Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tips / vilken bil har ni kört/ägt som förmedlat bäst känsla?
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (1586 totalt)
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7687



Omodifierad bil = miata gen 2

Moddad bil = E36 m3 rätt avstämd är underbar och snabb.

996 Rufen jag hade var kul, grym styrning och brutalt snabb.

Nuvarande 996a lämnar endel att önska men gillar att dem känns så mekaniska i uppförandet. Och kapabla.

Körde 992 gt3an för några veckor sedan. Den lämnade mig helt sval. Fick 0 habegär från den tyvärr.

Gen 2 GT3 rs däremot, otroligt kompetent bil, extremt lättkörd till gränsen.

Mvh Erik Wedlund

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5505



Sponton MkIII. Torrvikt under 500kg, hojmotor med sekventiell låda, väldigt låg tyngdpunkt, otroligt lättmanövrerad och kul att köra thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Lancia Delta Integrale på mindre norrländska vintervägar. Liten, lätt och väldigt kommunikativ! Den är lite som en Saab 96 med en liten coupe och märklig körställning, fast med fyrhjulsdrift och tre gånger så mycket effekt.

Modifierad Porsche 944 Turbo är väldigt kul på asfalt. 255:or runt om och fin viktfördelning ger väldigt bra egenskaper. Även en original 944 Turbo är kul, men inte fantastik.

Subaru Impreza GT av första generationen är budgettipset! Väldigt kul på både sommar och vintervägar, dessutom med fyra dörrar. Om man dessutom, som jag, älskar plastiga inredningar, minimal komfort och rostiga bakskärmar så är det en toppenbil!! 👍
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2131



Till vardags (& ibland bana!) Fiat Argenta 120ie
Långt ifrån original men iaf.. Vibrationerna, det orrande motorljudet, doften, otroliga växellådan, reaktionerna på ens input, hur "lätt" och RWD den är.. Jävligt svårt att sätta fingret på det, men jag älskar att köra runt i denna bil. Helst en varm sommardag med luckan öppen.

Kurviga asfaltvägar i kvällsol Alfa 75 3.0
Bana Fiat Coupe 20vt (inte heller helt original)

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Martin Fåglefelt
Fagerhult, Habo.
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1041



Först en ontopic fråga... finns det något sätt att se hur många bilar man ägt totalt? (även skrotade)




Av bilar jag ägt skulle man kunna tro M5E39.
Jag vågar säga att jag inte ägt någon ens semi-optimalt bil..så jag får kortfatta en snabb lista, med anledning.

1) 318is e30. ("Grupp-N-chip")- Bra balans, bra i chassie, nåt så sjukt kul och varvvillig, men alldeles för kort hjulbas för topp-betyg. (och låg effekt)

2) Opel Omega 3000 12v. - "Rätt" Hjulbas, bra responser, Bra vrid, dock hög vikt, hög vikt och "låg effekt"

3) Bmw M5 e39 - Min drömbil sen jag var 15. På papperet ovanstående korrekt kompromiss. Men ack så dålig närhet. Jag kallar den beställningsjobb, för den gjorde allt jag bad den om, (ställ i 160, osv) Ett stort plus var motorljudet ur min väns m5 som bara hade bytt "slutburkarna" på sin, då den lät något argare än min.

4) Bästa? Peugeot 205Gti. Felhjulsdriven, och kort hjulbas. Rätt balans i effekt. Bästa känslan ever. 206GTi är inte ens nära om man ska försöka sig på uppgraderingen.


Av bilar jag inte ägt återkommer jag.

_________________
Martin Fåglefelt
VW Passat 2.0tdi 4motion -14
BMW 530 E60 -04 (till salu)
Volvo C30 -10 DrivE
0725-423500
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13191



Racespeedstern, så sjukt lätt att peka och köra dit man vill, att trailbrakea, och lastväxla!

Sen gillade jag de olika derivaten av e30, sjukt enkla att ligga strax över gränsen med!!!

Ljudet och de råa växlingarna på m3e46an fick man ju gåshud, men kändes lite tung och lite som brottning på småbanor... ge Yarisen är oxå lite brottning... men effektiv...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3433



996GT3CS -01

Bra balans mellan chassi, bromsar och motor.

Fantastisk körmaskin men härlig mekanisk känsla i styrning & växellåda.

Väldigt kommunikativ och härlig körmaskin.

Med facit i hand så skulle jag aldrig sålt den.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3635



När man läser lite mellan raderna här så får små / lätta bilar höga betyg. Sen kommer några av Porsches GT modeller också upp på topplistorna.

Nu har jag inte kört någon av Porsches topp-bilar, men väl flera varianter av 944/968 och rätt inställda har de fantastisk chassibalans och bromskänsla. Sen har motorerna en del att önska.

De små franska bilarna ligger mig varmt om hjärtat. Lätta och varvvilliga. Både Clio Sport och Pug 106 Rallye är riktigt roliga utan att det behöver gå väldigt fort. Alltså roliga att köra där man normalt kör med bilen, till och från jobbet. De känns alltid som att de är på tå och följer dig vad du än gör.
Och med en vikt under 900kg behövs inte massor av effekt. Tyvärr görs inte såna bilar längre.

Men jag skulle kunna sammanfatta att alla bilar som varvar minst 7000rpm och har manuell låda är skoj (och framtida klassiker?). Skulle det sen vara bakhjulsdrift måste det vara en superkombo.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5559



Daniel Engström skrev:
Men jag skulle kunna sammanfatta att alla bilar som varvar minst 7000rpm och har manuell låda är skoj (och framtida klassiker?). Skulle det sen vara bakhjulsdrift måste det vara en superkombo.
Låter ju som en M3E30... men den är väl redan en klassiker

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3180



super7 skrev:
Daniel Engström skrev:
Men jag skulle kunna sammanfatta att alla bilar som varvar minst 7000rpm och har manuell låda är skoj (och framtida klassiker?). Skulle det sen vara bakhjulsdrift måste det vara en superkombo.
Låter ju som en M3E30... men den är väl redan en klassiker


eller rs4 v8... 8250rpm å manuell

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13152

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Daniel Engström skrev:
...varvar minst 7000rpm...manuell låda...bakhjulsdrift...

GT-86/BRZ ...

Toyobarun är faktisk en av de trevligare att köra om man som jag är uppfostrad i, med nutida mått, inte så effektstinna bilar.
Jag kör ju rätt mycket olika bilar under våra förarkurser och slås hela tiden av att Toyobarun känns så rätt i jämförelse. Speciellt i originalskick är den lite livlig och kul att köra tycker jag.
Med lite chassitweaks och R-däck blir den mycket bra på bana (om man är mentalt stark nog för att klara av att bli ifrånåkt på rakorna), fin feedback men ändå stadig i all lägen.
Bevisat snabb i slalom.

Sen är ju nya Alpinen en favorit. Vanliga varianten med perfekt känsla för gata och "S-modellen" en fin kompromiss för gata/trackday.

Elise/Exige. Vår Cup-bil var riktigt fin på bana. Styrning och allmän känsla på topp. Bra balans. Inte lika kul på gatan dock, men ändå okej.


Snabbast varvtid är inte alltid roligast.

_________________

Rice and shine
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2451



M3E30 för mig

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 353



Några sticker ut
Till vardags: Mini Cooper JCW R56 - Man kör som ett "svin" jämt... Alla rondeller ska tas med maximal attack
Ett universalverktyg för kul på hjul.
Abarth 595 är en lika het kandidat.

Till flytten: VW T3 112i - Den är kul på något speciellt vis, dessutom racing ambitioner med dog-leg låda

Till klubbträffen: BMW M2, man tar sig dit, runt på banan, hem igen utan att spräcka plånboken eller trumhinnorna.
Saknar dock det allra sista krispet i styrkänsla.

Till fest: Mercedes 300SEL 6.3, en DIN-märkt hotrod.
Måste ha plyschklädsel dock.

Har också ett speciellt minne av min pappas gamla Mercedes Pagoda, en manuell 250SL.
Behagligt ljud och en mycket speciell styrkänsla med en familjepizza stor ratt.

Drömbilen är dock fortfarande barndomsminnet en odoardogrå SAAB 900 T16 Aero i strikt original skick... Någon gång i livet kanske...

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Hyundai i30N -23, 325i -88, MV Agusta 800
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2835

Namndispens
Namndispens

Johan Tryggvesson skrev:
Mini Cooper JCW R56 - Man kör som ett "svin" jämt... Alla rondeller ska tas med maximal attack


Då måste det varit fel på den jag körde, den var på tok för förtjust i understyrning och tangents riktning.....

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 353



Bamsefar skrev:
Johan Tryggvesson skrev:
Mini Cooper JCW R56 - Man kör som ett "svin" jämt... Alla rondeller ska tas med maximal attack


Då måste det varit fel på den jag körde, den var på tok för förtjust i understyrning och tangents riktning.....


Ja det måste det verkligen varit?
Har haft vanliga R56or också och de gnagde mer framhjul dock.

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Hyundai i30N -23, 325i -88, MV Agusta 800
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1858



En sån Cayman GT4 jag har är en underbar bil med underbar känsla. Bra gasrespons i en relativt stor sugmotor, precis styrning, bra balans och bromsar som känns överdimensionerade

Funkar att köra till och från jobbet till vardags. Sen kör man den till en bana och väl ute på bana är den hemma. Allt funkar och kvalitén är otroligt bra. Lite jobbigt låg vid fartgupp men kan ändå köras i vanlig trafik

Billiga i drift sett till förbrukning, försäkring, skatt och service/underhåll. Ja då sett till vilken prestanda dom har alltså

Annars är super seven trevliga men bruksvärdena är ju minimala och komforten existerar inte alls. Lika rolig som en GT4 när det svänger men allt annat är sämre

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5489



71a Trans am. Manuell och bigblock.

Det var en bil att KÖRA. Den var yvig och inte så kommunikativ, men känslan sitter kvar ca 20 år senare.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1183



underbar tråd detta som påminde mig om följande tråd jag startade förra året, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=121313&start=0&postdays . . . .
känns spontant som att flera av kommentarerna här skulle passa som handen i handsken där

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2131



..

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Allmänt banåkaforum
Tips / vilken bil har ni kört/ägt som förmedlat bäst känsla?
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (1586 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande