Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Optimal hjulbas och viktfördelning för körglädje?
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (1158 totalt)
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17302


Trådstartare
Ponera att man har en bil på cirka 1000 kg med frontmotor och spårvidd på strax under 1,5 meter. Vilken hjulbas ska man sikta på för att få maximal körglädje? Är 2300 mm för kort så det riskerar att bli snärtigt?
Det finns nån förvirrad tanke som dyker upp då och då om att man ska ha samma vikt på båda hjulaxlarna, men jag upplever det som att det gör bilar svårare att balansera med pedalerna.

Som sagt så är varvtider helt och hållet ointressant utan bara körglädje och feedback räknas.

Tankar och funderingar?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Då kan nog baka in hastighet som en parameter som ger olika upplevelse av körglädje för olika former av rektanglar (axelavstånd/spårvidd). En glädjefull bil i lägre hastigheter kan bli spännande i högre hastigheter, och tvärt om för en mer långsmal.

145 i spårvidd och 226 i axelavstånd finns det ju ett exempel som kan ge glädje i 60-80 om vägen är trevlig, men det bygger på att hålla vikten och inte lasta på med för mycket grepp eller effekt.
Men ska man ha högfartsstabilitet så verkar det lösa sig att gå upp lite i axelavstånd, med lite förlust av rondellysterhet.

Det är nog mycket beror på (däck och effekt, önskad stabil hastighet etc), och sen får ju alla geometrier följa efter naturligtvis.

Kopiera nåt du trivs med

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Utan att veta måtten och förhållandet mellan bredd o längd mellan hjulen så tycker jag såhär utifrån var och hur jag vill ha kul med bilen:


BMW M3 E36 aningens "lång" och snäll/lätkörd men fortfarande väldigt kul

BMW M3 E46 lite "kortare", bångstyrigare än E36, väldigt kul
BMW M2 F87 ungefär samma som E46

BMW M3 E92 alldeles för "lång" för MIN smak för slalom, rondeller, småvägar och Svenska banor
BMW M3 F80 ännu mer en snabb motorvägsraket än E92


Jag kan absolut tänka mig att hjulbasförhållandet (bredd mätt på bakaxel i de här fallen) kanske matchar hur jag upplever dom. Eller så är jag ute o cyklar...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17302


Trådstartare
För att undvika brist på körkort tänker jag mig att en bil ska vara rolig att köra i sansade farter. En MX-5 av tidig sort är ett tydligt exempel på att man ska undvika att ha för styv fjädring och för mycket grepp. Man kan närma sig gränserna och passera dem utan att det blir skadligt för hälsan.
Tyvärr verkar 5000-kronors Miata svåra att hitta och mer än så är inte 30 år gamla japanska bilar värda.

Vad riskerar man genom att kopiera konceptets mått? Ska 5 cm extra spårvidd kompenseras med en decimeter hjulbas?

För ett antal år sen hade jag en bil med 149 cm spårvidd och 233 cm hjulbas (Opel Frontera Sport) och den kändes "livlig" för att uttrycka sig milt.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2131



Min egen erfarenhet stämmer bra med tumregeln, att ju ojämnare viktförhållanden är fram/bakaxel desto svårare att balansera en bil genom böjarna.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Man kan ju ha olika tänk kring vad man vill ha för beteende. Jag gillar korta små bilar. Även om allt nedan även hänger på hjulvinklar, dämpning, var motorn sitter o massa andra saker också så har jag landat i nåpon sorts grundtänk lite såhär:

- För kort - giftig

- Lagom men i kortare änden av sweetspoten - agil, svängvillig men kanske lite svår ibland när den sticker

- Lagom men i längre änden av sweetspoten - svängvillig och hysat lätt o kul att köra på gränsen

- För lång - vill inte svänga i tajtare grejer


Nyfiken på andra sätt att tänka kring det och andra sätt att formulera det. "Körglädlje" kan diskuteras mycket och länge thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Nu är inte Kadetten på något sätt i ordning, så lite svår att använda som referens, men jag tycker den är grym! Kort, agil, och rakt genom rolig att kasta in i svingar Hoppas dock den blir mycket bättre med åren, när hjulupphängning och annat blir fixad.

Annars har jag endast kört en E36 Compact som va ombyggd till M3 på bana, den va också rätt rolig.

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 965



Magnus Thomé skrev:

BMW M3 E36 aningens "lång" och snäll/lätkörd men fortfarande väldigt kul
BMW M3 E46 lite "kortare", bångstyrigare än E36, väldigt kul
BMW M3 E92 alldeles för "lång" för MIN smak för slalom, rondeller, småvägar och Svenska banor


tittar man på kvoten hjulbas/spårvidd så är det nog lite mer en fingervisning än ett faktum. Ta exemplet från Magnus.
BMW M3 E36 (aningens "lång") - 1,91 och 1,89 (fram och bak)
BMW M3 E46 (lite "kortare") - 1,85 och 1,83
BMW M3 E92 (alldeles för "lång") - 1,83 och 1,80

Där är E92 "kortast" av dem, men upplevs alldeles för lång. Slänger man in Stratos (1,52 - 1,49) och Miata NB (1,6 - 1,58) så är det givet att korta bilar är "kvickare", men G30 5-serie (som väl får betraktas som lite landsvägslok?) ligger på 1,85 - 1,82.. som en kvick och rolig M3 E46'a.
Corvette C4 ligger på 1,61 - 1,59, så den borde ju vara Miata-kvick i så fall..

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17302


Trådstartare
Jag kanske är fel ute som funderar över förhållandet hjulbas/spårvidd?
Vad gäller viktfördelning så är ju Porsche 924/944 bra exempel på att 50/50 utfört på fel sätt tar bort körglädje. De har jämn viktfördelning, men allt utslängt i ändarna så rotationsvilligheten är noll.

Jag kollade Jk95s profil för att se vilken Kadett han menade och där är ju en framtung bakhjulsdriven modell som de flesta brukar uppskatta känslan i. Möjligen har de ett rykte om bristande drivförmåga vintertid.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2131



"Problemet" med 924/944/968 var enl samtida tester inte att den inte styrde in utan att den som Teknikens Världs alltid skrev, "för perfekt"?
Speciellt jämfört med 911 antar jag, var den så snäll att man kunde slänga in den vårdslöst i vilken böj som helst utan bestraffning. "Så snäll att den är tråkig" (TV) men det kanske lika mkt var motorn (Zzzz) och som min kollega beskrev sin 944S2 "som en bakhjulsdriven Passat" med alla VW-delar, handtag osv

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3041



Lennart Mäkinen skrev:
Jag kanske är fel ute som funderar över förhållandet hjulbas/spårvidd?
Vad gäller viktfördelning så är ju Porsche 924/944 bra exempel på att 50/50 utfört på fel sätt tar bort körglädje. De har jämn viktfördelning, men allt utslängt i ändarna så rotationsvilligheten är noll.

Jag kollade Jk95s profil för att se vilken Kadett han menade och där är ju en framtung bakhjulsdriven modell som de flesta brukar uppskatta känslan i. Möjligen har de ett rykte om bristande drivförmåga vintertid.


Då måste ha kört riktigt dåliga transaxelbilar, har kört rätt få bilar som är lika kul på gata(slingriga vägar, inte motorväg såklart) än en bra uppsatt 924, skulle vara en elise, eller äldre bil typ elan. Min roterar gladeligen på gasuppsläpp när man behöver, och har ett bra bett i framvagnen när man behöver det.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17302


Trådstartare
Cédric skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Jag kanske är fel ute som funderar över förhållandet hjulbas/spårvidd?
Vad gäller viktfördelning så är ju Porsche 924/944 bra exempel på att 50/50 utfört på fel sätt tar bort körglädje. De har jämn viktfördelning, men allt utslängt i ändarna så rotationsvilligheten är noll.

Jag kollade Jk95s profil för att se vilken Kadett han menade och där är ju en framtung bakhjulsdriven modell som de flesta brukar uppskatta känslan i. Möjligen har de ett rykte om bristande drivförmåga vintertid.


Då måste ha kört riktigt dåliga transaxelbilar, har kört rätt få bilar som är lika kul på gata(slingriga vägar, inte motorväg såklart) än en bra uppsatt 924, skulle vara en elise, eller äldre bil typ elan. Min roterar gladeligen på gasuppsläpp när man behöver, och har ett bra bett i framvagnen när man behöver det.
Nu var inte meningen att basha en bilmodell utan att beskriva känslan. För mig har de varit OK, men inte bäst och de byter inte gärna riktning flera gånger i rad. En Miata känns "krispigare" än de 9x4 jag kört.

När jag hade Opel Speedster hade ju Bisting några stycken likadana och trots att vi ställde in hjulen lika var de olika att köra. Det gick att köra onödigtvis fort med Speedster, men det var tvunget att göras med viss respekt för att inte backa in i något.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3041



Lennart Mäkinen skrev:
Cédric skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Jag kanske är fel ute som funderar över förhållandet hjulbas/spårvidd?
Vad gäller viktfördelning så är ju Porsche 924/944 bra exempel på att 50/50 utfört på fel sätt tar bort körglädje. De har jämn viktfördelning, men allt utslängt i ändarna så rotationsvilligheten är noll.

Jag kollade Jk95s profil för att se vilken Kadett han menade och där är ju en framtung bakhjulsdriven modell som de flesta brukar uppskatta känslan i. Möjligen har de ett rykte om bristande drivförmåga vintertid.


Då måste ha kört riktigt dåliga transaxelbilar, har kört rätt få bilar som är lika kul på gata(slingriga vägar, inte motorväg såklart) än en bra uppsatt 924, skulle vara en elise, eller äldre bil typ elan. Min roterar gladeligen på gasuppsläpp när man behöver, och har ett bra bett i framvagnen när man behöver det.
Nu var inte meningen att basha en bilmodell utan att beskriva känslan. För mig har de varit OK, men inte bäst och de byter inte gärna riktning flera gånger i rad. En Miata känns "krispigare" än de 9x4 jag kört.

När jag hade Opel Speedster hade ju Bisting några stycken likadana och trots att vi ställde in hjulen lika var de olika att köra. Det gick att köra onödigtvis fort med Speedster, men det var tvunget att göras med viss respekt för att inte backa in i något.


Det kan bli ganska vanskligt att utvärdera viktfördelning, hjulbas osv baserat på nån enstaka individ man kört, med tanke på att det finns en massvis andra parametrar som har avsevärt större påverkan på hur känslan i bilen är, framförallt på landsväg, det var det jag försökte få fram. Bara för att en sliten e46 känns som en gungig lastbil betyder det ju inte att motorn fram behöver vara en dålig lösning, eller för den delen att e46 är en hopplös bil

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Hjulvinklar kan påverka svängvillighet en faslig massa tycker jag. Att importörer inte alltid kollar hjulvinklarna på bilar man lämnar till journalister tycker jag är märkligt. För om pressbilen har för mycket toe in tex så kommer alla tidningar skriva att den är riktningsstabil men tråkig och ovillig att svänga. Typ....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5070



Magnus Thomé skrev:
Hjulvinklar kan påverka svängvillighet en faslig massa tycker jag. Att importörer inte alltid kollar hjulvinklarna på bilar man lämnar till journalister tycker jag är märkligt. För om pressbilen har för mycket toe in tex så kommer alla tidningar skriva att den är riktningsstabil men tråkig och ovillig att svänga. Typ....


Detta är sjukt viktigt.

En annan väldigt svår-skattad parameter är tröghetsmoment runt Z. Två bilar med 50/50 och samma hjulbas/spårvidd kan vara väldigt olika om vikten är nära mitten eller långt fram + långt bak.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17302


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Magnus Thomé skrev:
Hjulvinklar kan påverka svängvillighet en faslig massa tycker jag. Att importörer inte alltid kollar hjulvinklarna på bilar man lämnar till journalister tycker jag är märkligt. För om pressbilen har för mycket toe in tex så kommer alla tidningar skriva att den är riktningsstabil men tråkig och ovillig att svänga. Typ....


Detta är sjukt viktigt.

En annan väldigt svår-skattad parameter är tröghetsmoment runt Z. Två bilar med 50/50 och samma hjulbas/spårvidd kan vara väldigt olika om vikten är nära mitten eller långt fram + långt bak.
Det är det jag menar med att Porsche 9x4 är tröga.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4046



Jag hade väldigt gärna provat en riktigt bra Escort Mk 2, den verkar ha förutsättningar för att vara rolig:


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Lennart Mäkinen skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Magnus Thomé skrev:
Hjulvinklar kan påverka svängvillighet en faslig massa tycker jag. Att importörer inte alltid kollar hjulvinklarna på bilar man lämnar till journalister tycker jag är märkligt. För om pressbilen har för mycket toe in tex så kommer alla tidningar skriva att den är riktningsstabil men tråkig och ovillig att svänga. Typ....


Detta är sjukt viktigt.

En annan väldigt svår-skattad parameter är tröghetsmoment runt Z. Två bilar med 50/50 och samma hjulbas/spårvidd kan vara väldigt olika om vikten är nära mitten eller långt fram + långt bak.
Det är det jag menar med att Porsche 9x4 är tröga.


Det finns ju tycke o smak inblandat i det här också. Nu gäller det iof en bakhjulsdriven frontmotorbil som du tänker på just nu men bland framhjulsdrivna, har du några favoriter där? Kul med lite lift off oversteer?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17302


Trådstartare
Jag provade en modern Focus ST för ett tag sen och gillade feedbacken, men det var bara några få mil utan att provocera. Lift off oversteer är en teknik jag inte behärskar. Det gick att justera vinkeln på min Civic TypeR, med ett gassläpp, men jag tycker inte att det blir lika skön känsla.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Magnus Thomé skrev:
Hjulvinklar kan påverka svängvillighet en faslig massa tycker jag. Att importörer inte alltid kollar hjulvinklarna på bilar man lämnar till journalister tycker jag är märkligt. För om pressbilen har för mycket toe in tex så kommer alla tidningar skriva att den är riktningsstabil men tråkig och ovillig att svänga. Typ....


Det här är ju Off Topic men ändå. Jag tycker det skiljer på nya Bettan jmfrt förra trots bara 28 mil så är det inte 100%.. Tar henne för en koll i nästa vecka hos IDH, det är nått som inte stämmer...

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 353



Hade en BMW 1M tidigare som är "fyrkantig" i sitt utförande.
Kalaskul på gatan, slängde mer än gärna ut baken (nästan lika kul som en Mini Cooper) men passade inte alls på banan.

BMW M2 som ersatte 1an är inte särskilt kul i lagliga hastigheter på gatan men gör sig desto bättre på banan.

Tidigare avverkat en del BMW Mini Cooper S och där var det stor skillnad på bilarna (R56 Cooper S mot R56 Cooper JCW) trots samma "modell".

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Hyundai i30N -23, 325i -88, MV Agusta 800
Citera
Allmänt banåkaforum
Optimal hjulbas och viktfördelning för körglädje?
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (1158 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande