Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 M3 M50B28 Turbo M4 DCT
<<   1, 2, 3, 4, 5
6 besök senaste veckan (12658 totalt)
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 132


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Andersson-Motorsport skrev:
Patrik Skoog skrev:
Snyggt jobbat!
Vad är utmaningen, för lite caster?


Utmaningen är att bilen har på tok för mycket självcentreringskraft, överbelastar elservot rätt omgående. (än om jag just nu klurar på att ta bort elservo och gå tillbaka till hydrauliskt igen)
KPI för högt..

Tidigare har jag även fightats en hel del med bumpsteer just på grund av felaktig caster, fått hyffsad bot på detta, men måste flytta ner yttre styrleden så långt ned så den nästan touchar fälgen, monterar jag en annan 17" fälg idag så går det ej..

Bilen är i övrigt väääldigt överstyrd, men det tror/vet jag inte om det beror på just framvagnen..


Ja E30 är inte lätt att få rätt på väghållningsmässigt, speciellt bakvagnen även om den är ombyggd.
Många som kör aktivt på bana med elservo verkar kämpa med samma utmaning.

Överstyrning är inte kul, man vill ju gå på gas tidigt
Kan tänka mig att du inte har 50/50 viktfördelning, vad har du för vikt på bilen och vilka fjäderkonstanter åker du med? Min erfarenhet är att många åker tokhård sättning bak av någon anledning.


Nej precis, i Rallycross var den perfekt, annat nu när man kör på bana
Jag vet ej vikt på bilen, men framtung är nog bara förnamnet, vill inte flytta torped och liknande, så bara gilla läget. En bättre vinge i bak skulle nog hjälpa, men inte snyggt. Återstår väl att kanske vikta lite i bak för att få jämnare fördelning, men ska såklart upp på vågar innan jag uttalar mig och gör nått på bilen.

Jag har rätt kassa stötdämpare, 1 vägs justering, bilen blev bättre genom att sänka i bak samt mjuka upp, men blir rätt osäker bakvagn i högre farter, 240 på Kinnekulle innan bron var väl inte det mest trygga i denna bil med denna setup..
Jag har ej koll på fjäderhårdheten, stötdämpare och fjädrar står på tur här näst att hamna under luppen

_________________
Viktor Andersson
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Andersson-Motorsport skrev:

Jag har ej koll på fjäderhårdheten, stötdämpare och fjädrar står på tur här näst att hamna under luppen


Låter klokt, dumt att skruva och byta grejer innan du har koll på totalbilden!

_________________
Patrik Skoog
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Börja med att väga den, skulle tro att en stor orsak är viktfördelningen samt det faktum att bilen har nån effekt att tala om till skillnad från en ledsen s14,

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 132


Trådstartare
erikjakan skrev:
Börja med att väga den, skulle tro att en stor orsak är viktfördelningen samt det faktum att bilen har nån effekt att tala om till skillnad från en ledsen s14,


Ska bara leta på vågar i närheten
Ja nån hp mer har jag nog

_________________
Viktor Andersson
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 611



Andersson-Motorsport skrev:
erikjakan skrev:
Börja med att väga den, skulle tro att en stor orsak är viktfördelningen samt det faktum att bilen har nån effekt att tala om till skillnad från en ledsen s14,


Ska bara leta på vågar i närheten
Ja nån hp mer har jag nog


Hör av dig om du är i behov av vågar, jag kan nog ordna det. Bör inte vara allt för långt bort om du bor i Kumla.

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 132


Trådstartare
magnus428 skrev:
Andersson-Motorsport skrev:
erikjakan skrev:
Börja med att väga den, skulle tro att en stor orsak är viktfördelningen samt det faktum att bilen har nån effekt att tala om till skillnad från en ledsen s14,


Ska bara leta på vågar i närheten
Ja nån hp mer har jag nog


Hör av dig om du är i behov av vågar, jag kan nog ordna det. Bör inte vara allt för långt bort om du bor i Kumla.


Du har pm

_________________
Viktor Andersson
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852



Hej. Riktigt snyggt bygge.
Har en S54 & DCT låda liggande o får lite ideer om att skaffa en E30 o modifiera drivlina på när man läser om alla fina E30 byggen på Rejsa.
Var du tvungen att bygga om kardantunneln för att få plats med DCT låda?

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 132


Trådstartare
Lasse Karlsson skrev:
Hej. Riktigt snyggt bygge.
Har en S54 & DCT låda liggande o får lite ideer om att skaffa en E30 o modifiera drivlina på när man läser om alla fina E30 byggen på Rejsa.
Var du tvungen att bygga om kardantunneln för att få plats med DCT låda?

//Lasse


Hej Lasse!
Låter som du har en go plan framöver
Svaret blir både ja och nej, jag behövde inte bygga om min tunnel, det är otroligt tight med ca 2mm på sina ställen, så motor och växellådskuddar i tightare form är att föredra. Lådan bygger inte ner mer än tråget på motorn på original placering, då på en M50 med e34 tråg.

_________________
Viktor Andersson
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852



Andersson-Motorsport skrev:
Lasse Karlsson skrev:
Hej. Riktigt snyggt bygge.
Har en S54 & DCT låda liggande o får lite ideer om att skaffa en E30 o modifiera drivlina på när man läser om alla fina E30 byggen på Rejsa.
Var du tvungen att bygga om kardantunneln för att få plats med DCT låda?

//Lasse


Hej Lasse!
Låter som du har en go plan framöver
Svaret blir både ja och nej, jag behövde inte bygga om min tunnel, det är otroligt tight med ca 2mm på sina ställen, så motor och växellådskuddar i tightare form är att föredra. Lådan bygger inte ner mer än tråget på motorn på original placering, då på en M50 med e34 tråg.


Tackar for info thumbs up

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 132


Trådstartare
Ja då var premiären för i år tagen, och herre gud så kul att äntligen kunna köra allt vad materialet höll för, det mesta av vinterns uppdateringar lirar riktigt bra, så skönt att ha tillbaka vanligt servo så man slipper gummi armar efter nått varv

Körde 2 pass, 1 pass på AR-1 däcken sen 1 pass på S700 slicks som jag kom över. Första passet gick kanon, tog det lungt till en början för att se så allt lirar vilket det gjorde. Pass 2 blev bambi på hal is, däcken är 10 år gamla men "nya", sladdade mest runt kändes det som men blev en ok tid på 1,27 i vilket fall, som blev dagens snabbaste tid faktiskt.
Pass 3 blev kort, oljekylaren till DCT lådan sprack av någon konstig anledning som måste undersökas, som tur var så hade jag med mig AN kopplingar så jag kunde koppla förbi mig kylaren men endå övervaka temp och tryck
Detta resulterade i att resten av dagen fick bestå av korta pass på ca 3 varv för att inte överhetta växellådan, vilket gjorde att slicksen inte var ett alternativ då dem var svåra att få temperatur i på så kort tid.
På med AR-1 sulorna igen och körde väl 3 pass á 3 varv med en 1,26,5 tid som bäst och en topphastighet på 255kmh på mantorp rakan.
Vi i snabba banklassen gick ut efter drifting folket, lämnade otroligt mycket skit på banan, var väl inte den bästa planeringen, hade ju vart bättre om de långsamma var ut först

Riktigt kul att så många kom fram och berömde bygget, prata med likasinnade ger en riktig boost, kul att folk uppskattar de man lägger så oändligt mycket tid på i skym undan

Väl hemma så lastades bilen av och såg att ett haveri inte var långt borta, inre drivknuten hade släppt och de m10 12:9 bultarna som håller knuten hade inte många varv kvar innan allt hade släppt helt, så där ska man vara riktigt glad kan jag säga! I övrigt fungerade allt prima!

Här kommer en länk från det sista passet jag körde, mycket rattfladder och för tung högerfot, men vad gör man inte för att ge en liten show

https://youtu.be/CN1_bSPvjEo

_________________
Viktor Andersson
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 564



Ha, var mig du kom ikapp vid 1.40
Lite fartskillnad på rakan. Hehe

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 323



Kul att se bilen igen, riktigt fin

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 132


Trådstartare
Fredin skrev:
Ha, var mig du kom ikapp vid 1.40
Lite fartskillnad på rakan. Hehe


Jahaaa haha var det de
Men du hade riktigt bra fart i övrigt faktiskt, låg bakom rätt länge i jämförelse med många andra

_________________
Viktor Andersson
Citera
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 132


Trådstartare
zmicke skrev:
Kul att se bilen igen, riktigt fin


Tackar så hjärtligt Micke!! Synd pratstunden blev så kort när farsgubben kom farandes med husbilen bara.. Men kul att ses och tack

_________________
Viktor Andersson
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Jäklar vad den går rakt fram! thumbs up

_________________
Patrik Skoog
Citera
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 132


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Jäklar vad den går rakt fram! thumbs up

Tack så mycket! Ja hahah rakt fram gör den sig rätt bra, men såklart lite svårkontrollerat i kurvorna, men väldigt roligt För att jaga varvtider får man nog tänka om Kör trots allt inte på högsta effektläget på videon

_________________
Viktor Andersson
Citera
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 132


Trådstartare
Ja tiden var kommen då jag ansåg att bilen var så gott som klar, jag tycker om att bygga bilar men också köra såklart.
Dock kände jag mig klar med denna bil, kanske gått för mycket all in? Vad vet jag..
Nu är den i alla fall såld, stannar kvar i vårt avlånga land. Nya ägaren har för avsikt att väg regga bilen.

Själv ger jag mig ut i djungeln för att leta nytt projekt, fortsätter högst troligt med BMW men håller sinnet öppet

Så för nu så kommer inga nya uppdateringar från mig på just denna tråd, tackar för era fina kommentarer och feedback, så ses vi kanske i en ny tråd framöver


_________________
Viktor Andersson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 M3 M50B28 Turbo M4 DCT
<<   1, 2, 3, 4, 5
6 besök senaste veckan (12658 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande