Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil hastighetsmätare | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (824 totalt) |
hastighetsmätaren visar fel. den visar typ hälften av riktiga hastigheten
jag har en tremec t5 med mekanisk uttag. wire. från en mustang 1986 o en hastighetsmätare med ratio 1:1 finns det nån mojäng man kan sätta på wiren o få ratio justerbar. gängan är 5/8-18. kan bara hitta såna från elektronisk till wire _________________ henrik nielsen |
||
Sån här har jag sett dom ändvänt på hot rod garage när dom monterat tremec ,sen om det är rätt för ditt ändamål vet jag inte riktigt
https://shop.bowlertransmissions.com _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||
Det finns olika utväxlingsboxar att köpa på lite mer eller mindre obskyra ställen men att räkna ut vad som behövs är inte plätt-lätt. Till T5 finns en mängd olika drev (både drivna och drivande) så det kanske är enklare/billigare att reda ut dem och byta?
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
perfekt detta måste ju bli rätt dyrt men bra tack läste lite närmare på detta, hur kan det fungera att bara byta ett drev måste man oxå byte drevet i lådan nu har jag läst på mer o det behövs inte bytas i lådan _________________ henrik nielsen |
||
ringde norrlands custom o han hade dreven löst så jag beställde ett 17 o ett 16 kugg
det satt 18 på bilen, så får vi se om det blir bättre hittade en kanon sida vart man kan räkna ut vilken utväxling man ska ha https://lmr.com/products/Mustang-Spe denna sida hade jag alldrig hittat utan din länk Mange _________________ henrik nielsen |
||
ja då har jag bytt till det minsta drevet man kan få..16 kuggars.. o det räckte inte...höjde bara lite ca 10 km.
va göra nu finns det någon retro mätare med utv 1:" den jag har är 1:1 i utv men jag hittar ingen. o kan det kanske fixa mitt problem med en mätare som har 1:2 i utv ?? _________________ henrik nielsen |
||
https://instrumentjige.se/
Kolla med dom om ditt problem eller med de som tar över firman enligt info på hemsidan. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
Det går ju att byta drevet på växellådans axel också om du vill, men du får ju räkna på om det räcker.
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
hur byter man drevet i lådan, blir inte klok på det. hittar inget på nätet vet inte riktigt va jag ska goggla på.
det konstiga är att enligt https://lmr.com/products/Mustang-Spe behöver jag ett 17 kuggars drev, men lik förbannad funkar det inte. är det ok att ha en miles mätare med liten km skala frågar för att jag kan köpa en org hastighetsmätare från en mustang o då måste det ju fungera typ den här lite svårt att se men stora siffror miles, små siffror km _________________ henrik nielsen |
||
Här är en film på hur man gör för att byta hastighetsmätardrev på en T5-låda:
https://youtu.be/C5CCzgTRnc4 _________________ Mikael Mohlin |
||
Generellt brukar man anse att huvudskalan ska vara km/h.
Men det är ju enkelt att få en ny tavla gjord (dekal) till Mustangens mätare om du vill. Den visar ju dock bara rätt om du har samma slutväxel och rullomkrets på bakhjulen som Mustangen hade. Men det blir ju närmare i alla fall. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
tack för denna som jag misstänkte ner med lådan det vill jag helst undvika specielt när jag inte vet vilket drev jag ska ha på _________________ henrik nielsen |
||
jag tror jag ska testa köpa en org mätare o se vad som händer o om det funkar göra en sån dekal det slog mej det kan ju vara fel på min nya mätare ???????? _________________ henrik nielsen |
||
någon som har testat att sätta sån typ mc mätare med magnet o givare på bilen ?
undrar om det skulle gå att ha magneten på kardanen ? jag använde såna förut når jag byggde HD choppers, det var även godkänt på regbes. då var det iallafall det hade varit en smidig lösning på mitt problem _________________ henrik nielsen |
||
Finns många som regbes med cyckeldator med magneten på kartan.
Men det kan gnällas om belysning, det ska ju gå att se i mörkret. |
||
Jag har kört så i några år, då hade jag magneten på en av fästskruvarna till bromsskivan fram. På Capri skruvas ju originalskivan bakifrån navet så där är det enkelt att göra ett fäste.
Normalt sett funkar kardanen också bra. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Jag råkade ut för knasiga värden på en moped eller mc en gång. Då visade det sig vara wiren eller om det var drevet i hjulet som var slitet och liksom inte vred runt när man kom upp i fart. Så den visade för låg hastighet av den enkla anledningen. Gissar att det är lite grövre saker på bil kanske? Bara en tanke.
Det blir mest exakt och vanligen lättast att sätta hastigheten direkt på ett hjul/bromsskiva/nav) för att slippa felmarginalen som blir när man räknar om utväxling i bakaxeln. Det är inga problem att skarva/förlänga kabeln om den medföljande är för kort _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
hej o tack för era input
jag ska kolla om jag kan få till det på broms skivan fram, där vet jag det fungerar på mc iallafal man kan kanske borra et litet hål o fäste den i jag ska skruva av wiren o kolla om den snurrar när jag kommer upp i fart för enligt alla uträkningar så ska det vara rätt drev i lådan jo sladden kan man korta o förlänga hur man vil _________________ henrik nielsen |
||
Skruva banåkabil hastighetsmätare | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (824 totalt) |