Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S2 -01 Kompressor och Elite och Europa också.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
35 besök senaste veckan (14585 totalt)
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
Eliten är ihop sedan några veckor tillbaka och den har rullat rätt flitigt.
Trevlig bil för utflykter med barnen. Glass och stranden

Hinner med lite turer med Elisen också så klart.

På sista bilden syns min son som svetsat ihop en ram och byggt en gokart-liknande skapelse 12 år nu så dags att börja svetsa. Vinkelslipen får han dock vänta med några år. Han fick en motor till en snöslunga av sin kompis och satte igång...
Provkörd nu också och fan vad snabb den blev









_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2152



Duktig han är thumbs up Liknar Ronnie Petersons första gokart lite

_________________
Rikard Lundberg
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
Rikard L skrev:
Duktig han är thumbs up Liknar Ronnie Petersons första gokart lite


Hittar jag inte honom inomhus så brukar jag se att lamporna är tända i garaget. Jättekul att han vill hänga där istället för att knappa på telefonen.
Han skulle kanske börjat med gokart, tänkte jag en gång tills jag såg vad det kostade

Vi ska strax återuppta fixandet med Europan. Gissa vem som är mest otålig att komma igång igen

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
Har varit ute och gasat lite. Med mitt Emerald K6 sprut kan jag även köra obd och jag mätte 0-100 den vägen. Lyckades med en repa på 3,76 sekunder! Inte illa för en gammal Rover som började sitt liv med 122 hk. Värmde inte däcken innan eftersom jag är rädd om grejorna.

Den repan hamnade inte på film för att kameran trillade av, men här är två andra repor. På dessa så ser jag att jag bara drog till 6500... När jag gjorde min snabbaste 0-100 så drog jag till 7500. Så den kan vråla lite längre än vad som syns här. Men det är en film iallafall Rover ftw!


_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857



3.76 är väldigt imponerande.

Vad gör en Ferrari F40 orginal 0-100?

Mvh, Per


lahi skrev:
Har varit ute och gasat lite. Med mitt Emerald K6 sprut kan jag även köra obd och jag mätte 0-100 den vägen. Lyckades med en repa på 3,76 sekunder! Inte illa för en gammal Rover som började sitt liv med 122 hk. Värmde inte däcken innan eftersom jag är rädd om grejorna.

Den repan hamnade inte på film för att kameran trillade av, men här är två andra repor. På dessa så ser jag att jag bara drog till 6500... När jag gjorde min snabbaste 0-100 så drog jag till 7500. Så den kan vråla lite längre än vad som syns här. Men det är en film iallafall Rover ftw!


_________________
Per Axblom
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Google är din vän här. 4.0 med 80talsgummmi. Kanske 3.5 idag?

0-200 10.4

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857





Tänkte nästan ett svar skulle komma från dig. :-)


erikjakan skrev:
Google är din vän här. 4.0 med 80talsgummmi. Kanske 3.5 idag?

0-200 10.4

_________________
Per Axblom
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Aerodynamic skrev:


Tänkte nästan ett svar skulle komma från dig. :-)


erikjakan skrev:
Google är din vän här. 4.0 med 80talsgummmi. Kanske 3.5 idag?

0-200 10.4


Google är fantastiskt 😉

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
Aerodynamic skrev:
3.76 är väldigt imponerande.

Vad gör en Ferrari F40 orginal 0-100?

Mvh, Per


Jag är själv förvånad Jag har gjort många repor på 3,9-4,0 men här fick jag till ett precis lagom hjulspinn utan bogg när det väl greppade samt banzai-växlingar.
Kan dock tänka mig att man inte helt enkelt river av en 4,0-repa med en F40 heller Men efter 130 eller nåt ligger jag nog i lä...

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
Dags för ett ryck med Europan. Ny elhärva är på väg in. Original anslutningar, original kabelfärger, original allting. Blir bra det här! Till och med rätt kabelclips. Härvan är inte clipsad på bilden men ikväll är den nog det.














_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
Långsamt men osäkert!
Nyrenoverat Smiths värmepaket bor nu i bilen igen.



_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
Nu är det höst. Fytusan.

Får se det från den ljusa sidan. Garagesäsongen börjar.

Elisen ska upp på bockar och kaross bak och fram ska väck så jag kan komma åt att snygga till elsystem bak, byta kompressorrem, städa lite, byta några slangar runt motorn och fixa min kupefläkt som låter som en stenkross.

Europan fortsätter i sin renovering men där är det nog något år till.

Eliten ska också få sitt i form av att snygga till lacken på höger bak samt lite nya kablar i kabelhärvan eftersom några kablar smälte... en pluskabel i originalhärvan hängde tydligen ner en bit bakom pedalerna och när jag tryckte ner kopplingen så sträcktes pluskabeln så höljet sprack och kardelerna blottades. Kopplingspedalen har jättebra jord så det fräste och kom lite rök


_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Har lite svårt att bestämma mig för vilken av dina bilar jag skall vara mest avundsjuk på.
Europan ser ju fantastiskt ut.
Elisen går som ett skott.
Eliten drömde jag om när Teknikens Värld testade den på 70-talet.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
oneyet skrev:
Har lite svårt att bestämma mig för vilken av dina bilar jag skall vara mest avundsjuk på.
Europan ser ju fantastiskt ut.
Elisen går som ett skott.
Eliten drömde jag om när Teknikens Värld testade den på 70-talet.


Jag har haft tur som kommit över dessa bilar. Kul att försöka hålla dem igång också Ska bli riktigt roligt att få Europan på rull men det är ju inte riktigt ännu. Har dock bra hjälp av min son där. Kan sätta honom i jobb. Just nu fixar han med instrumentbräda och fram- och baklampor. Jag kommer ju att ha ångest varje gång något ska monteras... Dörrar, luckor och sånt. Risken att repa något är överhängande. Ska maskera ordentligt först bara med någon maskeringstejp som inte sitter så bra.

Eliten är en väldigt trevlig bil. Så klart lite egenheter, som alla bilar har mer eller mindre, som tung koppling (ska justeras lite), choke (frun vägrar köra ), något diffus i styrningen rakt fram (inga glapp och direkt när man börjar svänga så "sätter" den sig och överstyr svagt och blir hur mysig som helst på slingriga vägar), kör jag på tomgång i garaget i en minut med stängda dörrar så dör jag, bältena är rätt speciella, blinkersspaken är på andra sidan jämfört med andra bilar så jag viftar ofta med vindrutetorkarna istället, men insugsljudet är underbart, den accelererar bra för att vara en 70-talsbil med 0-100 på 8,5 sekunder ungefär, barnen kan åka med och äta glass, många tittar när jag rullar förbi, den svänger som tusan (det är ju ändå en Lotus) och den är väldigt bekväm och mjuk på långfärd. När jag väl vågar mig på det

Elisen är ju som en Elise är. Fast med 2,5 gånger originaleffekten Brölar, gnisslar, skramlar men svänger som tusan och ingen vikt att slänga rundor med. Och den håller rätt bra också

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



lahi skrev:
Nu är det höst.


Den gör sig fint bland höstlöven!


Du tror inte att du hittat anledningen till Elitens tungtrampade koppling nu då?
Kablar som motar kan ju vara jäkliga tills man trampat sönder...

Europan blir riktigt fin - förstår ångesten inför monteringsarbetet.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
Christian Jansson skrev:


Den gör sig fint bland höstlöven!


Du tror inte att du hittat anledningen till Elitens tungtrampade koppling nu då?
Kablar som motar kan ju vara jäkliga tills man trampat sönder...

Europan blir riktigt fin - förstår ångesten inför monteringsarbetet.


Visst gör den Lite svårt att komma därifrån bara. Halt som tusan. Min 12 åriga son var med och han var ju lycklig iallafall när vi böööörnade därifrån

Haha, skulle kunna vara kabeln som gjorde att det blev trögt men tyvärr är den lika tungtrampad nu som innan. Och nu är inte kabeln ivägen

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
Min kupéfläkt har gett från sig väldiga missljud under några månader. Lät nästan som lagerhaveri. För att komma åt att byta den så måste karossen fram plockas bort och även när den är väck så är det väldigt trångt och meckigt att komma åt att demontera fläkten.

Jag lyfte av karossen och drog av slangen som sitter på utloppet från fläkten. Skymtade några fjädrar och började inse att det kunde vara en bidragande orsak till missljudet...

Drog ut så mycket jag kunde mellan "spjälorna" i fläkthjulet och försökte finfördela allt... Nu låter den mycket bättre! Fläkten alltså

Mycket fjädrar blir det.


_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 248



Detta måste jag också göra

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
Otto Leffler skrev:
Detta måste jag också göra


Du har kanske också en fågel i din?

Konstigt att den ens kommit så långt. Det är ju hål i fronten men det hålet jag har nästan byggt igen med kylaren till min chargecooler. En normalstor fågel kommer ju inte genom den, men det är en liten spalt runt denna kylaren. Men sen ska fågeln också in genom hålet till fläkten och det pekar ju framåt men hålet är ju inte större än kanske 5x10 cm.

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
Har lite avgasfunderingar till min Elise.

Första bilden visar grenrör och 2-1 delen med flexi. På andra bilden ser ni min 200 cells katalysator till höger. Grenrör, 2-1 delen och denna 200 cells katalysator använder jag just nu. Efter dessa rör har jag en 2,5" rakt-igenom-ljuddämpare. That's it. Ljuddämparen skymtas på understa bilden.

Jag vet inte vad primärrören är i diameter men efter 2-1 kollektorn är det 2,25". Rören där katalysatorn sitter är också 2,25" men ljuddämparen är alltså 2,5" med perforerat rör rakt igenom.
Detta är kanske lite smått för över 300 hk som den bör ge nu? Vad tror ni? Jag vetetusan om jag vill göra någon förändring på 2-1 biten och dess rör, men kort därefter tar ju den lösa biten där katalysatorn sitter vid och där kan jag kanske gå upp till 2,5". Hade det gjort någon skillnad?
Jag ser också att kärnan/substratet är lite deformerat där gaserna lämnar den. Det ser fint ut där avgaserna går in (bilden från datorn med endoskop). Kanske jag behöver byta katalysator? Och då kan jag ju lika gärna gå upp till 2,5" där också. Och då kom nästa fundering... Med denna potentiellt något trånga dimension så kanske det hjälper att gå från 200 celler till 100 celler? Tror ni det hade gjort någon skillnad på mottrycket? Jag har ingen trycksensor i avgasröret så jag vet inte var jag ligger nu men jag bör ha rätt höga flöden för dimensionen med tanke på effekten och då kanske såna där mindre förändringar kan göra rätt mycket?












_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 433



2.5" var minimum rekommendationen när jag köpte ljuddämpare av 2bular.
Hondamotorerna med kompressor äter kattar så de flesta i england har bara kat vid besiktningen. Kanske är samma på kompressormatade rover motorer också.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S2 -01 Kompressor och Elite och Europa också.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
35 besök senaste veckan (14585 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande