Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise S2 -01 Kompressor och Elite och Europa också. | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (14494 totalt) |
Har haft min Elise sedan 2016 och stormtrivs med den, men eftersom jag är som jag är så ska det trimmas. 122 hk original på 730 kg är svinkul när det svänger men ut på rakorna behövs lite till. Så efter första året började jag vässa den lite. Fick ut 181 hk/200 Nm med portning, planing, vassare kammar, större spjällhus, 4-2-1 grenrör och Emerald K6 ecu.
Det gjorde stor skillnad på hur den lätta bilen gick men jag ville ha meeeer. Så, jag fick ihop en motor i vinter och nu har den: Rotrex C30-94 kompressor Portad VVC topp Omega smidda kolvar. 9:1 i komp Maxpeedingrods vevstakar Newman PH2 fast road kammar Piper VVC blanking kit Newman ventilfjädrar Westwood duktila foder Mahle motorsport ramlager High capacity (11.5mm) oljepump Kraftigare dragstänger Sump baffle Landrover uprated oil ladder Balanserat vevparti Landrover Freelander diesel koppling Vattenkyld laddluftkylare 63 mm Volvo 850 spjällhus Ombyggt VVC aluminiumplenum VAG 1.8t fuel rail Torque Technique 4-2-1 grenrör 200 cell sport cat Bosch 040 bränslepump Som det kan bli. Tidigare i våras hade den Turbo Technics TT260 kolvar och deras kraftigare stakar, men på Knutstorp i Maj i år knäckte jag en kolv så då behövde jag köpa nya kolvar. Blev ett set designat av en Rover-nörd i UK och han kör dem själv i sin 600-hästars Rover K 1.8. Shoppade andra vevstakar också som ska tåla effekten. Tyvärr slirade kompressorremmen över 6500 rpm och 1 bar vid mappningen så det slutade på 276 hk/300 Nm vid 6500 rpm. Den vägde 736 kg med halv tank så öset är det inget fel på Nu är slirandet åtgärdat och den laddar nu 1,2 bar istället och jag drar till 7500 rpm. Bör vara över 300 hk nu iallafall. Alla kanske inte gillar vingen, men jag frågade mina barn om jag skulle ha vinge eller inte och de sa JAAAAAAA!!!! Så det har den nu Diffuser, splitter och scoops har jag gjort själv i kolfiber. Baggat och vacuuminjicerat. Om ni tycker ni känner igen radierna på de båda rundade bitarna i diffusern så är formen gjuten runt hörnen på en sån där grön soptunna man har hemma Så, vad tror ni om detta? Den är skitkul _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||||||
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||||||
Visst är den. Inget onödigt skit att släpa runt på. Bara det som behövs
Tackar! Njao, jo, jag har en komplett motor med möjligtvis lite mjuk topp men med Piper 633or men jag vetetusan om jag vill göra mig av med den... Har ingen lös vev tyvärr.
Tackar Chassit är rätt bra som det är men skulle må bra av andra stötdämpare. Kör med Bilstein nu. Funkar dock kanon på gata. Däck är NS-2R. Kör några bandagar om året men mest gata och de funkar rätt bra när det är lite kallt och fuktigt också.
Tyvärr inte Det tar förjäkla mycket tid att göra enstycksgrejor _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||||||
Rackarns snygg Elise.
Med den motorn förstår jag om det rör på sig. Har själv nyligen lärt mig att lätta bilar lever på ett sätt som klumpar över tonnet inte gör. Ska bli kul att höra hur den kommer att gå på bana så småningom. För det verkar på dig som att den får besöka sitt rätta element då och då. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||||
Kul bygge, roligt att du snickrat vidare på rovermotorn, verkar ju gå om man gör det rätt. Antar att du sneglat lite på turbotoasters dragracing elise kompressorn passar nog elise riktigt bra med sin respons!
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
Tack Ja, den känns på tårna och sjukt direkt på allt. Styrning, gas, broms. Ingen massa som kämpar emot utan den bara svänger. Enda bilen jag kört där jag nästan kört av vägen på insidan av svängen Japp, jag försöker få till 2-3 bankörningar varje år. Tyvärr blev det haveri efter en timme på Knutstorp i maj där jag knäckte en kolv och den kräktes ut en massa olja pga plötsligt höjd vevhustryck En kompressorremmen rök samtidigt. Nu har den nya fetingkolvar som tål massor och jag har byggt om vevhusventilationen så oljan inte hittar ut så lätt... och en mycket tåligare rem också. _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||||||
Hur dessa att köra jämfört med den nya exigen med v6a? Nån som vet?
Den nya har jag både kört och åkt med i, men gillade den inte alls. Ingav inte mycket förtroende även om den gick bra! Framskärmarna ser ut att vilja fladdra av i typ 200 😅 Man sitter växelvis med axlarna om man åker 2, charmigt men drygt. Är dessa ännu mindre i sittbrunnen? Stötte på enröd/vit/guld färgad på Gelleråsen förra året, den hade hondamaskin och kompressor, gick jäkligt fint, typ 1.11-1.09 nånting. Mvh Erik Wedlund _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||
Tack! Ja, det går att få den att tåla mycket om man gör rätt och behandlar den bra. Jag har haft en del kontakt med Lee (dvs turbotoaster) när jag byggde motorn och det är dessutom "hans" kolvar jag fick tag på. Nya Omega med Lee's design. Jobbigt bara om jag pajjar dessa eftersom det finns totalt 20 set eller nåt och de sitter redan i bilar Men den dagen, den sorgen. Jag ville köra med kompressor och inte turbo eftersom jag ville ha den där direkta responsen så den känns som en sugmotor fast med mer effekt Och Rotrex kompressorn är väldigt trevlig _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||||||
Jag har ju denna Elisen och jag har kört Exige med V6. Sittbrunnen är i princip samma. Lika liten på båda. Exige V6 känns större till det yttre, vilket den är också iofs. Motor och låda sitter rätt högt så tyngdpunkten blir rätt hög vilket märks på bana och bilen väger dessutom 300 kg mer än en tidig Elise S2. Sen tuggar den dyrare däck, dyrare bromsar, dubbla mängden soppa. Jag gillar Exige V6 skarpt på gata, den är väldigt trevlig och fint sug med kompressormotorn men jag gillar S2an mer pga vikten och måtten på bana. Och gata. Känns mer som en leksak vilket är positivt Nyare Exige gnisslar och skramlar mycket mindre än en tidigt Elise och det kan ju vara trevligt I min hittar jag nya ljud varje dag. _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||||||
Generator dog. En renoverad generator är på väg. Att byta generator på en Elise med Rover motor är sjukt trångt eftersom den sitter mot torpedväggen. Inte mycket plats där inte. Så höger bakhjul och innerskärm måste bort samt plåten under motorn. Så kan man om man har tur nå skruvarna. Generatorn får sen lirkas ut mellan motorns kortsida och chassit och ut i hjulhuset. Meeeen eftersom jag har en kompressor också som sitter ovanpå generatorn och dessutom ett oljesystem till kompressorn (kylare och filter) som sitter precis där man med nöd och näppe kan få ut generatorn så blev det lite extra jobbigt Jaja, den är ute nu iallafall.
Min säkringshållare till en 80A säkring som sitter på väg från generatorn hade sett sina bästa dagar. Letat en stund efter en ny och hittade en hel låda med sådana hos traktorverkstaden 200 meter hemifrån Den är helt identisk i gjutningen med den jag hade (som är original från 2001) men bara annan färg. Allt annat är precis samma. Och den sitter i motorrummet på John Deere traktorer fram till 2005 _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||||||
vänd på bulten så blir det lättare nästa gång ( byta generator) samt https://forums.seloc.org/viewthread.
edit https://www.ebay.co.uk/itm/255520680 eller är det kit 1? _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||||
Jag har fast läge på det undre staget och remmen spänns med den dynamiska sträckaren mellan kompressor och vevens remhjul. Bulten är på andra hållet redan men att komma åt och hålla muttern på andra sidan när jag spänner är en helt annan femma Som du ser här nedan så är kompressor preciiiiiis ovanför den bulten och är jätteivägen för att komma åt den muttern. Underifrån går det inte alls. För att lättare komma åt muttern så kan jag ta bort kompressorn men det är inte bara att bara heller. Trångt som tusan... Men det löser sig. Innan när jag körde sugmotor var det trångt så klart men lätt jobb att komma åt. Not so much längre Här kan muttern ses Kompressorn ligger i princip emot torpedväggen och grenrörets heat shield har kanske 20 mm till väggen. Men det löser sig! _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||||||
Haha, nääää Mina barn är små och har små händer. Någon av dem kan kanske komma åt att hålla muttern Om de lovar att inte tappa in den i kompressorn _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||||||
Lotusfestivalen gick av stapeln i helgen och min bil funkade perfekt hela rundan. 60 mil blev det på ett ungefär. Stoppade in en dyna så fruns r*v inte skulle dö Stolarna har väldigt lite stoppning.
Rullade hemifrån (mellan Halmstad och Laholm) till Vänersborg i fredags på småvägar. Låg över på Ronnums Herrgård och det blev rätt stor uppslutning redan där. På lördagen körde vi ett tipsrally på runt 10 mil på fina vägar och kom till slut fram till Saabmuseet i Trollhättan. Riktigt kul att gå runt där och titta eftersom jag är uppväxt i en Saabfamilj Efter detta bar det av till Bohusgården i Uddevalla för middag och övernattning. Innan middagen hölls en föreläsning av Peter Horbury som är Lotus designchef. Även tidigare design director på Volvo, Ford, Geely group. Har rullade dit med sin Ford GT från 2006 En herre i klubben har byggt en GT40 replica och då får man ju parkera bredvid! Klubbens årsmöte hölls där på Bohusgården på söndag förmiddag och sedan begav vi oss hemåt. Barnvakten började krokna och alla djuren behövde sitt också. Lite bilder ses nedan! _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise S2 -01 Kompressor och Elite och Europa också. | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (14494 totalt) |