Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
CO2 svetsgas
407 besök totalt
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064


Trådstartare
.
Jag vet att det finns skilda meningar om CO2 som svetsgas, men vi skippar den diskussionen nu.

Jag har sett att Air Liquide marknadsför ALbee CO2, R744 11L som svetsgas. Någon här som har testat denna gas/leverantör?

I så fall borde väl även andra leverantörer av R744 vara aktuella som alternativ svetsgas?

CO2 flaskor används även inom restaurangbranschen. Även detta ett alternativ till dyra kontrakt typ AGA?

_________________
Calle Olsson
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235



Bla Jula säljer ju 5-8 literstuber med argonmix. Kostar en slant men sen äger du ju tuben och kan sälja den för bra pengar om du tröttnar. Svetsar du jättemycke så kör du ju slut fort men Jula har öppet mycke, ett alternativ till hyrtub eller co².
Vi körde co² på ett gammalgammalt jobb. Min uppfattning är att smältan blir väldigt varm så vi fick köra fort. Inga problem men en annan teknik. Vi svetsade tryckkärl så alla provtrycktes men det va inte direkt fler fel än med argon, men billigare.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064


Trådstartare
elCrillo skrev:
Bla Jula säljer ju 5-8 literstuber med argonmix. Kostar en slant men sen äger du ju tuben och kan sälja den för bra pengar om du tröttnar.

Hur funkar det med fyllning om Jula skulle sluta med svetsgas? AGA/Linde tex fyller väl bara sina egna flaskor som är uthyrda på kontrakt?

_________________
Calle Olsson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12837



Julas tuber är från stockamöllan. Dvs du får åka dit istället. thumbs up
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Julas tuber är från stockamöllan. Dvs du får åka dit istället. thumbs up

Så möbeltillverkaren fyller gas?

_________________
Calle Olsson
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235



calle_o skrev:
elCrillo skrev:
Bla Jula säljer ju 5-8 literstuber med argonmix. Kostar en slant men sen äger du ju tuben och kan sälja den för bra pengar om du tröttnar.

Hur funkar det med fyllning om Jula skulle sluta med svetsgas? AGA/Linde tex fyller väl bara sina egna flaskor som är uthyrda på kontrakt?


Aga/Linde har köpeflaskor också.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12837



calle_o skrev:
And ersJepp sson skrev:
Julas tuber är från stockamöllan. Dvs du får åka dit istället. thumbs up

Så möbeltillverkaren fyller gas?


Strandmöllan... blev lite fel där 😂
Citera
AntonK
Danderyd
Här sen Jan 2009
Inlägg: 69



elCrillo skrev:
calle_o skrev:
elCrillo skrev:
Bla Jula säljer ju 5-8 literstuber med argonmix. Kostar en slant men sen äger du ju tuben och kan sälja den för bra pengar om du tröttnar.

Hur funkar det med fyllning om Jula skulle sluta med svetsgas? AGA/Linde tex fyller väl bara sina egna flaskor som är uthyrda på kontrakt?


Aga/Linde har köpeflaskor också.


Linde har köpeflaskort upp till 10L iallafall

_________________
Anton Kviberg

Toyota Mr2 Gti 1991
Golf GTI mk5 2005
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



AntonK skrev:
elCrillo skrev:
calle_o skrev:
elCrillo skrev:
Bla Jula säljer ju 5-8 literstuber med argonmix. Kostar en slant men sen äger du ju tuben och kan sälja den för bra pengar om du tröttnar.

Hur funkar det med fyllning om Jula skulle sluta med svetsgas? AGA/Linde tex fyller väl bara sina egna flaskor som är uthyrda på kontrakt?


Aga/Linde har köpeflaskor också.


Linde har köpeflaskort upp till 10L iallafall


Både AGA/Linde och AirLiquide har 11l köpeflaskor för en mängd olika gaser. Även Strandmöllen (Lula) har 8l flaska men 300bar så det är lika stor gasvolym som 11l flaska. De mindre 5l flaskorna är väldigt små och är lite dyrare att fylla för samma mängd gas.

Strandmöllen och AirLiquide har inbyggda tryckregulatorer men flaskorna är lite dyrare att köpa än AGA/Linde.

För mig blev det AGA/Linde då jag bor nära och jag ville ha dubbelregulator för att kunna köra rotgas på rostfritt. De inbyggda regulatorerna har bara en utgång så då får man köpa loss två flaskor för att kunna köra rotgas.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Skruva banåkabil
CO2 svetsgas
407 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande