Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Optimal hjulbas och viktfördelning för körglädje?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (1158 totalt)
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9845

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Nånstans i mitt minne, så har jag för mig att jag läst 1,5xspårvidd=hjulbas kan vara bra att sikta på.
Sen är det ju 1000 andra saker som spelar in.
Det går säkert att hitta allt från traktor till supersportbil med samma specar.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 807



Av min erfarenhet av Bmw är att hjulbas har väldigt lite att göra av känslan, de som Magnus beskriver om E92 och F80 är klart mer hur bilarna är uppsatta orginal än hjulbasen om du frågar mig.

Har åkt både Z4M, E36 M3, E46 M3, E92 M3 samt F serie M2 och M4.

Med 2480mm som kortast hjulbas och 2810mm som längst. Självklart gör de skillnad, men i mitt fall är de knappt märkbart.

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 965



Jannes Mustang har 23 cm längre hjulbas, och är ca 15 cm smalare i hjulbas än min 928, hans bil är kvick och smidig mellan konerna och min är en tjock autobahnkryssare. (Mussens kvot, ca 1,9(!) och 927'an ca 1.55)
Hjulbas/spårvidd är såklart en komponent i svängvillighet, men det är definitivt inget avgörande.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Plato skrev:
Av min erfarenhet av Bmw är att hjulbas har väldigt lite att göra av känslan, de som Magnus beskriver om E92 och F80 är klart mer hur bilarna är uppsatta orginal än hjulbasen om du frågar mig.

Har åkt både Z4M, E36 M3, E46 M3, E92 M3 samt F serie M2 och M4.

Med 2480mm som kortast hjulbas och 2810mm som längst. Självklart gör de skillnad, men i mitt fall är de knappt märkbart.

Jätteintressant tycker jag. Orkar du lite kort utveckla vad som gör att jag upplever E92 som "lång" och lite o-agil i slalom? Eller F80 som (lite för) stabil o väldigt tung i känsla på Emmaboda Superstage?

Hur är yttermåtten, är de två längre än E46 / F87?



Lennart, hoppas det är okej att jag spårar iväg lite i din tråd

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17302


Trådstartare
Självklart får tråden spåra åt olika håll. Att jag startade den var för att jag tänker komma under 240 och är fundersam över om det är vettigt.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4047



Lennart Mäkinen skrev:
Självklart får tråden spåra åt olika håll. Att jag startade den var för att jag tänker komma under 240 och är fundersam över om det är vettigt.


Jätterolig frågeställning, en fundering från mig är om du tänker skaffa en gammal eller nyare bil?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17302


Trådstartare
Janne J skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Självklart får tråden spåra åt olika håll. Att jag startade den var för att jag tänker komma under 240 och är fundersam över om det är vettigt.


Jätterolig frågeställning, en fundering från mig är om du tänker skaffa en gammal eller nyare bil?
Jag utgår från en BMW 320 touring - 00.
Tanken är att behålla framvagn, bakvagn och maskineri. Torpedvägg och en del av golvet blir kvar och det får ansluta till den del av golvet som bakvagnen hålls fast i. Efter bakre stötdämparna blir det ett utrymme för tanken.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2735



Lennart Mäkinen skrev:

Jag kollade Jk95s profil för att se vilken Kadett han menade och där är ju en framtung bakhjulsdriven modell som de flesta brukar uppskatta känslan i. Möjligen har de ett rykte om bristande drivförmåga vintertid.


De var ett nytt sätt att säga rumplätt på

Något jag snappade upp i tråden var corvette vs miata. På pappret relativt lika bilar, a armar fram, front motor röd liknande spårvidd/hjulbas. Men har inte den ena ganska högt KPI och en del strul medan den andra är tvärtom?

Har inte kört någon av dom, ovan är bara vad jag snappat upp på intranätet..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 807



Magnus Thomé skrev:
Plato skrev:
Av min erfarenhet av Bmw är att hjulbas har väldigt lite att göra av känslan, de som Magnus beskriver om E92 och F80 är klart mer hur bilarna är uppsatta orginal än hjulbasen om du frågar mig.

Har åkt både Z4M, E36 M3, E46 M3, E92 M3 samt F serie M2 och M4.

Med 2480mm som kortast hjulbas och 2810mm som längst. Självklart gör de skillnad, men i mitt fall är de knappt märkbart.

Jätteintressant tycker jag. Orkar du lite kort utveckla vad som gör att jag upplever E92 som "lång" och lite o-agil i slalom? Eller F80 som (lite för) stabil o väldigt tung i känsla på Emmaboda Superstage?

Hur är yttermåtten, är de två längre än E46 / F87?



Lennart, hoppas det är okej att jag spårar iväg lite i din tråd


Skulle säga att de har extremt mycket att göra med stötdämpare samt diff.
Bilarna att uppsatta olika.

E92 M3 tycker jag är helt ointressanta original, otroligt tung känsla som du beskriver. Men blir fantastisk med rätt mods. men de räcker inte med några sänkfjädrar eller Road & track för att väcka liv i klumparna.
E92 har 4cm längre hjulbas än e46 och 6cm längre än M2.

Precis samma med F80/F82. De är uppsatta för något helt annat än att upplevas direkta.
Jag sågade F-series styrrespons och direkthet som du skriver helt till jag fick prova en som var vettigt preppad.
Det gjorde att jag köpte en M4 igen.

Så jag håller med dig helt klart, att hyffsat standard så skiljer modellerna sig åt väldigt.
men ger du dem samma förutsättning med chassi, diff osv. Så är de extremt lika.

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Optimal hjulbas och viktfördelning för körglädje?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (1158 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande