Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Fiat eBarchetta | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9, 10, 11 >> 24 besök senaste veckan (22548 totalt) |
Det där var väl bara en fråga? Vikten är samma som original (nästan dock bara 20kg plus), men tyngdpunkten har rört sig bakåt. 64%/36% var original på denna fram/bak vilket numer är 53%/47%. Det har gett en trevligare instyrning och en mer neutral känsla. I original är den sävligare med mer understyrd karaktär. Helt klart kurvvänligare nu. Att köra en liten elcabbe på sörmländska landsvägar är faktiskt riktigt trevligt och beroendeframkallande. Charmigt att susa fram nedcabbat och lyssna på fågelkvitter. Prestandamässigt är den med 80kW(ca 110hk) rappare än originalet. Acc till 100 är drygt 1s snabbare jmf original. Känns ganska balanserad med denna motor i. Jag har ju en med dubbla effekten också men den får nog bli till nåt annat. Eller inte ... _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
Låter helt underbart! Rollcenter borde dykt ned eller? Missat om du justerat krängare något för denna omfördelning? Annars har du ju byggt bättre än originalet, igen...[/fbvideo] _________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||||||
Krängare orörda, men nya fjädrar runt om samt utbytta bromsok i bak för att få vettig bromsbalans. Lustigt nog så passar Ford Sierras bromsok perfekt på hållarna på Barchetta. Samma avstånd mellan glidpinnarna och samma radiella avstånd så det hamnar rätt mot skivan. Utöver att passa så har de dessutom precis den kolvarea jag behövde. Och de låg i en låda på vinden. Tur som en tok ska man ha. Det enda som behövde handpåläggning var en adapter för att få handbromsvajern att passa.
Rollcenter ges ju av hjulupphängningens geometri och då både den och körhöjd är oförändrat så ligger den kvar. Tyngdpunktshöjden tror jag inte ändrats nämnvärt. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
Några provturer senare kan man estimera räckvidden med nya batteriet till ca 28mil vid landsvägskörning och det får väl anses vara godkänt.
Stör mig på surrandet från elservopumpen i den annars snudd på heltysta bilen. Elservopumpen är det klart dominerande ljudet i låga hastigheter och den låter dessutom ganska fult. Provade koppla ur och tog en provtur utan. Vikten på framaxeln har ju sjunkit jmf original så jag ville veta hur det kändes helt utan servo. Är ju uppvuxen med att "riktiga sportbilar har inte servo" men det känns som om det var ett tag sen jag växte upp för det där var väldigt ovant. Servot dämpar ju väldigt mycket av återkopplingen från hjulen så det var en ovan ström med information från vägen som kom i ratten. Nu kopplade jag bara ur elen till servopumpen så när man vrider på ratten så pumpar man manuellt omkring olja i servosystemet vilket bidrar till en lite konstig känsla. Det lockar lite att peta i en direktverkande elservorattaxel istället. Tyst och fint, men svårt att få plats med utan större ingrepp under instrumentpanelen. Får suga på hur jag ska göra där. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
Det är en opel elservopump jag använder. Den är rätt vanlig att använda om man vill ha servo utan att ha en vanlig mekaniskt ansluten servopump. Enkel installation och varvtalsstyr pumpen efter behov så pumpvarvtalet åker upp och ner när man vevar i ratten. Med en förbränningsmotor, som i Opeln den kommer ifrån, så döljs pumpens vinande men här hörs den för mycket för min smak.
Bestämmer jag mig för att åka utan servo så bygger jag om styrväxeln, tar bort kolven och pluggar kanalerna. Men nu är jag i "bestämma mig fasen" och det här var bara ett prov att koppla ur servopumpen. Det är ju rätt komfortabelt med servo i låg fart och jag är tillräckligt trygg i min manlighet för att uppskatta den komforten utan att behöva visa att jag orkar köra utan servo. Direktassisterad elrattaxel är ju sympatisk då det är tystare. Finns några där kommunikationen är känd så man kan lägga in hastighetsberoende servoassistans och få det bästa av två världar. Problemet här är väl närmast att det är trångt där en sån skulle klämmas in. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
Går det att ljudisolera den på något sätt eller är det vibrationerna som fortplantar sig? Jag kan nada om servon, men det verkar finnas direktmonterade på rattaxeln och separerade? _________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Det som inte finns väger inget och är ganska tyst (och fungerar väldigt lika över tid).
Elservo på rattaxeln har jag bara hört problem med, men det kan ju mest vara glada amatörer som försökt få det att fungera i tävlingsbil, verkar mest ha varit överhettning över tid. Loopar du servoslangarna (eller låter dem bara skvätta ut i en burk) så är du nära känslan med servot bortopererat. Men det går ju alltid att gå all-in och stumsvetsa axel (tror det är det som är servots input ) etc . |
||||||
Jag tror mycket av retrofiten med elservoväxlar är att folk har för branta vinklar på knutkorsen. Hade det själv och det funkade inte öht, servot orkade inte ens vrida hjulen när den stod stilla och man fick jobba rejält i lägre farter. Jag byggde om länkaget med betydligt mindre vinklar och det blev extremt stor skillnad. Bara för att man "kan" köra 30° på knutkorsen så innebär det inte att man ska göra det. Visste såklart det teoretiskt skulle vara skillnad, men aldrig att den skulle vara så stor. Då har jag 285 fram (men väldigt låg scrub). Med mycket förluster i vinklarna, så får servot jobba extra hårt och därmed överhettar gissningsvis tidigare än det annars behövt. Kan inte ge någon egen erfarenhet här, jag har än så länge bara fiskört några mil. Har finns ju en tråd med ytterligare saker man kan göra för kylningen (separata kylflänsar för triacarna tex) någonstans i skruvaforumet. Har du sparat någon vikt fram på kärran? Vad sägs om smalare däck och manuell växel om det nu är för tight med elservo? Smala framdäck borde din trygga manlighet kunna klara tycker jag Bara för att sticka ut hakan lite? |
||||||
Men det är ju framdäcken som driver och jag har en 220hk motor stående bredvid som min manlighet behöver lite stöttning av Det är bara i låga farter som servot egentligen behövs och med elservorattaxel med känd kommunikation så kan man rampa av servot så fort det börjar röra sig. Kör man med hastighetsberoende servoassistans så lär knappast överhettning bli nåt större problem för så jädra lång tid lägger jag inte på att fickparkera. Tror det vore rätt väg att gå, men det är trångt där dom bitarna hamnar och jag tvekar om det är värt besväret att bygga undan allt som är i vägen.
Lite Colin Chapmans anda. Gillar det "Simplify, then add lightness" påstås han ju ha sagt. Kanske ska borra lättningshål i batterierna och köra med tunnare kablar _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
Det är inte säkert att det är enklare alls, men det finns ju en del kuggstänger där elservot sitter på kuggstången istället för rattaxeln.
Du ska väl ha enorm tur om det ska stämma i bredd och du har plats över just där elservot sitter men kolla går ju (tips är att söka oberoende av fabrikat på Bildelsbasen, och titta på foton av styrväxlar i nån timme). Mitt MGF elservo har jag aldrig lyckats överhetta men det är heller inte speciellt kraftigt (och jag har snälla vinklar, man ska lyssna på Jepp sson). Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Elkuggstångsvarianten ryms tyvärr inte då det, som ofta, är väldigt trångt runt den.
Ska jag bygga om till direktelservo så vill jag ha med en ökad funktionalitet såsom hastighetsberoende servoverkan. Då måste det, förutom att passa, dessutom vara känt hur datakommunikationen funkar med den. De flesta hoppar igång i nån form av failsafe mode med lite lagom servoverkan utan datakommunikation, men gör jag det merjobbet så vill jag inte bara ha en tystare servo utan även en bättre funktionalitet. Annars lockar nog Colin Chapman varianten med "simplify, then add lightness" och helt enkelt ta bort servot. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
Det finns plugins till corsaservon iaf. Jag har manuell variant med vridpot idag, mest för att jag misstänker att jag vill ha mindre servoverkan än de automatiska erbjuder (hastighetsberoende med vridpot hade ju varit grymt!)
Men du ska väl utveckla något eget, uppfinnarjocke där! Utvecklingschefen för Norton mororcyklar lär ha svarat på frågan varför det var hål i skruvskallarna på Isle of Man- hojarna med: what isn't there, doesn't need to be dragged uphill. kanske var där Chapman fick sin filosofi från. |
||||||
Andra projekttrådar Fiat eBarchetta | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9, 10, 11 >> 24 besök senaste veckan (22548 totalt) |