Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris 2022 - TimeAttackNU FINAL Ring Knutstorp
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
3 besök senaste veckan (17102 totalt)
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268



37:an skrev:
gtBen skrev:


Kolfiber har en värmeledningsförmåga på 5-7 W/mk och tål 2000 grader C.
Jag ska köpa några ark på amazon och kapa till med diamantskivan på dremeln och se om det funkar, det finns från tjocklek 0,5mm och uppåt.


Kolfiber ja, men matrisen fibrarna ligger i, som tillsammans utgör CFRP är oftast epoxy som inte alls tål så mkt, behövs en speciell matris som är värmetålig.

tänkte inte på det! vanlig kolfiber verkar ha matris i polyester eller epoxi, det behövs fenol för att tåla höga temperaturer ...och hittar ingen som säljer det på ark på ebay/amazon

Magnus Thomé skrev:
Har sett någon webshop som säljer kolfibershims för detta thumbs up

Edit:
https://www.tegiwaimports.com/select-car/toyota/toyota-yaris-gr/brakes . . . .
https://www.fensport.co.uk/products/carbon-brake-shims-hel-gr-yaris

det blir +2500:- med tull och moms ...värt sin vikt i kokain

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Tack, fler som är på min linje, men ni får väl rapportera hur det funkar ni som har, gummit leder ju inte så bra men det överlever heller inte så bra...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
Westersund skrev:
Jag skulle ha satt något typ av aluminiumnät framför oljekylaren, den sitter väldigt utsatt där. Vore tråkigt med oljeläckage p.g.a. ett stenskott.


Det var ingen dum ide. Det måsta jag ordna. Du har inget förslag på lämpligt finmaskigt aluminium nät?



Tord skrev:
Jag är nyfiken på det där med titanshimsen, som ingenjör får jag inte riktigt ihop hur det ska funka. Titan leder värme ungefär som stål, beroende vilket stål, så varför väljer man titan på en sån del? Eller är de designade så det blir en luftspalt?


Jag har både Titan schismen och dom orignial gummi beklädda stål "baksidorna" bakom klossarna nu. Det enda "vetenskapliga" jag har att förlita mig på är han, Röthelis, test där det faktisk verkar blockera värme. Antar det blockerar stålningsvärme. Om det nu är rätt titan version. Men jag köpte dom Yperion samma som han testade. Finns ju turbon mössor och man kan lida grenrör, "Avgasbandage" i titan så 🤷‍♂️
Tex denna:
https://www.speeding.nu/p/turbo-tillbehor/avgasbandage-rostfria-buntba . . . .



Greven78 skrev:
Nu får du åka å tvätta bilen 🤪


Jo dags snart. Blivit mycket landsväg i skogarna som inkörning. 😅



Westersund skrev:
37:an skrev:

Kolfiber ja, men matrisen fibrarna ligger i, som tillsammans utgör CFRP är oftast epoxy som inte alls tål så mkt, behövs en speciell matris som är värmetålig.


Om man vänder på det, hur kan man vara säker på att titanshimsen är av rätt legering och därmed gör nytta? Brukar man få med ett materialcertifikat? Och hur vet man att det certifikatet är äkta?

Får en känsla av snake oil.


Nog kan det vara lite snake oil, men i teorin, om materialet är rätt borde det fungera dock. Ska kolla skicket på mina dammskydd så snart jag bränt igenom ett set klossar. Får mina race fälgar till veckan så sedan kan jag börja boka trackdays 🏎

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Westersund skrev:
37:an skrev:

Kolfiber ja, men matrisen fibrarna ligger i, som tillsammans utgör CFRP är oftast epoxy som inte alls tål så mkt, behövs en speciell matris som är värmetålig.


Om man vänder på det, hur kan man vara säker på att titanshimsen är av rätt legering och därmed gör nytta? Brukar man få med ett materialcertifikat? Och hur vet man att det certifikatet är äkta?

Får en känsla av snake oil.


Jag fick materialspec av han som gjorde till sin egen Yaris och en liten bunt extra

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

gtBen skrev:
37:an skrev:
gtBen skrev:


Kolfiber har en värmeledningsförmåga på 5-7 W/mk och tål 2000 grader C.
Jag ska köpa några ark på amazon och kapa till med diamantskivan på dremeln och se om det funkar, det finns från tjocklek 0,5mm och uppåt.


Kolfiber ja, men matrisen fibrarna ligger i, som tillsammans utgör CFRP är oftast epoxy som inte alls tål så mkt, behövs en speciell matris som är värmetålig.

tänkte inte på det! vanlig kolfiber verkar ha matris i polyester eller epoxi, det behövs fenol för att tåla höga temperaturer ...och hittar ingen som säljer det på ark på ebay/amazon

Magnus Thomé skrev:
Har sett någon webshop som säljer kolfibershims för detta thumbs up

Edit:
https://www.tegiwaimports.com/select-car/toyota/toyota-yaris-gr/brakes . . . .
https://www.fensport.co.uk/products/carbon-brake-shims-hel-gr-yaris

det blir +2500:- med tull och moms ...värt sin vikt i kokain


Jag har inga problem med överhettade bromsar alls (ingen fade alls eller mjuknande pedal) och har ingen extra kylning. Men en kolvs gummitätning såg ut som skit efter 2500 mil och gummit på antiskrikplattorna var.... borta Så jag tänkte "varför inte". De titanshimsen jag köpte var inte så dyra heller. Men har man värmeproblem trots tåliga belägg/vätska så skulle jag välja kylscoop med luft som första grej.

_________________
Magnus Thomé
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268



Magnus Thomé skrev:
Jag har inga problem med överhettade bromsar alls (ingen fade alls eller mjuknande pedal) och har ingen extra kylning. Men en kolvs gummitätning såg ut som skit efter 2500 mil och gummit på antiskrikplattorna var.... borta Så jag tänkte "varför inte". De titanshimsen jag köpte var inte så dyra heller. Men har man värmeproblem trots tåliga belägg/vätska så skulle jag välja kylscoop med luft som första grej.

Jag har inga problem mer än att mina fram-ok har börjat bli lite mörkare. Vill helst inte köra hetsiga små banor typ GTR Motorpark och Arlanda och Sviestad innan det, känns onödigt att bränna bränna gummitätningarna mm om det går enkelt att förebygga.

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

gtBen skrev:
Magnus Thomé skrev:
Jag har inga problem med överhettade bromsar alls (ingen fade alls eller mjuknande pedal) och har ingen extra kylning. Men en kolvs gummitätning såg ut som skit efter 2500 mil och gummit på antiskrikplattorna var.... borta Så jag tänkte "varför inte". De titanshimsen jag köpte var inte så dyra heller. Men har man värmeproblem trots tåliga belägg/vätska så skulle jag välja kylscoop med luft som första grej.

Jag har inga problem mer än att mina fram-ok har börjat bli lite mörkare. Vill helst inte köra hetsiga små banor typ GTR Motorpark och Arlanda och Sviestad innan det, känns onödigt att bränna bränna gummitätningarna mm om det går enkelt att förebygga.


thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Gällande nät. På racerbil jag sett så är det ofta vanligt aluminiumgaller/stylingaller/grillnätgaller,som är vecka flera ggr typ 20x20cm så det fångar in skitt bättre , ett finmaskigt når blir ju igenpluggat direkt.
Tex biltema har sådant när och det veckar du utan konstigheter över en bordskant helt enkelt.

Nu hittar jag ju bara för det ingen bild men

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
knotan skrev:
Gällande nät. På racerbil jag sett så är det ofta vanligt aluminiumgaller/stylingaller/grillnätgaller,som är vecka flera ggr typ 20x20cm så det fångar in skitt bättre , ett finmaskigt når blir ju igenpluggat direkt.
Tex biltema har sådant när och det veckar du utan konstigheter över en bordskant helt enkelt.

Nu hittar jag ju bara för det ingen bild men


Ok tack för tipsen. Hittat en hel del nu.

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Magnus Thomé skrev:
gtBen skrev:
Magnus Thomé skrev:
Jag har inga problem med överhettade bromsar alls (ingen fade alls eller mjuknande pedal) och har ingen extra kylning. Men en kolvs gummitätning såg ut som skit efter 2500 mil och gummit på antiskrikplattorna var.... borta Så jag tänkte "varför inte". De titanshimsen jag köpte var inte så dyra heller. Men har man värmeproblem trots tåliga belägg/vätska så skulle jag välja kylscoop med luft som första grej.

Jag har inga problem mer än att mina fram-ok har börjat bli lite mörkare. Vill helst inte köra hetsiga små banor typ GTR Motorpark och Arlanda och Sviestad innan det, känns onödigt att bränna bränna gummitätningarna mm om det går enkelt att förebygga.


thumbs up


Jag har bara stekt bromsarna på Arlanda, visst rök det bra om dem på gtr med men inga fade tendenser på mittsverige eller gelleråsen... mina framok har en klart mörkare nyans på gr dekalen...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
37:an
Stockholm
Här sen Feb 2007
Inlägg: 48



Magnus Thomé skrev:


Jag fick materialspec av han som gjorde till sin egen Yaris och en liten bunt extra


Han är en stjärna som du Han har gjort en luftslang på lediga vänster sida nedre grillen som pekar på original oljekylare (vatten/olja). Oljan går inte upp över 113 grader skriver han nu efter mååånga trackdays. Mycket lättare och billigare än oljekylare... Inget till hjälp för er men kanske nån annan...
Edit: andra säger att det inte funkar med slang... Framtiden får utvisa, kanske en light lösning iaf

_________________
Frederik \/an De \/\/a||e
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
Då har 3D skrivaren fått jobba igen Har nu en version av skydd för oljekylaren klar. Blev några prototyper men nu känns den bra. Ska bara av med fronten igen då för att montera den då den monteras på insidan av bumpern.









_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Tjusigt!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Tjusigt!!!


Tack. Jo det känns som det riktigt bra. Nu är frågan om den kommer smälta eller inte 🤔 Men om det blir problem får jag byta material helt enkelt 🙂

Nu monterad:






_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
Lite uppdatering igen. Fegade tillslut ur med min "Torque arm" bussning i styvaste möjliga material. Den svarta (trackday versionen) som jag hade har 95 "Shore" medan den lila, som jag nu har, har 80 "Shore" (Fast road).

Mycket bättre med den lila nu. Med den svarta vibrerade bilen rätt bra vid tomgång, men vi körning märktes det inte av. Inga vibrationer jag märker av alls nu med den lila.











_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
I går blev det äntligen premiär på bana med Ford klubben på Gelleråsen. Tyvärr hade inte mina race fälgar (Wedsport TC105x) kommit, eller 3 hade kommit (tack Fedex) men nu kunde jag inte vänta längre så ett set AR-1 235/40-18 monterades på original fälgarna. Och i går blev det en första test på bana. 🙂

Hur gick det då? Inte jättefort, men kul 😅 Var rätt rostig både på bromspunkter och vilka växlar att välja vart. Men det gick bättre o bättre under dagen. Förra sommaren körde jag 1:14:558 med min M2C manuell. Nu i går blev bästa tiden 1:17.37. Alltså en evighet om 2.8 sekunder långsammare. Men jag körde inte 14:tider första trackday:en med M2C heller, det tog lite tid att lära känna bilen först. Kände mig dock tryggare och tryggare med bilen desto mer jag körde. Mina bromspunkter är dock under all kritik. Kan också hålla mer fart in i vissa kurvor med. Men finns det 2.8 sekunder? 🤔 Vi får se.

Bromsarna:
Endless ME22 tycker jag funkade riktigt bra med GRY. Tillräckligt aggressiva. Passar min "broms smak" bra. Så dom fortsätter jag med. Dock lyckades jag koka bromsvätskan. Detta hände i heat nr 2. Kände att pedalen inte hade mycket motstånd alls så jag körde direkt in och åtgärdade. Hade nog inte fått ur all "gammal" gat-vätska. Men med lite hjälp av två vänner så luftade vi systemet och sköljde ur en halvliter vätska och fyllde på med mer RBF660. Efter luftningen och mer RBF660 kändes bromsarna bra resten av dagen. Körde några längre heat på eftermiddagen med utan problem.

OK:en blev dock ordentligt varma. Hade temperatur klistermärken på och dom gick upp till 241 grader, trotts titan shims:en. Dom blev också mörkröda och den vita färgen gulaktig. Men det är förväntat av gat-OK på bana, så inte så konstigt. Hoppas dock att dammskydden överlevt.

Oljekylaren:
Kylde bra, max temp jag nådde var 111 grader. Vid kylvarv sjönk temp:en snabbt till strax under 100. Mitt 3D printade "skyddsnät" i PLA överlevde också. Var lite orolig den skulle smälta men den ser ut som ny fortfarande. 🙂

Bilen:
Känns att den är lätt, helst vid inbromsningar. Körmässigt känns den som framhjulsdriven i vissa partier och som bakhjulsdriven i andra. Körde SPORT (30% fram 70% bak) med ESC 100% av hela dagen. Förstår varför "alla snabba" kör lite toe-out bak. Lär rotera mer då. Men frågan är hur "o-stabil" den blir vid inbromsningar då.🤔 Men bara prova. Dock har jag tänkte köra CLUB TA i slutet Augusti och då kan jag inte montera mina justerbara TOE-stag. Kör jag club-CH får jag ha dom men i den klassen kommer jag inte hänga med, än. 😎

Tyckte den kränger en hel del med. Behöver inte vara dåligt, när jag pressade mer kändes det bättre. Men blev lite sugen på värre krängare.

Fick också lite fin lila färg på mitt Akra nu när jag kunde få upp temp:en lite. 😎

CAN-Checked display:
Monterat en CAN-Checked display sedan sist med. Har gjort en egen "skärm" som funkade rätt bra med den data jag vill se. Bra att den kan hålla koll på max-värden med. Men ska flytta upp "sensor namnet" på staplarna tror jag nog.


Sammanfattningsvis känner jag mig nöjd. Behöver ova mer och lära känna den på bana mer så kan det börja gå fort sedan.












_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
davve d
Norrtälje
Här sen Apr 2009
Inlägg: 345



Bra kört igår thumbs up

Från huvudposteringen såg GRY:n ut att röra på sig bra och anpassad för den typen av bana

Extra kul att ha följt din tråd och sen se resultatet på banan.

_________________
David Wicklund - Ford Club Sweden
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Kul rapport!

En fundering, jag körde några banträffar med originalbelägg och original bromsvätska, både med 225-bredd rdäck och 265-bredd rdäck, utan problem med varken fade eller mjuknande pedal. Frågan är varför du fick problem, undrar om du bromsar för länge och svagt kanske?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
davve d skrev:
Bra kört igår thumbs up

Från huvudposteringen såg GRY:n ut att röra på sig bra och anpassad för den typen av bana

Extra kul att ha följt din tråd och sen se resultatet på banan.



Tack, kul höra.


Magnus Thomé skrev:
Kul rapport!

En fundering, jag körde några banträffar med originalbelägg och original bromsvätska, både med 225-bredd rdäck och 265-bredd rdäck, utan problem med varken fade eller mjuknande pedal. Frågan är varför du fick problem, undrar om du bromsar för länge och svagt kanske?


Intressant. Kan vara så att jag är lite feg på bromsarna. Det kan absolut stämma. Men kanske var det original beläggen som räddade dig? Dom kanske bygger mindre värme?

Men det sagt, jag är dålig stämpla bromsen. Släpper alltid upp den lite så snart jag får första låsningen på däcken. Känner nästan aldrig av ABS .. 🤔 Får jobba på det, tror det är "att bromsa rätt" faktiskt som begränsar mig en del på banan. Funderar på köra Gelleråsen igen på Måndag. Blir nog fokusera på att bromsa hårt då. Tack för input. Tror du har helt rätt nu när jag täcker efter lite mer.

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Vad är det på Gelleråsen på måndag?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Vad är det på Gelleråsen på måndag?


"23 Juni, Trackday Open Pit" EDIT: oj jag läste väldigt fel 😑 Var ingen Trackday

Blev en liten film från igår med:




Sjukt försiktigt jag är när jag kör förbi dom 2 blå Focus RS i slutet. 😅 Men, better safe than sorry 🙂
Blir lösa ny kamera position till nästa gång. Har lite 3D printing på g för lösa det. 😁

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris 2022 - TimeAttackNU FINAL Ring Knutstorp
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
3 besök senaste veckan (17102 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande