Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Fiat eBarchetta | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 9, 10, 11 >> 41 besök senaste veckan (22587 totalt) |
En manuell kuggstång lär gå lättare än en pluggad servokuggstång. Brukar ju vara lite annan utväxling på manuella kuggstänger. Fanns Barchetta med manuell styrning? Punto fanns iaf med manuell styrning, en sån kuggstång borde väl passa?
_________________ Rikard Lundberg |
||||
Det där var ju faktiskt bra input i "simplify, then add lightness"-anda _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Finns ju även styrväxlar med inbyggt elservo. Tex Honda Civic EP3. Oklart hur man styr dom men det kan du säkert klura ut. Är lite krux med fästen etc men det går säkert att lösa om det finns plats. De sägs dock ha rätt dålig styrkänsla mot hydraulisk växel. Men dålig styrkänsla kan också bero på gammalt ruttet gummi i rattaxeln Kul bygge. Eldriven cab är nog rätt mysigt och en biltyp där eldrivlinan passar bra. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Alla gamla folkliga Fiatar har en fin liten kuggstång. 126/127/128 X/19 etc. Finns inte ens bromsservo på x1/9. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||
Sitter och myspysslar lite grann. En guessometer som berättar hur långt man kommer innan batteriet är tomt är ju inte fel. Både batteristatus och körd distans har jag ju koll på så en algoritm som adapterar mot hur man kör och räknar fram rangen har jag haft ett tag. Nu har jag dessutom en display att visa det på. Klar förbättring!
Bilen är ju en nittiotalare och jag vill behålla det utseendet så det blev en display som sitter dold under askkoppslocket. Lite cad och 3d printande så hade jag en panel som passade. Har man väl displayen så kan man ju lägga till en knapp så man kan hoppa mellan olika visningslägen för att kunna se batteritemp och annat som finns att se. Blir nog bra det där när det monterats på plats. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Så där gjorde jag på våra demobilar vi byggde i Trollhättan, satte allt "ingenjörigt" under orginallock t ex förvaringsfack i mittkonsollen. Behöver du koppla in dig med dator för att kolla/flasha nåt med USB så är det gött att ha ett sånt uttag där under locket också.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Skriv inte så, Ove kan ju få hjärtsnörp av blotta tanken! Gipsskruv förresten ... varför inte träskruv? Jag trodde att de skulle greppa bättre, om jag tänker på rätt sorts gipsskruv. Lite mer OnT: Projektet är coolt, om jag inte redan skrivit det. Det vore också väldigt intressant att se hur en Spontonelslportbil skulle se ut, om den designades från grunden. För du har väl inte tillräckligt många projekt redan nu? _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Nä det var ju elgubbarna på Saab som gjorde så, vi på eAAM var "lite" mer raffinerade. Tog lite tid att få "provbilsbeteendet" ur de som använde bilarna bara... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Bytt plats på batteri och motor så klart.
Men räcker verkligen det lilla blybatteriet ett varv runt banan? _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Barchettan delar mycket med samtida Punto och den fanns utan styrservo så en sån styrväxel har införskaffats. Passar gör den, men för att skoja till det så är det en annan splines till rattstången.
Lyckligtvis så är skillnaden i diameter tillräckligt stor för att en adapter ska få plats så fram med delningsapparaten, hyvla och fräs så hade jag en tapp som passade i bägge ändar. Och efter lite kärlek i svarven så hade jag min lilla adapter klar. Då är det redo att skruva ihop _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Stång i delningsapparat, vertikalt monterad. Slipade ett hyvelskär med rätt profil och satt i spindeln som jag låste i rotationsled. Sen är det bara att hyvla på, en tiondel i taget tills rätt djup uppnåtts, vrida delningsapparaten till nästa splinesläge och repetera. Utvändiga splinesen är frästa då det går fortare, men fortfarande samma delningsapparat, men horisontellt monterad och ett profilskär i fräsen med rätt vinkel. Tog väl nån dryg timme inklusive slipa fram skäret för att hyvla invändiga splinesen. Provade så jag hade glappfri schlurppassning innan jag tog ut pinnen ur delningsapparaten. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Riktigt snyggt att tillverka adaptern. Härligt med servolöst, brukar funka bra förutom vid fickparkering men det är ju inte det man göra hela dagarna. Går iofs att mecka dit elservo men tröghetsmomentet från elmotorn på rattaxeln verkar filtrera bort information ifrån framdäcken. Då blir det ingen City Steering från Punto heller vilken iofs är rätt rolig med massor med servoverkan så man bara kan snurra runt ratten vid parkering.
Antar att det blir PTC värmare från Leaf på slangarna till standard värmepaket? Eller satsar du allt på ett värmepumpssystem med R744 dvs koldioxid och högt tryck från en ID4 _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Hmm ... värmare ... hmm, jag har ju en pulsjetmotor liggande. Det borde väl ändå vara en kupevärmare av klass Eller så blir det en värmare från Opel Ampera/Chevy volt. Stulen bild från nätet Valet på denna kom sig av det enkla skälet att den är kompakt och jag vet hur CANprotokollet ser ut för att få liv i den. Den är provkörd med reglering från min arduino som driver instrument, range guessometern och lite annat småjox. Det är en vattenvärmare på ca 5-6kW som kopplas in mot original värmeväxlare så det blir en väldigt enkel installation. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Andra projekttrådar Fiat eBarchetta | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 9, 10, 11 >> 41 besök senaste veckan (22587 totalt) |