Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
M3 E36 cab, glassätar bilen.
2023 besök totalt
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3639


Trådstartare
Jag hade bestämt mig för att köpa 135 eller 335 cab, men väntade på att 320 cabben skulle bli såld först innan jag slår till på någon av objekten jag hade koll på. Under tiden gav jag bud på ett par bilar mest på skoj och satte väl ett lågt max bud ifall att man skulle vinna, som väntad så förlorade jag budgivningen så även för denna som var ute på aktion! Men aktionsfirman hörde av sig och det ena ledde till andra och jag fick den till det pris jag ville ha.

Det som lockade var helt nyrenoverad motor, bytt sen tidigare koppling och vanos, nya bromsar runt om. Förra ägaren är mekaniker och vissa omständigheter kring detta gjorde mig väldigt trygg med köpet.

Hämtade hem bilen och rätt så omgående fick jag problem med motor och annat som kunde bli kostsamt att laga! Lång historia kort, gamla ägaren visade sig vara en hederlig kille som fixade allt, och som kompensation hade lagt i ett par original speglar i bakluckan (det sitter kopior på bilen nu)! Synd bara att jag redan hunnit köpa ett par andra! Hämtade hem bilen i fredags och är just nu riktigt nöjd! Bilen kommer och vara en glidarbil som man åker och köper glass i. Ska åtgärda en del småsaker, såsom speglarna ska bytas, njurarna ska bytas till original (redan gjort) och så har bilen fått ordentligt rekond.

Ingen jätte projekt detta men kanske någon mer än jag gillar sånt!












_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Mycket snygg bil, Abbe! Kul med en M3 som verkar vara orörd.
Är det originallacken som du har lyckats få så blank??
Mvh /Claes. (Som letar vidare efter en 318.....)

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3639


Trådstartare
claes t skrev:
Mycket snygg bil, Abbe! Kul med en M3 som verkar vara orörd.
Är det originallacken som du har lyckats få så blank??
Mvh /Claes. (Som letar vidare efter en 318.....)


Vet inte exakt hur mycket av bilen som har original lacken kvar, tror de flesta delar är omlackade. Bilen är hyfsad orörd men mycket småsaker som saknas eller trasig, skickade beställde småsaker för 4500:- igår! Målsättningen är att det ska bli väldigt bra originalskick på bilen.

318 är ju såååå trött! Skulle inte köpa mindre än 323!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
bmwrickard
Ekerö
Här sen Jul 2004
Inlägg: 593



Trevlig glassätarbil thumbs up

Vad är det för årsmodell, -94? Hur många mil etc?

Som vanligt får du till bra puts på bilarna

_________________
Rickard Edgren
BMW M3 Clubsport -97
BMW 325i Coupé -94
BMW 530d xDrive -17
BMW 320i xDrive -15
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3639


Trådstartare
Tack Rickard! Det är en 94:a med 18500 mil. trots delvis bristfällig dokumentation före 04 så har bilen potential! Beställt en hel del delar som är på väg hem, det ska bli roligt och återställa bilen så nära originalskick som möjligt! T.ex så har speglarna troligen blivit stulna någongång varpå man har på man köpt kopior istället och av någon anledning klippt bort kontakten till spegeln i dörrens kabelhärva och skarvat den med spegelns. Jag vägrar klippa bort spegelns kontakt så jag byter hela kabelhärvan i dörren.

Försökt få liv i stereon, det är massvis av kablar till högtalarna sönder klippt och original kontakten är borta, här för jag ge mig och dra nya kablar.

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 211



Trevliga bilar Saknar min 328 cabrio jag hade, blir nog en till i framtiden

_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3639


Trådstartare
För några veckor sen hade jag två! Men nu är 320:n såld.

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3639


Trådstartare
Var tänkt att bara glida i denna bil och inte kosta på den något, den planen sprack!

Växellådan skickades iväg på renovering då jag var inte nöjd med den och nu är den som ny, skönt och veta att bilen är i väldigt bra skick mekaniskt!

Jag tyckte även att den var väldigt mjuk i fjädrar och dämpare, optiskt kunde jag inte se något fel på de men bestämde mig att beställa nya, det blev Bilstein B12 och HR fjädrar, och det gjorde susen för bilen! Original dämparna visade sig nämligen vara sopslut!

Jag har även bytt div små grejer som t ex plasten runt dörrhandtagen då gummit där hade spruckit och såg så tråkiga ut. Vid besiktning fick jag hela 4st 2:or som var mer eller mindre chockerande för mig! Höger bak hjullager var slut (hur den gått genom besiktningen förra året är ett under!), vä fram lyckta kunde inte justeras, det var besiktnings killen som inte visste hur man gör! Spolarvätskepumpen hade plötsligt gett upp, visade sig att det var någon som bytt den tidigare till icke original pump men nu sitter det ett nytt original där. Jag fick även 2:a för hög co, 0,9 och maxgränsen var 0,3! Misstänkte direkt att det var för att bilen var kall. Vid ombesiktning såg jag till att den var riktigt varmkörd, och då var det inga som helst problem, nu var värdet 0,1! Nu är bilen godkänd och klar och behöver inte besiktigas först om två år då den blir 30 år gammal nästa år.

Eftersom jag behövde ny hjulinställning efter hjullager bytet så passade jag på och bytte till nya däck när jag ändå skulle till däckverkstaden, däcken som satt på bilen hade många mil kvar att rulla men var 10 år gamla och hade en del torksprickor.

En gammal kollega som är grym duktigt på att knacka ut dörruppslag och sånt var även hem till mig och masserade ut massa små bucklor, grymt skönt och slippa dessa och roligt och se hur han gjorde.

Jag lyckades fynda ett saxlyft på aktion härom veckan, vilken lycka! Det är så mycket enklare och skruva med bilarna!









_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Härligt med kärlek den får thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Freddesix
Stockholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 41



Stämmer in i skönsången - oerhört trevlig tråd att följa!! thumbs up

_________________
Fredrik Nehlén
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Mycket trevligt att följa ditt jobb med att återställa bilen thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3639


Trådstartare
Tackar och bockar, kul att ni uppskattar detta! thumbs up

Tanken är helt klart återställa den, finns/fanns en del spår av gamla lösningar här och var som jag inte uppskattar, återställt det mesta som jag hittat nu. Maskinellt är den nu i väldigt bra skick, vad sägs om att det inte finns några oljeläckage på denna 29 år gamla BMW?!


Har lite funderingar på att eventuellt sälja denna, men om jag behåller den funderar jag på lackera om bilen, lacken är ok för sin ålder men man är ju nördig noga ibland. Finns lite skavanker som jag vill få bort men en omlackering är kostsamt och jag funderar om det är värt det?

Kul grej var att jag träffade på den som importerat bilen 2004 på en lokal BMW träff. Fick veta en hel del om bilen. Bland annat så var den fulldokumenterad 2007 när han sålde den, mellan 2007 och 2009 (har massor av kvitton från 2009 och framåt) så försvann dokumentationen vilket är oerhört tråkigt!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Andra projekttrådar
M3 E36 cab, glassätar bilen.
2023 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande