Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Svets där strömmen inte går att reglera
1, 2   >>
1319 besök totalt
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841


Trådstartare
Min Stahlwerk TIG200P har fått ett ganska mysko fel.
Strömmen, Peakt Current, går inte längre att ställa in (uppskattar att den svetsar med ca 100A), men displayen hänger med när man vrider på potentiometern.
Helt låst är inte strömmen, men den ligger betydligt högre än displayen visar. Det märks skillnad på 1 och 60A tex, men 1A bränner hål i 1mm plåt...
Både Ac och DC, men mer tydligt på AC.


Hur börjar man felsöka det där egentligen? Garantin gick såklart ut förra året, och Stahlwerk vill att man skickar svetsen till Tyskland för felsökning och reparation.


Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Börja med att göra rent invändigt, ta bort alla kåpor och blås med tryckluft.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Är det samma problem om du har fotpedalen inkopplad? Om du nu har en sådan

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418



Har repat några sådana svetsar förr. Börja med att koppla ifrån om du har en pedal till den. Vanligt är att potentiometern på pedalen slutar fungera.

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841


Trådstartare
Vad har varit felet när du har reparerat?
Har det varit samma symptom som jag har eller bara generellt att du reparerat Stahlwerk-svetsar?
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841


Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
Är det samma problem om du har fotpedalen inkopplad? Om du nu har en sådan


Har inte kollat än, men eftersom den går på samma kanal som handtaget och att handtaget bara är av/på och ingen justerbarhet så räknar jag inte med att se någon bättring med pedalen.

@Steffe; får blåsa av den ikväll. Menar du att den är smutsig inuti också, om den är smutsig utanpå?
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



And ersJepp sson skrev:
@Steffe; får blåsa av den ikväll. Menar du att den är smutsig inuti också, om den är smutsig utanpå?

Ett tips ha ingen ström kopplad till svetsen när du blåser ren den....

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

super7 skrev:
And ersJepp sson skrev:
@Steffe; får blåsa av den ikväll. Menar du att den är smutsig inuti också, om den är smutsig utanpå?

Ett tips ha ingen ström kopplad till svetsen när du blåser ren den....


Damm är också en typ av ledare när det ligger över kretskort och kontakter..... och en svets med kinafläktar pumpar en hel del "garageluft" över dåligt isolerade kretsar.

Lycka till med blåsjobbet

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841


Trådstartare
Urblåst. Inga jättemängder damm direkt.
Allt ser helt och rent ut, mer än så kan jag inte riktigt avgöra i dagsläget.
Felet kvarstår iaf.



Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Om en mosfet går sönder är det inte helt ovanligt att det blir kortis = beroende på konstruktion kan det bli så att det den skulle styra istället går på fullt spett hela tiden. Det här är ett redigt långskott eftersom jag inte vet alls hur den där är konstruerad. Det kanske inte ens styrs med mosfetar alls

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Magnus Thomé skrev:
Om en mosfet går sönder är det inte helt ovanligt att det blir kortis = beroende på konstruktion kan det bli så att det den skulle styra istället går på fullt spett hela tiden. Det här är ett redigt långskott eftersom jag inte vet alls hur den där är konstruerad. Det kanske inte ens styrs med mosfetar alls


mosfetar kan gå sönder i halvläge också, de verkar inte vara konsekventa alls

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Klipp den röda, eller vänta var det den gula?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Tord skrev:
Klipp den röda, eller vänta var det den gula?

Nej den blåa

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758



Jag har inte alltför sällan, efter en okulär besiktning, hittat rökta kondingar eller motstånd.
Efter att ha bytt ut dessa, har apparaten funkat igen!

Kan vara värt att kolla efter grillade komponenter.

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Roggaman skrev:
Jag har inte alltför sällan, efter en okulär besiktning, hittat rökta kondingar eller motstånd.
Efter att ha bytt ut dessa, har apparaten funkat igen!

Kan vara värt att kolla efter grillade komponenter.
Näsan är felökarens bäste vän (men det kanske är åratal sen det slutade fungera?).

Vi hade en instumenttekniker på LTH (nu pratar vi tidigt 90-tal) som sniffade fram ett par rökta kondingar i ett miljoninstument (NMR som dessutom var stor/tung och placerad på 6e våningen). Två små delar från ELFA så gick den maskinen i 10 år till (den var gammal så det fanns ingen som ville ens undersöka den).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841


Trådstartare
Roggaman skrev:
Jag har inte alltför sällan, efter en okulär besiktning, hittat rökta kondingar eller motstånd.
Efter att ha bytt ut dessa, har apparaten funkat igen!

Kan vara värt att kolla efter grillade komponenter.


Jag har både kollat kondningar och triacs/mosfetar utan att se något som ser konstigt ut tyvärr. Felet är ju lite skumt också, eftersom den fortfarande funkar i alla lägen osv. Har flera gånger behövt dubbelkolla minnet om det verkligen är fel på den...
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Niklas Falk skrev:
Roggaman skrev:
Jag har inte alltför sällan, efter en okulär besiktning, hittat rökta kondingar eller motstånd.
Efter att ha bytt ut dessa, har apparaten funkat igen!

Kan vara värt att kolla efter grillade komponenter.
Näsan är felökarens bäste vän (men det kanske är åratal sen det slutade fungera?).

Vi hade en instumenttekniker på LTH (nu pratar vi tidigt 90-tal) som sniffade fram ett par rökta kondingar i ett miljoninstument (NMR som dessutom var stor/tung och placerad på 6e våningen). Två små delar från ELFA så gick den maskinen i 10 år till (den var gammal så det fanns ingen som ville ens undersöka den).


Kylsprej är också felsökarens bästa vän när det är intermittent fel

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Magnus skrev:
Kylsprej är också felsökarens bästa vän när det är intermittent fel
Lite som att varva en motor med knasljud, antingen lagar det sig eller så märker man problemet tydligare (eller ett nytt problem)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183



Inget svar på frågan men jag har också en Stahlwerk där pedalen gav upp där svetsströmmen varierande lite som den ville oavsett input.

Jag använder uteslutande pedal så vet inte hur det hade visat sig utan pedal dock.

Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Magnus Thomé skrev:
Niklas Falk skrev:
Roggaman skrev:
Jag har inte alltför sällan, efter en okulär besiktning, hittat rökta kondingar eller motstånd.
Efter att ha bytt ut dessa, har apparaten funkat igen!

Kan vara värt att kolla efter grillade komponenter.
Näsan är felökarens bäste vän (men det kanske är åratal sen det slutade fungera?).

Vi hade en instumenttekniker på LTH (nu pratar vi tidigt 90-tal) som sniffade fram ett par rökta kondingar i ett miljoninstument (NMR som dessutom var stor/tung och placerad på 6e våningen). Två små delar från ELFA så gick den maskinen i 10 år till (den var gammal så det fanns ingen som ville ens undersöka den).


Kylsprej är också felsökarens bästa vän när det är intermittent fel

Menar du kolsyresläckaren

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
Skruva banåkabil
Svets där strömmen inte går att reglera
1, 2   >>
1319 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande