Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tips på bromsar, Mini 1000 -78
3 besök senaste veckan (210 totalt)
Pipsovich
Sundsvall
Här sen Sep 2018
Inlägg: 83


Trådstartare
Hello!
Jag har ju då en relativt snabb hundkoja från 1978. Den har modifierats och uppgraderats genom åren, och nu är det problem med bromsarna. Det tar bara 2-3 varv i någorlunda tempo på mittsverigebanan innan vätskan kokar. Inte kul.
Bromsarna är minisport 4-kolvsok och 7,5" solida skivor (köptes innan det fanns ambitioner för att den skulle köras så mycket trackdays med..)
Bak är det superfin trummor och standard belägg men problemet sitter fram.
Det är ny RBF 600 vätska och mintex 1155 belägg. Bromskylning har jag försökt göra men det gjorde ingen skillnad alls.
Jag vill ha 10" hjulen kvar för att det är fräckt, men om det inte går så blir jag ju tvungen att gå upp i dimension på fälgar...


Frågan är om det är någon idé att prova med värre belägg fram (det finns carbon metallic belägg) men jag är skeptisk till att de skulle leda bort värmen så mycket bättre..? Det är alltså inte pad fade jag har utan vätskan kokar.

Tips på olika lösningar önskas! Jag vet att det finns fina kit för 10" hjulen men innan jag lägger 20000 på det tänkte jag iallafall göra en tråd här om saken


[/img]

_________________
Peter Mullaart

Mini X16XE -78
Saab 93 -59
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Nyfiken på hur du gjorde bromskylningen. Min erfarenhet är att det kan göra väldigt bra skillnad. Har du några foton?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Tips på bromsar, Mini 1000 -78
3 besök senaste veckan (210 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande