida. Inte alla som har en tomt som angränsar mot världens mest mytomspunna räcerbana! Industripoolen ute och testar, bla nya BMW M2 far förbi!


Sjukt avancerad gräsklippare vars klippare kan runda stolpar, stängsel och felparkerade bilar från UK! Varför tar jag med den här bilden?! Jo, den får symbolisera känslan vi har av att man trots pandemi, flodvågskatastrof och krig inte låter sig nedslås. Rutorna på Ticket Office putsas, gräs kantklipps, badrummet hos Hildegard är renoverat, husen är nymålade, servicen och omtanken är ett par snäpp uppåt på vid lunchen på Motorsport hotel såväl som vid middagen på Asia-Bisto i Adenau, ja till och med Fabrizio, på Pistenklause, är en smula välkomnande! Men, Nürburgring Gmbh måste göra något åt tokeriet vid på/avsläppet... Hildegard berättar att grannen hennes, som bor precis ovanför påsläppet, går på dialys ett par gånger i veckan. På Carfreitag får färdtjänsten stanna vid kyrkan i Nürburg och chauffören måste gå ToR med en rullstol för att hämta grannen. Detta då hela byn är full med bilar som väntar på att få köra ut på slingan...

Men (återigen!): fortfarande mysigt sömnigt i byn, speciellt på en vardag utan TF, man känner sig mer välkommen än vanligt!

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Kul läsning, mycket uppskattat

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Bra skrivet! thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715



Kul läsning! Jag kom ner i Torsdags och såg några av era bilar under helgen och vid utsläppet Stenaline, enda stället som det hopar sig värre än TF på ringen... :-)

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Peo.K skrev:
Kul läsning! Jag kom ner i Torsdags och såg några av era bilar under helgen och vid utsläppet Stenaline, enda stället som det hopar sig värre än TF på ringen... :-)



_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Då jag hade lite åtaganden undr veckan anslöt jag först under fredagen.

Lämnade Sverige utan någon engelsk flotta siktats.



Låg på så hårt det bara gick hela vägen ner. Fastnade bara i några kortare STAUs och stod endast still i totalt 23 minuter för soppa och mat men det tog ändå sju timmar ner. Det gick jäkligt segt.



Nu stampar man säkert ner foten i ett getingbo? Men denna bild illustrerar el-bil på Autobahn. Den danske föraren med dålig självinsikt blir undertaken av Swiften. Som att ta med sig golfklubborna till skidbacken.



Upplevde att jag på nervägen satte ett svårslaget rekord. Men icke. Skulle det visa sig.


_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289





Helgen bjöd på sagolikt väder.




Fredagen var kvällsöppen, lördagen helöppen och söndagen öppet mellan 10-19. Givetvis var det mycket bilar med stundtals tre dubbla led av banan. Som konstaterats tidigare är det trackday man skall köra om man vill kunna åka på lite. Snittvarvtiden på 80-90% av de som är på banan ligger på 9-10 minuter. Så vill/kan man köra fortare än så blir det många omkörningar.







Med insikt om så är fallet åkte vi ändå ner för att känna lite på hur det efter 2 år med pandemi är. Nästa gång får bli en trackday.

(Den enskilt största flaskhalsen är dock den fullständigt idiotiska avfartslösningen. Som för några år sedan leds trafiken genom pakeringen. Vilket är helt idiotisk!!!
Men - problemet är inte bara att trafiken leds en långsam omväg som stoppas upp av att vissa skall parkera där. Utan att väl inne på parkeringen så finns två vägar att välja på. Dessa måste dock blixtlåsas ihop innan man kommer ut från parkeringen. Så ineffektivt och dumt att det saknar motstycke. )

Vi lurpassade lite på att det skulle mattas av på kvällarna. Tyvärr bjöd fredagen och lördagen på mycket trafik och några gulflaggor. Jag körde totalt 14 varv under helgen. Ett av dessa var utan gulflagg. På söndagseftermiddagen började det kännas lovande. Efter en avstängning kl. 12. förflöt eftermiddagen utan avstängningar. Det brukar innebära att körtrycket mattas av framåt 17-18. Så vi stod startklara då med fulltankade bilar och uppvärmda däck. Så när trafiken verkade mattas av svängde vi ut för några varv. Det var fortfarande någon gulflagg för att sopa upp efter en M4 som tappat hjulet i Bergwerk. Men varvet därpå kunde vara lovande. Eller varvet efter det. MEn så många varv blev det inte. För ute på andra varvet har en Peugot och en BMW sopat ihop hårt i utgången av Wippermann. Ingen gulflagg framme Förarna och passageraran stod utanför sina bilar, inne på banan med rumpan lutandes mot räcket och stod och tittade åt vårt håll när man kommer sättandes... Darwinism IRL.

Det vart lite rattande bland bildelar uppe på grus men det gick vägen. Både polis och ambulans krävdes så förstås stängde banan.

Men, men. Sådant är livet på Nordschleife. Helgen var ändå suverän.


Bra nummerplåt!





Kul bygge!


_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Min bil gick som en klocka. Den har pga av brist på Kumhos 245:or begåvats med 255:or (det enda som gått att få tag på) och det har visat sig vara ett genidrag. Helvetes stor skillnad. Klart stöddigare känsla och mycket, mycket mer odramatiskt. Det är dock inte den ökade bredden detta kommit av utan istället stommen som är avsevärt kralligare. Komer aldrig återvända till Kumho 245 igen.








(Mycke blinkers blir det. )



_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



BTG skrev:
Min bil gick som en klocka. Den har pga av brist på Kumhos 245:or begåvats med 255:or (det enda som gått att få tag på) och det har visat sig vara ett genidrag. Helvetes stor skillnad. Klart stöddigare känsla och mycket, mycket mer odramatiskt. Det är dock inte den ökade bredden detta kommit av utan istället stommen som är avsevärt kralligare. Komer aldrig återvända till Kumho 245 igen.


Intressant, vilken gummiblandning kör du? K91?
Edit: Vad kör du för dimension?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Viss nattvandring förekom. Samt med vattenpass uppmätning av lutningen i vissa kurvor.





På hemvägen sattes nytt rekord. Detta var inte ens för Aral 102. Utan V-Power 100. Några kilometer därifrån tankade Rickard V-Power för 5kr mindre per liter... Men då var iaf jag värst!


_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



MaZ skrev:
BTG skrev:
Min bil gick som en klocka. Den har pga av brist på Kumhos 245:or begåvats med 255:or (det enda som gått att få tag på) och det har visat sig vara ett genidrag. Helvetes stor skillnad. Klart stöddigare känsla och mycket, mycket mer odramatiskt. Det är dock inte den ökade bredden detta kommit av utan istället stommen som är avsevärt kralligare. Komer aldrig återvända till Kumho 245 igen.


Intressant, vilken gummiblandning kör du? K91?
Edit: Vad kör du för dimension?


Japp, K91.
Nu kör jag 255/40-17.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

Hej BTG, 24,89 per liter, var det för Aral 102? Var det på autobahn bensinstation?

_________________
Johan B
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



blixten skrev:
Hej BTG, 24,89 per liter, var det för Aral 102? Var det på autobahn bensinstation?


Nej, tyvärr inte Aral 102. Utan någon Super Plus (98?) på någon staion som jag inte minns märket på. Men utmed Autobahn ja.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Kul läsning Micke thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11876



Tack för rapporten thumbs up
De sju timmarna var det från Kiel-ringen?

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Mats Th skrev:
Tack för rapporten thumbs up
De sju timmarna var det från Kiel-ringen?


Japp.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Nürburgring
The Coronapost resa
690 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande