Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 M3 M50B28 Turbo M4 DCT
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (12660 totalt)
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 132


Trådstartare
C.Harrysson skrev:
Man blir ju tårögd!
Fint jobb du gjort!


Tack så jättemycket Harrysson

_________________
Viktor Andersson
Citera
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 132


Trådstartare
Lite uppdatering vad som sker i garaget efter sista körningen, finns ju alltid något att uppgradera

Sålde de otroligt snygga men tunga Compomotive fälgarna, dem höll sitt värde då jag fick 1000kr mer för dem än jag köpte dem för.
Nu landade valet på Motec MCR-3 i dimension 17x9", som väger ynka 7,3kg Dessa blev skodda med AR-1 or i 245-40-17, satt "nästan" som en smäck. I fram var det inga större problem att få rum mer än att montera något större distans/stopp på styrväxeln för att förhindra för stor styrvinkel som hade resulterat i kollision mellan fälg och bärarm.
Men i bak var det värre, utväxling i camber vid ihopfjädring gjorde att fälg tog i fjäderbenet i bak, vid mer spacer vid hjulet så krockade det med skärmkanten, uuuuh! Aja efter lite tänk och utvärdering så blev det till att kapa upp bakskärmen, lossa allt lim, och försöka flytta ut skärmen så gott det går. Gick att lägga ett snitt snyggt bakom stötfångaren som senare plastades igen, operationen gick väl och nu ryms hjulet utan problem.





Jag led även av en hel del bumpsteer i fram på grund av den höga caster vinkeln, MRT Engeneering hjälpte som vanligt till med grymma produkter, så nu är bumpsteer mer eller mindre borta, och fick 30% snabbare styrning på köpet, toppen!







Efter alla uppdateringar i chassiet var jag tvungen att göra en hjulinställning igen. Köpte hem ett bättre digitalt vattenpass från Hultafors samt inhandlade lite top of the line produkter från Biltema efter alla bra tips och tricks man fått från detta forum. För att kasta bort 1500kr till en riktig hjulinställning varje gång man ändrar något är ju bara dumt (tror jag i alla fall, har ju inte testat bilen än, hahaha!)
I fram la jag mig på 3*camber, 11,5* caster och 2mm toe out totalt.
I bak 1,5* camber och ca1mm toe out totalt.
Efter det tog jag bort de gula från lyktorna och uppdaterade till LED lampor, oklart om jag tycker det blev snyggare eller ej, omväxling förnöjer som en vis man en gång sade.




Till slutet av detta inlägg, och ungefär exakt där jag är just nu, bakdiffen!
Den var oöppnad original, så ja den orkade inte riktigt med de 600whp och slicks på Mantorp, den korta tiden jag han med de torra på banan.
Så nu är det lite värre saker på gång i! Ställbara ramper och ett gäng fler lameller. Väntar på leverans av delar som jag hoppas ska dyka upp i slutet av denna vecka.


_________________
Viktor Andersson
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Grymt! Nånn dag ska jag lära hjulinställning med, om änn inte dom närmaste åren

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 132


Trådstartare
Jk95 skrev:
Grymt! Nånn dag ska jag lära hjulinställning med, om änn inte dom närmaste åren


Tack!
Ja det tycker jag du skall göra, är egentligen inga konstigheter alls, bara man är noggrann och försiktig så kan nästan vem som helst göra det

_________________
Viktor Andersson
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Ska bara få ihop en fram och bakvagn som är lite mera justerbar innan dess, tror inte bilen har varit justerat dom sista 10 åren

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 132


Trådstartare
Fick delarna till diffen förra veckan. komponenterna såg bra ut och prislappen såg ju bra ut från början. Dum som man är så kollar man inte upp vart man handlar ifrån alltid, just denna gång var landet utanför EU, så tull och moms blev det som straff. Jaja sånt är livet, fortfarande billigare än en komplett ny lamelldiff här i Sverige
Jag köpte den värsta modellen Racingdiffs hadde, steg 4 för 188 huset. Där det är ställbara ramper samt justerbart antal aktiva lameller/diffeffekt en av fördelarna





Gick bra att montera och en provkörning fick utföras på stadens gator tyvärr, alltid lika spännande att tuffa fint förbi kumla anstalten med x antal polisbilar i cirkulation, men jag klarade mig även denna gång





Planen är att delta i Nordic Timeattacks trackday på Kinnekulle nu på lördag, blir kul att se om tiderna är nå bättre än i fjol efter alla ombyggnationer, eller om man kastat x antal tusenlappar i sjön, hahah!

_________________
Viktor Andersson
Citera
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 132


Trådstartare
Raderat

_________________
Viktor Andersson
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Ser trevligt rapp ut, vad är det för utväxling i diffen och lådan?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 132


Trådstartare
erikjakan skrev:
Ser trevligt rapp ut, vad är det för utväxling i diffen och lådan?

Ja på torrt så svarar det lite bättre än sist vi möttes
Det är 4:10 i diffen.
Lådan är :
1- 4.806
2- 2.593
3- 1.701
4- 1.277
5- 1
6- 0.844
7- 0.671

Det gör att 1an inte direkt används så mycket mer än i depå gång fart

_________________
Viktor Andersson
Citera
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 132


Trådstartare

_________________
Viktor Andersson
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 323



Oj vad fint den går, gillar bilen skarpt

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 132


Trådstartare
zmicke skrev:
Oj vad fint den går, gillar bilen skarpt


Tackar, ja det rör på sig. Hoppas på banåka till helgen! Hur går det för dig med byte av bil då?

_________________
Viktor Andersson
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 323



Det går bra, har köpt en M3 E46 och lämnat M2 på försäljningsuppdrag.

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 349



Oj vilket brutalt bygge! WOW!

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 132


Trådstartare
zmicke skrev:
Det går bra, har köpt en M3 E46 och lämnat M2 på försäljningsuppdrag.

Oj oj oj vad spännande! Riktigt balla bilar E46 M3!
Hoppas vi ses på nån bana framöver

_________________
Viktor Andersson
Citera
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 132


Trådstartare
Daugaard skrev:
Oj vilket brutalt bygge! WOW!

Haha tackar tackar för den feedbacken

_________________
Viktor Andersson
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

turbskie30m3 skrev:
Litet klipp, och nej långt ifrån lagligt det vet jag, men jag står mitt kast om jag åker fast på gatan med bilen och väljer lite udda tider med färre fordon på vägarna


Hmm... Undrar om du inte bör ta bort videon, ingen Jurist, men det har vi flera på forumet. Kolja bl.a. som säkert kan säga rätt/fel, men det är risk att du kan dömas på det där.

Räta mig gärna

När det gäller bilen, fantastiskt skönt ljud, snabb och som alla andra sjukt välbyggt! thumbs up

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 132


Trådstartare
Benjamin E skrev:
turbskie30m3 skrev:
Litet klipp, och nej långt ifrån lagligt det vet jag, men jag står mitt kast om jag åker fast på gatan med bilen och väljer lite udda tider med färre fordon på vägarna


Hmm... Undrar om du inte bör ta bort videon, ingen Jurist, men det har vi flera på forumet. Kolja bl.a. som säkert kan säga rätt/fel, men det är risk att du kan dömas på det där.

Räta mig gärna

När det gäller bilen, fantastiskt skönt ljud, snabb och som alla andra sjukt välbyggt! thumbs up


Sagt och gjort, går ju rätt lätt att se vart jag kör samt att man är en bit över 140 ovanför hastighetsgränsen, svårare att identifiera föraren dock Jaja dumt att gambla
Tack för dem orden

_________________
Viktor Andersson
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Öh nej.

Hur exakt då?

Edit: Det är ju självklart inte du som kör

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Körde du inte nånstans i Mexico dessutom?

Kommer bli som natt och dag med ny diffbroms på bana, vad är specen på den?

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 132


Trådstartare
Westersund skrev:
Körde du inte nånstans i Mexico dessutom?

Kommer bli som natt och dag med ny diffbroms på bana, vad är specen på den?

Ja fasen flyger över dit å provar bilen ibland, det är sedan gammalt

Diffen är en ombyggd standard lamelldiff 188, 4:10 utv. Köpte ett kitt från "racingdiffs" där man får ett helt kit med det som behövs.
Det blev mellanskivor, 6st lameller, oljeschims samt ställbara ramper.
Ramperna kan ställas 30/30, 30/60 eller 50/65 som jag kör på. Det finns möjlighet att lägga lameller och mellanskivor lite som man vill för att öka eller minska totala diffstyrkan om man vill det och tydligen är det livstids garanti på lamellerna haha!
Blir kul å se hur det lirar på bana, kan inte vara sämre än en standard lamell diff i alla fall

_________________
Viktor Andersson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 M3 M50B28 Turbo M4 DCT
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (12660 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande