Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Westfield SEiW Zetec 2011 - Lilla Gul - SPVM-funderingar
1, 2, 3, 4, 5   >>
152 besök senaste veckan (7630 totalt)
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7121

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Ska man köpa bil är det lika bra att köpa en med tråd. Mitt fjärde Seven-derivat, by the way. Lika många som mina Miator, när jag tänker efter. I någon mån letade jag efter någonting kul, välbyggt och inte fullt lika hysteriskt som min tidigare Megabusa. För den var sinnessjuk.

Så en car engined car, då. Fast lite kul, och som kan vara kontrast till det mesta annat. Och det var ju precis en sådan som Figgz annonserade ut. Så handpenningen lades rätt kvickt och sedan var det bara att vänta på att man skulle få tid att hämta den.

Det handlar om en Westfield SEiW byggd för något tiotal år sedan enligt beprövat recept: Zetec och idel Ford-delar. Enligt registreringsbeviset är fabrikatet "Lilla Gul", så det får den heta även i min vård. Det finns förstås en spec också, om någon är intresserad.

Han som sålde bilen skrev:
Väldigt påkostad och extremt välbyggd Super Seven säljes pga byte till annan sportbil.
Besiktningsbefriad (T12BF) för all framtid, låg skatt (360kr). Bilen är enbart använd för hobbybruk men byggd och redo för Roadsport A om man vill tävla.

Vikt: 560kg
Effekt: Ca 180hk
Regnr: URO 520

Motor & drivlina
Ford Zetec Blacktop på 2 liter. Separata spjällhus, omslipade kammar, Omex 600 ECU, lätt svänghjul (< 5kg), ny koppling 2021, Ford Typ9 växellåda samt Sierra 7" bakaxel med Ford LSD och 3.9 utväxling.
Ompackningsbar ljuddämpare för att klara 95dB på racerbanor vid fullgas. Extremt lättkörd med väldigt bra vrid/effektkurva.

Bromsar:
Hispec bromsok i aluminium: 4kolvs fram och 2kolvs bak. Ferodo DS2500 belägg fram.

Hjul:
7x13" Revolution wheels (5.6kg styck) med Toyo R888R i 205/60-13, nya för säsongen 2022. 2st extrahjul på 6x13" Ford RS fälgar med Toyo R888R

Ram & kaross:
Wide track bärarmar fram, individuell hjulupphängning bak, ställbara coilovers runtom.
Westfield Widebody kaross och ram med sänkt golv (så att även långa förare sitter lågt). Karossen är i mycket bra skick, helt i glasfiber med gul gelcoat.
Ny framruta monterad 2020, rejäl godkänd störtbåge samt Escort styrväxel med quick rack

Övrigt:
Dash2 digital instrumentpanel med ingångar för alla givare och ställbar layout.
Tillett kolfiber/glasfiberstolar4p bälten på bägge sidorna
Instrumentbräda i kolfiber
Snap off rattnav
Lätt racebatteri
Hela bilen genomgången vintern 2020/2021, uppdaterat elsystem som är extremt överskådligt och inga nystan av kablar.


I helgen blev det blev en tur till Göteborg, med tillhörande besök på Liseberg så att 13-åringen blev nöjd. Jag hade glömt hur trött man blir i fötterna av nöjesparker, och hur ont man får i ryggen av att åka deras attraktioner.

Det ordnade upp sig på söndagsmorgonen. Provkörning i regn, med tillhörande rundpall i rondell. Vindruta är ju en briljant uppfinning, men de kanske bör kompletteras med vindrutetorkare också.

Sedan påbörjades resan hem. En annan sak jag hade glömt är hur lång tid det tar att köra med släp. Så överlämningen av den delat vårdade tonåringen blev något försenad. Nåväl.

Väl hemma lastades det av (fick fundera hur jag skulle göra med släpvändning på den lite för trånga och lutande infarten) och sedan ut på en provtur. Oj, vilken skillnad det är när asfalten är torr.



Medan släpet rangerades fick Lilla Gul stå och vänta i backen.


Sedan fick hon löpa fritt.


Tills det var dags att gå och lägga sig i sitt nya hem.


Nu gäller det att lära känna den nya bilen och fortsätta köra hårt och vårda ömt.

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4488



Grattis till en snabb bil ( känn ingen press... )

Jag har bara kört den vid ett tillfälle på landsväg men har ändå ett väldigt positivt minne av upplevelsen.

Bäva månde Stockholmarna för det där är en giftig konbanebil

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 991



Gratulerar, lite lite avundsjuk faktiskt
Jag har i likhet med Janne bara haft möjlighet att rätta den en gång, fast i konsprint och.. det går att köra hur fort som helst med den tror jag. Fantastisk bil du fått fatt i.

_________________
Stillastående: Porsche 928 "927'an"
Också stillastående: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6650




Grattis till en väldigt rolig bil, tydlig, kommunikativ och ruskigt snabb när förutsättningarna matchar föraren
Tack till förtroendet får jag säga med, bilen har inte skämts för sig i min ägo så jag hoppas du får minst lika många och problemfria mil som jag fick thumbs up

Garaget är lite tommare här hemma nu...

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2002



Grattis till bilen! En mycket trevlig bekantskap, Lilla Gul!!

Som framgått av Figgz biltråd passar bilen perfekt överallt där man gillar hög kurvhastighet. Du kommer ha väldigt mycket kul med denna sjua!


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2968

Namndispens
Namndispens

Pinga när du tar den till jobbet! Måste få klämma lite!!

_________________
Benjamin E
Utan bil ett tag framöver
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2133



Grattis till en väldigt rolig bil!! thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7121

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Asså, egentligen ville jag ju bara komma över släpet. Nu snor jag skamlöst en bild från Figgz banbilstråd, men tänk er: ett helt, lagom LED-belyst mobilt rum som gjort för en sunksingel som jag. Och härnäst kommer jag att använda det för att transportera diskmaskinen som syns på en av bilderna ovan till tippen.


_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1867



Absolut lysande!

Min kristallkula säger....... Roadsport! Kombinerat med coolt reportage. Ära, mod och äventyr.

Kommer bli bra, detta. thumbs up

_________________
/Torkel Kristensson
Westfield Aerorace R1 - Modsport 2
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7121

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Torkel K skrev:
Min kristallkula säger....... Roadsport!

Jag tror att din kristallkula visar vägen framåt. Så nu behöver jag en godkänd båge, ett godkänt bälte och så behöver jag skruva dit de bogseröglor som medföljde bilen. Tips på lämplig båge och lämpligt bälte?

Och så måste jag skärpa mig både som förare och raceingenjör. För sist gjorde jag knappt någonting vettigt (betallänk).

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5247



Kraniel skrev:
Torkel K skrev:
Min kristallkula säger....... Roadsport!

Jag tror att din kristallkula visar vägen framåt. Så nu behöver jag en godkänd båge, ett godkänt bälte och så behöver jag skruva dit de bogseröglor som medföljde bilen. Tips på lämplig båge och lämpligt bälte?

Och så måste jag skärpa mig både som förare och raceingenjör. För sist gjorde jag knappt någonting vettigt (betallänk).

He finns original Westfield bur att beställa från dem, FIA godkänd och estetiskt reko!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7121

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Men vafan. Tändproblem. Bytte batteri, nu snurrar startmotorn och det luktar soppa, men motorn tänder inte.
I vilken ände ska man börja leta?


_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6650



Har du huvudbrytaren inkopplad eller byglad?

Minns att jag gjorde en bygel (som du fick med elle rom den är monterad, placerad i kabelhärvan uppe på höger sida av ramen) utifallatt det blir överslag/glapp i huvudbrytaren då den sitter "lite väderutsatt"


_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7121

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Figgz skrev:
Har du huvudbrytaren inkopplad eller byglad?

Minns att jag gjorde en bygel (som du fick med elle rom den är monterad, placerad i kabelhärvan uppe på höger sida av ramen) utifallatt det blir överslag/glapp i huvudbrytaren då den sitter "lite väderutsatt"


Inkopplad, jag pillade till det lite så att kablarna däromkring skulle må lite bättre. thumbs up
Bygeln satt länge som en backup i en liten ziplockpåse fasttejpad på instrumentpanelen. Men den har inte behövts.

Att lägga ut bilen på annons piggade upp ändå, nu är jag taggad att joxa med bilen, ut och köra lite och framför allt fixa till den inför nästa säsong. Ska börja med att felsöka tändningen...

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6650



thumbs up
Testa att bygla en gång bara som verifiering.
Tändmodulen är annars en ny Bosch vill jag minnas, max 200 mil gammal. Men jag sparade den gamla (ej trasig, bytte när jag ändå uppdaterade elen och servace bilen) om du vill testa med en annan. Bör ligga i en av lådorna du fick med

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7121

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Figgz skrev:
thumbs up
Testa att bygla en gång bara som verifiering.
Tändmodulen är annars en ny Bosch vill jag minnas, max 200 mil gammal. Men jag sparade den gamla (ej trasig, bytte när jag ändå uppdaterade elen och servace bilen) om du vill testa med en annan. Bör ligga i en av lådorna du fick med


Bygling is the shit! Tack, det funkade. Provade först med den andra tändmodulen, gjorde ingen skillnad. Nu står ny inkapsling (eller nåt) av huvudströmbrytarens kontakter på schemat. Det, och en del annat. Blir kul!

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6650



Perfekt, då har du testat att huvudbrytaren funkar och bryter tändningen som den ska

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7121

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Pillade lite i helgen, gjorde rent alla kontaktytor och fixade till kabelskorna så att de satt bättre. Sedan gjorde jag ett plastskydd av Biltemas fantastiska skärbrädor, som är ett ypperligt konstruktionsmaterial.



_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
stuff
Gävle
Här sen Jun 2006
Inlägg: 74



Nyfiken fråga: Finns det något motiv till att ha en huvudbrytare placerad där?
Jag, som också har en sjua, har tänk placera huvudbrytaren direkt på instrumentpanelen. Iom att det är en öppen bil så är den ju ändå fullt åtkomlig även från utsidan. Då behöver jag ju inte heller ha någon extra wire för att bryta från förarplats.

_________________
Christoffer Persson
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12035



Kraniel skrev:
Sedan gjorde jag ett plastskydd av Biltemas fantastiska skärbrädor, som är ett ypperligt konstruktionsmaterial.


Men se på fa... sådär har jag aldrig tänkt på en skärbräda förut men nu är det ju uppenbart. thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7121

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
stuff skrev:
Nyfiken fråga: Finns det något motiv till att ha en huvudbrytare placerad där?
Jag, som också har en sjua, har tänk placera huvudbrytaren direkt på instrumentpanelen. Iom att det är en öppen bil så är den ju ändå fullt åtkomlig även från utsidan. Då behöver jag ju inte heller ha någon extra wire för att bryta från förarplats.


Motivet är att huvudbrytaren satt där när jag köpte bilen.

Nä, förlåt. Jag tror att det är för att den sitter alldeles bredvid batteriet och därmed slipper man krånglig kabeldragning av stora, tunga kopparkablar. Varför byggaren har valt att sätta batteriet framför motorn vet jag inte, men där sitter det ganska bra: långt ned och inte i vägen.

Jag har haft sjuor med huvudbrytaren på instrumentpanelen och det har fungerat alldeles utmärkt.

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Westfield SEiW Zetec 2011 - Lilla Gul - SPVM-funderingar
1, 2, 3, 4, 5   >>
152 besök senaste veckan (7630 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande