Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S2 -01 Kompressor och Elite och Europa också.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
14 besök senaste veckan (14540 totalt)
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Jag körde förbi Ronnum i lördags när jag skulle hämta dottern från sin rugbymatch och fick se en bunt fina bilar. Den gröna Europan samt GT40 replikan var det som sitter kvar i minnet. thumbs up
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 267


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Jag körde förbi Ronnum i lördags när jag skulle hämta dottern från sin rugbymatch och fick se en bunt fina bilar. Den gröna Europan samt GT40 replikan var det som sitter kvar i minnet. thumbs up


Det var vi
Han som äger Europan köpte den 1975 och har ägt den sedan dess thumbs up

Nästa år ska jag se om kan kan ta en av mina Europor till Lotusfestivalen. Åker på lack om en månad och sen ska den "bara" ihop

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 267


Trådstartare
Förresten, denna ska på lack om en månad Ett av mina andra projekt. Fortfarande Lotusrelaterat iallfall trots att denna tråden handlar om min Elise...


_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4084



Sedan jag körde Figgz S1:a så har Elisen vuxit hos mig, vilka trevliga bilar!

Europan är ju så retrocool, väldigt liten och väldigt Engelsk, en bil jag gärna skulle vilja äga ett tag.

Förstår det där med dynan i stolen...

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 267


Trådstartare
Janne J skrev:
Sedan jag körde Figgz S1:a så har Elisen vuxit hos mig, vilka trevliga bilar!

Europan är ju så retrocool, väldigt liten och väldigt Engelsk, en bil jag gärna skulle vilja äga ett tag.

Förstår det där med dynan i stolen...


Ja, det är jätteroliga bilar de där Eliserna. Väger ingenting så det är första bilen jag nästan kört av vägen med på insidan av svängen Nu har jag rätt mycket mer effekt än original men även original är de superkul. De svänger som inte mycket annat. Sen gnisslar det och skramlar på nya ställen varje dag men det är en del av charmen

Europan är sjukt liten. Den har 7 cm lägre takhöjd än Elisen och fast tak så man får vara vig men väl i den så sitter man bra. Och lågt...
Jag har en Europa till, en S1 fast med S2 kaross (bytt tidigt 70-tal), som är i väääldigt stort behov av renovering.... tanken är att den ska bli busbil när den S2 jag håller på med nu är klar men får se om jag orkar. Kanske sälja S1an istället. Får se.

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
CRY
Jönköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 131



Hej!
Kapar tråden lite då jag snöat in på Elise S2 som ny hobbybil.
Får jag med mina 190cm 85kg plats i en standard S2?
Det är ju en liten bil...

_________________
Christian Ryman
BMWCS #2928
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 267


Trådstartare
CRY skrev:
Hej!
Kapar tråden lite då jag snöat in på Elise S2 som ny hobbybil.
Får jag med mina 190cm 85kg plats i en standard S2?
Det är ju en liten bil...


Hej,
Jo, det tror jag du skulle. Jag är 173 cm / 80 kg och jag sitter perfekt. De flesta i Lotusklubben är längre än vad jag är Elise är poppis där. Förarstolen går att skjuta fram och tillbaka. Går inte att höja och sänka och det går inte med ratten heller. Så fram och bak är enda justeringen. Passagerarstolen är fast.
Så det beror rätt mycket på hur man är byggd. Långa ben eller inte. En kollega som är runt 190, dock lite tyngre, satt bra på längden men låren tog i ratten. Det hade kunnat avhjälpas väldigt bra med en spacer för ratten och det finns att köpa färdigt. Så det är bara att shoppa!

Du hade ju kunna provsitta min men jag bor strax söder om Halmstad, men om du går med i Lotusklubbens Facebook och postar frågan där så finns det säkert en bil i närheten av dig som du kan få provsitta. Vi Lotusfolk brukar vara hjälpsamma och vill rekrytera fler som fastnar i Lotusträsket

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
CRY
Jönköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 131



Hej, tack för snabbt svar, den infon jag hittar på nätet tyder på att jag borde få plats, men så klart är det bästa att försöka hitta en bil att provsitta. Har ansökt om medlemskap i Facebook gruppen, tack för tipset.

_________________
Christian Ryman
BMWCS #2928
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 267


Trådstartare
CRY skrev:
Hej, tack för snabbt svar, den infon jag hittar på nätet tyder på att jag borde få plats, men så klart är det bästa att försöka hitta en bil att provsitta. Har ansökt om medlemskap i Facebook gruppen, tack för tipset.


Inga problem! Ah, så bra. Kolla där! Finns säkert någon som ställer upp thumbs up

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 267


Trådstartare
CRY skrev:
Hej, tack för snabbt svar, den infon jag hittar på nätet tyder på att jag borde få plats, men så klart är det bästa att försöka hitta en bil att provsitta. Har ansökt om medlemskap i Facebook gruppen, tack för tipset.


Där ligger en Elise S2 från 2001 till salu i Lotusklubbens Facebookgrupp om du scrollar lite. Första årsmodellen av S2 och också den lättaste av S2orna. Ungefär samma vikt som S1 om kanske inte något lättare. Sen kom det en massa ljuddämpning och skit. Ingen ABS, bromsservo, styrservo eller annat. 2005 kom den med Toyota motor men gick samtidigt upp med 140 kg. Så den med Rover motor är lättast. Finns många historier om den motorn men den håller bra om man sköter den.

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 267


Trådstartare
Lite offtopic men ändå relaterat till en tidigare diskussion i denna tråden.
Europan är på lack! Fått epoxygrund nu och inväntar resten.


Köpte dessutom en Lotus till. En Elite från 1975 med Lotus egenutvecklade 2-liters sugmotor på 160 hk. Snyggt med Dellorto 45orna Finns 27 st (årsmodelll 74-82) i Sverige men de flesta verkar vara sådana som står i lador och varit besiktade senast 1992 eller nåt. Så det är nog under 10 st som faktiskt är besiktade och i trafik som denna är. Lotus första 4-sitsiga bil. Colin Chapman hade en. Ronnie Peterson också.
En del glasfiberjobb eftersom den trillat av en billyft, men det löser jag i vinter. Sen lite lack på det. En sidoruta ska också bytas samt vattenpumpen (som läcker som ett såll). Men skönt ljud i den











_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 267


Trådstartare
Hämtat Europan hos lackeraren. Det blev inte dåligt alls













_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4084



Vilket trevligt vinterpyssel, sätta ihop en Europa i byggsats thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 267


Trådstartare
Janne J skrev:
Vilket trevligt vinterpyssel, sätta ihop en Europa i byggsats thumbs up


Ja, det ska bli jättekul! Men det är rätt mycket att sätta ihop innan den är klar Kommer ju att repa något någongång så lite ångest finns...
Jag har det mesta iallafall. Saknar mattor invändigt och lite småbitar men inget stort. Behöver renovera torkarmotor och värmepaket men det går nog rätt fort eftersom det inte är några avancerade grejor som fanns 1968 Behöver göra ny rygg till ena stolen också. Kommer säkert fler grejor efterhand som behöver fixas innan de monteras men det ger sig.

Nu i vinter måste jag få ihop Eliten också. Lite glasfiberjobb, byta vänster sidoruta och tillhörande rutbåge, renovera vattenpumpen och lite sånt. Den ska vara klar till våren. Behöver dessutom snygga till i motorrummet på Elisen (kaross bak måste bort då) och få iväg kompressorn till uppgradering. Men övrig tid blir det Europa-meck

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 267


Trådstartare
Ska strax rulla in Elisen i denna delen av garaget så jag kan plocka av karossen bak. Behöver demontera kompressorn eftersom den ska renoveras och uppgraderas. Ska dessutom snygga till lite slangar och kablar i motorrummet. Behöver också byta till lite större huvudcylinder till kopplingen.

Men, innan jag påbörjar det så ville jag ha på karossen på Europan, och den är numera pålyft!












_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2166



Lyyyysande röd. .. vad heter kulören? Misstänker korrekt lotus/bilens kulör?

_________________
Michael Thulesius
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 267


Trådstartare
Michael Th skrev:
Lyyyysande röd. .. vad heter kulören? Misstänker korrekt lotus/bilens kulör?


Jepp, det är original kulör för just denna bilen. Det som står på chassiskylten.
Färgen heter L05 Carnival Red på Lotusspråk.

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 267


Trådstartare
Byggt om kompressorfästet så jag kunde montera en ny remsträckare. Den gamla var en ombyggd sträckare från en Volvo V50 och den blev inte så bra så jag bygger därför om lite nu. Den nya sitter på någon Nissan Qashqai. Rullen på den var dock inte tillräckligt bred så det blev en rulle från en äldre Alfa Romeo.






Behöver en oljekylare nu också när jag kör med tre gånger originaleffekten (inte riktigt kanske innan men snart så ). Blev en vattenkyld oljekylare från Rover V6a (KV6) där innanmätet är sjukt likt Laminova-grejor Sägs till och med vara Laminova-grejor men med Rovers hus om man läser rundor på Lotusforum. Ska bara hitta nya tätningar till den. Men är det samma grejor som Laminova så finns det ju att hitta.






Vetetusan om jag ska göra något här? Har en catchtank (swirlpot?) och den är på knappt en liter. Kanske 8 dl. Sitter en Bosch 023 pump i den som ska räcka till 600 hk på bensin. Denna tank matar jag med original bränslepump som sitter i tanken. Att montera en bättre pump redan i tanken avfärdade jag likt många andra också gör på Lotusar eftersom jag måste demontera halva bilen för att komma åt att byta...
Frågan är om denna räcker till volymmässigt?
Originalpumpen kör sin egen slinga genom catchtanken och den pumpen går nog på rätt lågt tryck eftersom soppan egentligen bara cirkulerar där. Men en viss påfyllning såklart. Den ska räcka till runt 200-220 hk vid 3 bar soppatryck.
Pumpen i catchtanken (023an) kör sin slinga genom fuelrailen. Motorn bör ge runt 350 hk (låg på runt 300 innan. När kompressorremmen inte slirade.)

Det jag klurar på är om catchtanken räcker till volymmässigt? Soppan i den bör ju räcka till runt 20 sekunder på fullt spett om jag tänkt rätt? Och den fyllls på med mer än halva tömningstakten om originalpumpen pumpar fullt. Men fullt spett är ju 7300 rpm och 100% TPS konstant och där är jag ju inte länge... Vad tror ni? Ska jag vara orolig eller är jag safe?






Tömmer kylsystemet för att installera oljekylaren. Har en Davies Craig EWP115 där. Att tömma kylsystemet är det sämsta man kan köra på en Elise eftersom man då i framtiden måste lufta skiten Det är hopplöst. Att få ut luften är oftast inga problem men att varje gång få halvkokande vatten över handen man tryckt in i en lucka i vänster innerskärm fram samtidigt som man famlar i blindo med den jävla skruven som ska in i hålet i slangen igen, det suger. Skruven måste ut helt så man får leta rundor när den ska in igen... blir stor volym skitvarmt vatten snabbt... Jaja, den dagen, den sorgen.






Snyggt va? Rotrex-kompressorn var begagnad när jag köpte och såg ut ungefär så här men nu vågar jag inte längre... Nu är kompressorn skickad på service och uppgradering i UK. Den ska få nya lager och tätningar och en så kallad T2 upgrade med ett effektivare kompressorhjul och jag bör få runt 1,4 bar i tryck istället för 1,1 bar som jag haft som mest. Vid samma kompressorvarvtal. Ska bli spännande! Brukar ge ca 0,3 bar mer med det T2 hjulet jämfört med standard.


_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



20 sekunder borde du väl klara Mantorp-rakan på! En bränslepump klarar väl ca 50% mer vid fritt flöde än vid 3 bar. En killgissning att du kommer klara dig.

Oj, den kompressorn såg lite silten ut! Ska bladen ha ett "spel" mitt på, eller har de gått emot och slitits ner där?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 267


Trådstartare
safe skrev:
20 sekunder borde du väl klara Mantorp-rakan på! En bränslepump klarar väl ca 50% mer vid fritt flöde än vid 3 bar. En killgissning att du kommer klara dig.

Oj, den kompressorn såg lite silten ut! Ska bladen ha ett "spel" mitt på, eller har de gått emot och slitits ner där?


Ah, det har jag ju inte tänkt på. Att det kan göra så mycket på flödet med så pass mycket lägre tryck. Så originalpumpen skulle med 50% mer flöde pumpa soppa som räcker till 300 hk, fast inte med rätt tryck då så klart. Men eftersom den slingan inte bör bygga något vidare tryck alls så kanske jag fyller på med soppa för 300 hk i catchtanken. Och jag får ligga på rätt bra för att förbruka mer innan nivån ens börjar sjunka i catchtanken. Det låter ju som jag inte behöver vara orolig då

Kompressorn såg lite för sliten ut för att våga fortsätta utan renovering Och då kan man ju passa på att uppgradera också.
Har inte tänkt på de spelen tidigare... kan det inte vara en synvilla? Att spalten längst fram är samma som där bak men där bak är skugga för att bladen går som på bilden nedan? Nja, vet inte. Men nu med uppgraderingen ska det bli rätt iallafall.


_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



50% var mellan tummen och pekfingret, kommer ihåg att jag kollade på det på min walbro när jag byggde om till catchtank på min 911a. Men det är ju rätt enkelt att mäta upp också om man vill.

Kanske en synvilla. Hur som helst så ser det välmotiverat ut med en renovering .

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S2 -01 Kompressor och Elite och Europa också.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
14 besök senaste veckan (14540 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande