Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris 2022 - TimeAttackNU FINAL Ring Knutstorp
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
5 besök senaste veckan (17104 totalt)
Greven78
Kungsbacka
Här sen Dec 2020
Inlägg: 16



Mäktigt!

Vi har pratat lite på gr-zoo tidigare, kul att du är igång.

Själv sitter jag på öresundståget söderut för att hämta min GRY.

_________________
Marcus Mörner
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
Greven78 skrev:
Mäktigt!

Vi har pratat lite på gr-zoo tidigare, kul att du är igång.

Själv sitter jag på öfesundståget söderut för att hämta min GRY.


Fasen vad kul. Riktigt rolig bil. Precis blivit klart med dom 100 "inkörnings milen" så väntar bara på mina R-däck och "race fälgar" så blir det bana sedan

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Greven78
Kungsbacka
Här sen Dec 2020
Inlägg: 16



Är det 100 som gäller? Hört en del som kör 170-200.

_________________
Marcus Mörner
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Greven78 skrev:
Är det 100 som gäller? Hört en del som kör 170-200.


Min passerade 100 på väg till första konbanan... står lite om det i min tråd med start här

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
Greven78 skrev:
Är det 100 som gäller? Hört en del som kör 170-200.


I manualen står det 1000km. Men viktigast är nog att du bara låter allt blir varmt innan du pressar. Samt att inte ligga och nöta på samma rpm / växel för länge. Dvs undvik motorvägskörning. Ungefär det manualen säger.

Jag körde "varierad last" på landsväg. Första 50 milen under 4k rpm, sedan under 6k. Nu redline Men alla kör nog sin egen variant. Så körde jag och det känns bra för mig

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
Lite uppdateringar igen. Fick nya delar från DNA racing nu, så dags för ett nytt försök med 140nm

Fick även hem JCR "seat plates". Mycket bättre design är schlaeppi-racetec i m o. Visst det går komma lite lägre med schlaeppi-racetec men med JCR sitter jag i mitten.

Dvs dessa jag hade tidigare:
För förare (stöd för 5 punkt) och passagerare:
https://www.schlaeppi-racetec.ch/produkt/srt-sitzkonsole-toyota-yaris- . . . .
Samt bältes adapter:
https://www.schlaeppi-racetec.ch/produkt/montagekit-toyota-yaris-gurtp . . . .
Dvs ca 4000kr plus med mina kapade Recaro skenor. Om någon vill köpa allt det billigt skicka PM. Dvs Recaro skenor, bältesfästen och seat-plates för att kunna montera skalstolar (PolePositions t ex). Lägger ut det framöver annars.


Bilder på JCR delarna och DNA delarna:














_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
Lite mer bilder på förarstolen monterad med JCR seat-plates:







_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
Nu har jag fått DNA Tourque arm:en på plats. Med 140nm var det inga problem






_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
Blev lite bromsjobb i helgen. Endless ME22 klossar runt om, EBC stålomspunna slangar runt om, RBF660 vätska, Yperion Titan shims för att blockera värme till OK:en.
















_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
Liten drive-by video om någon är nyfiken på hur Akrat låter utifrån. Jag är mycket nöjd.


_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
Då var en Oljekylate från AIRTEC monterad. Lite pilligt var det och lite ont om plats med slangarna. Men med lite 3D printade skyddande delar i FLEX blev det bra. Printade även slanghållare i röd PETG, känns lite snällare mot slangarna än dom medföljande i metall.

Dock gick inte allt perfekt. Först tycker jag det är sjukt svårt att se oljenivån på stickan? Oljan är så tunn och, i varje fall ny olja, är så ljus att nivån knappt syns.

Första problemet jag stötte på var krocksensorn som sitter under vänster framlyse precis där slangarna ska in. Den är precis i vägen.

Sedan var bulten som håller termostatplattan lite svårt, hade bara en 1" nyckel som passade men skulle behövts en smal hylsa. Oklart om det var 1" eller 25mm. Hade ingen 25mm hylsa eller nyckel så kunde inte prova. 😑

Har nu varit ut två vändor om kört i dag, efter en lugn vända märkte jag hemma igen att en av utgående slangar på termostatplattan hade lite lite olja på sig. Så jag drog den lite till och sedan ut och körde en sväng till, denna gång låg jag på som vanligt, hemma igen, olja igen på samma ställe men mindre. Drog åt den ytterligare. Blir en runda till i kväll eller i morgon. Hoppas den håller tätt nu.

Temp:en är dock mycket lägre. Normalt som jag körde idag borde tempen legat någon grad över 100. Nu kom jag inte över 85. Bådar gott för bankörning. Men skulle vilja ha en termostat som öppnar vid lite högre temp. Denna öppnar vi 80. 90-95 grader hade varit perfekt.




Då rök fronten







Krocksensor





3D printade lite slangskydd i FLEX.



_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
Och så ser det ut bakom bumper:n. Bra med luftflöde


_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Jag skulle ha satt något typ av aluminiumnät framför oljekylaren, den sitter väldigt utsatt där. Vore tråkigt med oljeläckage p.g.a. ett stenskott.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Jag är nyfiken på det där med titanshimsen, som ingenjör får jag inte riktigt ihop hur det ska funka. Titan leder värme ungefär som stål, beroende vilket stål, så varför väljer man titan på en sån del? Eller är de designade så det blir en luftspalt?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Tord skrev:
Jag är nyfiken på det där med titanshimsen, som ingenjör får jag inte riktigt ihop hur det ska funka. Titan leder värme ungefär som stål, beroende vilket stål, så varför väljer man titan på en sån del? Eller är de designade så det blir en luftspalt?


Ingen luftspalt vad jag uppfattar.

De gummibeklädda antiskrikplattorna borde ju hindra värmen bättre egentligen då?


Edit: teoretiskt kan man ju tänka sig (någon som VET får korrigera) att om man har problem med bromsvätskan så vill man hindra värmen att gå in i kolv/ok, men om man har problem med att beläggen går varma så vill man gärna skicka iväg värme från beläggplattan.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Greven78
Kungsbacka
Här sen Dec 2020
Inlägg: 16



Nu får du åka å tvätta bilen 🤪

_________________
Marcus Mörner
Citera
37:an
Stockholm
Här sen Feb 2007
Inlägg: 48



Tord skrev:
Jag är nyfiken på det där med titanshimsen, som ingenjör får jag inte riktigt ihop hur det ska funka. Titan leder värme ungefär som stål, beroende vilket stål, så varför väljer man titan på en sån del? Eller är de designade så det blir en luftspalt?


Rätt Ti legering leder värmen mycket mindre
https://asm.matweb.com/search/SpecificMaterial.asp?bassnum=MTP641

6,7 W/mk som är faktor 8 lägre än stål och 20 ggr lägre än aluminium. Syrafast stål är också bättre men inte lika bra (ca. 15 W/mK)

_________________
Frederik \/an De \/\/a||e
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268



37:an skrev:
Tord skrev:
Jag är nyfiken på det där med titanshimsen, som ingenjör får jag inte riktigt ihop hur det ska funka. Titan leder värme ungefär som stål, beroende vilket stål, så varför väljer man titan på en sån del? Eller är de designade så det blir en luftspalt?


Rätt Ti legering leder värmen mycket mindre
https://asm.matweb.com/search/SpecificMaterial.asp?bassnum=MTP641
6,7 W/mk som är faktor 8 lägre än stål och 20 ggr lägre än aluminium. Syrafast stål är också bättre men inte lika bra (ca. 15 W/mK)

Såg precis en video med Rötheli och han säger att det är slut med titanshims nu då de tillverkas i Ryssland

Kolfiber har en värmeledningsförmåga på 5-7 W/mk och tål 2000 grader C.
Jag ska köpa några ark på amazon och kapa till med diamantskivan på dremeln och se om det funkar, det finns från tjocklek 0,5mm och uppåt.

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
37:an
Stockholm
Här sen Feb 2007
Inlägg: 48



gtBen skrev:


Kolfiber har en värmeledningsförmåga på 5-7 W/mk och tål 2000 grader C.
Jag ska köpa några ark på amazon och kapa till med diamantskivan på dremeln och se om det funkar, det finns från tjocklek 0,5mm och uppåt.


Kolfiber ja, men matrisen fibrarna ligger i, som tillsammans utgör CFRP är oftast epoxy som inte alls tål så mkt, behövs en speciell matris som är värmetålig.

_________________
Frederik \/an De \/\/a||e
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



37:an skrev:

Kolfiber ja, men matrisen fibrarna ligger i, som tillsammans utgör CFRP är oftast epoxy som inte alls tål så mkt, behövs en speciell matris som är värmetålig.


Om man vänder på det, hur kan man vara säker på att titanshimsen är av rätt legering och därmed gör nytta? Brukar man få med ett materialcertifikat? Och hur vet man att det certifikatet är äkta?

Får en känsla av snake oil.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris 2022 - TimeAttackNU FINAL Ring Knutstorp
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
5 besök senaste veckan (17104 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande