Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Nytt R-däck, Bridgestone Potenza Race | << 1, 2 3724 besök totalt |
Som ligger i Europa... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Jo men de betalar alla avgifter och skatter, se https://www.demon-tweeks.com/se/deli Dessutom gratis frakt över EUR250 _________________ H e n r i k _ S t e n b e r g |
||||||
Från DT i england skickas det, alla avgifter, mm, är betalt och klart. Sen kommer det till Sckenker i Sverige och då börjar problemen. Du kommer få ett SMS "Vi har peket på väg till dig, för att vi kunna leverera det behövs en tullfullmakt, maila den till oss.". Svaret du skickar kan bli "Vad är en tullfullmakt? Räcker det med att jag ger er rätt att utfärda en sådan i mitt namn för paketet så är det löst, se isåfall mitt svar här som en tullfullmakt." Svaret du får är: "-NEIN! (för det är ju ett tyskt bolag) Du måste använda rätt formulär och du ska ange både GLS- och MMT-numren. Här kommer formuläret." Varför de inte kunde skicka formuläret från början eller en länk fört att ladda ner det kunde de inte svara på. Räkna med några dagar på detta, för de svarar inte direkt och de skickar inte paketet vidare utan tullfullmakten. Sen kommer nästa roliga del, utlämning. Du följer ditt paket via hemsidan och ser att det har kommit till utlämningsstället på morgonen, på eftermiddagen så har du inte fått ditt normala SMS om att det finns palet att hämta så du ringer supporten på Schenker och de är väldigt hjälpsamma och ger dig numret du behöver för att hämta paketet men säger även: "-Det finns inget telefonnummer registrerat för paketet.." "-Men ni skickade ju SMS om tullfullmakt så ni har ju numret till mig från avsändaren?" "-Ja, men vi gör ju manuell hantering av telefonnummer på vår sida i Sverige och ofta så struntar de i telefonnumret... " Nu beställde iofs inte jag däck utan annat från Demon Tweeks. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Tänkte på just förtullningen osv. _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||||
Efter Brexit har det blivit "lite" mer omständigt. _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||||
Så kom de till slut, var lite leveranstid på fälgen och sen satt de i tullen i Malmö några dagar (0kr i tull). Testas till helgen lite försiktigt på Kinnekulle med MX5 Racing Club (finns platser kvar oavsett bilmärke för den som vill köra!)
[/img] _________________ H e n r i k _ S t e n b e r g |
||||||
Testade däcket på Kinnekulle. Till saker hör att det är på en ny GR86 med bara 78mil på mätaren med HKS coilovers, Ferodo DS1.11 bromsbelägg så jag har inga referenser med samma bil och körde inte riktigt max attack, men har kört samma bana med Miata ND och Porsche 718 Spyder.
Däcket är 225/40/R18 på 9" fälg. TW200, 5.5mm mönsterdjup nytt. I början körde jag lite för högt tryck, runt 2.3 bar, och då gick de varma men hade ändå ganska bra grepp, de blev inte smetiga, däremot korvade sig ytan en del. Är nog ganska bra stommar. Sänkte sedan trycket mera och upplevde som bästa grepp när man höll sig på max 2.15 bar. Greppmässigt påminde de om A052 på Miatan med att greppet finns tidigt men verkar klara värmen bättre. Stryrning och bromsning upplevde jag som väldigt stabil och förutsägbar. Bra känsla i ratten, kände varenda liten detalj i ratten. De är ganska tysta på gata, och hörde inte mycket skrik på bana. Sammantaget är jag väldigt nöjda med dem, måste såklart vänja mig mera med bilen men tror inte däcken är något dåligt köp alls! _________________ H e n r i k _ S t e n b e r g |
||||||
Stämmer, ger bra sidosupport till däcket. Men ja, det är rejäl stretch. Se även https://m.tirerack.com/tires/tests/testDisplay.jsp?ttid=296&AID=10691520&PID=100165352&SID=130832X1629216X363e04087de6c3f5005d13de39e74944&cjevent=ad122c63d25111ed825fd2b60a18b8fa _________________ H e n r i k _ S t e n b e r g |
||||||
|
||||||
Lite uppdatering efter Gelleråsen.
Körde som bäst 1:16,45 med 235hk och ~1351 kg. Däcken bromsar väldigt bra och stabilt, bra respons i styrning, håller bra grepp i kurvorna och släpper progressivt så är väldigt lättkörda. De kräver dock en del camber, har -3 grader (McPherson) och kan se visst slitage på ytterkanten. Rullade 25 mil hem i regn också utan problem. Är väldigt nöjda med dem. _________________ H e n r i k _ S t e n b e r g |
||||||
Däck för banåka Nytt R-däck, Bridgestone Potenza Race | << 1, 2 3724 besök totalt |