Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 M3 M50B28 Turbo M4 DCT | 1, 2, 3, 4, 5 >> 28 besök senaste veckan (12768 totalt) |
Hej!
Update 2023-06-06 : Bilen är nu såld. Ja tänkte göra som många andra att skapa en "liten" projekt tråd på mitt bygge. Nu börjar många med bilen samtidigt som tråden skapas, jag har kommit en bra bit på vägen så det som följer är en hel drös med bilder från 2021-09-ish då jag tog över denna bil till idag i ett svep (ett litet uval, kan inte fylla ett helt forum med bara bilder, haha), därefter så kommer vi kunna sakta av lite och ta små steg fram BMW E30 320 -89 som är lite ombyggd enligt receptet nedan: Motor: Etanol M50 icke vanos 2,8L vev Borrad 84,5 Toppdeckad Planad topp och mirafrästa säten Cooper topp packning Balanserad botten Stödgördel SPM stakar 135mm Smidda Wiseco kolvar Race kamkedjor Dubbla insugskammar VAG spolar ARP både topp och botten PPF rostfritt grenrör 3,5" rostfritt avgasrör, 4" racekat FIA, 4" Apple ljuddämpare längst bak Precision 6266 turbo Precision 46mm Wastegate 50mm PPF dump Jspec insug 1300cc Bosch spridare 2st DW350 pumpar 60l Fuelcell Aeromotive BTR Bränslekylning MAXX ECU Race 82mm DBW spjäll 3" intercooler Jspec E36 alu kylare Drivlina: BMW M4 DCT växellåda DGK Ecu V.4 styrning till låda ink svänghjul, hub osv. MME Motorsport Paddlar på ratt DCT Shifter kolfiber spak E36 328 Kortad och balanserad kardan 188 lamelldiff steg 4 från Racingdiffs, Millway bussning 4,10 utväxling H/R krängare E36 compact nav i bak Fullt "DTM" justerbar bakvagn MRT "DTM" framvagn 30% snabbare styrningskit, MRT E36 framvagnsbalk E36 styrväxel E36 servo med oljekylning. BC Racing stötdämpare D2 bromsar 330mm skivor runt om 8 kolvs ok i fram 4 kolvs ok i bak EBC RP-1 belägg runt om Bromskylning fram Hydraulisk handbroms med skiljeventil Stående pedalställ med broms våg. Kaross: Fullt M3 plastkit från ACM AB Evo front med kolfiber splitter Evo vinge i kolfiber DTM speglar Makrolon 4mm runt om, glasruta i fram 2x Mirco öronstolar Apex 6p bälten för Hans Finess bur Flockad instrumentbräda Snap-off ratt Diverse kolfiber lite var stans Med mera med mera! Hjul: Nankang AR-1 245/40-17 på Motec MCR-3 17x9". Kumho S700 slicks 245/645-18 på Alufelgen 8,5x18". Med mera. Hoppas nån tycker denna tråd är kul att följa, började en tråd via Instagram men alltid kul att synas på fler ställen, där heter jag: andersson_motorsport_m3 för den som gillar den sociala kanalen. fritt fram och fråga och kommentera _________________ Viktor Andersson |
||||||||
Här började det, inköp av bil i Falkenberg.
Mindre reparationer och ombyggnationer samt en testhelg med NTA gänget på Kinekulle, första gången på enbart asfaltsbana och var nere på en 57.03 tid vilket jag är rätt nöjd med me tanke på kassa bromsar, mycket rattrost med mera. _________________ Viktor Andersson |
||||||||
Ja nu är vi ikapp så gott som.
Bilen ihop, hunnit med att testa bänken men lådan gav upp och vi fick avbryta. ca 580hp på hjulen 1,6 i ladd hittills.. Ny låda fick inhandlas och byggas om, ungefär där är jag just i detta nu, lådan ska upp (för 5e gången) haha! Bänkning bokad igen den 11e Juni Klicka för större bilder! _________________ Viktor Andersson |
||||||||
Riktigt fint bygge och helt rätt uppgraderingar! Kikade faktiskt på den innan jag köpte M3:an.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||||
Tack så mycket Westersund!
Ja den har varit hos några ägare nu. Jag köpte den av en äldre herre som hade kört lite i SPVM i modsport, några udda lösningar och taskig lack på många ställen så fick bli en rejäl makeover nu i vinter _________________ Viktor Andersson |
||||||||
Dom verkar lite smala som du nämner, men otroligt tidsenliga _________________ Mikael Persson M3 E46 Competition 2006 |
||||||||
Ja dom tillverkas bara i 8" tyvärr, blir att bredda dessa eller vänta på att Compomotive väljer att göra en bredare variant, fick till svar av dem att dem funderar på det men inget klart än. _________________ Viktor Andersson |
||||||||
Det är väldigt dyrt att bredda fälgar, har nyligen frågat Skullman. Kanske bättre köpa moderna lätta och bredare fälgar för varvtider. _________________ Mikael Persson M3 E46 Competition 2006 |
||||||||
Ja huua inte billigt Ja det är tanken, å gå ner på 17" samtidigt Dessa är nyproduktion av Compo men design och funktion är inte direkt modern. Håller ögon öppna efter bättre hjul dagligen _________________ Viktor Andersson |
||||||||
Liknande finns här upp till 8,75x18 https://www.cinelforgedwheels.com/pr
Annars har du RS E50 E30 M3 DTM hos RS felgen: http://www.rs-felgen.de/ Finns från 15x5 till 18x16 (ja, 16" breda!) Inte billigt, men vad jag hört och läst väldigt bra kvalite _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
Tack för dem tipsen, klart värt att kika närmre på _________________ Viktor Andersson |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 M3 M50B28 Turbo M4 DCT | 1, 2, 3, 4, 5 >> 28 besök senaste veckan (12768 totalt) |