Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 160 besök senaste veckan (7638 totalt) |
Nu ska jag inte sabba Daniels tråd, men ger en bild på hur min bil ser ut. Där sitter huvudbrytaren bakom instrumentpanelen, inte synlig men lätt att komma åt för föraren. Jag ser det som en fördel, för då slipper jag ta med mig huvudbrytaren när jag parkerar någonstans utan att fundera på om någon "gömmer/tar" den för skojs skull. Däremot fick jag lite panik när jag trailat bilen ner till Mantorp och allt gått bra, men väl framme tog den en stund att hitta brytaren... ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Kan vara värt att tillägga: Ska man tävla med bilen, i till exempel Roadsport, krävs att huvudströmbrytaren går att komma åt från förarplats samt från utsidan av bilen (exempelvis med en vajerlösning, men man når ju instrumentpanelen från utsidan på en sjua). Och den ska stänga av motorn när man vrider av den - därav användadet av sexpoliga FIA-strömbrytare. Blev en kvällstur. Mysigt. Jag fick ju för mig att jag skulle sälja den för att jag använder den så lite, men nu får det bli ändring på det. Och ingen försäljning i nuläget. ![]() |
||||||
|
||||||
![]() ![]() Nöjesturer, underbart med en sjua! Smidigt med T12BF när man bara vill köra nån gång ibland med. Försök inte att bli sund, behåll Lilla Gul nu! _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Ere nån som kan svetsa lite? Skulle vilja ersätta en bit av det där låta-högt-röret på bilen med den här klumpen som tydligen ska vara snäll mot ekorrarna. Eller nåt.
![]() Längdmässigt är det nog inget problem, men röret är ju 51 mm och anslutningarna på en FIA-kat är... vaerenu, större iaf. Finns det någon vettigt sätt att lösa det på? |
||||||
Rörkona eller stegmuff.
https://simons.se/produkter/%C3%B6vr _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||||
Biltema har med, det är nära till Gustavsberg. Eller om du skall beställa tex: https://www.amazon.se/Adapter-avgasr Är det V-bandklämma på högra delen (ser ut som någon kant, men ser inte riktigt)? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Det här med att lägga ut en säljesannons fick fart på mig. Det, och att jag plötsligt behövde garageterapi när man blir motarbetad av livet - har en familjemedlem som behöver mer stöd än normalt, kan man säga.
Så i veckan har jag pysslat med att ge bilen SBF-godkända bälten, stolsinfästningar och dekaler, så att jag skulle kunna tävla med bilen om andan faller på. Även om den i varenda säljesannons som har lagts ut sedan bilen var ny sagts vara redo för Roadsport, så är det en ganska lång resa dit. SBF har sitt reglemente, och det måste uppfyllas. Så nu har den fått FIA-godkänt fyrpunktsbälte och stolsinfästningar med rätt sorts stödplattor. Eller, de kommer så småningom, ett plattjärn av aluminium med rätt dimensioner är på väg från Boden. Den stora pucken som återstår är en störtbåge med tillräckliga dimensioner, om någon har tips om lämplig leverantör tas de tacksamt emot. Korrekt uppmärkning av huvudströmbrytare. ![]() Och sedan, mitt i allt seriöst arbete, kom ett paket från Temu. Japp, jag har shoppat som en miljardär. Bland alla nitmuttrar, plastfästelement, avgasbandage, och allting annat man kan tänkas beställa när det inte behövs något varumärke för att garantera kvaliteten, så fanns där också med några tunna vinkeljärn i rostfritt, en damask och en tuff knopp för riktiga fast-and-the-furios-killar. Så de där vinkelhakarna fick bli en sarg. Fan, rostfritt vill inte låta sig lödas. ![]() Mina patetiska lödningar höll i alla fall länge nog för att jag skulle kunna kränga över damasken och klippa ned den till rätt storlek. ![]() Sedan kunde lödningarna få ge upp som de ville, allt var väl kontaktlimmat och hålen i aluminiumplåten runt växelspaken färdigborrade. Själva knoppen, från Temu som allting annat, var faktiskt suveränt snygg i allt från bearbetning till ytbehandling. Men den var väldigt lätt. Jag gillar lite tyngd som ger schwung i växlingskänslan, så jag fyllde den med bly och lödtenn. Min fästmö kan ha synpunkter på kokkärlets skick, det som användes alltså. ![]() Sedan var det ju bara att montera. Blev förjävla bra. ![]() Och så har jag en fundering. Vad säger SBF om man kapar överflöd av fyrpunktsbälte? ![]() |
||||||
https://youtube.com/watch?v=zGcN-JAM |
||||||
Tack! Blev ju bättre. ![]() |
||||||
Blev lite mer pyssel. Sådana här ska man ju ha.
![]() ![]() Och det här såg ju inte så kul ut. ![]() Bättre. Men fan vad det sticker i armarna nu. ![]() Sedan blev det lite letande efter aluminium i rätt dimensioner, så att SBF:s tekniska reglemente uppfylls vad gäller stolsinfästning. Maskindelen.se fick leverera en plattstav. Gersåg och t-sprit hade jag redan. ![]() ![]() |
||||||
Projekt Vagnbok för Roadsport fortskrider. Nu: regnbakljus. Krävs ju.
Förre ägaren asså... Han höll på med att göra kabelhärvor så snygga att man inte längre kan dra en sladd utan att skämmas. Så nu när jag ska stoppa in ett FIA-godkänt regnbakljus (tack Trendab som levererade på under 24 timmar) kan man ju inte bara klämma dit några kablar, utan det måste bli en snygg liten härva med lödda och krympslangsförsedda skarvar. ![]() ![]() (Fotobakgrunden är golvet, där det snart kommer att stå en stol. Passade på att spraya lite zinkspray där lacken släppt.) Tänkte göra en infälld montering av den där baklampan, med ett hål för vardera lysdiod. Så här, typ: ![]() Förebild hittad på internätet: ![]() Återstår att hitta ett lämpligt sätt att hitta 12 volt från tändningslåset. Kanske behöver en slagruta. ![]() Och så har man ju pillat lite med dekaler, för det är tufft. ![]() ![]() |
||||||
Alltid största anledningen till huvudvärk - förra ägaren! ![]()
Nu var vi där på förra ägaren igen... ibland kan man tro att han kollat på massa matlagningsprogram, för detta är redan förberett ![]() Kolla framför växelspaken i kabelhärvan, där har du en 3 polig kontakt i härvan som Förra Ägaren gjorde som innehåller precis det man behöver för eftermontage, nämligen Jord, kontant 12v (30) och tändningsstyrd 12v (+15). Så vill du ha något löstagbart så är det bara fixa en hankontakt, vill du ha det permanent så kan du skarva in dig på baksidan av den kontakten ![]() Snyggt att du gör den Roadsportmässig i dagens reglemente! Dekalerna gjorde minst 15hk - styck! _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Tack, jag får väl göra någonting åt det.
Toppen ju! ![]() *** Jag tror att jag just råkade beställa den här. ![]() |
||||||
Mofast? Edit: Mofast är det. ![]() ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Mofast. Hemsidan ligger nere och jag har grämt mig över det ett tag. Men så hittade jag en 11 veckor gammal post på facebook om att han hade en enda liten ynka skärm kvar. Och när jag frågade hade den inte gått iväg ännu. Så nu ska han försöka hitta på ett sätt att få den in i EU och till Sverige. Får väl se om det är möjligt. Tänkte att jag skulle fixa de där kontakterna till tändningslåset. Skruvade bort ännu mera bil och se där, där var ju den där kontakten som Förre Ägaren tipsade om. Toppen! Pissig bild, men i mitten där någonstans syns någonting rött. ![]() Men det var inte vad jag skulle pyssla med nu. Utan tändningslåset. Och dess anslutningar. Tänkte att det såg ut som att man kunde få loss hela grejen ur aluminiumhuset med några låsflärpar. Så jag började peta. ![]() Och allting separerade som när man drar isär bakad smördeg. Lager på lager av olika viktiga saker föll ned på mig rakt ned i ansiktet och nu behöver jag skaffa en ny sån där pryl som är ett tändningslås. Hur gör man det? Alla tips emottages varmt. ![]() Edit: alternativt om någon har en bra guidning till vad de olika kablarna är. Då kan man skita i resten och göra någonting med själva sladderiet på något sätt. Tänker jag. När jag tänker, blir det inte bra, i och för sig. Men bortse från det. ![]() |
||||||
Nytt tändningslås beställt på Ebay. Lite detektivarbete resulterade i att det heter Lucas BHM7107 och satt på Mini 1976-96.
|
||||||
Det är när jag ser en sån här bild...
![]() ...som jag är glad att förre ägaren till min bil inte limmade fast "scuttle". Det gör det plättlätt att komma åt detta: ![]() ![]() Nåja, iaf är allt lätt att komma åt. ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
|
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 160 besök senaste veckan (7638 totalt) |