Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Hur beräkna en bils frontareale (drag-uträkningar)
3806 besök totalt
Orjan Sandland
Åmot
Här sen Maj 2003
Inlägg: 203


Trådstartare
Porsche 944 har en total dragcoefficient (CdA) på 0,66, men när vi har ändrat saker o ting i våran banracare's front - vad måste jag göra för att finna den ändrade A(reale)?
Jag tror inte jag orkar göra det 100%, men det skulle va bra å fått en ide om det är mycket differens till 944'ans standard A/CdA.

Bästa hälsningar,
orjan Sandland

_________________
Orjan Sandland
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Varför det?
Det som är intressant är CD*A, då arean A är en godtycklig area som man kan ta vilken som helst, bara den anses hyfsat "lämplig". Om man däremot vill jämföra olika stora fordon så är ju CD intressant eftersom den är dimensionslös, men eftersom arean är lite godtycklig så blir det ändå inte exakt utan mer ett jämföreslemått på saker som har ungefär samma form men lite olika storlek.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Orjan Sandland
Åmot
Här sen Maj 2003
Inlägg: 203


Trådstartare
Jag tänkte att våran A har ändrats när vi har sänkt bilen, monterad splitter osv - men kanske jag tänker fel? om A ändrats, så är ju inte CdA det samma längre, och då blir input til data loggern lite fel.

/orjan

_________________
Orjan Sandland
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



om ni har sänkt bilen så kan det även vara fullt möjligt, för att inte säga troligt, att CD har ändrats. Så om A är tvärsnittsarean av själva bilen och inte ända ned till backen så kan CD*A ha ändrats för att CD har ändrats och inte A.
Man kan ju få till motståndet hyfsat genom att anta att det är F = a + b*u + c*u^2 och sedan testa hur lång tid hastighetsminskningen tar vid olika hastigheter. Skall helst vara vindstilla och plant, men man kan ju testa åt olika håll för att vara säker. Parametern c är tämligen nära CD*A*rho*0.5. Så om man vet luftens densitet, rho, så kan man räkna ut CD*A.
Nu har jag inte testat själv, men jag har läst att det skall funka hyfsat. Om man t.ex. testar vid 100, 140 180 och mäter hur lång tid det tar att minska hastigheten ifrån +5 till -5 km/h runt det värdet så skall det bli rätt nära sanningen.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Rullmotståndet är försumbart eller?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Orjan Sandland
Åmot
Här sen Maj 2003
Inlägg: 203


Trådstartare
Tack! Jag fann även det samma beskrivit i hjälpfilen till dataloggern. Testen heter en "Coast down" test och görs såhär:

"Calculating CdA and rolling resistance

The method described here is suitable for use with vehicle speeds up to 100kph (60mph). Coast down calculations should be done on a flat surface on a wind free day. Testing involves timing the vehicle whilst decelerating in neutral. Time the deceleration over two speed intervals, one high speed test (about 60-100kph or 40-60mph) and one low speed test (about 15kph or 10mph). The timing can be done accurately by using the DL90/DL1/AX22 to log speed data and then plotting graphs of the speeds. Enter the details into the table below, select the units you wish to use, then press Calculate to get the CdA and the rolling resistance values "

Kalkulatorn tar input "high start speed", "high end speed", "high time interval", "low start speed", "low end speed", "low time interval", vehicle mass... Och så ger den CdA och Rolling resistance.

Det blir interessant att testa och sammanlikna mot en omodifierad 944.

/orjan

_________________
Orjan Sandland
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



MaZ skrev:
Rullmotståndet är försumbart eller?

Nej, det utgörs i huvudsak av parametern a. Parametern b bör vara försumbar om jag förstått det rätt, och därför kanske man bara behöver två mätstationer, men visst hastighetsberoende kan nog rullmotståndet ha. Däcken kan även vara lite olinjära och ge upphov till stånde vågor i högre hastigheter som kan ge plötsligt ökat rullmotstånd. Nu var det i en gammal fordonsdynamikbok som jag läste det, så det kanske inte är lika känsligt med moderna däck?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Däckbältets stående vågor är huvudsakligen ett diagonaldäcks problem, med radialdäcket steg frekvensen och den blev styrbar med hjälp av bältets massa och böjstyvhet, därav hastighetsklassningen på däck. Tex. vinterdäck som behöver ett vekt bälte för att få bra grepp mot snö är sällan klassade över 160 km/h.

om man gör ett antal coast downs från maxfart till noll så kan man (om man har logger som du har) klippa och ta mellantider i signalen och få en riktigt bra bedömning av motståndet. Tex en däcktrycksökning med 0,5 bar syns i form av minskat rullmotstånd vid de lägre hastigheterna. Man kan även få svar på hur mycket större rullmotståndet är för ett däck men mycket camber eller om toe in/out verkligen ger ökat motstånd. Det är bra med logger.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Jag insåg precis att jag vill ha en logger...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hmm A när man snackar bil hadde jag fått för mig att det var den projekterade front arian, fel???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Jag har en "prestanda computer" för ändamålet. om någon känner för att testa. Den använder magnetgivare på hjulen, vevaxeln, och finns-(fanns) även för lägessensorer för t,ex fjädringsvägen.
Hur som helst så kör man bilen frirullsndes mellan två olika hastigheter i båda rikningarna. Man får ut rullmotståndet separerat från luftmotståndet. Man kan testa med att sätta på en spoiler och då se vad det gör. Eller ändra lufttrycket i däcken. Eftersom den inte har accelerometer utan mäter "mekaninskt" så bler det fel om mäthjulen låses, t,ex framhjulen vid bromsning. Man kan även logga ett banvarv. Skrivarutgång för ett antal valbara parametrar. Jag har en liten pappersskrivare till.

Kanske något för Fuling att laborera med?
MVH
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Racetech
Hur beräkna en bils frontareale (drag-uträkningar)
3806 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande