Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S2 -01 Kompressor och Elite och Europa också.
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
2 besök senaste veckan (14494 totalt)
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 259


Trådstartare
Har haft min Elise sedan 2016 och stormtrivs med den, men eftersom jag är som jag är så ska det trimmas. 122 hk original på 730 kg är svinkul när det svänger men ut på rakorna behövs lite till. Så efter första året började jag vässa den lite. Fick ut 181 hk/200 Nm med portning, planing, vassare kammar, större spjällhus, 4-2-1 grenrör och Emerald K6 ecu.
Det gjorde stor skillnad på hur den lätta bilen gick men jag ville ha meeeer.

Så, jag fick ihop en motor i vinter och nu har den:
Rotrex C30-94 kompressor
Portad VVC topp
Omega smidda kolvar. 9:1 i komp
Maxpeedingrods vevstakar
Newman PH2 fast road kammar
Piper VVC blanking kit
Newman ventilfjädrar
Westwood duktila foder
Mahle motorsport ramlager
High capacity (11.5mm) oljepump
Kraftigare dragstänger
Sump baffle
Landrover uprated oil ladder
Balanserat vevparti
Landrover Freelander diesel koppling
Vattenkyld laddluftkylare
63 mm Volvo 850 spjällhus
Ombyggt VVC aluminiumplenum
VAG 1.8t fuel rail
Torque Technique 4-2-1 grenrör
200 cell sport cat
Bosch 040 bränslepump

Som det kan bli. Tidigare i våras hade den Turbo Technics TT260 kolvar och deras kraftigare stakar, men på Knutstorp i Maj i år knäckte jag en kolv så då behövde jag köpa nya kolvar. Blev ett set designat av en Rover-nörd i UK och han kör dem själv i sin 600-hästars Rover K 1.8. Shoppade andra vevstakar också som ska tåla effekten.

Tyvärr slirade kompressorremmen över 6500 rpm och 1 bar vid mappningen så det slutade på 276 hk/300 Nm vid 6500 rpm. Den vägde 736 kg med halv tank så öset är det inget fel på Nu är slirandet åtgärdat och den laddar nu 1,2 bar istället och jag drar till 7500 rpm. Bör vara över 300 hk nu iallafall.

Alla kanske inte gillar vingen, men jag frågade mina barn om jag skulle ha vinge eller inte och de sa JAAAAAAA!!!! Så det har den nu
Diffuser, splitter och scoops har jag gjort själv i kolfiber. Baggat och vacuuminjicerat.
Om ni tycker ni känner igen radierna på de båda rundade bitarna i diffusern så är formen gjuten runt hörnen på en sån där grön soptunna man har hemma

Så, vad tror ni om detta? Den är skitkul






























_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Söt


_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



Trevligt bygge! Har du några delar liggande till 1.8 K så kan jag vara intresserad (gärna 1.8 vevaxel!) - håller på att stoppa i en sådan motor i en MGB GT.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Mycket trevlig bil! 300 kusar på dryga 730 Kg blir bra prestanda. Vad har du gjort åt chassiet. Däck?

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Fränt! Gör du kolfiber på beställning?

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 259


Trådstartare
Fixxe skrev:
Söt



Visst är den. Inget onödigt skit att släpa runt på. Bara det som behövs


MatsK skrev:
Trevligt bygge! Har du några delar liggande till 1.8 K så kan jag vara intresserad (gärna 1.8 vevaxel!) - håller på att stoppa i en sådan motor i en MGB GT.


Tackar! Njao, jo, jag har en komplett motor med möjligtvis lite mjuk topp men med Piper 633or men jag vetetusan om jag vill göra mig av med den... Har ingen lös vev tyvärr.


Benjamin E skrev:
Mycket trevlig bil! 300 kusar på dryga 730 Kg blir bra prestanda. Vad har du gjort åt chassiet. Däck?


Tackar Chassit är rätt bra som det är men skulle må bra av andra stötdämpare. Kör med Bilstein nu. Funkar dock kanon på gata. Däck är NS-2R. Kör några bandagar om året men mest gata och de funkar rätt bra när det är lite kallt och fuktigt också.


Jk95 skrev:
Fränt! Gör du kolfiber på beställning?


Tyvärr inte Det tar förjäkla mycket tid att göra enstycksgrejor

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3653



Rackarns snygg Elise.
Med den motorn förstår jag om det rör på sig. Har själv nyligen lärt mig att lätta bilar lever på ett sätt som klumpar över tonnet inte gör.
Ska bli kul att höra hur den kommer att gå på bana så småningom. För det verkar på dig som att den får besöka sitt rätta element då och då. thumbs up

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Kul bygge, roligt att du snickrat vidare på rovermotorn, verkar ju gå om man gör det rätt. Antar att du sneglat lite på turbotoasters dragracing elise kompressorn passar nog elise riktigt bra med sin respons!

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Kul bygge, måste vara rätt rapp ☺️

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 259


Trådstartare
Daniel Engström skrev:
Rackarns snygg Elise.
Med den motorn förstår jag om det rör på sig. Har själv nyligen lärt mig att lätta bilar lever på ett sätt som klumpar över tonnet inte gör.
Ska bli kul att höra hur den kommer att gå på bana så småningom. För det verkar på dig som att den får besöka sitt rätta element då och då. thumbs up


Tack Ja, den känns på tårna och sjukt direkt på allt. Styrning, gas, broms. Ingen massa som kämpar emot utan den bara svänger.
Enda bilen jag kört där jag nästan kört av vägen på insidan av svängen

Japp, jag försöker få till 2-3 bankörningar varje år. Tyvärr blev det haveri efter en timme på Knutstorp i maj där jag knäckte en kolv och den kräktes ut en massa olja pga plötsligt höjd vevhustryck En kompressorremmen rök samtidigt. Nu har den nya fetingkolvar som tål massor och jag har byggt om vevhusventilationen så oljan inte hittar ut så lätt... och en mycket tåligare rem också.

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Hur dessa att köra jämfört med den nya exigen med v6a? Nån som vet?

Den nya har jag både kört och åkt med i, men gillade den inte alls. Ingav inte mycket förtroende även om den gick bra! Framskärmarna ser ut att vilja fladdra av i typ 200 😅
Man sitter växelvis med axlarna om man åker 2, charmigt men drygt.

Är dessa ännu mindre i sittbrunnen?

Stötte på enröd/vit/guld färgad på Gelleråsen förra året, den hade hondamaskin och kompressor, gick jäkligt fint, typ 1.11-1.09 nånting.

Mvh Erik Wedlund

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 259


Trådstartare
Cédric skrev:
Kul bygge, roligt att du snickrat vidare på rovermotorn, verkar ju gå om man gör det rätt. Antar att du sneglat lite på turbotoasters dragracing elise kompressorn passar nog elise riktigt bra med sin respons!


Tack! Ja, det går att få den att tåla mycket om man gör rätt och behandlar den bra. Jag har haft en del kontakt med Lee (dvs turbotoaster) när jag byggde motorn och det är dessutom "hans" kolvar jag fick tag på. Nya Omega med Lee's design. Jobbigt bara om jag pajjar dessa eftersom det finns totalt 20 set eller nåt och de sitter redan i bilar Men den dagen, den sorgen.

Jag ville köra med kompressor och inte turbo eftersom jag ville ha den där direkta responsen så den känns som en sugmotor fast med mer effekt Och Rotrex kompressorn är väldigt trevlig

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 259


Trådstartare
erikjakan skrev:
Hur dessa att köra jämfört med den nya exigen med v6a? Nån som vet?

Den nya har jag både kört och åkt med i, men gillade den inte alls. Ingav inte mycket förtroende även om den gick bra! Framskärmarna ser ut att vilja fladdra av i typ 200 😅
Man sitter växelvis med axlarna om man åker 2, charmigt men drygt.

Är dessa ännu mindre i sittbrunnen?

Stötte på enröd/vit/guld färgad på Gelleråsen förra året, den hade hondamaskin och kompressor, gick jäkligt fint, typ 1.11-1.09 nånting.

Mvh Erik Wedlund


Jag har ju denna Elisen och jag har kört Exige med V6. Sittbrunnen är i princip samma. Lika liten på båda.
Exige V6 känns större till det yttre, vilket den är också iofs. Motor och låda sitter rätt högt så tyngdpunkten blir rätt hög vilket märks på bana och bilen väger dessutom 300 kg mer än en tidig Elise S2.
Sen tuggar den dyrare däck, dyrare bromsar, dubbla mängden soppa.
Jag gillar Exige V6 skarpt på gata, den är väldigt trevlig och fint sug med kompressormotorn men jag gillar S2an mer pga vikten och måtten på bana. Och gata. Känns mer som en leksak vilket är positivt
Nyare Exige gnisslar och skramlar mycket mindre än en tidigt Elise och det kan ju vara trevligt I min hittar jag nya ljud varje dag.

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 259


Trådstartare
.....

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 259


Trådstartare
Så här går den just nu


_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 259


Trådstartare
Generator dog. En renoverad generator är på väg. Att byta generator på en Elise med Rover motor är sjukt trångt eftersom den sitter mot torpedväggen. Inte mycket plats där inte. Så höger bakhjul och innerskärm måste bort samt plåten under motorn. Så kan man om man har tur nå skruvarna. Generatorn får sen lirkas ut mellan motorns kortsida och chassit och ut i hjulhuset. Meeeen eftersom jag har en kompressor också som sitter ovanpå generatorn och dessutom ett oljesystem till kompressorn (kylare och filter) som sitter precis där man med nöd och näppe kan få ut generatorn så blev det lite extra jobbigt Jaja, den är ute nu iallafall.

Min säkringshållare till en 80A säkring som sitter på väg från generatorn hade sett sina bästa dagar. Letat en stund efter en ny och hittade en hel låda med sådana hos traktorverkstaden 200 meter hemifrån Den är helt identisk i gjutningen med den jag hade (som är original från 2001) men bara annan färg. Allt annat är precis samma. Och den sitter i motorrummet på John Deere traktorer fram till 2005






_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2363



vänd på bulten så blir det lättare nästa gång ( byta generator) samt https://forums.seloc.org/viewthread.php?tid=449998&page=1#pid78122 . . . . så är det en barnlek att spänna Kan inte hitta länken på ebay
edit https://www.ebay.co.uk/itm/255520680500?hash=item3b7e382a34:g:2v0AAOSw . . . .

eller är det kit 1?

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 259


Trådstartare
cat7even skrev:
vänd på bulten så blir det lättare nästa gång ( byta generator) samt https://forums.seloc.org/viewthread.php?tid=449998&page=1#pid78122 . . . . så är det en barnlek att spänna Kan inte hitta länken på ebay
edit https://www.ebay.co.uk/itm/255520680500?hash=item3b7e382a34:g:2v0AAOSw . . . .

eller är det kit 1?


Jag har fast läge på det undre staget och remmen spänns med den dynamiska sträckaren mellan kompressor och vevens remhjul.
Bulten är på andra hållet redan men att komma åt och hålla muttern på andra sidan när jag spänner är en helt annan femma

Som du ser här nedan så är kompressor preciiiiiis ovanför den bulten och är jätteivägen för att komma åt den muttern. Underifrån går det inte alls. För att lättare komma åt muttern så kan jag ta bort kompressorn men det är inte bara att bara heller. Trångt som tusan... Men det löser sig. Innan när jag körde sugmotor var det trångt så klart men lätt jobb att komma åt. Not so much längre




Här kan muttern ses Kompressorn ligger i princip emot torpedväggen och grenrörets heat shield har kanske 20 mm till väggen. Men det löser sig!


_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2363



Kompressor går nu bort....

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 259


Trådstartare
cat7even skrev:
Kompressor går nu bort....


Haha, nääää
Mina barn är små och har små händer. Någon av dem kan kanske komma åt att hålla muttern Om de lovar att inte tappa in den i kompressorn

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 259


Trådstartare
Lotusfestivalen gick av stapeln i helgen och min bil funkade perfekt hela rundan. 60 mil blev det på ett ungefär. Stoppade in en dyna så fruns r*v inte skulle dö Stolarna har väldigt lite stoppning.

Rullade hemifrån (mellan Halmstad och Laholm) till Vänersborg i fredags på småvägar. Låg över på Ronnums Herrgård och det blev rätt stor uppslutning redan där. På lördagen körde vi ett tipsrally på runt 10 mil på fina vägar och kom till slut fram till Saabmuseet i Trollhättan. Riktigt kul att gå runt där och titta eftersom jag är uppväxt i en Saabfamilj Efter detta bar det av till Bohusgården i Uddevalla för middag och övernattning. Innan middagen hölls en föreläsning av Peter Horbury som är Lotus designchef. Även tidigare design director på Volvo, Ford, Geely group. Har rullade dit med sin Ford GT från 2006 En herre i klubben har byggt en GT40 replica och då får man ju parkera bredvid!
Klubbens årsmöte hölls där på Bohusgården på söndag förmiddag och sedan begav vi oss hemåt. Barnvakten började krokna och alla djuren behövde sitt också. Lite bilder ses nedan!

























_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S2 -01 Kompressor och Elite och Europa också.
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
2 besök senaste veckan (14494 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande