Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Byta hjullager?!
6 besök senaste veckan (1031 totalt)
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5495


Trådstartare
Det ser så jälva lätt ut på filmen.

https://www.youtube.com/watch?v=0ga5PVJtzu0

Men det sitter som berget.

Hur många tons press behövs? räcker 10 eller ska man köpa 20?

...har snart lagt mer pengar på verktyg för att byta än vad hela bilen kostade.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5495


Trådstartare

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188



dstr skrev:
Det ser så jälva lätt ut på filmen.

https://www.youtube.com/watch?v=0ga5PVJtzu0

Men det sitter som berget.

Hur många tons press behövs? räcker 10 eller ska man köpa 20?

...har snart lagt mer pengar på verktyg för att byta än vad hela bilen kostade.


På min Opel Insignia tog jag till slut bort spindeln, pallade upp det väl (nåja) på träklossar, la en handslägga som passade lagret perfekt på lagret och sedan tog jag den största släggan jag hittade och slog allt vad jag kunde på handsläggan. Efter 45 minuter lossnade det...
Det kändes i kroppen dagen efter.

Edit: Innan dess hade jag provat allt jag kunde komma på inklusive värme med gasolvärmare.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Marcus Gustafsson skrev:
dstr skrev:
Det ser så jälva lätt ut på filmen.

https://www.youtube.com/watch?v=0ga5PVJtzu0

Men det sitter som berget.

Hur många tons press behövs? räcker 10 eller ska man köpa 20?

...har snart lagt mer pengar på verktyg för att byta än vad hela bilen kostade.


På min Opel Insignia tog jag till slut bort spindeln, pallade upp det väl (nåja) på träklossar, la en handslägga som passade lagret perfekt på lagret och sedan tog jag den största släggan jag hittade och slog allt vad jag kunde på handsläggan. Efter 45 minuter lossnade det...
Det kändes i kroppen dagen efter.

Edit: Innan dess hade jag provat allt jag kunde komma på inklusive värme med gasolvärmare.
Finns det uprights med ok hjullager (och kanske tom drivaxel) att få tag på så kan det vara enklare. Saker behöver ju inte vara rätt och riktigt efter en "bonnig" demonetering.
Det kan ju gå att spräcka yttre lagerbana i vissa konstruktioner, ännu en "bonnig" metod.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1132



konstigt du inte får ut hjullager med avdrager som på filmen, säker på att du har tilräcklig stor hylsa som hjullager
kan glida in i
men Med en 20t press går det som en lek. Ångrar inte jag köpte en sån. av med allt o upp i pressen då kommer det ut.
Tips... Inner ringen som han bankade på med en mejsel brukar jag först slipa ner försiktigt med en vinkelslip
Entan lossnar den av sej själv annars kan man spräcka sista biten

_________________
henrik nielsen
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5495


Trådstartare
fordcapri skrev:
konstigt du inte får ut hjullager med avdrager som på filmen, säker på att du har tilräcklig stor hylsa som hjullager
kan glida in i


Ja, hylsan är rymlig.

Jag börjar dock undra om "brickan" som trycker på kilar fast lagret. Jag fick ur yttre halvan av lagret när jag drog loss hjulnavet och ytan är ju konisk.

Dagens övning blir att ta loss specialverktyget och se om jag får in metallbladet på tigersågen i hålet för drivaxeln... imorgon: ny spindel köpes!

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6100



Jag använde dremel med tunn kapskiva för att dela på yttre lagerbana när ett hjullager gått varmt o svetsats mot hjulnavet. Meckigt ja.

Godmorgon förresten!

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



dstr skrev:
Hur många tons press behövs? räcker 10 eller ska man köpa 20?

Vi hjälpte en kille på jobbet att byta hjullager på en Ford samma typ av lager,
det behövdes just över 20 ton innan det small till och lossnade... det var den lilla pressen vi
använde 50ton.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5495


Trådstartare
dstr skrev:
fordcapri skrev:
konstigt du inte får ut hjullager med avdrager som på filmen, säker på att du har tilräcklig stor hylsa som hjullager
kan glida in i


Ja, hylsan är rymlig.

Jag börjar dock undra om "brickan" som trycker på kilar fast lagret. Jag fick ur yttre halvan av lagret när jag drog loss hjulnavet och ytan är ju konisk.

Dagens övning blir att ta loss specialverktyget och se om jag får in metallbladet på tigersågen i hålet för drivaxeln... imorgon: ny spindel köpes!


Ny spindel köptes, på vad som borde varit ett bra regnummer.

Dock så var denna med ABS, så annan storlek på lagret, men i övrigt såg dom lika ut. FÖRUTOM ATT BITEN SOM SKA IN I FJÄDERBENET VAR 4MM TJOCKARE.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jag skulle tro att original hyffsat frikostiga toleranser och miljön bilen gått i gör att lager ibland lossnar relativt lätt. Och andra gånger sitter så pass hårt att man har haft ihjäl lagerytor när man väl får bort det och ska ha in nya lagret, brukar sällan bli någon vidare livslängd på nya lagret i det senare av fallen.

Släpper inte lagret med 20 ton, så är ju risken stor att så är fallet.( 10 ton är för lite skulle jag tro.)

Jag använder så gott som alltid spetsen för att krympa ytterring och vinkelslip för att öppna innerringen. Det brukar hjälpa avsevärt.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Hmm, värmer man så måste det ju vara väldigt exakt, annars sväller ju allt på en gång. Om spindeln är loss, får den plats i en frys? Då kan det funka med värme eftersom tappen är kall längre... Klassiskt trick när vi bytte ramlager. In med lagret frysen (6205 C4) och sen värma blocket. Då kunde man nästan bara släppa ned lagret och trycka med handen...

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Man måste nästan ha acetylen/skärmunstycke för att kunna värma tillräckligt precist när det gäller innerring som sitter fast runt axel. Det brukar vara möjligt att skära sänder med vinkelslip och knacka loss resten

Ytterring som sitter fast i nutid lagerhus, gör rent och lägg ett varv med svets inuti lagret så krymper det flera hundradelar och nästan "ramlar" ur. .

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



knotan skrev:
Man måste nästan ha acetylen/skärmunstycke för att kunna värma tillräckligt precist när det gäller innerring som sitter fast runt axel.

Krallig induktionsvärmare fixar det också thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Ajuste, tänkte inte ens på det då jag aldrig haft tillgång till en

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5495


Trådstartare
Nu har jag snart svart bälte i att byta hjullager.

Bytte på andra sidan på drygt en timme.

Vinkelslip <3

Dremel <3 <3

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Har en 10 tons press och den brukar fungera på normalt sittande saker. Men jag hade ett lager som den inte tog, men det lossnade rätt lätt med en handslägga. Ska man slå gäller det att man har ett stumt underlag annars försvinner energin.

Att lägga en rejäl söm med MIGen på fullt flås på insidan av ytterbanan är ett bra trick ibland. Svetsen drar ihop lagret lite när den svalnar och det blir mycket enklare att banka ut lagret.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Skruva banåkabil
Byta hjullager?!
6 besök senaste veckan (1031 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande