Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota GR Yaris 2022 - TimeAttackNU FINAL Ring Knutstorp | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 32 besök senaste veckan (17160 totalt) |
Kom på direkt efter att jag postat att jag kunde ju kolla dina tider från TA på Gelleråsen. Du ser ut att hålla det tempot jag föreslog för kylvarven redan _________________ Per Sandberg Toyota MR-2 Spyder - https://instagram.com/mr.2.spyder/ Volvo S60 Challenge - https://instagram.com/s60racing/ Toyota GR Yaris - Bruksbil |
||||||
Bra det, bara försöka med mer kyl modifikationer.
Yes, ser fram emot lite mer grepp. _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||||
Börjar snart bli dags för säsongs start. Tänkt byta lite oljor mm så allt är på topp inför säsongs starten. Börjar med bak diffen:
_________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||||
Gjorde detta på min i höstas jag med, men körde med motul gear 300w i låda/fördelningslåda/diff då toyota inte kunde få tag på olja.
Lyckades äntligen få tag på toyotas originalolja nu, då jag inte gillar känslan i växellådan med motul oljan. Ingen tvekan om att den är bra, men den blev lite trögväxlad när oljan är kall. Fick dock bara hem olja för växellådan, och fördelningslådan - Läst lite på nätet att det ska funka fint med toyotas LT-olja även i diffen bak, eftersom det egentligen inte finns någon anledning att köra en LX-olja (med lsd-tillsatser) då det är en torsen diff. Vad tror du? Vet inte om man vill chansa, annars är det väl bara åka och köpa en liter _________________ D¤ugla5 L1ndbl¤m |
||||||
Ska göra alla oljor över påsk jag med. Jag tycker det känns bäst att köra enligt Toyotas spec. Som jag förstår det delar kopplingspaketet bak olja med bak-diffen, och det är anledningen till LX-oljan. Själva diffen behöver det inte LX-oljan men kopplingen innan diffen behöver den. _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||||
Ja det är den infon jag hittat med - Men efter att ha läst igenom lite forumtrådar hittade jag info på att själva "lamellpaketet" som kontrollerar fyrhjulsdriften är helt separat, och delar inte olja med diffen. Finns bilder från när de på Fensport i storbrittanien har plockat isär och kollat: https://www.gr-yaris.co.uk/threads/g Jag var in till Toyota nu efter lunchen, och bad en av killarna som hjälpt mig innan kolla upp det, och han får inte fram att det ska vara LX olja i diffen nånstans. Han kan bara se att det ska vara LT olja i både fördelningslåda och diff - Enda infon jag hittar i forumtrådarna är ju mer än 2 år gammal nu, så vet inte vilka man ska lita på. Men ja, eftersom bakdiffen inte delar olja med lamellpaketet till 4hjulskontrollern, borde det inte finnas någon anledning alls att köra med en olja gjord för lamelldiffar, utan det borde funka ypperligt med LT oljan? Edit: Mailade både Toyota sverige och Fensport nu och se om de kan ge mig ett 100%igt svar på om det är OK att köra LT oljan även i bakdiffen! Edit 2: Sorry för trådkapningen - Men ja det verkar vara korrekt att det skall vara LX olja - Jag köpte en prenumeration till toyotas handböcker för 40kr, och lyckades hitta info att det ska mycket riktigt vara LX olja, trots att det inte är några lameller där. Jag ringde min tekniker på Toyota, och han får upp samma vy, men han kan inte se att det står LX på deras dator. Men ja, en liter LX olja beställd nu, så klarar man sig 2 byten för diffen också _________________ D¤ugla5 L1ndbl¤m |
||||||
Yes. I Toyotas verkstads manual för GR Yaris står det:
"If there is not enough oil, inspect for oil leaks and fill the differential carrier assembly with Toyota genuine differential gear oil LX SAE 75W-85 API GL-5 or equivalent." Så jag kör LX. Better safe than sorry. _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||||
Ja näe helt korrekt! Med all info jag hittat nu så ska det vara LX också. Blev uppringd av toyota gävle igen efter jag gett dem den infon, och tydligen hade de LX-oljan på hyllan hemma. Så blir att åka dit och byta en av flaskorna LT mot en LX!
_________________ D¤ugla5 L1ndbl¤m |
||||||
Nu var det dags för en liten race rapport igen. Kör TimeattackNU serien med Yarisen i sommar. I helgen har det varit round 2 på Mantorp Park. Jag kör i CLUB klassen.
Mycket göra senaste tiden men har hunnit med köra lite i varje fall. Tog tredje platsen på Kinnekulle ring i round 1 tidigare i sommar. Kändes riktigt fint helst efter en hård fight om platsen. Nu i helgen blev det ytterligare en 3:e plats och ytterligare en hård fajt. Jag var där hela "helgen" och nötte med min proffs-mek (stort tack). Torsdag var träning, fredag var King of Mantorp och lördag round 2 i TimeattackNU serien. Torsdag. Började lite försiktigt eftersom det var länge sedan jag körde på Mantorp och har alltid haft svårt för den banan. Har också ställt lite toe out bak på bilen, 1mm per sida, som jag inte kört på bana tidigare så detta var också en första test av det. Kom rätt snabbt in i ett flyt och bättrade mig heat för heat. Slutade på en 1.32.77 som bäst i sista heatet. Rätt nöjd med den tiden då det snabbaset jag kört tidigare var 1.31.99 med en M2 Comp (dock inte optimala förhållanden då). Fredag - King of Mantorp Första kvalet kom det lite regn. SkitKUL! Jag körde AR-1, men Yarisen i Trackmode (Kör alltid sport med grepp och Trackmode när det är lite halt. Allt AV och rev-match på) var riktigt rolig. Lekte både med understyrning, efter parisen och överstyrning i högern efter långa rakan. Riktigt kul. Dock är reglerna lite konstiga i King of Mantorp när man kör i CLUB. Vanligtvis har vi ett relativt jämt startfält. Men flera valde från Challenge klassen att "gå ned en klass", vilket dom får om dom kör gatdäck. Men dom är har så pass mycket snabbare biler att dom var nere på 1:26 tider och kör med oss som låg runt 1:31, 1:32 tider. Kändes lite skevt. Men jag var mest där för att öva inför Lördag, vilket jag gjorde och förbättrade mig ytterligare ned till 1:32:03. Nu var en 31:a nära. Lördag - Round 2 TimeattackNU Riktigt spännande dag. Satta en 1:32:05 med trafik i första kvalet. Så nära! Sedan i dom andra kvalen så låg jag en halv sekund fel hela tiden. Fasen. Men tiden från första kvalet räckte för att starta 4:a i finalen. Kände att om jag kom ned på 31 fanns det nog chans på pallen. Men det var många som kunde köra 31 tider så det skulle vara jämt. Efter mitt ut varv så provade jag två attackvarv, men kon inte under 32. Körde två kylvarv och attack igen nu 3 i rad, fortfarande inte under 32. Fasen det går inte tänkte jag. Men kollade klockan 5 min kvar. OK. Jag kör 2 kyl och sedan järnet!. Det funkade! Och jag satte en 1:31:46 på sista varvet! Och tog 3:d platsen. Fasen vad skönt. Tog pallen, nytt PB, sista varvet, perfekt avslut. Det officiella tiden blev 1:31:471 (1:31:46 är tiden i RaceChrono med en 25hz RaceBox mini GPS). Men det var jämt. 4:an satte 1:31:836 och 5:an 1:31:991 (också en GY Yaris med AR-1). Hur känns toe out bak då? Jo det blir lite mer rotation i kurvorna vilket behövs för att motverka understyrning vilket är bra. Det jag var orolig för var att baken skulle vandra förbi mig vid hård inbromsning, typ rakan Mantorp. Visst lite kunde den röra sig. Men det var lätt att parera så det kändes inte farligt. Men jag har bara 1mm toe out per sidan, finns dom som kör mer. För mig tycker jag 1mm var lagomt. Så det får vara kvar. Vi tog plats under tak: Har 3D print:at center "CAPS" med kolfiber look i högtemp PLA. Funkade fint och "CabonFiba": Någon försöker övertyga mig om att Timeattack appen (som jag utvecklar) borde finnas för Android. Jag är mer av åsikten att han borde skaffa en riktig telefon I kön: FET evo: Kanske den snyggaste GR Yaris wrap jag sett: Bucklan: _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||||
Shots fired, det är bara NPCs som har Ifån. 😁 _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Eller hur 😜
Tack 🙏 Varvet från finalen: _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||||
100% på den. Finns en sådan enkel lösning Grymt kört och otroligt kul att det går så bra framåt. Ett steg i taget. Antar du kommer till Gelleråsen? _________________ Mumba Svensson Instagram: Life of Time Attack |
||||||
Tackar 🙏
Tack, jo riktigt kul med framsteg. Finns så mycket lära, känner mig som en svamp på banan 😅 Yes jag kör hela serien. _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||||
Fått lite fina bilder på bilen från TimeattackNU:
Tänk vad glad man blir av att komma 3:a 😅 _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||||
Blev en testdag på Mantorp i veckan. Fantastiskt kul event. Trevligt och mycket köra. Lyckades putsa mitt PB en aning ned till 1:31:30. Optimala låg på 1:30:82, så det fanns 30 tider i bilen. Men ändå rätt nöjd. Känns som det lossnat lite på Mantorp denna sommar.
Nästa stop blir nu Kullen med GRC 13/8 och sedan TimeattackNU i slutet på Augusti på Gelleråsen. Olika bilar men med väldigt lika varvtider. Nytt PB. Original effekt och 235 AR-1 square. _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||||
Testdag Fredag - Blandat väder
Nya 235 AR-1 och nya Endless N39S klossar hade monterats inför denna helg. Vädret var lite blandat och mest blött under testdagen. Aningen halt på nya däck i regn men det blev bättre och bättre. Efter något heat blev det äntligen lite uppehåll och jag lyckades sätta en 1:15.62, detta visade sig bli min bästa tid för hela helgen. Lite synd den sattes utanför tävlingen bara, men 1 sec snabbare än vad jag körde Yaris:en förra sommaren så helt ok. Även om jag hade hoppats på några 14 tider. Men mitt optimala låg på 1:15.58, så med mina spår fanns det inte så mycket mer hämta den dagen. Rond 3 Lördag - Regn Regn hela dagen. Fasen vad kul Uppvärmningsheatet var riktigt kul. Körde blandat Club + Challenge och jag "körde om" många snabbare bilar / förare. Dom kanske bara kände sig för i regnet, vad vet jag. Men jag kände mig lite snabb Provade också PS4S däcken i regnet. Gillade inte dom alls. Trots regn tyckte jag att jag hade bättre känsla i mina AR-1. Och tiderna visade att dom också vara snabbare. 4WD var helt klart en fördel i regnet och jag lyckades ta 2:a platsen i finalen. Han som vann körde dock bakhjulsdrift och R-däck, imponerande. Han körde Yokohama AD052. Många pratar gott om dom däcken, men dom är inte gratis precis. Många från Club GO (gat däck och lite mindre effekt än i Club) klassen körde också riktigt bra i regnet. Riktigt kul att se. Min snabbaste tid i regnet var 1:26.1 i finalen. Rond 4 Söndag - Uppehåll och super laps final Trots uppehåll hittade jag ingen fart alls. Låg på mid-16 tider hela dagen. Men kom aldrig ned på 15 igen. Kvalade till en 6:e plats. Tråkigt missa Top 5 super laps finalen tänkte jag, men en förare som hade kvalat bättre än mig lämnade walk-over pga av att hans bromsar hade gett upp. Så jag fick köra finalen. Kul! Som 5:a var jag först ut. Ett uppvärmningsvarv och sedan sätta ett snabbt varv. Riktigt kul. Jag har altid kämpat med att sätta varvtider på beställning, men det börjar ta sig. Satte en 1:16.118 i finalen. Bästa varvet för dagen. Även om det var långt från mitt mål på 14 tider var jag ändå nöjd att det vart dagens bästa (och sista) varv. Aftermath Bilen är tyvärr alldeles för mjuk för att köra snabbare i m o. Men kommer inte göra något denna säsong då bilbyte är runt hörnet och jag kommer sälja av Yarisen efter jag kört sista ronden i TimeAttackNU serien på Knutan 23-24 September. Skulle jag köra vidare med Yarisen på bana är hårdare fjädrar / dämpare ett måste. Höger-fram-inner-kloss snedslits också, nu för andra gången. Kommer riva ned OK:en byta alla packningar och gå igenom dom inför Knutan. Annars såg det bra ut. Däcken höll rätt bra. Funkar helt OK i regn. Dock finns det halt klart snabbare däck, men till en kostnad. Nu blir det lite service och se till att allt är på top inför sista deltävlingen på Knutan. Men en andra plats och en fjärde plats är jag ändå nöjd med. Ligger 2:a i serien så det finns lite chans än att ta det. Men aldrig kört Knutan innan, ska tydligen vara en kul bana. Ser redan fram emot sista ronden. Jag och teamkompisen som körde ifrån mig i tortt men jag var snabbare i regnet. Kul kul. Garage var ett bra val Ställningen inför rond 5 i Club: _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||||
_________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||||
Då var finalen i TimeAttackNU på Ring Knutstorp avklarad. Fasen, vad kul det var!
Fredag: Vi åkte ner på fredag, 6 timmar enkel väg, så lite längre än ett stenkast. Det var skönt att köra ner medan det var ljust. Värre skulle det bli på hemvägen på söndag. Lördag: Testdag. Mycket viktigt eftersom jag aldrig kört banan innan. Insåg direkt att denna bana kommer att ta ett tag att lära sig. Mycket upp och ned och intressanta, samt lite läskiga, partier. Men kul var det. Vädret bjöd även på lite regn, vilket var riktigt kul. Körde Yarisen i 50-50-läget, vilket jag tyckte fungerade mycket bra i regn. Dock hade jag både huvudvärk och mådde lite illa under dagen. Vet fasen vad det var, kanske min körning Söndag: Final. Hittade aldrig någon fart under lördagen, men både huvudvärk och illamående hade nu släppt. Härligt, det kan nog gå bra detta, tänkte jag. Märkte också att mina framklossar sjöng på sista versen. Hade några extra med, så vi bytte till de 4 "bästa" vi hade, vilka inte var super. Men de borde klara sig, vilket de gjorde, men vi kollade efter varje heat hur slitaget var. Q1: Satte en 1:11.002, det räckte inte långt. Måste våga mer! Q2: 1:11.331 Ett steg bakåt, fasen. Vill under 1:10. Q3: 1:10.535 Bättre. Men räckte inte långt i sällskapet. Final: Tog och laddade lite hårdare och satte en 1:09.982 YES! Under 1:10, men det fanns helt klart mer att hämta. Tror bilen hade en sekund till, men jag hade behövt mer tid för att få till det. Men det perfekta varvet fanns där ute. Jag är ändå glad att kunna sätta PB i finalen. Kan inte bli mer officiell tid än så. Dock blev det bara en 8:e plats. Men vi var 5 förare på 1:09.X sekunden. Kul när det är jämt. Han med en intervju vid ungefär 1h-märket: [youtube]https://www.youtube.com/live/ZqmTa8I-5DI?si=AtY84JNS2lOLG28D&t=3586[/youtube] Slutsats: Jag vill köra mer. Som vanligt. Tävlingsmomentet i kombination med en träningsdag innan passar mig mycket bra. Gillar att kunna öva, sedan sova på saken och sedan ge järnet dagen efter. Kul också att TimeAttackNU börjar med livesändning, denna gång var det riktigt bra. Kom totalt 3:a i serien i CLUB, vilket känns som ett okej resultat. 1:an och 2:an var på en högre nivå, helt klart. Hatten av för dem. Var hemma cirka 23:00 på söndag kväll, trött och glad och längtar redan till nästa säsong. Bilen kommer snart att sättas ut till salu, då jag har ett nytt projekt för TimeAttack 2024. Vore kul om någon fortsatte att köra denna bil i Club. Ronny Persson tog lite fina bilder på bilen med: _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Toyota GR Yaris 2022 - TimeAttackNU FINAL Ring Knutstorp | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 32 besök senaste veckan (17160 totalt) |