Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Fiat eBarchetta
<<   1, 2, 3, ... 9, 10, 11   >>
28 besök senaste veckan (22409 totalt)
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530


Trådstartare
Då är det bara att riva ut allt som har med rökgenerering att göra. Där tanken bott ser det ju lovande att få in en del av batterierna som jag tänkt. Lite tankfästen och småtjafs som behöver klippas den bara:

Och eldrivlinan verkar ju få plats under huven. Kommer krävas utrymme för pumpar till styr och bromsservo men det ser ju lovande ut.:

Men frågan är ju om det här batteriet går att myla ner i skuffen? Batteriet är längre än bagageöppningen.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Den där byggdes väl av Maggiora på sin tid.

Hur har den klarat av rosten? Flesta Tipo-produkterna från 90talet brukar sakna en del golv under baksätet (tur den inte har något sådant).

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530


Trådstartare
Kombinationen av sommarbil och att någon nån gång i tiden gjort en seriös rostskyddsbehandling innebär att den är totalt rostfri. Mycket sympatiskt thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530


Trådstartare
Utrymmet där tanken bott är sympatiskt nog fyrkantigt och fint för att ta emot just ett par fyrkantiga batterier. Efter lite städande så verkar faktiskt hälften av batterierna få plats där tillsammans med kontaktorer och lite annat småtjafs.


Nästan som att man tror att det är gjort för att sitta där.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530


Trådstartare
Även det bakre batteriet gick att pula ner i hålet. Lite pyssligt att manövrera omkring då dom är rätt tunga men det funkade. För att kunna malla in så att fästpunkter i bilen skulle passa utan att behöva lyfta i och ur det tunga batteriet så gjorde jag en enklare trämockup med fästpunkterna på rätt ställen.

Och häpnadsväckande nog passade alla fästpunkter perfekt så det var bara att skruva fast batteriet direkt vid första provmonteringen. thumbs up

Dikt monterat mot den främre väggen i bagaget så blir det ett hyfsat utrymme kvar i alla fall. Ett antal matkassar går ner åtminstone.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Kunde inte hitta om du skrivit nåt om vikt, vad landar ekipaget på ungefär?

_________________
Magnus Thomé
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Kunde inte hitta om du skrivit nåt om vikt, vad landar ekipaget på ungefär?

20-30kg tyngre än original så snudd på samma vikt, men tyngdpunkten har rört sig bakåt. Ligger på ca 53/47 i viktsfördelning fram/bak

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530


Trådstartare
Uppdaterandet här hänger inte riktigt med. Ökar takten lite.
Leafmotorn med hela paketet med inverter, laddare osv är ett ganska högt paket. Dock är det sympatiskt om man slipper dela komponenterna (vilket går) för de är hopskruvade på ett trevligt vis utan externa oranga kablar.

Lite nya motorfästen så hamnar man i chassiets original fästpunkter.

Med ca 15mm marginal till huven så fick det nya höghuset plats

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Så ärgade som "ventilkåpan" inverter? Kåpan är, kan man tro detta är ett original motorpaket. .. röd krymp lack? borde ju öka effekten med flera kw.
..
Blir mer och mer sugen att handla ett dylikt motorpaketet till mitt 356 bygge... men oroar mig för den epileptiska delen av bygget...
Och lämpligt batteri paket..

_________________
Michael Thulesius
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530


Trådstartare
Med elmotor så försvinner ju växelspaken men behovet av att välja körriktning kvarstår. Sålunda mättes mittkonsolen upp noggrant och en passande panel som passar i växelspakshålet 3d printades. Plats för Drive, Neutral, Reverseknappar och en liten display.




Med knapparna monterade i en pil så blir funktionen intuitiv åxå.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Vad "spacklade" du ovansidan med?

_________________
Magnus Thomé
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530


Trådstartare
0.1 mm lager, sandpappra slätt och sen sprutspackel på det.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530


Trådstartare
Lite färg på den så blir det alldeles utmärkt
thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530


Trådstartare
Den inte bara passar utan det ser ju ganska original ut. Inte så mycket hemmabyggevibbar. thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



Blev riktigt bra som vanligt när du är i farten thumbs up

_________________
Oscar Zettervall
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



80% neutralläge?

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



oneyet skrev:
80% neutralläge?



_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
oneyet skrev:
80% neutralläge?



Man får hålla emot med bromsen lite ...

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



2fast4u skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
oneyet skrev:
80% neutralläge?



Man får hålla emot med bromsen lite ...


Utgår ifrån att du bygger eget bromsregenering piggyback ?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

2fast4u skrev:
Den inte bara passar utan det ser ju ganska original ut. Inte så mycket hemmabyggevibbar. thumbs up


En doppio vid caféet vid valfri bar och bygget är klart!

Det måste alltså till lite kaffe-platina över knapparna menar jag..

Multissimo bene signore Ove!

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Andra projekttrådar
Fiat eBarchetta
<<   1, 2, 3, ... 9, 10, 11   >>
28 besök senaste veckan (22409 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande