Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tips / vilken bil har ni kört/ägt som förmedlat bäst känsla?
1, 2   >>
1586 besök totalt
Regge
Malmö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 497


Trådstartare
Godmiddag!

Ja.... detta är nog en ganska "flummig fråga"

Efter ägt X antal bilar, kört diverse trackdays, resor ned till nürburgring så har man upplevt en del bilar. På gott och ont


Nu till min fråga, vilken bil har ni medlemmar kört eller ägt som förmedlat bäst känsla bakom ratten? Vilken bil tänker ni fortfarande på?

Jaha, vad menar jag nu? Det kan vara allt mellan design, motor ljud, körkänslan etc... just nu har man en rejäl idé torka på vad man ska titta efter....


Alltid intressant att höra vilken eller vilka olika sorters upplevelser alla varit med om!


//Erik

_________________
Erik Regnell

Kör: Mx-5 -04

Har ägt:
-Honda Civic Type R (EP3) -05
-MX-5 -01
-Golf Gti Clubsport S -18
-Honda S2000 -05
-BMW M3-E30 -87
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Lotus Elise

Bra känsla, kommunikativ och ganska snäll när det är torrt och man kör fort.

Horribel att åka till Nürburgring med. Isf sikta nyare, med AC. Eller Evora.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Alfa 33.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Kanske lite dyr men Ferrari F1 430 var otroligt rolig!

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Peugeot 205 GTI.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Den som bäst förmedlade greppet (i de smala gamla bakelitframdäcken) i ratten var en-70 bubbla. Otroligt lågt grepp totalt sett men all info tillgänglig.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2864

Namndispens
Namndispens

Hmmm...

Lotus Esprite Turbo SE - otroligt skön känsla av att veta vart alla hjulen är och håller på med. Dessvärre inte den direkt bästa driftstabiliteten....

BMW M3 E30 - så otroligt nice, bara fungerade, även med 225/45-16 sommarhjul mitt i vintern (don't ask....). Här hade jag alltid känslan av alla hjulen, en rapp motor och ja den var goer - skulle aldrig ha sålt den inser jag i efterhand (och det har inte med värdet i sig att göra, utan enbart känslan).

Sedan gillar jag iofs Porsche och Ferrari också, av olika skäl skall tilläggas. Men just i denna fråga, såsom den ställts, så vinner nog M3 E30 (enbart pga bättre driftstabilitet - känslan i Lotus Esprite var något i hästväg, men f*nskapet fungerade inte alltid).

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6873

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kul fråga.

Jag har väl ägt ett 50-tal bilar själv och som motorjournalist har jag kört ett otal, många hundra i alla fall, även på bana. Att svara att McLaren 765LT, Ferrari F50 eller Koenigsegg CCR gjorde intryck är väl bara dumt, men några som jag blivit överraskad av:

* Hyundais N-bilar. Verkligen bra, om man gillar att gasa.
* Porsche 992 GT3, ett steg upp från tidigare GT-bilar.
* Caterham 170R - 84 hästkrafter har aldrig varit så roligt.
* Men då kanske man också måste nämna Agile SCX, som är en modern tolkning på lådbilsidén. Briljant.
* Alpine A110. Med lite tweaks skulle det vara världens bästa bil.
* Aston Martin brukar lämna mig ganska kall, men två av deras bilar har tänt min gnista: förra generationens V12 Vantage S och senaste generationen Vantage.
* Och så Mazda Miata förstås. Antingen första generationen, eller den sista. Briljanta körmaskiner.

Finns förstås många fler. Men det är vad jag kommer på för ögonblicket.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Åsså en Golf GTI såklart

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3946



Pontus Fyhr skrev:
Lotus Elise

Bra känsla, kommunikativ och ganska snäll när det är torrt och man kör fort.

Horribel att åka till Nürburgring med. Isf sikta nyare, med AC. Eller Evora.


Håller med - Elise S1. Speciellt med smala dubbdäck på snötäkta vintervägar. Som en förlängning av kroppen.

Men såå horribla på långfärd är de inte... eller det tyckte jag iaf inte när jag var 25 ACn på de senare är heller inget vidare när det faktiskt blir varmt - aluminiumramen blir som ett uppvärmt badkar, och ACn kyler på sin höjd nästippen.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Den absolut mest sensoriska upplevelsen var en kort tur i en Westfield Eleven. Smala däck och lite effekt!

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235



Kolja skrev:
Alfa 33.


Alfa 155.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Ragnar skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Lotus Elise

Bra känsla, kommunikativ och ganska snäll när det är torrt och man kör fort.

Horribel att åka till Nürburgring med. Isf sikta nyare, med AC. Eller Evora.


Håller med - Elise S1. Speciellt med smala dubbdäck på snötäkta vintervägar. Som en förlängning av kroppen.

Men såå horribla på långfärd är de inte... eller det tyckte jag iaf inte när jag var 25 ACn på de senare är heller inget vidare när det faktiskt blir varmt - aluminiumramen blir som ett uppvärmt badkar, och ACn kyler på sin höjd nästippen.


Nej alltså det går ju an, fick med mig frun både till Norge och hem, samt hem från Italien. Men när vi var på väg ner till Nürburgring (utan fru), var det väldigt bekvämt att titta på elisen från backspegel i passagerarsätet på en Cayman. Men Elise är ju klart bekvämare än en seven, den höll tom reko tätt för regn över ca 50 km/h.

På väg hem genom norra Italien var det dock ganska hemskt, 38 grader i skuggan och gassande sol, då kan man köra hur taklöst och nervevat och fort man vill, det är rätt hemskt oavsett.

Dödsstöten blev väl jaguaren, vilket nästan också måste rekommenderas. Maken till bekväm åkning behöver man nog en Mercedes E eller S 2016ish eller nyare för att toppa. Man blir snabbt bekväm, eller gammal eller nåt.

Vill väldigt gärna ha en Elise/Exige igen, men realistiskt tror jag Alpine A110 passar mig bättre. Viktigaste mod blir att byta ut både blinkersspak och dess ljud.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598



Av de bilar jag haft och kört:

Bästa originalbromsar både känsla och bett: Honda civic type R FK8

Bästa motorljud: M3E46

Bäst känsla i växellådan: Honda S2000

Bäst chassie: Ferrari F430

Bäst allround utan några svagheter: BMW M2

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 829



Lotus Elise S1 tätt följd av en super seven

_________________
Micael Johannssen
Lotus Exige Cup240
Lotus Elise 111s -99
Westfield SE
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Magnus Thomé skrev:
Den som bäst förmedlade greppet (i de smala gamla bakelitframdäcken) i ratten var en -70 bubbla. Otroligt lågt grepp totalt sett men all info tillgänglig.


Bästa gasrespons av de bilar jag kört, M3 CSL

_________________
Magnus Thomé
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1360



Magnus Thomé skrev:
Den som bäst förmedlade greppet (i de smala gamla bakelitframdäcken) i ratten var en-70 bubbla. Otroligt lågt grepp totalt sett men all info tillgänglig.


Bygger ju på den som är en av mina kandidater, min Porsche 964 Carrera RS, även om jag nästan tror att min Alfa Romeo 4C kan ge mer känsla, så är 964;an närmast hjärtat. '

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



Roligt att flera skriver Lotus Elise S1 här, jag är benägen att hålla med och samtidigt väldigt glad att jag köpte en för två veckor sedan!

Körkänslan i bilen och kommunikationen är väldigt bra, såpass tydlig att det blir som Ragnar skriver "en förlängning av kroppen" även om jag såklart inte hunnit testa vintervägar ännu

Ska man köra fort på Autobahn eller Ringen finns såklart massor av bättre bilar, men för att njuta av körning på vanliga vägar i Sverige är den helt klart en av toppskiktet på vad man kan välja.

Super Seven är även den väldigt bra i vissa fall (beror på konstruktion) men det blir ändå inte samma rena körkänsla även om det är enormt mycket känsla på alla vis. Inget av dem är fel, bara olika upplevelser och nöjen

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Personligen gillar jag generellt äldre bilar främst pga feedbacken. Moderna sportbilar har säkert underbar feedback med men där har jag ingen erfarenhet.

När jag var ung, (20-25) så hade jag bl a provkört Mitsu Evo 6 TME med steg 1 (? 330-340hk typ), M3 E46, Ur-S4, Nissan 180ZX, Kadett E GT med 16v motor (så typ Kadett GSi 16v), turbokonverterad Opel Omega A 2.0 (ska enligt utsago ha kört ifrån en M3 E36 efter den såldes), åkt med i en Gallardo och i övrigt mest "normala" bilar.

E46 var riktigt härlig på många sätt! Evon rapp och kul. Nissan, Kadett E och Omegan är bilar jag själv ägt och därför fått mer körtid i. Alla roliga på sitt sätt med.

Men ingen av dessa kunde då matcha den totala körglädjen jag fick i en Kadett C! Gungigt chassie, inte ens 60 hästar. Men otroligt lätthanterad, jag som förare var envåldshärskare över hur bilen skulle bete sig. Skränig motor som trots avsaknad av effekt enkelt kunde ge intrycket av att vara en skrikande motorsportsmaskin (ljudmässigt alltså).

Någonstans här i tiden fick jag också provköra Mattias H's (som byggt en Corsa B 4x4 och en Kadett City med BMW V8) helg-projekt i form av en Kadett C City med motor från en 760TIC. 180 hästar, svetsdiff bak, vettigt chassie.

Här tycker man att jag som var van vid 60 hästar och kunna bestämma exakt hur jag ville bilen skulle göra på vinterväg borde tycka att det var stor skillnad med 3ggr effekten på varm flygfälts konbana. Icke! Precis lika lättkörd, precis lika god kontroll! Enda skillnaden var att det nu var på asfalt och gick betydligt fortare.

Hade jag stått utan bil och velat ha nått skoj som inte kostade alltför mycket och var enkelt att hålla på med så hade jag alla dar i veckan valt en Kadett C. Kanske är därför jag har två för tillfället med.. Finns en på Marketplace med rally specad 2.4a, lamelldiff etc för 80 000, fullt inreggad som den står

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4467



Kul fråga!

Jag kopplar känsla till platser också och även tillfällen ofta, ett urval:

964RS, en dag på på Gelleråsen med en kompis i en likadan, nästan ensamma men också på Ringen, lagom stor och nätt att placera. Den var däremot hemsk på SPA, kändes som en radiobil där. Som bil var det en go 911á, kanske peak luftkyld. Mekanisk och med en härlig balans.

Fiat 128, lätt dansande på vägen och en motor som kan varva till månen med. Ständigt i rörelse.

996 gt3, racerbils känsla, VLN känsla, endurance känsla. Hur den sätter sig i utgången från Bergwerk och lugnet i inbromsningen mot T13. Elegant mekanisk med lagom tunn ratt. Och AC.

2002tii, Knutstorpsbilen, som gjord för knix och trix. Inte världens roligaste motor, men resten var kanon.

_________________
Jens Lanvin
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



BMW E30 318is. Lättare, nimblare och mer känsla än BMW M3 E30 (Som jag hade en i sju år.)

BMW M3 E46 SMGII också skön. Fattade aldrig att SMGII inte var bra. Gillade att varje växling var som ett besök hos kiropraktorn.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Allmänt banåkaforum
Tips / vilken bil har ni kört/ägt som förmedlat bäst känsla?
1, 2   >>
1586 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande