Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Oljepluggspackning - koppar eller finns det något bättre?
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (1482 totalt)
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5495


Trådstartare
Den här höll inte riktigt tätt på ungarnas Renault. När jag drog åt den ett halvt varv till läckte den ännu mer.

Är det bara att hitta en ny M16 22mm? Vilken tjocklek blir bäst?

...eller finns det någon "rejsigare" variant man borde byta till?



_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Är det alu-tråg så är tipset al-bricka annars så duger en NY kopparbricka. I vissa lägen så kan man rädda en kopparbricka med att värma den med gas/gasol så att den blir mörkröd , den mjuknar då.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560




_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Högås
BORLÄNGE
Här sen Aug 2018
Inlägg: 36



Hur hårt ska man behöva dra! Du ska ju snart loss med den igen 😆

_________________
Christoffer Högås
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5495


Trådstartare
super7 skrev:
http://comtechab.com/gummistalbrickor/


Går det att hitta sådana över disk, i Stockholm idag?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

dstr skrev:
super7 skrev:
http://comtechab.com/gummistalbrickor/


Går det att hitta sådana över disk, i Stockholm idag?


Kolla på Swedol

Men det funkar lika bra med en ny kopparbricka, kanske t.o.m bättre för att det blir ett stummare förband utan flex. (det kan ju finnas en anledning till att det originalmonteras koppar/alu och att det står att den skall bytas vid varje byte)

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

dstr skrev:
super7 skrev:
http://comtechab.com/gummistalbrickor/


Går det att hitta sådana över disk, i Stockholm idag?

Swedol kanske har...

https://www.swedol.se/gummistlbrickor-tumpg-1000669.html

_________________

Rice and shine
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Tredoringar brukar vara stumma och ha gummitätning.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5495


Trådstartare
Har försökt googla hur många nm den ska dras med. Nyare Clio säger 24nm. Det känns lite klent, eller?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



dstr skrev:
Har försökt googla hur många nm den ska dras med. Nyare Clio säger 24nm. Det känns lite klent, eller?


Varför klent?

Gängpaj kanske är roligare...

Gummitätade stålringar finns även som kopparpackning med gummitätning, fördelen med gummitätade är att du inte måste dra sönder gängor etc för att det ska tätas.

Återanvänder man en kopparbricka är det vettigt att glödga den och lägga den i kallt vatten så den mjuknar och tätar utan att du drar gängpaj.

_________________
Roland Johansson
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



dstr skrev:
Har försökt googla hur många nm den ska dras med. Nyare Clio säger 24nm. Det känns lite klent, eller?


Det tycker jag inte, BMW kör vanligtvis 25 NM för oljepluggar.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Med tregobricka och friska ytor så blir det ju nästan tätt med handkraft på hydrauliksystem.
Så 20nm på en oljeplugg (trycklöst) lär definitivt räcka thumbs up

Koppar håller ju lätt tätt för lika höga tryck men ställer större krav på oskadda Ytor och att allt är vinkelrätt .

Att det sitter kopparbricka som standard på bilar är uteslutande för att det är en billigare lösning.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5495


Trådstartare
Läcker fortfarande.

Note to self: häll inte i 4l olja vid nästa test.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

dstr skrev:
Läcker fortfarande.

Note to self: häll inte i 4l olja vid nästa test.


Byt pluggen/skruven !

Ta en rengjord stålhink eller en schysst balja, tvätta rent vid pluggen och låt oljan rinna ut så kan du hälla tillbaka sen.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



steffe skrev:
dstr skrev:
Läcker fortfarande.

Note to self: häll inte i 4l olja vid nästa test.


Byt pluggen/skruven !

Ta en rengjord stålhink eller en schysst balja, tvätta rent vid pluggen och låt oljan rinna ut så kan du hälla tillbaka sen.

+1 thumbs up
Sen kan man ta en fin fil och putsa till ytan där pluggen dras fast, är det nån som våldat
fast pluggen tidigare så kan det vara material som dragits utåt så att det är en jätte tunn yta som tätar mot brickan.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1859



På opelmotorer är det oftast runt 50Nm det ska dras för oljeåluggen.

Om man byter kopparbrickan och det fortsatt läcker är något fel. Hur ser pluggens och trågets gängor ut?

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Jonas Jonsson skrev:
På opelmotorer är det oftast runt 50Nm det ska dras för oljeåluggen.

Om man byter kopparbrickan och det fortsatt läcker är något fel. Hur ser pluggens och trågets gängor ut?


Är tråget tillverkat i aluminium eller stål då? 50 nm låter mycket för aluminium.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Westersund skrev:
dstr skrev:
Har försökt googla hur många nm den ska dras med. Nyare Clio säger 24nm. Det känns lite klent, eller?


Det tycker jag inte, BMW kör vanligtvis 25 NM för oljepluggar.


Japp.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5495


Trådstartare
"Alla" verkar ha oljepluggar på lager.

https://www.mekonomen.se/oljepluggsats-corteco-10101528

Bättre att fråga och uppfattas som korkad än att låta bli och förbli korkad: Vad är förväntad livslängd på en oljeplugg? 2 byten? 20 byten?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



dstr skrev:
"Alla" verkar ha oljepluggar på lager.

https://www.mekonomen.se/oljepluggsats-corteco-10101528

Bättre att fråga och uppfattas som korkad än att låta bli och förbli korkad: Vad är förväntad livslängd på en oljeplugg? 2 byten? 20 byten?


Minst bilens livslängd. Så länge man inte drar åt den hårdare än spec och använder bricka.

Jag har hittills bytt olja på min motor tre gånger i år. Motorn är från 1997. Original oljeplugg används utan några som helst problem. Jag använder kopparbrickan som följer med filtersatsen.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5495


Trådstartare
En av varje följde med. Provar den med gummi den här gången...



_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Skruva banåkabil
Oljepluggspackning - koppar eller finns det något bättre?
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (1482 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande