Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Fiat eBarchetta
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9, 10, 11   >>
24 besök senaste veckan (22546 totalt)
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1669



Snyggt pusslat!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5550


Trådstartare
Bakre batteriet med skyddskåpa på plats.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Hur känns den att köra?

_________________
Anders Hansson
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

sweanders skrev:
Hur känns den att köra?


+1 Många frågor, hur blir det med svaren?

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5550


Trådstartare
Benjamin E skrev:
sweanders skrev:
Hur känns den att köra?


+1 Många frågor, hur blir det med svaren?

Det där var väl bara en fråga?
Vikten är samma som original (nästan dock bara 20kg plus), men tyngdpunkten har rört sig bakåt. 64%/36% var original på denna fram/bak vilket numer är 53%/47%. Det har gett en trevligare instyrning och en mer neutral känsla. I original är den sävligare med mer understyrd karaktär. Helt klart kurvvänligare nu. Att köra en liten elcabbe på sörmländska landsvägar är faktiskt riktigt trevligt och beroendeframkallande. Charmigt att susa fram nedcabbat och lyssna på fågelkvitter. Prestandamässigt är den med 80kW(ca 110hk) rappare än originalet. Acc till 100 är drygt 1s snabbare jmf original. Känns ganska balanserad med denna motor i. Jag har ju en med dubbla effekten också men den får nog bli till nåt annat. Eller inte ...

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

2fast4u skrev:
Benjamin E skrev:
sweanders skrev:
Hur känns den att köra?


+1 Många frågor, hur blir det med svaren?

Det där var väl bara en fråga?
Vikten är samma som original (nästan dock bara 20kg plus), men tyngdpunkten har rört sig bakåt. 64%/36% var original på denna fram/bak vilket numer är 53%/47%. Det har gett en trevligare instyrning och en mer neutral känsla. I original är den sävligare med mer understyrd karaktär. Helt klart kurvvänligare nu. Att köra en liten elcabbe på sörmländska landsvägar är faktiskt riktigt trevligt och beroendeframkallande. Charmigt att susa fram nedcabbat och lyssna på fågelkvitter. Prestandamässigt är den med 80kW(ca 110hk) rappare än originalet. Acc till 100 är drygt 1s snabbare jmf original. Känns ganska balanserad med denna motor i. Jag har ju en med dubbla effekten också men den får nog bli till nåt annat. Eller inte ...


Låter helt underbart! Rollcenter borde dykt ned eller? Missat om du justerat krängare något för denna omfördelning? Annars har du ju byggt bättre än originalet, igen...[/fbvideo]

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5550


Trådstartare
Krängare orörda, men nya fjädrar runt om samt utbytta bromsok i bak för att få vettig bromsbalans. Lustigt nog så passar Ford Sierras bromsok perfekt på hållarna på Barchetta. Samma avstånd mellan glidpinnarna och samma radiella avstånd så det hamnar rätt mot skivan. Utöver att passa så har de dessutom precis den kolvarea jag behövde. Och de låg i en låda på vinden. Tur som en tok ska man ha. Det enda som behövde handpåläggning var en adapter för att få handbromsvajern att passa.

Rollcenter ges ju av hjulupphängningens geometri och då både den och körhöjd är oförändrat så ligger den kvar. Tyngdpunktshöjden tror jag inte ändrats nämnvärt.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
2slow
Piteå
Här sen Jan 2011
Inlägg: 97



2fast4u skrev:
Bakre batteriet med skyddskåpa på plats.


Vad är bredden ungefär på det bakre batteripacket?

_________________
Tomas Lundberg
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5550


Trådstartare
24kWh packet så är det 24moduler som vardera är 33-34mm tjocka, så ca 80cm batteri plus några cm gavlar.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5550


Trådstartare
Några provturer senare kan man estimera räckvidden med nya batteriet till ca 28mil vid landsvägskörning och det får väl anses vara godkänt. thumbs up

Stör mig på surrandet från elservopumpen i den annars snudd på heltysta bilen. Elservopumpen är det klart dominerande ljudet i låga hastigheter och den låter dessutom ganska fult. Provade koppla ur och tog en provtur utan. Vikten på framaxeln har ju sjunkit jmf original så jag ville veta hur det kändes helt utan servo. Är ju uppvuxen med att "riktiga sportbilar har inte servo" men det känns som om det var ett tag sen jag växte upp för det där var väldigt ovant. Servot dämpar ju väldigt mycket av återkopplingen från hjulen så det var en ovan ström med information från vägen som kom i ratten. Nu kopplade jag bara ur elen till servopumpen så när man vrider på ratten så pumpar man manuellt omkring olja i servosystemet vilket bidrar till en lite konstig känsla. Det lockar lite att peta i en direktverkande elservorattaxel istället. Tyst och fint, men svårt att få plats med utan större ingrepp under instrumentpanelen. Får suga på hur jag ska göra där.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1691



Går pumpen för fullt hela tiden? Det vore ju kanske dumt både energi och ljudmässigt. Kanske finns någon större pump till någon stor bil man kan köra på lågt varvtal eller så annars.

_________________
Markus Ålind
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13246



Går det plugga oljekanalerna så du slipper flytta olja? På 924an så är det en bmw styrväxel med pluggade oljeanslutningar...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5550


Trådstartare
Det är en opel elservopump jag använder. Den är rätt vanlig att använda om man vill ha servo utan att ha en vanlig mekaniskt ansluten servopump. Enkel installation och varvtalsstyr pumpen efter behov så pumpvarvtalet åker upp och ner när man vevar i ratten. Med en förbränningsmotor, som i Opeln den kommer ifrån, så döljs pumpens vinande men här hörs den för mycket för min smak.

Bestämmer jag mig för att åka utan servo så bygger jag om styrväxeln, tar bort kolven och pluggar kanalerna. Men nu är jag i "bestämma mig fasen" och det här var bara ett prov att koppla ur servopumpen.

Det är ju rätt komfortabelt med servo i låg fart och jag är tillräckligt trygg i min manlighet för att uppskatta den komforten utan att behöva visa att jag orkar köra utan servo.

Direktassisterad elrattaxel är ju sympatisk då det är tystare. Finns några där kommunikationen är känd så man kan lägga in hastighetsberoende servoassistans och få det bästa av två världar. Problemet här är väl närmast att det är trångt där en sån skulle klämmas in.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

2fast4u skrev:
Det är en opel elservopump jag använder. Den är rätt vanlig att använda om man vill ha servo utan att ha en vanlig mekaniskt ansluten servopump. Enkel installation och varvtalsstyr pumpen efter behov så pumpvarvtalet åker upp och ner när man vevar i ratten. Med en förbränningsmotor, som i Opeln den kommer ifrån, så döljs pumpens vinande men här hörs den för mycket för min smak.

Bestämmer jag mig för att åka utan servo så bygger jag om styrväxeln, tar bort kolven och pluggar kanalerna. Men nu är jag i "bestämma mig fasen". Det är ju rätt komfortabelt med servo i låg fart och jag är tillräckligt trygg i min manlighet för att uppskatta den komforten utan att behöva visa att jag orkar köra utan servo.


Går det att ljudisolera den på något sätt eller är det vibrationerna som fortplantar sig? Jag kan nada om servon, men det verkar finnas direktmonterade på rattaxeln och separerade?

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



28 mil är ju helt ok. thumbs up
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Det som inte finns väger inget och är ganska tyst (och fungerar väldigt lika över tid).
Elservo på rattaxeln har jag bara hört problem med, men det kan ju mest vara glada amatörer som försökt få det att fungera i tävlingsbil, verkar mest ha varit överhettning över tid.

Loopar du servoslangarna (eller låter dem bara skvätta ut i en burk) så är du nära känslan med servot bortopererat. Men det går ju alltid att gå all-in och stumsvetsa axel (tror det är det som är servots input ) etc .

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



Niklas Falk skrev:
Det som inte finns väger inget och är ganska tyst (och fungerar väldigt lika över tid).
Elservo på rattaxeln har jag bara hört problem med, men det kan ju mest vara glada amatörer som försökt få det att fungera i tävlingsbil, verkar mest ha varit överhettning över tid.


Jag tror mycket av retrofiten med elservoväxlar är att folk har för branta vinklar på knutkorsen. Hade det själv och det funkade inte öht, servot orkade inte ens vrida hjulen när den stod stilla och man fick jobba rejält i lägre farter.
Jag byggde om länkaget med betydligt mindre vinklar och det blev extremt stor skillnad. Bara för att man "kan" köra 30° på knutkorsen så innebär det inte att man ska göra det. Visste såklart det teoretiskt skulle vara skillnad, men aldrig att den skulle vara så stor. Då har jag 285 fram (men väldigt låg scrub).

Med mycket förluster i vinklarna, så får servot jobba extra hårt och därmed överhettar gissningsvis tidigare än det annars behövt. Kan inte ge någon egen erfarenhet här, jag har än så länge bara fiskört några mil.

Har finns ju en tråd med ytterligare saker man kan göra för kylningen (separata kylflänsar för triacarna tex) någonstans i skruvaforumet.


Har du sparat någon vikt fram på kärran?
Vad sägs om smalare däck och manuell växel om det nu är för tight med elservo? Smala framdäck borde din trygga manlighet kunna klara tycker jag
Bara för att sticka ut hakan lite?
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5550


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Smala framdäck borde din trygga manlighet kunna klara tycker jag
Bara för att sticka ut hakan lite?

Men det är ju framdäcken som driver och jag har en 220hk motor stående bredvid som min manlighet behöver lite stöttning av

Det är bara i låga farter som servot egentligen behövs och med elservorattaxel med känd kommunikation så kan man rampa av servot så fort det börjar röra sig. Kör man med hastighetsberoende servoassistans så lär knappast överhettning bli nåt större problem för så jädra lång tid lägger jag inte på att fickparkera. Tror det vore rätt väg att gå, men det är trångt där dom bitarna hamnar och jag tvekar om det är värt besväret att bygga undan allt som är i vägen.

Niklas Falk skrev:
Det som inte finns väger inget och är ganska tyst (och fungerar väldigt lika över tid).

Lite Colin Chapmans anda. Gillar det thumbs up
"Simplify, then add lightness" påstås han ju ha sagt.

Kanske ska borra lättningshål i batterierna och köra med tunnare kablar

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Det är inte säkert att det är enklare alls, men det finns ju en del kuggstänger där elservot sitter på kuggstången istället för rattaxeln.

Du ska väl ha enorm tur om det ska stämma i bredd och du har plats över just där elservot sitter men kolla går ju (tips är att söka oberoende av fabrikat på Bildelsbasen, och titta på foton av styrväxlar i nån timme).

Mitt MGF elservo har jag aldrig lyckats överhetta men det är heller inte speciellt kraftigt (och jag har snälla vinklar, man ska lyssna på Jepp sson).

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5550


Trådstartare
Elkuggstångsvarianten ryms tyvärr inte då det, som ofta, är väldigt trångt runt den.

Ska jag bygga om till direktelservo så vill jag ha med en ökad funktionalitet såsom hastighetsberoende servoverkan. Då måste det, förutom att passa, dessutom vara känt hur datakommunikationen funkar med den. De flesta hoppar igång i nån form av failsafe mode med lite lagom servoverkan utan datakommunikation, men gör jag det merjobbet så vill jag inte bara ha en tystare servo utan även en bättre funktionalitet. Annars lockar nog Colin Chapman varianten med "simplify, then add lightness" och helt enkelt ta bort servot.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



Det finns plugins till corsaservon iaf. Jag har manuell variant med vridpot idag, mest för att jag misstänker att jag vill ha mindre servoverkan än de automatiska erbjuder (hastighetsberoende med vridpot hade ju varit grymt!)

Men du ska väl utveckla något eget, uppfinnarjocke där!

Utvecklingschefen för Norton mororcyklar lär ha svarat på frågan varför det var hål i skruvskallarna på Isle of Man- hojarna med: what isn't there, doesn't need to be dragged uphill.
kanske var där Chapman fick sin filosofi från.
Citera
Andra projekttrådar
Fiat eBarchetta
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9, 10, 11   >>
24 besök senaste veckan (22546 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande