Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Fiat eBarchetta
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11   >>
20 besök senaste veckan (22536 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19478



Men väger inte det större packet nära lika mycket mer som kapaciteten ökar?
Eller är även "densiteten" bättre i det större?
För låg vikt är ju bra för känslan:)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5550


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Men väger inte det större packet nära lika mycket mer som kapaciteten ökar?
Eller är även "densiteten" bättre i det större?
För låg vikt är ju bra för känslan:)

I runda slängar är det samma vikt på 40kWh och 24kWh. Det är mer batteriutveckling och energitäthet än adderande av celler som skiljer 24 och 40kWh. Jag tror det skiljer ca 20kg mellan dom vilket känns försumbart i sammanhanget. Modulerna är exakt lika stora, eller nja de är dubbelt så tjocka men hälften så många på 40kWh. En 40kWh modul är exakt lika stor som två 24kWh, men bara 24 moduler istället för 48 moduler som det är av den mindre. Mindre stål då två mellanväggar försvinner i varje par och i det utrymmet så har lite mer aktivt material pulats in. 62kWh packet däremot lägger på lite drygt 100kg jmf med 40kWh och tar ca 50% mer plats också.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



160kW och 62kWh skulle ju smaka fågel men skulle gissa att sweet spot är 40kWh och 160kW

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5550


Trådstartare
supersonett skrev:
2fast4u skrev:

Dala (googlar du Leafkonverterande och CANtrassel så vet du vem det är) pratade om säkringsbyte, men det är samma säkring i alla batterier enligt "nån som kollat upp det" så kör på du.


Dala var min källa på säkrings problemet , det vore ju tråkigt att bli stående på första repan , garanterat vid regbesiktning eller liknande , vill ju egentligen inte öppna batteriet då jag kör det orört.

Kan du se på ditt vad det står på säkringen ? det borde ju vara slutgiltiga konfirmationen

Enligt internet så påstods att det var samma artikelnummer på säkringarna i de flesta batterier. Nåt Leaf forum där nån gök sa sig ha kollat detta. Så kanske det har varit en gång i tiden, inte vet jag. Dock vet jag nu att mitt 24kWh batteripack har en säkring som är på 225A. Årsmodell på det batterier vet jag inte. Det nya batteri jag petar in nu i dagarna, som är ett 40kWh härrörande från en '21a, har en säkring på 300A.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5550


Trådstartare
Runt Lucia så kom tomten med ett paket:

Ett snudd på nytt (304 mil eller nåt) batteripack på 40kWh. Inklämt därbak står även en komplett drivlina på 160kW. Denna hade inte mer än ca 150 mil på mätaren så knappt inkörd.

Mycket skrot i en batterilåda är det ...

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1668



Spännande! Friskt kopplat hälften brunnet!

Hur mycket går det möblera om batterierna? Håller på och dagdrömmer lite om ett framtida bygge.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6201



Stilpoäng för färgmatchade handskar/verktyg.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5550


Trådstartare
Gustav_H78 skrev:
Spännande! Friskt kopplat hälften brunnet!

Hur mycket går det möblera om batterierna? Håller på och dagdrömmer lite om ett framtida bygge.

Det går ju att möblera dom hur man vill, men det underlättar om man kan återanvända isoleringsmaterialet som kopparskenorna sitter i. Dessutom går det ju en jättekabelstam med individuella tåtar till alla celler för övervakning och cellbalansering vilket är trist att börja joxa med. På första sidan ser du hur jag har stuvat om de två "L-formade" enheterna till två mer kompakta travar. Detta låter sig göras med minimal påverkan på isolationsmaterial och inget micklande med cellövervakningskablaget.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1668



Tackar!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



2fast4u skrev:
Runt Lucia så kom tomten med ett paket:

Ett snudd på nytt (304 mil eller nåt) batteripack på 40kWh. Inklämt därbak står även en komplett drivlina på 160kW. Denna hade inte mer än ca 150 mil på mätaren så knappt inkörd.



Kommer bli så jäkla fränt.
Mycket "fultrimmad Saab 9000 1988"-känsla kan man anta i ratten sedan

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2167



Jocke_D skrev:
2fast4u skrev:
Runt Lucia så kom tomten med ett paket:

Ett snudd på nytt (304 mil eller nåt) batteripack på 40kWh. Inklämt därbak står även en komplett drivlina på 160kW. Denna hade inte mer än ca 150 mil på mätaren så knappt inkörd.



Kommer bli så jäkla fränt.
Mycket "fultrimmad Saab 9000 1988"-känsla kan man anta i ratten sedan

Fast vi vet ju inte om just detta motorpaketet kommer i barcettan... vem vet kanske kommer i en rumpsparkar bil.. funderar själv på dylik lösning i p356. Det var väl batteripaketet som primärt skulle i barcettan...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



Michael Th skrev:
Jocke_D skrev:

Kommer bli så jäkla fränt.
Mycket "fultrimmad Saab 9000 1988"-känsla kan man anta i ratten sedan

Fast vi vet ju inte om just detta motorpaketet kommer i barcettan... vem vet kanske kommer i en rumpsparkar bil.. funderar själv på dylik lösning i p356. Det var väl batteripaketet som primärt skulle i barcettan...


Sant!

Skulle älska det paketet i min Speedster som ju i princip redan är en frontmotor som monterats i mitten. Skullle nog kompresson få sig en match.

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
2slow
Piteå
Här sen Jan 2011
Inlägg: 97



Michael Th skrev:
Jocke_D skrev:
2fast4u skrev:
Runt Lucia så kom tomten med ett paket:

Ett snudd på nytt (304 mil eller nåt) batteripack på 40kWh. Inklämt därbak står även en komplett drivlina på 160kW. Denna hade inte mer än ca 150 mil på mätaren så knappt inkörd.



Kommer bli så jäkla fränt.
Mycket "fultrimmad Saab 9000 1988"-känsla kan man anta i ratten sedan

Fast vi vet ju inte om just detta motorpaketet kommer i barcettan... vem vet kanske kommer i en rumpsparkar bil.. funderar själv på dylik lösning i p356. Det var väl batteripaketet som primärt skulle i barcettan...


Kanske han dammar av MKIV och slänger ut mc-motorn till förmån för 160kW elmotor. Eller en Porsche 356 coupe eller en klassisk Mini Cooper med rwd 😊

_________________
Tomas Lundberg
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5550


Trådstartare
Ungefär här i processen att pula ner bakre batteriet på plats är man övertygad om att det inte går.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5550


Trådstartare
Lite övertalning senare så sitter det så fint så man skulle kunna tro att batteriet var gjort för att sitta just där thumbs up


_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19478



Det är ju inte läge att få bägge polerna mot plåten direkt

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6201



Niklas Falk skrev:
Det är ju inte läge att få bägge polerna mot plåten direkt



Var sitter egentligen polerna på ett sådant batteripack?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5550


Trådstartare
Kolja skrev:
Niklas Falk skrev:
Det är ju inte läge att få bägge polerna mot plåten direkt



Var sitter egentligen polerna på ett sådant batteripack?

Under oranga kåporna du ser i ändarna. De respektive modulernas poler är under den orange/vita skyddsplasten. Över detta ligger sedan en tjock gummiduk och sen en skyddskåpa ovanpå alltihop.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2264



Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5550


Trådstartare
Bra dag att bli klar med batteribytet thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2167



Mindre "räckviddsångest " nu
Många smiles/ miles thumbs up

_________________
Michael Thulesius
Citera
Andra projekttrådar
Fiat eBarchetta
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11   >>
20 besök senaste veckan (22536 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande